Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Hade du kunnat låta bli awd isåfall? 3995 för det. Jag hade nog tagit fetaste versionen när det skiljer så pass lite.

Nja tycker AWD är lite av en gimmick. Inget jag värdesätter.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag har redan beställt och det blev Yacht Blue E-Niro med Tech paketet, längtar tills jag får den. Jag tror nog du blir nöjd för alla jag känner som äger denna bilen är suuuupernöjd med den och hur den presterar. Detta är min första Elbil också och jag tror detta är ett riktigt bra inkliv på elbilsfronten. Köpa eller Leasa? Jag väljer att leasa och min bil hamnade på 4790kr/månad och då är det vinterhjul inkluderat i det priset också

Med +200 HK, snabbare än en Skoda Eniaq 0-100. Jag körde en demobil E-Niro Advance Plus, Plus=Tech paketet?
Bilen hade allt enligt mig! Den överträffade mig på alla punkter, som snabbhet, tysthet, komfort, GUI:t, funktioner.
Det enda som va negativt avsaknaden av dragkrok.. då man är villaägare och har släp.

3850kr/mån, blev rekommenderad att skaffa egen försäkring samt vinterhjul.
(Egen försäkring då säljaren sa att Kias egna leasing-försäkring inte tog i beräkning om jag bodde på landet eller i centrala stockholm,därav att den är ganska dyr. Detsamma med vinterhjulen han sa att leasingavgiften va dyrare än att köpa hjulen själv, samt att han erbjöd sig att köpa tillbaka hjulen efter 3 år även om jag köpt de privat, eller om jag säljer däcken på blocket.)

SÅ just nu superintresserad av E niro, MG ZS EV som jag med kikat i samma storlek är totalt ointressant även om priset där va 3300 med vinterhjul och försäkring. EV6 iconiq5 är liiite för dyra som första elbil.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Skrivet av atego:

Med +200 HK, snabbare än en Skoda Eniaq 0-100. Jag körde en demobil E-Niro Advance Plus, Plus=Tech paketet?
Bilen hade allt enligt mig! Den överträffade mig på alla punkter, som snabbhet, tysthet, komfort, GUI:t, funktioner.
Det enda som va negativt avsaknaden av dragkrok.. då man är villaägare och har släp.

3850kr/mån, blev rekommenderad att skaffa egen försäkring samt vinterhjul.
(Egen försäkring då säljaren sa att Kias egna leasing-försäkring inte tog i beräkning om jag bodde på landet eller i centrala stockholm,därav att den är ganska dyr. Detsamma med vinterhjulen han sa att leasingavgiften va dyrare än att köpa hjulen själv, samt att han erbjöd sig att köpa tillbaka hjulen efter 3 år även om jag köpt de privat, eller om jag säljer däcken på blocket.)

SÅ just nu superintresserad av E niro, MG ZS EV som jag med kikat i samma storlek är totalt ointressant även om priset där va 3300 med vinterhjul och försäkring. EV6 iconiq5 är liiite för dyra som första elbil.

Absolut en cool bil men bara snabbare än "vanliga" Enyaq, 80X samt Sportline ligger på 6,9 sek mot E-Niros 7,8 sek. Kanske finns en upphottad E-Niro också dock.

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Nja tycker AWD är lite av en gimmick. Inget jag värdesätter.

Hur känner andra här? Jag brukar satsa på fyrhjulsdrift då jag har fått för mig att det är säkrare vid vattenplaning och på isiga vägar. Men kanske funkar lika bra med en modern bil utan fyrhjulsdrift?

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

Hur känner andra här? Jag brukar satsa på fyrhjulsdrift då jag har fått för mig att det är säkrare vid vattenplaning och på isiga vägar. Men kanske funkar lika bra med en modern bil utan fyrhjulsdrift?

Det fungerar absolut lika bra utan fyrhjulsdrift på en modern bil.
Edit: ska kanske nyansera mitt i inlägg något: det funkar lika bra utan AWD om man bor i mellersta eller södra Sverige. AWD är absolut existensberättigande i norra Sverige!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Hur känner andra här? Jag brukar satsa på fyrhjulsdrift då jag har fått för mig att det är säkrare vid vattenplaning och på isiga vägar. Men kanske funkar lika bra med en modern bil utan fyrhjulsdrift?

Har aldrig ens reflekterat över om jag ska ha fyrhjulsdrift eller inte. Kanske mer värt för folk som bor där det är ofta och mkt snö osv.

Permalänk
Medlem

4wd har enligt mig inte överdrivet stor nytta på vanliga vägar. Om man bara använder bilen för att köra till jobbet, affären osv. Men efter att ha varit med om att kompisar och bekanta kört fast i fjällen vid några tillfällen så bestämde jag att jag vill ha fyrhjulsdrift Snökedjor hjälper oftast men inte alltid, så är det kanske inte alltid så bra läge att sätta på snökedjor.
En annan fördel med 4wd är när man drar tunga släp.

Men allt som allt är det ett fåtal gånger om året jag har nytta av det. Gemene man också skulle jag tro. Sen försämrar det oftast effektiviteten.

Kommer välja 4wd nästa bil också, om det går. Absolut inte framhjulsdrift, bakhjulsdrift kan gå i nödfall.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

4wd har enligt mig inte överdrivet stor nytta på vanliga vägar. Om man bara använder bilen för att köra till jobbet, affären osv. Men efter att ha varit med om att kompisar och bekanta kört fast i fjällen vid några tillfällen så bestämde jag att jag vill ha fyrhjulsdrift Snökedjor hjälper oftast men inte alltid, så är det kanske inte alltid så bra läge att sätta på snökedjor.
En annan fördel med 4wd är när man drar tunga släp.

Men allt som allt är det ett fåtal gånger om året jag har nytta av det. Gemene man också skulle jag tro. Sen försämrar det oftast effektiviteten.

Kommer välja 4wd nästa bil också, om det går. Absolut inte framhjulsdrift, bakhjulsdrift kan gå i nödfall.

Har du en elbil? Det är ett ännu mindre problem med en elbil då de oftast är tyngre än motsvarande fossilbil och alltid har lägre tyngdpunkt med anledning av batterierna i botten, vilket bidrar till bättre grepp.

stavfel
Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Hur känner andra här? Jag brukar satsa på fyrhjulsdrift då jag har fått för mig att det är säkrare vid vattenplaning och på isiga vägar. Men kanske funkar lika bra med en modern bil utan fyrhjulsdrift?

Jag bor lite högre upp i landet och för mig är det extrem skillnad när det är mycket snö. Och kommer det någon / några dm snö under natten och plogarna inte hunnit vara och skottat är det guld värt med AWD enligt mig.

Men hade jag bott längre ner i landet hade jag mest troligt ej köpt AWD (endast spekulationer).

Edit: Med det sagt äger jag ingen elbil (ännu). Så jag har alltså inte erfarenhet av de båda alternativen på elbilar. Min nästa bil är given elbil (om ett par år ungefär).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har du en elbil? Det är ett ännu mindre problem med en elbil då de oftast är tyngre än motsvarande fossilbil, vilket bidar till bättre grepp.

Nej det har jag inte, än...
Har inte sett några jämförelser på detta, visst hjälper det med vikt men det kan inte kompensera för driving på alla hjul.
Kan tänka mig att en rwd elbil tar sig fram bättre än en rwd fossilbil, tack vare vikten (och viktfördelning.
Vore kul att se något test på detta

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag provkörde en mach-e i veckan, awd jämfört med framhjulsdrift så tycker jag att det släpper mindre när man accelererar. Nu var det bra väglag den dagen så inte helt rättvis jämförelse. Om min upplevelse stämmer så kan jag tycka att det är skönt, att det bara är att gasa på.

Sedan är väll accelerationen generellt bättre på fyrhjulsdrivna elbilar? Har fått den känslan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nej det har jag inte, än...
Har inte sett några jämförelser på detta, visst hjälper det med vikt men det kan inte kompensera för driving på alla hjul.
Kan tänka mig att en rwd elbil tar sig fram bättre än en rwd fossilbil, tack vare vikten (och viktfördelning.
Vore kul att se något test på detta

Tjo,
Såg att det stod att du bodde på västkusten.
Vet inte om det nämnts tidigare i tråden. Men i december så är eCar Expo i Göteborg. Där kan du bl.a passa på att testa lite olika elbilar.
https://ecarexpo.se/
Kommer även till Stockholm i Februari.

Lite bilder från denna helgens event i Köpenhamn:
https://www.facebook.com/ecarexpo/photos

Permalänk
Medlem

@FANTEN: Tack för tipset!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Hur känner andra här? Jag brukar satsa på fyrhjulsdrift då jag har fått för mig att det är säkrare vid vattenplaning och på isiga vägar. Men kanske funkar lika bra med en modern bil utan fyrhjulsdrift?

Själv är man uppvuxen med endast bakhjulsdrivna bilar. Har aldrig upplevt några problem med framkomlighet. Inte ens när man vintertid begav sig ut till stugan ute på landet.

Sedan blev det framhjulsdrift på de bilar man ägt själv.

Nu äger jag en quattro. Dock är det endast för att det inte fanns några begagnade framhjulsdrivna A4:or som matchade mina kriterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Hur känner andra här? Jag brukar satsa på fyrhjulsdrift då jag har fått för mig att det är säkrare vid vattenplaning och på isiga vägar. Men kanske funkar lika bra med en modern bil utan fyrhjulsdrift?

Valde RWD. Kör aldrig i norrbottniskt tjock snö men har kaskat land och rike kring i tjänsten både med och utan 4WD. Känslan är att man ger bort extra range och pengar på att investera i 4WD söder om Dalälven.

För samma pris och samma range hade jag givetvis valt det. Som det är nu, nej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doomfarer:

Hur känner andra här? Jag brukar satsa på fyrhjulsdrift då jag har fått för mig att det är säkrare vid vattenplaning och på isiga vägar. Men kanske funkar lika bra med en modern bil utan fyrhjulsdrift?

Finns statistik som släpptes på det, tror det var Folksam? 4-hjulsdrivna fordon är oftare inblandade i sådana olyckor. Man tror det har att göra att man intalar sig själv att fordonet klarar mer än det faktiskt gör. Sen i slutändan har det såklart även med att göra om du personligen kan hantera fordonet när det sker.

EDIT: Hittade källan. https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2017/05/05/ny-rapport-fyrhjul...

Personbilar med fyrhjulsdrift ökar risken för personskadeolyckor på is eller snö med mellan 20 och 30 procent, visar en ny studie från Folksam.

Permalänk
Medlem

Tillspetsad version av elbilstråden:

-Jag vill ha mycket räckvidd!
-Inbillning, ingen kör mer än fem mil åt gången!

-Det här med fyrhjulsdrift???
-Alla behöver det, för vem kör inte uppför branta isiga skidbackar hela vinterhalvåret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Finns statistik som släpptes på det, tror det var Folksam? 4-hjulsdrivna fordon är oftare inblandade i sådana olyckor. Man tror det har att göra att man intalar sig själv att fordonet klarar mer än det faktiskt gör. Sen i slutändan har det såklart även med att göra om du personligen kan hantera fordonet när det sker.

EDIT: Hittade källan. https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2017/05/05/ny-rapport-fyrhjul...

Personbilar med fyrhjulsdrift ökar risken för personskadeolyckor på is eller snö med mellan 20 och 30 procent, visar en ny studie från Folksam.

Det är nog inte så konstigt. Stora, tunga fläskiga fyrhjulsdrivna bilar förmedlar ofta inte alls lika mycket känsla av vad bilen pysslar med. Det är mer en bit granit som åker fram på vägen, tills greppet försvinner, det står en älg på vägen eller man möter en lastbil precis vid en hal kurva så att den plötsligt blir mycket tvärare för att den inte går att skära... Då är det lika långa ränder i underkläderna som med en tvåhjulsdriven bil.

korrektur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doomfarer:

Hur känner andra här? Jag brukar satsa på fyrhjulsdrift då jag har fått för mig att det är säkrare vid vattenplaning och på isiga vägar. Men kanske funkar lika bra med en modern bil utan fyrhjulsdrift?

Definitivt fyrhjulsdrift om prisskillnaden inte är fruktansvärd. Skillnaden vintertid är som natt och dag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Det är nog inte så konstigt. Stora, tunga fläskiga fyrhjulsdrivna bilar förmedlar ofta inte alls lika mycket känsla av vad bilen pysslar med. Det är mer en bit granit som åker fram på vägen, tills greppet försvinner, det står en älg på vägen eller man möter en lastbil precis vid en hal kurva den plötsligt blev mycket tvärare för att den inte går att skära... Då är det lika långa ränder i underkläderna som med en tvåhjulsdriven bil.

Det tycker jag inte diverse små-skrutt bilar/nyare bil-modeller(?) där man sitter "högre upp" gör särskilt bra heller

Annat var det med gamla hederliga bilar likt Ford Scorpio Wagon, som kändes helt gigantisk att köra, samtidigt som det känns som att man sitter precis ovanför/ihopkopplad med vägytan.

OnTopic: Varför bygger ni inte era egna el-bilar? Att köpa en är ju som att välja pre-built dator istället för montera den själv. x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är nog inte så konstigt. Stora, tunga fläskiga fyrhjulsdrivna bilar förmedlar ofta inte alls lika mycket känsla av vad bilen pysslar med. Det är mer en bit granit som åker fram på vägen, tills greppet försvinner, det står en älg på vägen eller man möter en lastbil precis vid en hal kurva så att den plötsligt blir mycket tvärare för att den inte går att skära... Då är det lika långa ränder i underkläderna som med en tvåhjulsdriven bil.

Så är det... Man känner sig mycket mer säker i en fyrhjulsdriven bil och man ligger gärna lite högre i fart än man borde i sämre vägförhållanden. Faran är att släpper det, så släpper det plötsligt, otippat och rejält och då får man vara på fingerspetsarna redo och veta vad man gör. Annars ligger man snabbt i diket, krockat eller något liknande. Men samtidigt har fyrhjulsdriften räddat mig flertalet gånger, där jag med all sannolikhet hade kraschat med en tvåhjulsdriven bil.

Personligen skulle jag nog inte välja annat än en 4wd, men det är jag det...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag provkörde en mach-e i veckan, awd jämfört med framhjulsdrift så tycker jag att det släpper mindre när man accelererar. Nu var det bra väglag den dagen så inte helt rättvis jämförelse. Om min upplevelse stämmer så kan jag tycka att det är skönt, att det bara är att gasa på.

Sedan är väll accelerationen generellt bättre på fyrhjulsdrivna elbilar? Har fått den känslan.

Yes detta är den enda uppenbara skillnaden.

Den accelererar snabbare då alla fyra hjulen drar istället för två.

Men gör ingen skillnad vid själva körningen eller bromsningen etc.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Så är det... Man känner sig mycket mer säker i en fyrhjulsdriven bil och man ligger gärna lite högre i fart än man borde i sämre vägförhållanden. Faran är att släpper det, så släpper det plötsligt, otippat och rejält och då får man vara på fingerspetsarna redo och veta vad man gör. Annars ligger man snabbt i diket, krockat eller något liknande. Men samtidigt har fyrhjulsdriften räddat mig flertalet gånger, där jag med all sannolikhet hade kraschat med en tvåhjulsdriven bil.

Personligen skulle jag nog inte välja annat än en 4wd, men det är jag det...

Det där tror jag mer är något du mer bara övertygat dig själv om då det inte är någon skillnad med grepp mellan två el fyrhjulsdrift när man väl är uppe i hastighet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Med +200 HK, snabbare än en Skoda Eniaq 0-100. Jag körde en demobil E-Niro Advance Plus, Plus=Tech paketet?
Bilen hade allt enligt mig! Den överträffade mig på alla punkter, som snabbhet, tysthet, komfort, GUI:t, funktioner.
Det enda som va negativt avsaknaden av dragkrok.. då man är villaägare och har släp.

3850kr/mån, blev rekommenderad att skaffa egen försäkring samt vinterhjul.
(Egen försäkring då säljaren sa att Kias egna leasing-försäkring inte tog i beräkning om jag bodde på landet eller i centrala stockholm,därav att den är ganska dyr. Detsamma med vinterhjulen han sa att leasingavgiften va dyrare än att köpa hjulen själv, samt att han erbjöd sig att köpa tillbaka hjulen efter 3 år även om jag köpt de privat, eller om jag säljer däcken på blocket.)

SÅ just nu superintresserad av E niro, MG ZS EV som jag med kikat i samma storlek är totalt ointressant även om priset där va 3300 med vinterhjul och försäkring. EV6 iconiq5 är liiite för dyra som första elbil.

Japp Advanced Plus med Tech Paket, jag var lat o kastade in vinterhjul i priset men kommer skaffa egen försäkring också. "Bara" 6veckor kvar till leverans, blir en fin (H)Julklapp till mig själv

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Japp Advanced Plus med Tech Paket, jag var lat o kastade in vinterhjul i priset men kommer skaffa egen försäkring också. "Bara" 6veckor kvar till leverans, blir en fin (H)Julklapp till mig själv

Är inte bagaget och baksätet extremt litet? Men iofs kanske räcker för alla utan familj och hund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Är inte bagaget och baksätet extremt litet? Men iofs kanske räcker för alla utan familj och hund.

Vad har du fått det ifrån? Absolut inget litet utrymme. Bagaget är 451L vilket täcker det mesta och baksätet kan vuxna sitta i. Jag har en kollega som äger samma bil och hon har en hundbur i bagaget.

https://se.automobiledimension.com/modell/kia/niro

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tittar på att uppgradera min något föråldrade fordonsflotta.
Jag har gjort en kalkyl på kostnaderna för pendling med 5 olika bilar.

Här blir det ganska tydligt att det inte alltid är så lätt att räkna hem en nyare elbil.
Sträckorna här er dock ganska korta så om man pendlar längre kommer det se lite bättre ut men Teslan är svår att räkna hem oavsett tror jag.

Mina observationer.
Värdeminskning är fortfarande den överlägset största kostnaden.
Jag pendlar billigare med min gamla Porsche Cayenne som är en riktig bensinslukare.
Trängselskatten är en så stor del av pendlingskostnaden så val av bil blir mindre viktig.

Beräkningen avser köp och ägande av bensinbilarna och privatleasing på elbilarna.
Jag skulle vilja räkna på köp på elbilarna också men jag finner det mycket svårt att räkna på värdeminskningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det fungerar absolut lika bra utan fyrhjulsdrift på en modern bil.

Det här är en diskussion som egentligen inte borde existera. AWD gör en väldigt stor skillnad när det behövs, frågan man ska ställa sig är om man bor där det är sånt väglag eller ej.

Som kuriosa kan jag väl länka det här och det är inte det enda testet som ser problem.
https://carup.se/forsta-testet-i-sverige-har-kor-vw-id-4-fast...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det här är en diskussion som egentligen inte borde existera. AWD gör en väldigt stor skillnad när det behövs, frågan man ska ställa sig är om man bor där det är sånt väglag eller ej.

Som kuriosa kan jag väl länka det här och det är inte det enda testet som ser problem.
https://carup.se/forsta-testet-i-sverige-har-kor-vw-id-4-fast...

Disskutionen är mer koplex än AWD vs 2WD
Nu gillar jag AWD. Jag har kört mycket AWD och 2WD både på gata i racing samt rallykross.

Glöm inte att en 2WD med bra däck tar sig fram bättre och säkrare än en AWD med fel däck.
Det är även stor skillnad på AWD och AWD. Vissa AWD är betydligt sämre än andra 2WD.

I artikeln du hänvisar till så kör dem på 255 bred dubbbfria bakdäck uppför en isbacke med 2ton tung bil...
Byt till 195 el 205 med dubb så kommer den nog upp skall du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Vad har du fått det ifrån? Absolut inget litet utrymme. Bagaget är 451L vilket täcker det mesta och baksätet kan vuxna sitta i. Jag har en kollega som äger samma bil och hon har en hundbur i bagaget.

https://se.automobiledimension.com/modell/kia/niro

Tyckte inte heller att det var litet. Däremot tycker jag att bilen har ett väldigt litet utseende på bild.

Vi byter i januari från en Ford Focus-kombi till en E-Niro Advance Plus (ej Tech, så vi får väl lite djupare bagage). Som 2 meter lång så kan jag klämma mig in i baksätet när jag har ställt in framsätet som jag vill ha det, och det är inte vanligt.

Bagagen kändes också helt okej. Svårt att få in en dubbel barnvagn säkert, men vi tänker att det funkar till det allra mesta vi behöver. Enda "problemet" vi har kommit på är att Focusen sväljer en hel Ikea-garderob på längden. Där får det bli öppen baklucka eller att skaffa takstolar om man ska möblera om hemma.

Efter att ha tittat på ID4 och Enyaq, och funderat på laddhybrider, så kändes det rätt direkt när vi provade E-Niro.

Svart Pearl, Advance Plus, vinterdäck och försäkring för 4100/månad med lite olika kampanjer blir ungefär samma månadskostnad som en ny Focus-kombi skulle bli, om man räknar in skatt. Lägre drivmedelskostnad blir en bonus.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart