Intels Arc-grafikkort kan bli bristvara – får ingen kryptospärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Skräll, det här måste ju vara alldeles fantastisk start för den nya organisationen. Oavsett hur hårt dom annars kanske floppat så skulle allting sålts slut till brytare och de hade isåfall köpt sig tid och resurser för rond 2.

Fast nu var det ju så att miners inte stod för bristen...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det finns väl ingen vettig VD/CEO som bestämmer sig för att låsa ute 25-50% av marknaden på en produkt som är helt ny när man försöker ta sig in i träsket och konkurera med resten på högsta nivå.

Smart business, inget annat. Köper inte gamers korten så går vartenda ett till alla miners.

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på denna pseudo-kommunistiska hållningen.

Det finns ett extremt enkelt sätt att se till att grafikkort ständigt finns tillgängliga och det är att höja priset. Om man sedan har pengar så kan man välja att antingen köpa ett grafikkort eller att vänta tills efterfrågan på de högre prisnivåerna har gått ner (antingen för att tillverkarna har fått upp produktionshastigheten eller för att alla som har velat lägga ut en månadslön på ett kort nu har gjort det). Om man tror att företagen i fråga tjänar grova pengar på detta så kan man under tiden ha sina pengar instoppad i deras aktier. Och när man sedan tillslut köper ett grafikkort så kan man göra detta på en mycket lägre nivå än vad de som inte orkade vänta fick göra, samtidigt som de som köpte först också har varit med att göra en själv rikare.

Eller så kan man använda sig av någon form av lotteri där endast de som lyckas knipa ett grafikkort tjänar på det samtidigt som alla andra är hänvisade till att göra dessa Alexander Lukas-typerna rikare genom att köpa deras scalpade kort. I mina ögon är systemet där alla kan göra ett strategiskt val och tjäna på det (få det tidigare men ha kvar mindre pengar eller ha kvar mer pengar men få det senare) mycket, mycket bättre snarare än detta the-winner-takes-it-all-system som oftast används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Det finns väl ingen vettig VD/CEO som bestämmer sig för att låsa ute 25-50% av marknaden på en produkt som är helt ny när man försöker ta sig in i träsket och konkurera med resten på högsta nivå.

Smart business, inget annat. Köper inte gamers korten så går vartenda ett till alla miners.

Nej är inte smart. Gamers kan bli fanboys och fortsätta dina saker för dom är "Team intel". En miner bryr sig om hashrate och skiter helt i märket.

Vill man ha långsiktiga återkommande kunder (som man måste ta från AMD/Nvidia) ska man se till att så många gamers som möjligt får tag på kort.

Skulle kunna se att man att man får taggen GoodGuyIntel om man sålde kort med värdelös hashrate och bra gaming prestanda.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av LPG:

AMD och Nvidia är upptagna med att casha in på miningen så man tycker nästan att intel borde tänka långsiktigt och svepa in på gaming-marknaden när de väl kan ta marknadsdelar. Men mining-kakan kanske ser oerhört saftig ut? Hoppas deras kort är bra för gaming men dåliga för mining.

Varför inte satsa på båda?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NaturMackan:

Givetvis ska inte konstgjorda spärrar skapas hur som helst, men att korten går till det meningslösa syftet att bryta kryptovaluta som bara slösar bort vår el på planeten är ju bedrövligt. Man börjar känna rejäl avsmak för företag som stödjer detta.

Så löjligt, det är inte meningslöst för planeten att producera alla dessa kort för att spela o leka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@Syglarn
https://i.imgur.com/2qSFWqz.png
REA
De "enklare" korten som finns i lager går ändå loss på nästan 10k. Eller ser du några kort jag inte ser?

Jag anser också att priserna är på väg ner (sett 6900xt för 13500kr)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Att skapa en massa spärrar för hur en användare ska använda/inte använda produkten de har betalat för är för mig riktigt efterblivet.

Att gynna en så äcklig och utomordentligt smutsig marknad som hårdvara för cryptomining är, är tamejfan ännu mer efterblivet !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Medan jag håller med om att kryptobrytning är dåligt sett till vad det gör med tillgängligheten ser jag det som bra att det inte begränsas här helt enkelt för att de kan göra att miners även väljer Intel vilket borde göra att bristen lättar lite generellt.
Bryter själv men grafikkort väljs inte baserat på det och det är inte heller det primära syftet. Om jag inte haft extremt dåligt med pengar och/eller betalat för elförbrukningen är det väldigt osannolikt att jag hade gjort det heller, men man gör vad man måste...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Att gynna en så äcklig och utomordentligt smutsig marknad som hårdvara för cryptomining är, är tamejfan ännu mer efterblivet !

Du vet att Bitcoin skapar ett incitament till en del energiutvinning för att reducera utsläppen. Ett exempel är när man pumpar upp olja så finns det oftast en massa olika naturgaser. Mest metan som också har fler gånger större påverkan på växthuseffekten än koldioxid.

När man då stöter på gaserna så måste man lufta ut dem, oftast kräver myndigheter att sådan gas måste brännas och bli koldioxid innan det släpps ut.

Men då tack vare Bitcoin så skapas ett incitament att ta vara och konvertera den metan gasen till koldioxid och samtidigt ge energi för att mina Bitcoin och säkra blockkedjan för alla som vill använda den för att köra finansiella transaktioner. Sen om man vill fortsätta så skulle man kunna ta vara på värmen och värma hus med tex fjärrvärme.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Man kan ha många synpunkter på detta, men så länge det bara påverkar nya kort vet jag inte om jag kan hålla med om just det där. Det är väl inte så mycket konstigare än när man inaktiverar delar av hårdvara och säljer som en billigare modell (eller gör andra teknikval som påverkar prestanda åt något håll)?

Jo, det är skillnad. Som du säger blir det billigare när det positionerar den i ett lägre prissegment. Sänkte Nvidia priserna när de halverade prestandan för mining? Svar nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Så löjligt, det är inte meningslöst för planeten att producera alla dessa kort för att spela o leka?

Lika bra att vi lägger ner den här websidan då den blir meningslös snabbt utan följare.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Du vet att Bitcoin skapar ett incitament till en del energiutvinning för att reducera utsläppen. Ett exempel är när man pumpar upp olja så finns det oftast en massa olika naturgaser. Mest metan som också har fler gånger större påverkan på växthuseffekten än koldioxid.

När man då stöter på gaserna så måste man lufta ut dem, oftast kräver myndigheter att sådan gas måste brännas och bli koldioxid innan det släpps ut.

Men då tack vare Bitcoin så skapas ett incitament att ta vara och konvertera den metan gasen till koldioxid och samtidigt ge energi för att mina Bitcoin och säkra blockkedjan för alla som vill använda den för att köra finansiella transaktioner. Sen om man vill fortsätta så skulle man kunna ta vara på värmen och värma hus med tex fjärrvärme.

Jag finner det högst otroligt att krypto skulle vara bra för planetens kvot mellan utsläpp och producerade el. Ser absolut inte hur det skulle kunna bidra till minskning av planetens realutsläpp. Finns det någon livscykelanalys som stödjer dina påståenden?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag finner det högst otroligt att krypto skulle vara bra för planetens kvot mellan utsläpp och producerade el. Ser absolut inte hur det skulle kunna bidra till minskning av planetens realutsläpp. Finns det någon livscykelanalys som stödjer dina påståenden?

Det bidrar ju genom att vara incitament att förbränna gasen och göra den till el och sen mina Bitcoin med den elen.
Nja jag har ju inte allt på rak arm och tyvärr ingen livscykelanalys, men tex de här och här gör exakt det. Förutom det sista med fjärrvärme då det är komplext med infrastrukturen och det kanske inte behövs värme där.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Otippat?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Man kan ha många synpunkter på detta, men så länge det bara påverkar nya kort vet jag inte om jag kan hålla med om just det där. Det är väl inte så mycket konstigare än när man inaktiverar delar av hårdvara och säljer som en billigare modell (eller gör andra teknikval som påverkar prestanda åt något håll)?

Typ 1070ti när nvidia förbjöd tredjepartstillverkare från att fabriksöverklocka korten.

Skrivet av SweClockers:

Valet av grafikminne är inte det enda Nvidia gjort för att Geforce GTX 1070 Ti inte ska bli ett alltför stort hot mot GTX 1080. Nvidia tillåter inte partner att överklocka skräddarsydda varianter från fabrik, vilket betyder att samtliga GTX 1070 Ti har en basfrekvens på 1607 MHz och 1 683 MHz i GPU Boost – samma som GTX 1080 respektive GTX 1070.

https://www.sweclockers.com/test/24653-nvidia-geforce-gtx-107...

Permalänk
Medlem

Nej, varför skall de stänga ute grafikkorttillverkarnas största marknad? De vill ju tjäna pengar, det är ju hela syftet, inte tjäna gamers.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Nej är inte smart. Gamers kan bli fanboys och fortsätta dina saker för dom är "Team intel". En miner bryr sig om hashrate och skiter helt i märket.

Vill man ha långsiktiga återkommande kunder (som man måste ta från AMD/Nvidia) ska man se till att så många gamers som möjligt får tag på kort.

Skulle kunna se att man att man får taggen GoodGuyIntel om man sålde kort med värdelös hashrate och bra gaming prestanda.

fast det är inte sant nånstans, det handlar om sales, speciellt när du släpper en helt ny produkt första gången, kan dem sälja slut på 100% av inventariet så ser man till att man har råd med runda 2, och någonstans down the line så blir det viktigt med återkommande kunder såkallade fanboys, men fanboys är inget du kan sikta på när nvidia är såpass bra som dem är, menar du att du skulle betala 12.000kr för 120fps i far cry 6 när du kan betala 6000kr för samma prestanda? visa mig det...

Permalänk
Medlem

Vem vet, detta kanske gör att alla miners köper intelkort istället. Att trycket på nvidia/amd-kort lättar lite så att man kanske får ta på ett till ett vettigt pris.

(Låt mig drömma, snälla!!)

Permalänk
Avstängd

Deras mål är att sälja grafikkort och vill man ta sig in på en ny marknad så håller man sig nog borta från allt vad spärrar heter. Jag tror säkert att människor som använder sina 3090 i jobbet med 3d-moduleringar eller bildhantering är minst lika arga på gamers som vi är på miners.
I det stora hela så kan vi skylla allt på Corona som dragit igång denna brist från första början.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Skräll, det här måste ju vara alldeles fantastisk start för den nya organisationen. Oavsett hur hårt dom annars kanske floppat så skulle allting sålts slut till brytare och de hade isåfall köpt sig tid och resurser för rond 2.

Nu kanske de lyckas väl även inom gaming men ur ett affärsmässigt perspektiv så vore det bara dumt att stänga dörren för brytare när man är nykomlingen och inte har en existerande kundbas att värna om

Tycker egentligen det viktiga här att i alla fall jag som kund inte vill ha några artficellt strypna produkter till att börja med oavsett varför de är strypna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intel hade öppet mål men passar till Nvidia istället. Mycket märklig strategi om de vill slå sig in på marknaden snabbt. Det är lågt hängande frukt som de ratar.

Kan ju också vara så att korten helt enkelt är kass för mining och då är det ju inte lönt att hålla på med spärrar oavsett eftersom miners inte vill ha korten.

Skrivet av Knotvillage:

Det är konstigt att dom spärrar korten. Man äger typ inte kortet till 100%.

Med Intel är det extra tydligt, för de har inte haft någon sådan här produkt tidigare, men nVidia säljer inte heller grafikkort längre, utan är mer intresserad av att sälja beräkningskort. Det är en mycket mer lukrativ marknad än oss (i sammanhanget) fattiga gamers.

Skrivet av Gimberg:

Du vet att Bitcoin skapar ett incitament till en del energiutvinning för att reducera utsläppen. Ett exempel är när man pumpar upp olja så finns det oftast en massa olika naturgaser. Mest metan som också har fler gånger större påverkan på växthuseffekten än koldioxid.

När man då stöter på gaserna så måste man lufta ut dem, oftast kräver myndigheter att sådan gas måste brännas och bli koldioxid innan det släpps ut.

Men då tack vare Bitcoin så skapas ett incitament att ta vara och konvertera den metan gasen till koldioxid och samtidigt ge energi för att mina Bitcoin och säkra blockkedjan för alla som vill använda den för att köra finansiella transaktioner. Sen om man vill fortsätta så skulle man kunna ta vara på värmen och värma hus med tex fjärrvärme.

Å, the broken window fallacy! Du vet, det där argumentet tillbakavisades för mer än 100 år sedan. I det här fallet är förlusten för samhället dubbelt negativ, för utan den där kryptobrytningen skulle man inte behöva pumpa upp den där oljan för att driva det där oljekraftverket, samtidigt som hela ekonomin går på knäna för att bensinpriserna går upp till 20kr/L och kolen för att hålla kolkraftverken kostar så mycket att vanligt folk inte har råd med värme! För att inte tala om klimateffekterna. Elbrist? Förbjud kryptobrytning!

Permalänk
Medlem

Någon som är förvånad när det gäller Intel, inte jag i alla fall. Det vill sälja så många som möjligt dom skiter fullständigt om bara Miners köper dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Du vet att Bitcoin skapar ett incitament till en del energiutvinning för att reducera utsläppen. Ett exempel är när man pumpar upp olja så finns det oftast en massa olika naturgaser. Mest metan som också har fler gånger större påverkan på växthuseffekten än koldioxid.

När man då stöter på gaserna så måste man lufta ut dem, oftast kräver myndigheter att sådan gas måste brännas och bli koldioxid innan det släpps ut.

Men då tack vare Bitcoin så skapas ett incitament att ta vara och konvertera den metan gasen till koldioxid och samtidigt ge energi för att mina Bitcoin och säkra blockkedjan för alla som vill använda den för att köra finansiella transaktioner. Sen om man vill fortsätta så skulle man kunna ta vara på värmen och värma hus med tex fjärrvärme.

Va?

Jag har läst det här inlägget flera gånger men fattar verkligen inte vad du menar. Har Bitcoin-"branschen" egenhändigt kommit på ett sätt att utvinna energi ur metan och koldioxid, som bara Bitcoin kan eller får använda?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

2023 kanske blir grafikkortens år...

Ja, alla stationära datorer kommer äntligen kunna ha grafikkort!

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hade Intel använt sina egna kretsar så tror jag faktiskt att Intel haft goda möjlighet att trycka ut mängder med kort och möta efterfrågan hyfsat väl. Om dessa kretsar hade varit bra nog vill säga.

Visst har de kapacitet och (mycket) bra kvalitet på 14nm, men jag tvivlar på att efterfrågan blivit särskilt hög om kretsarna tillverkats på denna nod.

Om korten visar sig vara ekonomiska för miners så kommer de nog bli svåra att hitta i butik. Den som väntar får se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Va?

Jag har läst det här inlägget flera gånger men fattar verkligen inte vad du menar. Har Bitcoin-"branschen" egenhändigt kommit på ett sätt att utvinna energi ur metan och koldioxid, som bara Bitcoin kan eller får använda?

Nja, man kan ju utvinna gasen och konvertera det till el på ett gaskraftverk. Men när man pumpar olja så är pumparna så utspridda att det är olönsamt att bygga infrastrukturen som skulle krävas för att samla ihop gasen och transportera den till gaskraftverket. Så istället bränner man gasen på platsen där pumpen är för att göra om metanen till koldioxid.

Men istället så skulle man kunna använda en lösning med en generator som omvandlar gasen på plats till el och Bitcoin miner som använder den elen och direkt ger något av värde tillbaka.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Nja, man kan ju utvinna gasen och konvertera det till el på ett gaskraftverk. Men när man pumpar olja så är pumparna så utspridda att det är olönsamt att bygga infrastrukturen som skulle krävas för att samla ihop gasen och transportera den till gaskraftverket. Så istället bränner man gasen på platsen där pumpen är för att göra om metanen till koldioxid.

Men istället så skulle man kunna använda en lösning med en generator som omvandlar gasen på plats till el och Bitcoin miner som använder den elen och direkt ger något av värde tillbaka.

...och mining-riggen står då på oljeplattformen eller oljefältet?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

...och mining-riggen står då på oljeplattformen eller oljefältet?

Precis, och ’genererar värde tillbaka’ enligt honom

Måste ju vara ganska skev om man anser detta... bättre att bara generera el av det direkt i så fall. Kan ju driva pumparna på plattformen med den elen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Precis, och ’genererar värde tillbaka’ enligt honom

Måste ju vara ganska skev om man anser detta... bättre att bara generera el av det direkt i så fall. Kan ju driva pumparna på plattformen med den elen?

Elproduktion sker väl redan idag, i alla fall norska plattformarna som har hyggligt höga effektivitets ambitioner. Men de har ju även projekt för att ansluta vissa plattformar med kraftkabel från land för att minska utsläppen, så "spillgasen" lär bli väl omhändertagen även den.

Om man syftar på de ytliga oljefälten i USA kanske det är lite mer vilda västern idéer som råder. Jag har ingen koll alls på dom.