Varför är mina recensioner med dåliga omdömen borta?

Permalänk
Medlem

Varför är mina recensioner med dåliga omdömen borta?

Halloj @Inet.

Testade på att göra ett registerutdrag och såg då att vissa av mina recensioner hade status 2, medan andra hade status 1. Började kolla lite och insåg då att status 2 verkar betyda att de är dolda.

En annan sak som jag noterade var också att det var just recensioner med dåliga omdömen och låga betyg som var dolda. Varför är det så? Just i detta fallet så spelar det ingen större roll, men är det så att det finns fler exempel på när recensioner med dåliga omdömen försvinner?

Tack för svar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Varför blir man inte brydd.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Poängen med recensioner går ju helt åt pipan om kritiska åsikter inte visas. Jag kan förstå om dom inte vill att självklara troll/hater recensioner visas men dina var ju enbart sakliga.

Riktigt riktigt dåligt @Inet

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

ja uppenbart vill man dölja nåt som är dåligt.

Permalänk
Medlem

@Inet En kommentar?

Permalänk
Inet

Tjenare alla,

Ursäkta att det dröjt med svar här.
Ser att recensionerna är från ett gäng år sedan, innan vi implementerade vårt nya system, så tyvärr jag kan inte svara på varför vi nekat kommentarerna. Själv tycker jag det ser väldigt konstigt ut att vi nekat recensionerna ovanför då jag personligen inte ser något konstigt med dom. Ansvaret har legat på olika individer/avdelningar så har svårt att kunna ge ett bättre svar än att dom borde synas.
Du kan skicka PM till mig så kan jag kika på det.

Vidare så har vi inte systematiskt nekat negativa kommentarer, detta skulle förstöra hela integriteten av vårt system och värdet av att inte ha recensioner. Vi försöker censurera så lite som möjligt, men ibland får neka kommentarer som är troll, helt felaktiga, anger fel produkt eller liknande. Enstaka fall har varit DOA-produkter där vi skickat ut nya som fungerat där recensionen legat kvar även fast vi då ersatt produkten med en fungerande.
Finns helt enkelt ett par olika fall som vi nekar recensioner, men det är naturligtvis inget vi gör systematiskt då det hade förstört hela poängen med att ha recensionssystem, gäller även våra egna produkter, t.ex.:
https://www.inet.se/produkt/6308927/inet-tyst-chassiflakt-140...

Hojta till ifall ni har några fler frågor kring detta.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Tjenare alla,

Ursäkta att det dröjt med svar här.
Ser att recensionerna är från ett gäng år sedan, innan vi implementerade vårt nya system, så tyvärr jag kan inte svara på varför vi nekat kommentarerna. Själv tycker jag det ser väldigt konstigt ut att vi nekat recensionerna ovanför då jag personligen inte ser något konstigt med dom. Ansvaret har legat på olika individer/avdelningar så har svårt att kunna ge ett bättre svar än att dom borde synas.
Du kan skicka PM till mig så kan jag kika på det.

Vidare så har vi inte systematiskt nekat negativa kommentarer, detta skulle förstöra hela integriteten av vårt system och värdet av att inte ha recensioner. Vi försöker censurera så lite som möjligt, men ibland får neka kommentarer som är troll, helt felaktiga, anger fel produkt eller liknande. Enstaka fall har varit DOA-produkter där vi skickat ut nya som fungerat där recensionen legat kvar även fast vi då ersatt produkten med en fungerande.
Finns helt enkelt ett par olika fall som vi nekar recensioner, men det är naturligtvis inget vi gör systematiskt då det hade förstört hela poängen med att ha recensionssystem, gäller även våra egna produkter, t.ex.:
https://www.inet.se/produkt/6308927/inet-tyst-chassiflakt-140...

Hojta till ifall ni har några fler frågor kring detta.

Det var ju synnerligen praktiskt för er...

När det gäller tryckluften, som första recensionen i trådstartens lista avser, så finns det vid en snabb överblick inte en enda recension sedan 2013 som fått mindre än tre stjärnor...

Permalänk
Inet
Skrivet av jaqob:

Det var ju synnerligen praktiskt för er...

När det gäller tryckluften, som första recensionen i trådstartens lista avser, så finns det vid en snabb överblick inte en enda recension sedan 2013 som fått mindre än tre stjärnor...

Har ingen negativ recension som är nekad i vårt nya system.
Anledning till att dom äldre blivit borttagna är väl då att vi uppdaterat burken genom åren och rensat bland t.ex. recensioner som inte varit aktuella längre både negativa och positiva. Nu är iofs de flesta recensionerna från nya systemet (man kan snabbt se det genom dom som använder plus och minu-funktionen)

Enda nekade på produkten är denna:

Kändes inte lämpligt att dra upp den, även fast den hade 5 stjärnor.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Har ingen negativ recension som är nekad i vårt nya system.
Anledning till att dom äldre blivit borttagna är väl då att vi uppdaterat burken genom åren och rensat bland t.ex. recensioner som inte varit aktuella längre både negativa och positiva. Nu är iofs de flesta recensionerna från nya systemet (man kan snabbt se det genom dom som använder plus och minu-funktionen)

Enda nekade på produkten är denna:
https://cdn.discordapp.com/attachments/557180287994429446/902555207907565638/unknown.png
Kändes inte lämpligt att dra upp den, även fast den hade 5 stjärnor.

Det låter ju rimligt, men när en recension som denna, som säger i princip exakt samma sak, från samma tid, fast som råkar ge full pott, får ligga kvar, så får man ju ändå känslan av att det finns en viss preferens åt att låta bra betyg ligga kvar och rensa bort dåliga.

Jag tänkte fråga om dolda recensioner fortfarande räknas in i snittet, men med tanke på att tryckluften har 4.8 i snitt så gissar jag att så inte är fallet. (Edit: För att själv svara på frågan, nej, ni har inte med dolda recensioner i snittbetyget, dessutom avrundar ni uppåt, korrekt snitt på tryckluften är 4.72115384615 som borde avrundas till 4.7, inte 4.8 )

Permalänk
Medlem

För att vara en seriös nätbutik med långtgående kundrelationer är det väldigt viktigt att alla betyg kommer med.
Visst som butik vill man sälja av sånt man har på lager, men som kund vill man handla bra grejer och känna till brister.

Finns några butiker där de går in och sätter betyg själva, i slutändan kanske man lurar en kund, som blir besviken på produkten, men även på butiken som sålde den.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Har ingen negativ recension som är nekad i vårt nya system.
Anledning till att dom äldre blivit borttagna är väl då att vi uppdaterat burken genom åren och rensat bland t.ex. recensioner som inte varit aktuella längre både negativa och positiva. Nu är iofs de flesta recensionerna från nya systemet (man kan snabbt se det genom dom som använder plus och minu-funktionen)

Enda nekade på produkten är denna:
https://cdn.discordapp.com/attachments/557180287994429446/902555207907565638/unknown.png
Kändes inte lämpligt att dra upp den, även fast den hade 5 stjärnor.

Jag har verkligen inget intresse av att misskreditera er, utan har alltid uppskattat er butik och er grymma service! Det hela kan röra sig om en slump där jag helt enkelt bara har haft otur som fått mina recensioner bortplockade. Hade det dessutom bara rört sig om en enda recension så hade jag, i en betydligt större grad kunnat tänka mig att allt bara hade handlat om ett misstag.

Nu råkar det dock vara röra sig om två/tre st recensioner, från en och samma kund där det bara är de negativa recensionerna som är dolda. Rent matematiskt känns det väldigt osannolikt att det hela skulle röra sig om en slump, även om det så klart är möjligt.

Det är också väldigt svårt för mig och alla andra på Sweclockers att bevisa att något medvetet mixande skulle vara fallet eftersom vi inte har tillgång till er databas. Men det skulle känns bra om vi kanske fick lite information om hur många skrivna recensioner som är dolda, och hur hur stor procentuell andel av dessa som är negativa.

Det kanske också finns några på Sweclockers som kan göra ett registerutdrag för att se om man har fått sin recension dold?

Sen har jag också full förståelse för att ni väljer att plocka bort recensioner i samband med en ny revision. Detta kan ju likställas med att man klassificerar den äldre revisionen som upphörd och bara skapar ett nytt artikelnummer för den nya revisionen, som ju då innehåller noll recensioner. Men borde då inte alla recensioner, även de positiva som är skrivna under den tidperiod då den gamla revisionen såldes, också vara bortplockade? Så att man inte lägger någon värdering i vilka som får vara kvar, och vilka som ska plockas bort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Håller med om att det ser lite smått konstigt ut, men de två översta är ju båda för tryckluftsburken, kanske ändrats sedan slutet av 2018, sen finns ju ingen av resten utav varorna kvar, men lite konstigt att inte alla dina recensioner blivit borttagna då. Skulle vilja veta datum som det blev borttaget (men antar att man ser all info i din screenshot).

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Intrigen tätnar! Begärde ett registerutdrag och när jag klickar på "här" i mejlet så får man en 404-sida.

Konspirationsteorier?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Har ingen negativ recension som är nekad i vårt nya system.
Anledning till att dom äldre blivit borttagna är väl då att vi uppdaterat burken genom åren och rensat bland t.ex. recensioner som inte varit aktuella längre både negativa och positiva. Nu är iofs de flesta recensionerna från nya systemet (man kan snabbt se det genom dom som använder plus och minu-funktionen)

Enda nekade på produkten är denna:
https://cdn.discordapp.com/attachments/557180287994429446/902555207907565638/unknown.png
Kändes inte lämpligt att dra upp den, även fast den hade 5 stjärnor.

Förstår att ibland uppdateras x IT system och att allt från det gamla inte följer med, så man får nog ställa sig själv frågan hur relevant är en köpupplevelse som är 10, 8, 6, 4, 2 år gammal.

Med det sagt så har jag ingen aning om när x köpupplevelser försvunnit varav om det skulle blåsas av Inet efter 2 år inte är bra.

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Intrigen tätnar! Begärde ett registerutdrag och när jag klickar på "här" i mejlet så får man en 404-sida.

Konspirationsteorier?

Oopsie, den hade vi missat... Nu är det i alla fall löst, tack!