Google lanserar Pixel 6 och Pixel 6 Pro

Permalänk
Melding Plague

Google lanserar Pixel 6 och Pixel 6 Pro

Med egenutvecklad systemkrets och mångårig erfarenhet inom maskininlärning går Google all-in med sjätte generationens Pixel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Citat:

Under presentationen tillägger Google även att "benchmark-resultat inte är allt" och inte nödvändigtvis säger något om användarupplevelsen.

Detta bådar inte gott, eller hur Intel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet man varför Google inte säljer sina telebobos i Sverige utan att man måste importera själv?

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Vet man varför Google inte säljer sina telebobos i Sverige utan att man måste importera själv?

Gissar på att marknaden här är för mättad med för många stora aktörer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt stora lurar. Är det någon mer än jag som föredrar lite mindre. Min s10e är gränsfall för avändning med 1 hand. Dom där är direkta rivaler till min 7 tums surfplatta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Def_Dog:

Vet man varför Google inte säljer sina telebobos i Sverige utan att man måste importera själv?

Om jag får vara orimlig: För att de hatar mig och gillar se mig gråta bittert i ett hörn.

Om jag måste vara rimlig: Som tidigare nämnt, mättad marknad och som jag förstått det gick inte varken Nexus eller tidigare Pixel-varianter tillräckligt bra helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av landmarks:

eller tidigare Pixel-varianter tillräckligt bra helt enkelt.

Vilka tidigare Pixel-modeller har marknadsförts i Skandinavien?

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av First Ninja:

Vilka tidigare Pixel-modeller har marknadsförts i Skandinavien?

Hade ett vagt minne av att Pixel/Pixel XL fanns, men efter snabb sökning har jag nog blandat ihop det med de sista Nexus-modellerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Riktigt stora lurar. Är det någon mer än jag som föredrar lite mindre. Min s10e är gränsfall för avändning med 1 hand. Dom där är direkta rivaler till min 7 tums surfplatta.

Jag gör! Har en Sony Xperia 5 II just nu. Kanske inte den minsta mobilen som finns, men jag kan till viss del använda den med en hand. Föredrog dock storleken på min förra telefon mer (XZ2 Compact). Hoppas att någon liknande finns när det blir dags att skaffa ny.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Def_Dog:

Vet man varför Google inte säljer sina telebobos i Sverige utan att man måste importera själv?

Google inte har några som helst problem att nå ut med någon typ av enheter ut i småländer så som sverige. Marknaden är varken för liten eller för mättad. Google har en hel uppsjö andra prylar som de ändå lanserat på så små marknader. Google hade heller inga problem att sälja nexustelefoner i landet redan från start tidigare. Js google har till och med givit sig in i routermarknaden även i sverige. Där om någonstans är det redan överfullt ;). Ändå säljs googles routrar här. De når ut precis så långt de vill med den hårdvara de önskar.

Ser vi istället på pixel 5a så släpps den bara i USA och japan. Det är verkligen ett steg för att vingklippa sitt egent kundutbud!

Så varför i hela friden försöker man inte sälja till alla stora marknader när man lagt tid och pengar på att ta fram dessa mobiler? Det är ju resursslöseri?

En möjlig förklaring till varför google gör såhär (tror jag då) är att pixeltelefonerna inte är till för att tjäna pengar till google. Företaget är inte intresserade av att maximera försäljningen av pixeltelefonerna.
Istället är syftet med pixel att visa de andra androidmobiltillverkarna vilken nivå och standard google önskar ha för hela android. Det är lite av en koncepttelefon kan man kanske säga. Fast som lanseras skarpt. För att visa att det inte bara är koncept ;). Övriga mobiltillverkare måste förhålla sig till kvalitetsnivå och prissättning när google gör såhär.
Exempelvis erbjuder google telefoner som hålls uppdaterade längre. Det sätter press på de andra att inte vara allt för mycket sämre. Roligt exempel hehe - jag vet. Där har övriga mobiltillverkare inte riktigt lyckats. Men google sätter ju ändå press på de andra när pixel får sina uppdateringar så mycket snabbare och bättre än övriga. Det går inte att slarva allt för mycket på den fronten då.

Det här tror iaf jag är anlednigen till att google inte lanserar sina telefoner överallt. Att nå alla marknader är inte relevant. Vad de vill nå är de andra mobiltillverkarna. Google går inte plus på att sälja pixeltelefoner. - men det behöver de inte heller. Google går plus på att stärka androids marknadsposition. Och det kan de göra genom att se till att alla androidtillverkare siktar högre och försöker bli bättre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Google inte har några som helst problem att nå ut med någon typ av enheter ut i småländer så som sverige. Marknaden är varken för liten eller för mättad. Google har en hel uppsjö andra prylar som de ändå lanserat på så små marknader. Google hade heller inga problem att sälja nexustelefoner i landet redan från start tidigare. Js google har till och med givit sig in i routermarknaden även i sverige. Där om någonstans är det redan överfullt ;). Ändå säljs googles routrar här. De når ut precis så långt de vill med den hårdvara de önskar.

Ser vi istället på pixel 5a så släpps den bara i USA och japan. Det är verkligen ett steg för att vingklippa sitt egent kundutbud!

Så varför i hela friden försöker man inte sälja till alla stora marknader när man lagt tid och pengar på att ta fram dessa mobiler? Det är ju resursslöseri?

En möjlig förklaring till varför google gör såhär (tror jag då) är att pixeltelefonerna inte är till för att tjäna pengar till google. Företaget är inte intresserade av att maximera försäljningen av pixeltelefonerna.
Istället är syftet med pixel att visa de andra androidmobiltillverkarna vilken nivå och standard google önskar ha för hela android. Det är lite av en koncepttelefon kan man kanske säga. Fast som lanseras skarpt. För att visa att det inte bara är koncept ;). Övriga mobiltillverkare måste förhålla sig till kvalitetsnivå och prissättning när google gör såhär.
Exempelvis erbjuder google telefoner som hålls uppdaterade längre. Det sätter press på de andra att inte vara allt för mycket sämre. Roligt exempel hehe - jag vet. Där har övriga mobiltillverkare inte riktigt lyckats. Men google sätter ju ändå press på de andra när pixel får sina uppdateringar så mycket snabbare och bättre än övriga. Det går inte att slarva allt för mycket på den fronten då.

Det här tror iaf jag är anlednigen till att google inte lanserar sina telefoner överallt. Att nå alla marknader är inte relevant. Vad de vill nå är de andra mobiltillverkarna. Google går inte plus på att sälja pixeltelefoner. - men det behöver de inte heller. Google går plus på att stärka androids marknadsposition. Och det kan de göra genom att se till att alla androidtillverkare siktar högre och försöker bli bättre.

Ja så kanske det är trots att majoriteten av Androidlurar tillverkas av företag som släpper nya mobiler nästan veckovis och fulla med bloatware, ser inte riktigt hur Pixel-telefonerna som knappt köps av någon då skall sätta någon standard? Har tidigare modeller gjort det menar du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Def_Dog:

Ja så kanske det är trots att majoriteten av Androidlurar tillverkas av företag som släpper nya mobiler nästan veckovis och fulla med bloatware, ser inte riktigt hur Pixel-telefonerna som knappt köps av någon då skall sätta någon standard? Har tidigare modeller gjort det menar du?

Ja jag tror att google redan från första pixeltelefonen har haft andra avsikter än att tjäna pengar på att sälja hårdvaran i mobiler. Tanken har hela tiden varit något annat. Antingen att själva testa på vilka svårigheter som finns att få ut mobiler på marknaden så att de bättre kan förstå sina samarbetspartners bättre.
Är hindren tillgången på androids utvecklingsverktyg, montering eller eller kanske distribution.

Sedan behöver inte ambitionen och målet vara identiskt över tid heller. Målbilden för vad de önskar uppnå kan ändras med tiden.

I nuläget tror jag på att google ger ut pixel för att ställa krav på ett mjukt sätt till de andra androidtillverkarna. De kan visa var skåpet ska stå kvalitetsmässigt utan att egentligen behöva konkurrera med sina samarbetspartners. Och dessutom utan att behöva ge order till sina samarbetspartners om hur android ska vara. Det där är rätt så känsligt.

Kör google på för hårt så kan de ju trycka ut sina närmsta allierade inom android. De andra tillverkarna. Marginalerna är inte så roliga för just hårdvaran på mobiler. Det google tjänar pengarna på är inte hårdvaran så de har ju faktiskt ett aktivt intresse i att INTE vilja ta över mobilmarknaden från exdempelvis samsung eller oneplus.
Google vill stärka android som system - inte ta över hårdvaruförsäljningen som inte är googles core business.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Hade ett vagt minne av att Pixel/Pixel XL fanns, men efter snabb sökning har jag nog blandat ihop det med de sista Nexus-modellerna

Nejdå första pixel och pixel XL såldes i Sverige. Köpte två stycken på Webhallen. Har något svagt minne av att Pixel 2 också såldes i Sverige? Min 4a blev import dock.

Permalänk
Medlem

Kamera "bumps" är inte trevligt och på dessa ser det katastrofalt störigt ut. Måste ju ta emot varje gång den ska ner i fickan. Och designa skal till dessa bör bli en mardröm med?

Permalänk
Medlem

Första känslan i specs: TUNG! +33% (50g) är en hel del att öka på en generation

Andra saken: @landmarks 3.1 Gen1 betyder INGENTING! Skriv Gbit/s (också åtminstone) eller låt bli att nämna helt!

Permalänk
Medlem

Otroligt oinspirerade mobiler både till design och innanmäte. Svårt att säga något om kamerorna innan dom är testade, men inget som imponerar annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Google inte har några som helst problem att nå ut med någon typ av enheter ut i småländer så som sverige. Marknaden är varken för liten eller för mättad. Google har en hel uppsjö andra prylar som de ändå lanserat på så små marknader. Google hade heller inga problem att sälja nexustelefoner i landet redan från start tidigare. Js google har till och med givit sig in i routermarknaden även i sverige. Där om någonstans är det redan överfullt ;). Ändå säljs googles routrar här. De når ut precis så långt de vill med den hårdvara de önskar.

Ser vi istället på pixel 5a så släpps den bara i USA och japan. Det är verkligen ett steg för att vingklippa sitt egent kundutbud!

Så varför i hela friden försöker man inte sälja till alla stora marknader när man lagt tid och pengar på att ta fram dessa mobiler? Det är ju resursslöseri?

En möjlig förklaring till varför google gör såhär (tror jag då) är att pixeltelefonerna inte är till för att tjäna pengar till google. Företaget är inte intresserade av att maximera försäljningen av pixeltelefonerna.
Istället är syftet med pixel att visa de andra androidmobiltillverkarna vilken nivå och standard google önskar ha för hela android. Det är lite av en koncepttelefon kan man kanske säga. Fast som lanseras skarpt. För att visa att det inte bara är koncept ;). Övriga mobiltillverkare måste förhålla sig till kvalitetsnivå och prissättning när google gör såhär.
Exempelvis erbjuder google telefoner som hålls uppdaterade längre. Det sätter press på de andra att inte vara allt för mycket sämre. Roligt exempel hehe - jag vet. Där har övriga mobiltillverkare inte riktigt lyckats. Men google sätter ju ändå press på de andra när pixel får sina uppdateringar så mycket snabbare och bättre än övriga. Det går inte att slarva allt för mycket på den fronten då.

Det här tror iaf jag är anlednigen till att google inte lanserar sina telefoner överallt. Att nå alla marknader är inte relevant. Vad de vill nå är de andra mobiltillverkarna. Google går inte plus på att sälja pixeltelefoner. - men det behöver de inte heller. Google går plus på att stärka androids marknadsposition. Och det kan de göra genom att se till att alla androidtillverkare siktar högre och försöker bli bättre.

Då borde ju google utveckla och släppa deras kamera-app till andra tillverkare att använda fritt, det är ju den mest unika funktionen med Pixel hittils?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då borde ju google utveckla och släppa deras kamera-app till andra tillverkare att använda fritt, det är ju den mest unika funktionen med Pixel hittils?

Om det inte är så att den är specialoptimerad för just den kameran och/eller processorn som finns i nuvarande Pixel. Kanske en förklaring till varför Google hittils inte velat uppgradera kamerorna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Framing gör underverk ser jag. Vilken tur att Google inte kallar sina neurala nätverk och machine learning Tensor chip för ray tracing kapabla, annars hade det blivit många Swecare som hade påpekat vilken meningslös, batterislukande funktion det är. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1646171-samsung-bekraf...

Permalänk

Dubbla X1 chip och 50MP kameror med möjlighet till 4x optisk zoom var ju en skräll för mig i alla fall! Synd att zoomen bara fick plats i den största telefonen. Kanske blir en refurbad beggad på ebay om ett par år ändå!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Inaktiv

Alldeles för stor och klumpig, kan de inte göra en i samma storlek som 4a?

Permalänk
Medlem

Jaha

Det gick inte att ringa med 5an eller.

Permalänk
Medlem

Varför skriver ni om sånt här skräp när det inte lanseras i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Varför skriver ni om sånt här skräp när det inte lanseras i Sverige?

För att det är en känd tillverkare och går att importera? Det är också rätt stort att Google har börjat producera egna kretsar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Om det inte är så att den är specialoptimerad för just den kameran och/eller processorn som finns i nuvarande Pixel. Kanske en förklaring till varför Google hittils inte velat uppgradera kamerorna.

Vad jag minns finns det versioner för andra chip och processorer som fungerar fint, men jag är inte insatt djupare. Trodde främst det handlade om ai och smartare algoritmer (server side)

Permalänk
Inaktiv

Ful som stryk.

Permalänk
Avstängd

Känns ju lite sisådär att köra på ArmV8 A76/A55/X1,
när ArmV9 med X2/A710 & A510 är runt hörnet.
Tack Google för att vi slipper dessa produkter. 😌

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad jag minns finns det versioner för andra chip och processorer som fungerar fint, men jag är inte insatt djupare. Trodde främst det handlade om ai och smartare algoritmer (server side)

Enligt Google så är nya Tensor specialdesignad för att fungera riktigt bra mot Googles AI, så processorn har åtminstone betydelse när det gäller nya Pixel 6.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Känns ju lite sisådär att köra på ArmV8 A76/A55/X1,
när ArmV9 med X2/A710 & A510 är runt hörnet.
Tack Google för att vi slipper dessa produkter. 😌

Är nog inte så enkelt att designa en krets med arkitekturer som inte ens är specade när man börjar. "Om två år kommer nog ARM med nya IP, då vi skiter i att göra något nu"?
Själv skulle jag klara mig utan X-kärnan, då de mest verkar dra ström.. (relativt låg power efficiency)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andelf:

Är nog inte så enkelt att designa en krets med arkitekturer som inte ens är specade när man börjar. "Om två år kommer nog ARM med nya IP, då vi skiter i att göra något nu"?
Själv skulle jag klara mig utan X-kärnan, då de mest verkar dra ström.. (relativt låg power efficiency)

Yes, det är uppdateringen utav de strömsnåla kärnorna som jag är mest hajpad inför.
A55 designen är väl mer eller mindre 5 år gammal vid det här laget, lagomt dags för update.
S22 Ultra med ArmV9 X2/A710/A510 & AMD RDNA 2 Ray Tracade telefonsamtal, let's go!