Intervju – bakom kulisserna hos en e-sportare

Permalänk
Melding Plague

Intervju – bakom kulisserna hos en e-sportare

Max "quix" Lindkvist berättar om hur det fungerar att arbeta med att spela och hur han resonerar kring skärmar och hårdvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför köra icke-pixelmappat? Jag förstår att upplösning påverkar sens, men stretched och ’felaktig’ vertikal upplösning känns sjukt konstigt flr mig

När jag körde var det ju alltid pixelperfekt man ville ha, kanske halverad, men icke-matchat helt ser ju ut som skräp

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av medbor:

Varför köra icke-pixelmappat? Jag förstår att upplösning påverkar sens, men stretched och ’felaktig’ vertikal upplösning känns sjukt konstigt flr mig

När jag körde var det ju alltid pixelperfekt man ville ha, kanske halverad, men icke-matchat helt ser ju ut som skräp

Personlig pref

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför köra icke-pixelmappat? Jag förstår att upplösning påverkar sens, men stretched och ’felaktig’ vertikal upplösning känns sjukt konstigt flr mig

När jag körde var det ju alltid pixelperfekt man ville ha, kanske halverad, men icke-matchat helt ser ju ut som skräp

Kidsen apar efter äldre proffs och blir snabbt vana vid att köra låg upplösning 4:3 och växer sedan upp och själva blir proffs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Personlig pref

Ja men varför? Är det så hårdkodat med minnena sedan CRT eller vad är det? Jag fattar verkligen inte. Om han kan gå från black bars till stretched utan problem så borde ju att gå till 1440x1080 inte vara någon skillnad

Är det någon buggad FOV precis med den pixelhöjden? Stretched betyder ju bara lägre horisontell FOV egentligen, ser inte direkt vinsten

Permalänk
Medlem

Funderar lite på när dom skriver "dom försöker ha 2 lediga dagar i veckan".

Vad är anställningsformatet?
Fackförbund?
För det är väl ändå lagstadgat att man inte får jobba övertid och måste ha sin veckovila?

(läste inte varje rad så kanske svaret finns i texten...)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Väldigt trevlig intervju, kul med insyn i hur det fungerar

Jag saknar ett tydligt inslag av fysisk aktivering och hälsa mitt i allt detta.

Om detta är att klassa som ett arbete så bör det också kunna gå att få in någon form av friskvård för att atleterna skall kunna hålla sig fräscha och alerta. Fysisk träning är den enskilt största åtgärden en människa kan vidta för att minska risken för diverse sjukdomar samt hålla sig i vid god vigör och därmed öka mental förmåga att fokusera, detta borde ge resultat på CS-planen.

Jag noterade ett omnämnande av "ta frisk luft", mina tankar går mer mot strukturerad fysisk träning & kost.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför köra icke-pixelmappat? Jag förstår att upplösning påverkar sens, men stretched och ’felaktig’ vertikal upplösning känns sjukt konstigt flr mig

När jag körde var det ju alltid pixelperfekt man ville ha, kanske halverad, men icke-matchat helt ser ju ut som skräp

Antar p.g.a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Väldigt trevlig intervju, kul med insyn i hur det fungerar

Jag saknar ett tydligt inslag av fysisk aktivering och hälsa mitt i allt detta.

Om detta är att klassa som ett arbete så bör det också kunna gå att få in någon form av friskvård för att atleterna skall kunna hålla sig fräscha och alerta. Fysisk träning är den enskilt största åtgärden en människa kan vidta för att minska risken för diverse sjukdomar samt hålla sig i vid god vigör och därmed öka mental förmåga att fokusera, detta borde ge resultat på CS-planen.

Jag noterade ett omnämnande av "ta frisk luft", mina tankar går mer mot strukturerad fysisk träning & kost.

Mvh

De har min gamla tränare Magnus Jildin som coach. Han är dels mästare i självförsvar och dels mästare inom mindfullness. Med hans support är de i trygga händer.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

De har min gamla tränare Magnus Jildin som coach. Han är dels mästare i självförsvar och dels mästare inom mindfullness. Med hans support är de i trygga händer.

Hade varit skoj att läsa även om den aspekten av alltihop, vore något för nästa intervju eller påbyggnad.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Aeig:

Hade varit skoj att läsa även om den aspekten av alltihop, vore något för nästa intervju eller påbyggnad.

Mvh

Bra idé! Att rymma alla aspekter i den här intervjun hade gjort den lite lång och spretig. Eftersom e-sportande och att sitta vid datorn i största allmänhet är sådant som de flesta på SweClockers är intresserade av, finns det absolut utrymme att titta närmare på de delarna framöver

Skrivet av medbor:

Varför köra icke-pixelmappat? Jag förstår att upplösning påverkar sens, men stretched och ’felaktig’ vertikal upplösning känns sjukt konstigt flr mig

När jag körde var det ju alltid pixelperfekt man ville ha, kanske halverad, men icke-matchat helt ser ju ut som skräp

Jag kan inte svara för alla, men de senaste 4 000 av mina speltimmar har jag också kört stretched (1 280 × 1 024). Att köra 4:3 eller 5:4 är för det mesta ingen nackdel efter lite träning, eftersom man ändå får 16:9-formatets perifera delar genom att röra lite extra på musen. Fördelen som jag upplever med att dra ut pixlarna är att allt blir bredare, vilket är fördelaktigt när det handlar om att fånga upp information genom att hålla väldigt smala vinklar. Som nämns i intervjun är det dock till stor del vana, trender och en rädsla för att testa nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Funderar lite på när dom skriver "dom försöker ha 2 lediga dagar i veckan".

Vad är anställningsformatet?
Fackförbund?
För det är väl ändå lagstadgat att man inte får jobba övertid och måste ha sin veckovila?

(läste inte varje rad så kanske svaret finns i texten...)

Esport är inte erkänd sport och än mindre ett erkänt jobb. Finns inga fack då dom flesta anställningarna och lönerna baseras på spelares tillfälliga prestationer. Spelare blir bänkade, kickade och sålda hej villt oftast utan att själva laget eller spelaren ens vet om det. Det skulle definitivt behöva städas upp ordentligt i den branchen som det verkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Mjo

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag brukar alltid försvara Sweclockers när det gäller sponsrade artiklar, men jag tycker ni bör lägga "Vi är sponsrade av AOC"-blaffan i början istället. Jag förstod inte att det var sponsrat förrens det började smygas in väldigt specifika grejer om AOC. Då skrollade jag runt och letade efter den, så var den i slutet.

Kanske väldigt liten grej att störa sig på, då det var en väldigt intressant artikel i sin helhet!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Printscreen:

Jag brukar alltid försvara Sweclockers när det gäller sponsrade artiklar, men jag tycker ni bör lägga "Vi är sponsrade av AOC"-blaffan i början istället. Jag förstod inte att det var sponsrat förrens det började smygas in väldigt specifika grejer om AOC. Då skrollade jag runt och letade efter den, så var den i slutet.

Kanske väldigt liten grej att störa sig på, då det var en väldigt intressant artikel i sin helhet!

Jag flyttade upp rutan i texten så att det blir tydligare. Tack för feedback!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Men båda de bilderna är ju lite sanning med modifikation, de extra pixlarna ’finns’ ju inte. Det är bara olika sätt att visa samma information.

Helt ärligt borde man väl spela med 320x1080 stretched annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Funderar lite på när dom skriver "dom försöker ha 2 lediga dagar i veckan".

Vad är anställningsformatet?
Fackförbund?
För det är väl ändå lagstadgat att man inte får jobba övertid och måste ha sin veckovila?

(läste inte varje rad så kanske svaret finns i texten...)

Anställningsformatet är lite annorlunda mot konventionella stora lag inom E-sport.

"Lilmix är ett levande exempel på att jättarna inte är enda vägen in i hetluften, utan är ett lag skapat och ägt av spelarna, som spelat sig till en schysst position. Genom vinstpengar och att skapa material på sociala medier och Youtube, har Lilmix hittat en väg till sponsorer och investerare för att ha Counter-Strike-spelande som jobb."

Antar att det är ett aktiebolag med typ lika fördelat ägande.

Fördelen är ju att de tillsammans sätter gränserna. Det knepiga är att faktiskt följa gränserna vilket kan vara anledningen att det togs upp av Max.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Riktigt bra och intressant artikel för övrigt. Sällan jag läser en hel sponsrad artikel som jag gjorde nu. Var ganska lagom mycket AOC-reklam invävd

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Vad kör han med för övrig hårdvara tillsammans med sitt 1080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men båda de bilderna är ju lite sanning med modifikation, de extra pixlarna ’finns’ ju inte. Det är bara olika sätt att visa samma information.

Helt ärligt borde man väl spela med 320x1080 stretched annars?

Det är inte samma information för ögonen. Folk tycker dom har lättare att träffa med stretched. Hade det kommit ut en skärm som var stretched rent fysiskt, med typ avlånga pixlar i horisontalled så hade dom nog köpt den.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Det är inte samma information för ögonen. Folk tycker dom har lättare att träffa med stretched. Hade det kommit ut en skärm som var stretched rent fysiskt, med typ avlånga pixlar i horisontalled så hade dom nog köpt den.

Ja men varför kör man inte 1:1 eller 2:3 till och med om det är fallet?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av medbor:

Ja men varför kör man inte 1:1 eller 2:3 till och med om det är fallet?

Där är det nog lite historia och tillgängliga upplösningar i spelet som spelar in. 4:3 och 5:4 är ju bildförhållanden som varit vanliga. När man går mot det väldigt extrema tappas för stor del av synfältet, vilket därtill kanske gör ett byte mot bredd på fienden till en avvägning. Men återigen, det handlar ju också om preferens och vad man är van vid, både när det gäller muskelminne och att se och identifiera motspelare. Det finns också några proffs som testat och fastnat för Full HD, där "ropz" är ett exempel som dessutom syns i det absoluta toppskiktet av spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Där är det nog lite historia och tillgängliga upplösningar i spelet som spelar in. 4:3 och 5:4 är ju bildförhållanden som varit vanliga. När man går mot det väldigt extrema tappas för stor del av synfältet, vilket därtill kanske gör ett byte mot bredd på fienden till en avvägning. Men återigen, det handlar ju också om preferens och vad man är van vid, både när det gäller muskelminne och att se och identifiera motspelare. Det finns också några proffs som testat och fastnat för Full HD, där "ropz" är ett exempel som dessutom syns i det absoluta toppskiktet av spelare

Borde det inte gå att köra extremt bred skärm och sen låg FOV istället? borde det inte ge samma fördel men sen ytterligare lite vidvinkel också?

Men man ska verkligen inte underskatta muskelminnet som du säger.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått mig på streched. Om poängen är att fienden ska vara större är det väl enklast att bara köpa en större skärm? Då ser du mer plus att fienden automatiskt blir större på skärmen. Win-win.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Aldrig förstått mig på streched. Om poängen är att fienden ska vara större är det väl enklast att bara köpa en större skärm? Då ser du mer plus att fienden automatiskt blir större på skärmen. Win-win.

Exakt detta, köp en 27” eller ställ skärmen närmare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Aldrig förstått mig på streched. Om poängen är att fienden ska vara större är det väl enklast att bara köpa en större skärm? Då ser du mer plus att fienden automatiskt blir större på skärmen. Win-win.

Eller minska fov, om inställningen finns. Då blir de både fetare o längre.
Kanske man vill åt/eller vant sig vid en skillnad i sens beroende på vertikal eller horisontell rörelse?
Ingen aning..

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är ju givetvis hur mkt problem med hemorrojder man har om man sitter 10-12 timmar per dag.... 😄

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE