Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att öka nivån på sub/infra bas i lurarna ger inte alls samma upplevelse pga att man helt enkelt inte hör den djupaste basen utan den överförs som helkroppsvibrationer.

Jag förstår det, så vilka lurar rekommenderar du?

Skrivet av Elfsberg:

Man bör skilja på "bas" och "subbas" som ju typiskt är området under 20 Hz.

Har du testat Equalizer APO?

Ja jag kör Equalizer APO med oratory1990 ParametricEQ, vilket har förbättrat ljudupplevelsen. Ja det var subbas jag egentligen menade.

Är begagnade LCD-2/C något att titta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southy:

Såg annonsen om Focal Elear, men läst kritiska recensioner att de inte riktigt är så bra?

Skulle tippa på att de recensionerna är baserade på vad man får för fullpris (som legat runt 8000 tror jag). Om jag hade 3500:- och bodde i närheten av Hultsfred så hade jag nog varit en spekulant på dessa. Det är därför jag slog till på Sundara för 3500:-. Recensionerna sa inte att de var bäst, bara att de konkurrerade med andra dyrare lurar i högre prisklasser. Och att ljudet var riktigt bra för vad de kostar.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Skickade förfrågan på Elear-lurarna igår men inte fått svar än. Har en kompis i närheten så kan nog få till affär utan scamrisk

Saknar ett par open back-lurar i arsenalen...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Det är därför jag slog till på Sundara för 3500:-.

Suttit och kollat jämförelser mellan Sundaran och X2HR och båda är intressanta. X2HR ger väldigt mycket för valutan, enligt vissa 85% av Sundaran. Men i och med att jag önskar det lilla extra för över dubbla summan så är Sundaran nu en kandidat. När och vart hittade du de för 3.5k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southy:

Suttit och kollat jämförelser mellan Sundaran och X2HR och båda är intressanta. X2HR ger väldigt mycket för valutan, enligt vissa 85% av Sundaran. Men i och med att jag önskar det lilla extra för över dubbla summan så är Sundaran nu en kandidat. När och vart hittade du de för 3.5k?

Det brukar komma lite deals här och var (Amazon t.ex). Flera i tråden (eller det kanske var ett annat forum ) har handlat från HIFI-mans egna webshop har jag för mig (tror att de har ett lager inom EU som de skeppar från). Annars finns de hos svenska handlare för 3890:-. Kolla prisjakt. Känns som att priset gått upp med ett par hundralappar sedan förra året.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Någon som jämfört HE-400i och Sundara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Southy:

Hej alla! Så jag har ägt HD650 i över ett år nu efter att ha uppgraderat från ett par "Gaming hörlurar" och jag har verkligen njutit av att lyssna på musik, särskilt efter att ha kalibrerat den med Equalizer APO. Jag kör dem med Asus Xonar Essence STX II och känner att de kör hörlurarna bra men att det finns en viss avsaknad av bas eftersom jag lysssnar på 90's Hip-hop och RnB.

Med en budget upp till 5000 letar jag efter ett alternativ eller uppgradering till HD650 som kan ge lika bra ljudegenskaper utan att kompromissa för mycket men med bättre bas.

Jag har tittat på några hörlurar och skulle vilja veta era erfarenheter eller förslag på andra hörlurar. Öppna eller stängda spelar ingen roll. Vad säger ni om följande eller ska man titta på begagande LCD-2 istället?

Beyerdynamic DT 770 Pro
Audio Technica ATH-R70x
HiFiMAN Sundara
Ultrasone Pro 900
Shure SRH1540
Beyerdynamic DT 1990 Pro
Audeze LCD-1

Tack!

Såg annonsen om Focal Elear, men läst kritiska recensioner att de inte riktigt är så bra?

Det låter som om du skulle kunna skaffa en förstärkare till dina HD650, mina HD6XX spelar på bra med bas i alla fall på äldre Cypress Hill (de 3 första albumen) samt 2pac - Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z. Så något är det som inte spelar fullt ut. Jag kör med en Asgard v3, inom 5k gränsen iallafall, sedan så någon smidig dac till det, eller direkt från ljudkortet. Bas har jag lite mer än stock pads också iofs. Dekoni's fenetreted fårskinn är på nu. Mycket skönare än Yaxi pads jag hade på dem förut idag.
Fast går du ner i impedans så är det ju inte något problem med det du redan har, antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southy:

Suttit och kollat jämförelser mellan Sundaran och X2HR och båda är intressanta. X2HR ger väldigt mycket för valutan, enligt vissa 85% av Sundaran. Men i och med att jag önskar det lilla extra för över dubbla summan så är Sundaran nu en kandidat. När och vart hittade du de för 3.5k?

https://store.hifiman.com/clearance-sales

De skickar från EU om du mailar och frågar, så slipper man tull. En open box Ananda går bara på strax över 5k, med lite frakt också.

Föredrar dem över LCD-2, främst för komforten då de är MYCKET bekvämare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Det låter som om du skulle kunna skaffa en förstärkare till dina HD650, mina HD6XX spelar på bra med bas i alla fall på äldre Cypress Hill (de 3 första albumen) samt 2pac - Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z. Så något är det som inte spelar fullt ut.

Det är inte basen det är fel på utan, jag önskar lite mer sub-bas. Har möjlighet att sätta på 300-600ohms inställning, får nog ut bra kraft.

Skrivet av lindahlj:

https://store.hifiman.com/clearance-sales

De skickar från EU om du mailar och frågar, så slipper man tull. En open box Ananda går bara på strax över 5k, med lite frakt också.

Tack för svar, jag mailade och frågade kring Sundaran, men inte fått svar ännu. Vet du om det är från UK eller inte? Så man slipper betala tull. Samt hur pass bättre är Anandan i jämförelse till Sundaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southy:

Tack för svar, jag mailade och frågade kring Sundaran, men inte fått svar ännu. Vet du om det är från UK eller inte? Så man slipper betala tull. Samt hur pass bättre är Anandan i jämförelse till Sundaran?

Har för mig att de skickade från Tyskland.

Men är det basiga lurar du är ute efter är nog inte Hifiman det du letar efter, de är rätt så "luftiga", Audesze är basigare om det är det man prioriterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Har för mig att de skickade från Tyskland.

Men är det basiga lurar du är ute efter är nog inte Hifiman det du letar efter, de är rätt så "luftiga", Audesze är basigare om det är det man prioriterar.

Vet ej hur mycket bas du tror jag behöver, men jag ska inte lyssna på techno eller dubstep. Utan vill ha ett par hörlurar som har mer sub-bas än HD650, om du är bekanta med de. Det är inte enbart basen jag är ute efter, utan detaljerna med dynamiken och mid-range osv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elfsberg:

@mrqaffe

Har du något konkret tips på EQ för att "höja basen"?

Just nu testar jag LS 10 dB 80 Hz.
Problemet är att allt låter bra bara får lite mer tryck..

Jag tycker inte man ska höja basen för att få mer "tryck" utan man justerar den till korrekt nivå, dvs man ska inte försöka maskera att det djupaste saknas utan justerar så att hörselintrycket blir korrekta, djupbasen är främst nått man känner och en hörlur komemr aldrig att kunna återskapa den upplevelsen. Många hörlurar har för mycket hörbar bas som de är just av denna anledning men man kan ändå uppleva att de saknar bas pga att de inte kan återskapa vibrationerna man känner i kroppen.

Skrivet av Southy:

Jag förstår det, så vilka lurar rekommenderar du?

Ja jag kör Equalizer APO med oratory1990 ParametricEQ, vilket har förbättrat ljudupplevelsen. Ja det var subbas jag egentligen menade.

Är begagnade LCD-2/C något att titta på?

Är man ute efter bästa möjliga ljud så behöver man riktiga basmoduler även till hörlurar, man justerar in det hörbara rätt enligt ovan och så fixar man basmoduler. Jag använde ett par Gradient SW 63 till mina AKG K-1000 lurar, basmodulerna gör att man får en helt annan upplevelse för man känner vibrationerna i kroppen och upplevelsen blir korrekt. Vad som är bra idag vet jag inte riktigt för jag vet inte riktigt vad som kommer att hända med Sennheisers lurar, de har nog varit mest prisvädra bland riktigt bra lurar men vad som händer med dem återstår att se nu, det som återstår av riktigt bra lurar väl Focal och Stax, skillnaderna brukar vara väldigt små om de drivs bra och man använder en eq korrekt så bäst är svårt att säga men vill man ha riktigt bra ljud med hörlurar så skaffa bra bassystem till dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southy:

Det är inte basen det är fel på utan, jag önskar lite mer sub-bas. Har möjlighet att sätta på 300-600ohms inställning, får nog ut bra kraft.

Tack för svar, jag mailade och frågade kring Sundaran, men inte fått svar ännu. Vet du om det är från UK eller inte? Så man slipper betala tull. Samt hur pass bättre är Anandan i jämförelse till Sundaran?

Monoprice säljer sin M1070 för typ 320€ i sin eu-store, ska vara en hyfsat basig lur

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Southy:

Vet ej hur mycket bas du tror jag behöver, men jag ska inte lyssna på techno eller dubstep. Utan vill ha ett par hörlurar som har mer sub-bas än HD650, om du är bekanta med de. Det är inte enbart basen jag är ute efter, utan detaljerna med dynamiken och mid-range osv.

Enligt Crinacle går HD650 lite djupare än Sundara. Sundara droppar mer efter 45Hz. Baserat på de här graferna så får du inte mer djupbas ur Sundara.
https://crinacle.com/graphs/headphones/graphtool/?share=HD650...

Dock tycker jag mätningar, siffror osv bara är en vägledning. Iom att de kanske är felaktigt utförda eller inte visar allt som örat uppfattar.

Har du Hifiklubben i närheten så provlyssna Denon 5200/7200. Eventuellt är de mer baskvantitet än du är ute efter men du har ytterligare en referenspunkt iallafall. Om de faller dig i smaken så köp eller leta Drop Fostex TH-XX / TR-XX varianterna som kommer från samma driverfamilj (Foster Biocellulosa).
Edit: Jag tycker mina TH-XX Purpleheart spelar ypperligt med Hip-hop, helst parat med en neutral och klar DAC/AMP som kan kontrollera hörluren, dvs låg utgångsimpedans och inte för varmt/mustigt ljud. Mina ESS baserade DAC/AMPs tycker jag kompletterar TH-XX ljudmässigt.

Annars kan LCD-2 eller LCD-2 Classic vara intressant också. Men jag är osäker på hur dagens revision spelar, säkert mer "clarity" än min gamla LCD2.2. Men om basen är lika go låter jag vara osagt.

Edit: Du bor ju i Stockholm. Besök även Reference Audio och Ljudmakarn utöver Klubben. Enda sättet att hitta det du söker är att lyssna själv

Edit 2: Provlyssna Focal och Hifiman också. Tycker alla mina ger mer basfundament än mellanregisterkungarna HD6xx.

Edit 3: Asus Xonar Essence STX II är väl tyvärr inte det bästa alternativet för att driva hörlurar med låg impedans pga gamla 1/8 output impedance regeln. Jag tror STX II har typ 10ohm ut så bäst lämpad för hörlurar med 80ohm eller mer i impedans. Annars kan frekvensgången bli påverkad. Men det kan ju vara positivt också iom att det blir en auto-EQ, dock lite lotto man vet inte hur det blir http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/headphone-amp-impedance.h...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mumu55:

Beggade Focal Elear för 3500kr i Hultsfred
Köp till ett par Clear Pads och = Focal Elex
Focal Elear https://www.blocket.se/vi/98334387.htm

Beggade Drop Fostex TH-X00 Mahogany för 3000kr i Stockholm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/horlurar_fostex_th_x00_...

Missade denna, ännu bättre pris
Beggade Drop Fostex TH-X00 Mahogany för 2500kr i Stockholm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/fostex_th_x00_mahogny_1...

Detta är inte mina annonser.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Kolla på Philips Fidelio X2HR, kostar 1300 på en hel del ställen nu. I princip ingen av alternativen du listar ovan är en uppgradering. Sikta mot LCD2 i så fall.

https://www.komplett.se/product/1160347/tv-ljud-bild/horlurar...

@oqvist: Jag har E-MU Teak. Mkt bra lurar.

haha ja tänkte väl det var för bra för att vara sant

https://drop.com/buy/emu-walnut-lightweight-headphones#overvi...

Dessa är de jag beställt.

Baserat på D1000 så har inte så mycket gemensamt med e-mu teak.

110 % impulsköp kollade knappt på bilden ens.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon8870:

Det låter som om du skulle kunna skaffa en förstärkare till dina HD650, mina HD6XX spelar på bra med bas i alla fall på äldre Cypress Hill (de 3 första albumen) samt 2pac - Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z. Så något är det som inte spelar fullt ut. Jag kör med en Asgard v3, inom 5k gränsen iallafall, sedan så någon smidig dac till det, eller direkt från ljudkortet. Bas har jag lite mer än stock pads också iofs. Dekoni's fenetreted fårskinn är på nu. Mycket skönare än Yaxi pads jag hade på dem förut idag.
Fast går du ner i impedans så är det ju inte något problem med det du redan har, antar jag.

Mätningar tyder på som sagt att de är basfattiga
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/se...

Här finns rekommenderade inställingar med EQAPO..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Mätningar tyder på som sagt att de är basfattiga
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/se...

Här finns rekommenderade inställingar med EQAPO..

Ah kan ju vara så med HD650. Jag har HD6XX, som är samma som HD650 fast annan färg. De hörlurarna fokuserar på mellanregister. Tycker dock mina trummar på bra, fast vill man ha subb i öronen är det nog ändå Sony's MDR-1a eller nyare variant man kan kika på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Helt sinnes lyckats på något sätt städa bort bägge mina eph-100. Vad är det närmaste i ljud man kommer? Måste va slutna. Helst skulle man ha ett par med samma signatur som kennerton magni

Nu har de gått ner till 645 spänn på den där amazon länken!
https://www.amazon.se/gp/product/B005LT8BP6?ref=em_1p_0_ti&re...
Sold and dispatched by Amazon!
Jag tror banne mig jag tar chansen... (mina glappade ur för några år sen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu har de gått ner till 645 spänn på den där amazon länken!
https://www.amazon.se/gp/product/B005LT8BP6?ref=em_1p_0_ti&re...
Sold and dispatched by Amazon!
Jag tror banne mig jag tar chansen... (mina glappade ur för några år sen)

Grattis de är tillbaks på 974 nu. Fortfarande bra pris

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon8870:

Ah kan ju vara så med HD650. Jag har HD6XX, som är samma som HD650 fast annan färg. De hörlurarna fokuserar på mellanregister. Tycker dock mina trummar på bra, fast vill man ha subb i öronen är det nog ändå Sony's MDR-1a eller nyare variant man kan kika på.

Vissa skaffar ju sub för att kunna enklare överdriva basen, jag är bara ute efter neutral ljud. Det var nästan så att jag köpte 650 i mycket bra skick på tradera men sen läste jag recensionen, jag har inte alltid lust att pilla in extra program för att något ska låta mer korrekt.

Nackdelen med för lite bas är att lurarna kan även låta väldigt ljusa, även ifall de är fokuserade på mellanregistret. T.ex. så upplevde jag AKG K701 som precis sådana. Fantastiskt bekväma, mycket detalj men saknar botten som faktiskt finns där i musiken..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Du överdriver inte basen nödvändigtvis om du kör med sub. Beror ju på hur du använder den. Men ska du försöka replikera balansen med hörlurar så blir det ju överdriven bas. Svår balansgång.

Sen är en del lurar är luriga. Hd800 ex är betydligt kraftigare i 50 Hz än ex lcd 2 som har rykte om sig med kapabel bas. Men 0,0 impact så den märks inte av utanför akustisk bas även om den är där vid analytisk lyssning

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Vissa skaffar ju sub för att kunna enklare överdriva basen, jag är bara ute efter neutral ljud. Det var nästan så att jag köpte 650 i mycket bra skick på tradera men sen läste jag recensionen, jag har inte alltid lust att pilla in extra program för att något ska låta mer korrekt.

Nackdelen med för lite bas är att lurarna kan även låta väldigt ljusa, även ifall de är fokuserade på mellanregistret. T.ex. så upplevde jag AKG K701 som precis sådana. Fantastiskt bekväma, mycket detalj men saknar botten som faktiskt finns där i musiken..

Vill man ha neutrala hörlurar så håller jag med om att HD650 inte är med i den delen. Jag har ett par AKG K7XX lite ändrad EQ (i hörluren från start) samt att jag basmoddat dem, för att få mer och bättre respons. De spelar fortfarande åt det ljusare hållet jämfört med HD6XX, fast det är mer mottagbart nu. Speciellt när jag kommer in på gamla black metal album, var olidligt skränigt från början

EDIT: Jag drog in PEQ för mina HD6XX, jäklar det fick igång djup bas. Rätt najs ändå, alltid varit skeptisk till EQ, fast färdiga inställningar är ju bus enkelt få igång.

Permalänk
Rekordmedlem

En sak till som kan hända när man använder basmoduler (förutsatt att man ha riktiga filter) är att man genom att ta bort basen från hörluren minskar dess slaglängd betydligt vilket gör att de belastas mindre och det gör att de låter allmänt bättre inom det baslösa frekvensområde de används.
Det är inget system för de som vill ha nått litet eller nått som inte hörs i rummet men det kan vara ett alternativ för att kunna få väldigt bra återgivning i mycket fler rum utan att behöver lika mycket akustikbehandling.
Basnivån ska naturligtvis vara korrekt inställd och inte överdriven, basmoduler handlar inte om att få tryck i ljudet för då är man galet fel ute.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara det här med varför man behöver både en DAC och AMP? Jag sitter med ett Asus Xonar Essence STX II just nu, kan det utnyttjas alls för något eller bör de bytas ut komplett för att använda till ett par Sundaras. Kommer man att kunna koppla detta setup till datorn på något sätt så att jag kan använda EQ genom mjukvara?

Har tittat på Schiit Stack, något att rekommendera?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Southy:

Kan någon förklara det här med varför man behöver både en DAC och AMP? Jag sitter med ett Asus Xonar Essence STX II just nu, kan det utnyttjas alls för något eller bör de bytas ut komplett för att använda till ett par Sundaras. Kommer man att kunna koppla detta setup till datorn på något sätt så att jag kan använda EQ genom mjukvara?

Har tittat på Schiit Stack, något att rekommendera?

För att det är olika saker, en dac omvandlar en digital signal till en analog och förstärkaren gör den analoga signalen starkare så den orkar driva tex en hörlur eller högtalare, funktionerna kan ibland vara hopbyggda i samma låda men det är i grunden olika elektriska funktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southy:

Kan någon förklara det här med varför man behöver både en DAC och AMP? Jag sitter med ett Asus Xonar Essence STX II just nu, kan det utnyttjas alls för något eller bör de bytas ut komplett för att använda till ett par Sundaras. Kommer man att kunna koppla detta setup till datorn på något sätt så att jag kan använda EQ genom mjukvara?

Har tittat på Schiit Stack, något att rekommendera?

Det ljudkortet har väl både dac och amp , alltså det har väl en inbyggd hörlursförstärkare? Hur bra den är har jag ingen om.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Southy:

Kan någon förklara det här med varför man behöver både en DAC och AMP? Jag sitter med ett Asus Xonar Essence STX II just nu, kan det utnyttjas alls för något eller bör de bytas ut komplett för att använda till ett par Sundaras. Kommer man att kunna koppla detta setup till datorn på något sätt så att jag kan använda EQ genom mjukvara?

Har tittat på Schiit Stack, något att rekommendera?

Du kan ta line out från ditt STX till valfri amp också. Men interna ljudkort har väl hittills haft rätt enkla DAC konstruktioner dvs billigt DAC-chip och 5 öre på strömförsörjning och analogt utgångssteg. Sen tillkommer ju allt brus inifrån datorchassit, bedrövliga drivrutiner osv, ytterligare orsaker till att skippa ljudkort.

Dock nackdel med extern DAC iom att de flesta saknar mic-ingång.

Personligen har jag för länge sedan slutat med ljudkorten och kör extern DAC och AMP. Men det händer att något ljudkort åker i eller via USB (Creative G5), främst för att leka med lite surroundlägen i spel.

Sundara är på 37ohm och 94db så STX II är i teorin ingen bra matching, om nu STX II ligger på 10 ohm ut. Mina 3 Hifiman gillar kraftfullare förstärkare, då spelar dom ut. Men jag äger inte Sundara möjligt att de inte är kräsna.

EQ bör du kunna fortsätta använda. Men med EQ i mjukvara kan man inte uppnå "bitperfect playback" AKA "the Holy Grail of digital playback". Men det är ju upp till var och en att väga för och nackdelar dvs ren korrekt signal med oförvanskade ettor och nollor mot att kunna ställa in ljudet hur man vill

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon8870:

Vill man ha neutrala hörlurar så håller jag med om att HD650 inte är med i den delen. Jag har ett par AKG K7XX lite ändrad EQ (i hörluren från start) samt att jag basmoddat dem, för att få mer och bättre respons. De spelar fortfarande åt det ljusare hållet jämfört med HD6XX, fast det är mer mottagbart nu. Speciellt när jag kommer in på gamla black metal album, var olidligt skränigt från början

EDIT: Jag drog in PEQ för mina HD6XX, jäklar det fick igång djup bas. Rätt najs ändå, alltid varit skeptisk till EQ, fast färdiga inställningar är ju bus enkelt få igång.

Härligt, värt att kika in om audiosciencereview har recenserat lurarna man använder. Det finns dock fall där det inte fungerar bra med EQ, läste någon recension där luren t.ex. ökar i distorsion för mycket eller rent av allmänt låter ännu mer fel s.a.s.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Härligt, värt att kika in om audiosciencereview har recenserat lurarna man använder. Det finns dock fall där det inte fungerar bra med EQ, läste någon recension där luren t.ex. ökar i distorsion för mycket eller rent av allmänt låter ännu mer fel s.a.s.

Jao mina K7XX lät riktigt dåligt med EQ från innerfidelity, ska testa samma källa som jag har på HD6XX nu. Fast med EQ blir det inte bitperfect, fast det är enkelt fixat om man känner för att ha det. Beroende på spelare och sådant, i Foobar2000 är det bara välja exclusive på output.