Windows 11 / Spelprestanda lyft ?

Permalänk
Medlem

Windows 11 / Spelprestanda lyft ?

Tjenare,

Tänkte dela med mig om en intressant grej jag upptäckte igår.

Till att börja med använder jag datorn mest till att spela och jag lirar främst AAA titlar som Battlefield serien. Kör just nu BfV samt nya FarCry 6 mfl. fps titlar. Dessa titlar är rätt krävande och jag brukar köra alla inställningar som går att maxa (Grafiknörd). Har läst en del gällande just grafiken i nya Far Cry 6. Vissa skriver att det är väldigt snyggt och andra att grafiken nästan är kass / likt tidigare FC-titlar. Min personliga uppfattning när jag skaffade FC6 var att det ser väl "ok" ut med HD texture pack & allt på Ultra och HDR igång men inte mer. Tittar man längre bort på tex berg / horisont ser det suddigt/pixligt ut (nej jag har inte Fidelity FX eller VRR igång. Även testat Resolutions scale upp max osv. men tänkt att spelet ser väl inte bättre ut än såhär helt enkelt. Polaren som kör Nvidia 3080 har precis samma bild resultat/grafik när vi jämför osv.

Nu till det intressanta: Igår valde polaren att uppdatera sin dator till Windows 11 just för att han var lite nyfiken. Då säger han till mig att FarCry6 ser så in i hel**te snyggt ut helt plötsligt och spelet har ett helt annat flyt trots att han ligger på lika fps som tidigare med W10. Ja tänkte att det kan ju knappast göra sådan skillnad bara för att han installerat W11 ?
Så jag bad han testa BFV och han får ett rejält lyft även där grafikmässigt.

Så jag blir ju givetvis tvungen att själv testa detta även att jag brukar vänta bra länge innan jag byter Windows. Inväntar oftast Service Packs / buggfixar osv, Jag som också gått över till Röda laget och läst problemen som varit med Amd+W11 Så var ja inte alls sugen att byta till w11. Men jag uppdaterade sent igår kväll och hela processen gick smärtfritt.

Drar då igång FC6 lite snabbt & tänker mig att det kommer kännas och se precis ut som vanligt.
MEN till min förvåning he**te vilken skillnad grafikmässigt och flyt. Precis som polaren beskrev ser nu FC6 & BFV såå mycket bättre ut och flyter som smör i solsken. Påminner om tidigare när testade skala upp spelet till 8k med då varit nere på 10-20fps och helt ospelbart men vansinnigt snyggt. Denna krispighet och flyt har jag just nu fått och allt i FC6 ser såå mycket bättre ut!!

Så något riktigt bra har W11 gjort denna gången?!. Vad det är eller hur det är möjligt vet jag inte. Men jag kan verkligen rekommendera alla som spelar riktigt tunga AAA-titlar att testa på w11 för detta var verkligen ett enormt lyft grafikmässigt i de
2 spel jag hittills hunnit testa.

FC6 / BFV känns nu som uppskalat till typ 8k & magiskt vackert ihop med HDR och hur långt bort du nu än tittar i spelet ser allt lika krisp och vackert ut. Men det bästa av allt är spelkänslan, som att lira Counter-strike i 300fps+ 👍

Jag som inte alls är insatt i mjukvara osv. Någon som har en logisk förklaring till detta?

Edit: Kom på att jag bara måste testa Red Dead Redemption 2 nu ikväll 😜😎

edit
Visa signatur

|| Aorus x570 Elite || Ryzen9 5900X || XFX 6900XT Merc 319 Limited Black Edition|| 32GB 3600mhz HyperX || NZXT Kraken x53 || Corsair RM1000W || 2x 1TB Kingston KC2500 M.2 Raid0 || Phanteks P400A || Huawei GT MateView GT 34" 1440p 165hz Freesync HDR || Xtrfy M4 RGB Black || Razer Nari 7.1 Headset|| ASUS ROG Claymore Core ||

Permalänk
Medlem

Funderade på om det kan vara så att tidigare w10 inte inte låst upp DirectX fullt ut eller att någon annan mjukvara tidigare hindrat "bromsat" speltexturer fullt ut ? Lite som när Windows 8.1 släpptes och man fick ett litet upplyft i spelprestanda?

Dock denna gång ett rätt rejält lyft grafiskt sätt? Kan det vara så illa att både jag och polaren haft oturen med tidigare win10 & missat något DirectX relaterad mjukvara/uppdatering?

Hur som helst känns det för bra för att vara sant ?! För det är rejäl skillnad rent grafiskt till det bättre? 👍

Visa signatur

|| Aorus x570 Elite || Ryzen9 5900X || XFX 6900XT Merc 319 Limited Black Edition|| 32GB 3600mhz HyperX || NZXT Kraken x53 || Corsair RM1000W || 2x 1TB Kingston KC2500 M.2 Raid0 || Phanteks P400A || Huawei GT MateView GT 34" 1440p 165hz Freesync HDR || Xtrfy M4 RGB Black || Razer Nari 7.1 Headset|| ASUS ROG Claymore Core ||

Permalänk
Medlem

Verkar konstigt helt klart. Borde vara många som märkt tycker man. Speciellt dom som gjort A-B tester mellan 10/11an. Ska själv lägga in 11:an i dagarna så får väl se. Tänkte först om det kanske är 3000-serien som får boost men du skriver att du kör röda laget så då antar jag du har AMD-kort. Så då rök den teorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Verkar konstigt helt klart. Borde vara många som märkt tycker man. Speciellt dom som gjort A-B tester mellan 10/11an. Ska själv lägga in 11:an i dagarna så får väl se. Tänkte först om det kanske är 3000-serien som får boost men du skriver att du kör röda laget så då antar jag du har AMD-kort. Så då rök den teorin.

Ja det är verkligen märkligt tänkte det var nån bugg eller just själva spelet FC6? Men när både polaren som har 10900k+3080 och jag som kör 5900xt + 6900xt får samma prestanda ökning / och betydligt bättre Graphics texturer ? Bara av att uppdatera till w11?och då inte bara i FC6 utan i flera spel

Visa signatur

|| Aorus x570 Elite || Ryzen9 5900X || XFX 6900XT Merc 319 Limited Black Edition|| 32GB 3600mhz HyperX || NZXT Kraken x53 || Corsair RM1000W || 2x 1TB Kingston KC2500 M.2 Raid0 || Phanteks P400A || Huawei GT MateView GT 34" 1440p 165hz Freesync HDR || Xtrfy M4 RGB Black || Razer Nari 7.1 Headset|| ASUS ROG Claymore Core ||

Permalänk
Medlem

Inte märkt någon skillnad mellan W10 och 11, det du säger låter väldigt konstigt.
Placebo?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Avstängd

Flesta benchmarks visar på att man tappar extremt lite prestanda

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kan det vara att ni båda har HDR-skärmar och nu kan utnyttja AutoHDR-funktionen i Windows 11? Det förklarar ju dock inte den upplevda prestandaökningen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kan det vara att ni båda har HDR-skärmar och nu kan utnyttja AutoHDR-funktionen i Windows 11? Det förklarar ju dock inte den upplevda prestandaökningen.

Vi har grötat ner oss lite och efter ett tag upptäckte vi att nu med W11 & om vi höjer Res-upscale i FC6 blir resultatet nu sämre
vilket normalt sett ska ge bättre bild, vilket det också gjorde med W10. Så det verkar vara en bugg i FC6 har vi båda råkat ut för någon form av grafikbugg. Men hur som helst har vi båda betydligt bättre flyt än med w11 även i BFV.

Vi båda har HDR-skärmar men HDR har vi kört aktiverat tidigare. Det är grafiktexturer som blivit betydligt bättre på long distans view.

Visa signatur

|| Aorus x570 Elite || Ryzen9 5900X || XFX 6900XT Merc 319 Limited Black Edition|| 32GB 3600mhz HyperX || NZXT Kraken x53 || Corsair RM1000W || 2x 1TB Kingston KC2500 M.2 Raid0 || Phanteks P400A || Huawei GT MateView GT 34" 1440p 165hz Freesync HDR || Xtrfy M4 RGB Black || Razer Nari 7.1 Headset|| ASUS ROG Claymore Core ||