Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag tittar på att uppgradera min något föråldrade fordonsflotta.
Jag har gjort en kalkyl på kostnaderna för pendling med 5 olika bilar.

Här blir det ganska tydligt att det inte alltid är så lätt att räkna hem en nyare elbil.
Sträckorna här er dock ganska korta så om man pendlar längre kommer det se lite bättre ut men Teslan är svår att räkna hem oavsett tror jag.

https://i.ibb.co/0V2XR5f/car.png

Mina observationer.
Värdeminskning är fortfarande den överlägset största kostnaden.
Jag pendlar billigare med min gamla Porsche Cayenne som är en riktig bensinslukare.
Trängselskatten är en så stor del av pendlingskostnaden så val av bil blir mindre viktig.

Beräkningen avser köp och ägande av bensinbilarna och privatleasing på elbilarna.
Jag skulle vilja räkna på köp på elbilarna också men jag finner det mycket svårt att räkna på värdeminskningen.

Saknas fordonsskatt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doomfarer:

Hur känner andra här? Jag brukar satsa på fyrhjulsdrift då jag har fått för mig att det är säkrare vid vattenplaning och på isiga vägar. Men kanske funkar lika bra med en modern bil utan fyrhjulsdrift?

När jag jobbade på Volvo för ett antal år sedan, mestadels med att flytta bilar på fabriksområdets enorma parkeringar, så märkte man sällan av fyrhjulsdriften utom när det var snö eller is. Men då gjorde den ändå hyfsat stor skillnad. Mest när man skulle ut från en parkering och bilen var något insnöad, en tvåhjulsdriven bil fick man hålla på och gunga fram och tillbaka (genom att backa och köra framåt alltså) tills man kom över snön medan i en AWD var det bara att gasa och peka med ratten liksom. Nu när jag har en AWD själv så finns det en del situationer som känns säkrare, som att byta fil på en motorväg när det är snö och höga vallar mellan filerna, eller egentligen hela tiden när det är faktisk snö på vägarna och inte bara bredvid. För mig är det inget krav på något sätt, men det är ju inte snö i så långa perioder här, och även när det är det så brukar ju vägarna vara ganska uppkörda eller plogade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Här blir det ganska tydligt att det inte alltid är så lätt att räkna hem en nyare elbil.
Sträckorna här er dock ganska korta så om man pendlar längre kommer det se lite bättre ut men Teslan är svår att räkna hem oavsett tror jag.

Mina observationer.
Jag pendlar billigare med min gamla Porsche Cayenne som är en riktig bensinslukare.
Trängselskatten är en så stor del av pendlingskostnaden så val av bil blir mindre viktig.

Beräkningen avser köp och ägande av bensinbilarna och privatleasing på elbilarna.
Jag skulle vilja räkna på köp på elbilarna också men jag finner det mycket svårt att räkna på värdeminskningen.

Värdeminskningen ser väldigt hög ut tycker jag, samtidigt som servicekostnaderna är väldigt låga på de äldre bilarna. Du bör helt klart räkna med att saker går sönder och kräver reparation.

Oavsett går det sällan att räkna hem nybilsköp jämfört med att ha kvar gamla bilar som inte är värda så mycket. Tror dock att med lite kostnad för reparation och mer verklighetstrogen värdeminskning kan de mötas på mitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Mina observationer.

Hur långt kör du per år?
Hur länge hade du tänkt behålla den? Nya bilar tappar mest värde under de första 3 åren, så räkna en årskalkyl för första året kommer aldrig se bra ut emot gamla bilar. Hade du dock tänkt behålla den i sig, 8-10 år, slår ut totakostnaden på alla år, så kommer elbilen se mycket bättre ut (speciellt jämfört med motsvarande nya bensinare).

Om du ligger inom 1000/1500 mil/år så kanske leasing är ett bättre alternativ?
Som exempel; RWD EV6 ligger på 4700 i leasing/ månad för 1500 mil/år. lägg på försäkring , säg ca 5k. (alltså 60k per år för ny bil!) sen köp till vinterdäck privat, som du sedan säljer vid återlämnande. 3 år senare, inget hassel med försöka säljabil etc, bara lämna och spana in läget då om det är bättre att köpa eller leasa något nytt.

EV6 vann nyligen årets premium bil i tyskland, så säger något om nya kvalitetsnivån Kia gjort med denna satsning. Skall provköra nästa eller nästnästa vecka.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det där tror jag mer är något du mer bara övertygat dig själv om då det inte är någon skillnad med grepp mellan två el fyrhjulsdrift när man väl är uppe i hastighet.

Bara för att ta ett exempel...

Körde på en smalare 70-väg och mötte en lastbil i en kurva och backe. Den höll alldeles för hög hastighet, kanske 80-90km/t nedför och kom därför över i mitt körfält. Jag hade bara två val att göra. Frontalkrocka eller gå ner i diket.
Diket var väldigt djupt och brant och sedan var det bara skog. Men alternativet var inget jag ville testa på, så det fick bli diket.
Hade jag haft en tvåhjulsdriven bil hade jag garanterat legat lindad runt något träd där nere, men nu lyckades fyrhjulsdriften hålla mig i sladd på slänten och få upp mig på vägbanan igen. Var bara att gasa på och styra egentligen... kändes knappt svårt.

Allt handlar inte bara om att ligga på E4 i höga hastigheter...

Sen är det en skillnad i högre hastigheter också, då du snabbare känner om det är halt i en tvåhjulsdriven bil. Det släpper snabbare och mindre, så du får en tidig indikation om väglaget. I en fyrhjulsdriven bil får du inte den snabba indikationen och kör därför på som om det vore sommarväglag, tills det släpper och då släpper det oftast rejält.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Körde på en smalare 70-väg och mötte en lastbil i en kurva och backe. Den höll alldeles för hög hastighet, kanske 80-90km/t nedför och kom därför över i mitt körfält. Jag hade bara två val att göra. Frontalkrocka eller gå ner i diket.
Diket var väldigt djupt och brant och sedan var det bara skog. Men alternativet var inget jag ville testa på, så det fick bli diket.
Hade jag haft en tvåhjulsdriven bil hade jag garanterat legat lindad runt något träd där nere, men nu lyckades fyrhjulsdriften hålla mig i sladd på slänten och få upp mig på vägbanan igen. Var bara att gasa på och styra egentligen... kändes knappt svårt.

Jo. Mycket av kritiken mot fyrhjulsdrift handlar ju om att den ger en falsk känsla av säkerhet. Man märker inte att det är halt när man kör för bilen håller spåret ändå liksom, tills man ska bromsa. Men det handlar ju om att greppa detta helt enkelt, säkrare när man driver på är väl bättre trots att det inte är säkrare när man inte gör det? Sen får man förstås väga den ökade förbrukningen mot denna säkerhet, hur mycket man kör i vinterväglag, priset och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Hur känner andra här? Jag brukar satsa på fyrhjulsdrift då jag har fått för mig att det är säkrare vid vattenplaning och på isiga vägar. Men kanske funkar lika bra med en modern bil utan fyrhjulsdrift?

Vid vattenplaning är ju den stora faran att man förlorar styrning och där hjälper AWD inget alls.
På isiga vägar hjälper AWD till med bättre grepp vid framdrivningen men inget vid "sladd", där är det bilens ESP som är det viktiga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Vid vattenplaning är ju den stora faran att man förlorar styrning och där hjälper AWD inget alls.
På isiga vägar hjälper AWD till med bättre grepp vid framdrivningen men inget vid "sladd", där är det bilens ESP som är det viktiga.

Nja, det kan ju motverka sladd, om man som förare går mot sina instinkter och vad man lärt sig och gasar istället för bromsar när greppet börjar släppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det kan ju motverka sladd, om man som förare går mot sina instinkter och vad man lärt sig och gasar istället för bromsar när greppet börjar släppa.

Finns ju alltid undantag men generellt är ESP viktigare vid släpp än AWD.
Brorsan gjorde ett test med sin AWD bil ute på en snöig parkering, med ESP var det nästan omöjligt att få den att släppa ordentligt men utan ESP var det inga problem alls.

Många överskattar AWD's betydelse vid halt underlag, AWD's styrka ligger i grepp vid framdrivning inte vid släpp i sida.

Permalänk
Medlem

AWD ger ofta mer än 400% bättre drag än vanliga bilar som ofta bara driver på ETT hjul, nämligen det hjul som slirar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

AWD ger ofta mer än 400% bättre drag än vanliga bilar som ofta bara driver på ETT hjul, nämligen det hjul som slirar!

Om du jämför på det viset kommer förstås ett hjul på varje axel slira på den fyrhjulsdrivna också. För att så inte ska ske behövs något elektroniskt system eller något annat med motsvarande effekt, som finns på vilken modern tvåhjulsdriven bil som helst, eller så permanent diffspärr. Det senare vill man inte köra runt med normalt sett.

Permalänk
Medlem

Kan vi komma tillbaka till Topic nu igen eller? AWD diskussionen blev tråkig rätt fort faktiskt.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det här är en diskussion som egentligen inte borde existera. AWD gör en väldigt stor skillnad när det behövs, frågan man ska ställa sig är om man bor där det är sånt väglag eller ej.

Som kuriosa kan jag väl länka det här och det är inte det enda testet som ser problem.
https://carup.se/forsta-testet-i-sverige-har-kor-vw-id-4-fast...

Han har dock inte ens vinterdäck.
Jag räknar inte mellaneuropeiska vinterdäck som vinterdäck i Sverige.
De är gjorda för vått och torrt underlag med känning på lite snö.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Tyckte inte heller att det var litet. Däremot tycker jag att bilen har ett väldigt litet utseende på bild.

Vi byter i januari från en Ford Focus-kombi till en E-Niro Advance Plus (ej Tech, så vi får väl lite djupare bagage). Som 2 meter lång så kan jag klämma mig in i baksätet när jag har ställt in framsätet som jag vill ha det, och det är inte vanligt.

Bagagen kändes också helt okej. Svårt att få in en dubbel barnvagn säkert, men vi tänker att det funkar till det allra mesta vi behöver. Enda "problemet" vi har kommit på är att Focusen sväljer en hel Ikea-garderob på längden. Där får det bli öppen baklucka eller att skaffa takstolar om man ska möblera om hemma.

Efter att ha tittat på ID4 och Enyaq, och funderat på laddhybrider, så kändes det rätt direkt när vi provade E-Niro.

Svart Pearl, Advance Plus, vinterdäck och försäkring för 4100/månad med lite olika kampanjer blir ungefär samma månadskostnad som en ny Focus-kombi skulle bli, om man räknar in skatt. Lägre drivmedelskostnad blir en bonus.

Jäklar riktigt bra pris för den där.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem

Hur du uppdaterar firmware i Ioniq 5 (och övriga Hyundais)

Rykten från förra veckan gör gällande att Hyundai planerar att öppna sin online-portal för uppdateringar nu i november. Denna möjlighet finns redan i övriga världsdelar, men inte i EU. Over-the-air skall också lanseras "inom kort".

Men om man är sugen på att uppdatera sin bil redan nu så går det alldeles utmärkt att göra detta själv utan att behöva besöka sin bilhandlare.

Jag har testat den senaste uppdateringen från augusti (EUR.S5W_L.001.001.210817).
Klicka på spoilern nedan om ni vill pröva själva 👍

Word of advice: För mig tog det ganska precis 32 minuter och jag trodde först att uppdateringen inte fungerade, eftersom den stod still väldigt länge för att "verifiera". Efter ungefär 8-10 minuter kom det upp en procentmätare, som stod still på 0% ett par minuter. Därefter rörde den sig sakta uppåt. Efter att den nådde 100% började en ny mätare om från 0%, men den gick betydligt snabbare än den första. Efter det startade systemet om och voila!

1. Ladda ner senaste firmware från SonicSpinner. Jag hämtade min via: https://www.ioniqforum.com/forums/software-and-firmware-updat...

2. Tänk på att filen är >25 GB så se till att det finns plats på hårddisken.

3. Packa upp filerna i en temporär mapp.

4. Anslut ett 32GB USB-minne alternativt en extern hårddisk som ansluts med USB 2/3 (ej Type C)

5. Formattera USB-minnet/disken som FAT32. Bilen känner inte igen NTFS eller andra filsystem.

6. Överför filerna från den temporära mappen (steg 3) till USB-minnet/disken. Det lär ta ett par minuter.

7. När överföringen är klar kan du ansluta USB-minnet/disken till din bil. För IONIQ5 sitter uttaget i mitten, ner mot golvet till, under navigationsskärmen mitt emot den flyttbara mittkonsolen.

8. När du har anslutit minnet/disken trycker du på ON-knappen för att starta skärmarna. Inom någon minut eller två kommer du få en fråga på skärmen om du vill installera uppdateringen.

9. Uppdatera inte bilen när du kör. Om du följer det rådet kan du välja alternativet "Snabb" eftersom det går på halva tiden, men med nackdelen att du inte kan köra bilen under tiden som uppdateringen pågår.

10. Förbered dig på att det kommer ta minst 15 men troligtvis 30 minuter innan uppdateringen är klar.

Uppdatera firmware i IONIQ
Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sen är det en skillnad i högre hastigheter också, då du snabbare känner om det är halt i en tvåhjulsdriven bil. Det släpper snabbare och mindre, så du får en tidig indikation om väglaget. I en fyrhjulsdriven bil får du inte den snabba indikationen och kör därför på som om det vore sommarväglag, tills det släpper och då släpper det oftast rejält.

Testade du att göra exakt samma manöver med 2 hjulsdrift?

Har själv en 4 hjulsdriven bil och den kör jag oftast på 2 hjulsdrift då den känns mer ostabil och trög med 4 driften inkopplad. oandra sidan är det en riktigt terrängbil med stora spakar man slår i driften och ur den. men när man sitter fast är 4 hjulsdriften bra.

Kört både 2 hjulsdrivna och 4 hjulsdrivna och det är väldigt liten skillnad i högre hastigheter eller ingen i högre hastigheter. många tror även att 4 hjulsdrivna bromsar bättre vilket är HELT fel.

Moderna bilar har väldigt bra antisladd och spinn system vilket gör att skillnaden idag kan anses som minimal.

Personliga anekdoter räknas dessvärre inte

med det sagt så är det mesta nog en "känsla" man har.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Hörrni gott folk, vad har ni för olika laddlösningar och vilka appar har ni laddat ned? Nyfiken i allmänhet och de som kör KIA i synnerhet.

Själv kommer jag att ladda i BRF-garage (Bee/Mer) till vardags men behöver lite övriga alternativ för laddning på vägen/utanför hemmet.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Tom76:

Hörrni gott folk, vad har ni för olika laddlösningar och vilka appar har ni laddat ned? Nyfiken i allmänhet och de som kör KIA i synnerhet.

Själv kommer jag att ladda i BRF-garage (Bee/Mer) till vardags men behöver lite övriga alternativ för laddning på vägen/utanför hemmet.

Nu blir det ju lite annorlunda för mig som har Tesla. Men MER tycker jag har fungerat väldigt bra när det kommer till destinationsladdare. De har funnits i nästan varje stad jag besökt, ofta på eller i närheten av hotel. Perfekt när t.ex. stod en MER laddare på parkeringen "i stan" i Kalmar när vi var där i somras. Bilen blev fulladdad när man ändå var där och gick runt i butiker. När det kommer till snabbladdning så har jag av förklarliga skäl inga externa leverantörer, där använder jag ju Teslas egna rakt av.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Rykten från förra veckan gör gällande att Hyundai planerar att öppna sin online-portal för uppdateringar nu i november. Denna möjlighet finns redan i övriga världsdelar, men inte i EU. Over-the-air skall också lanseras "inom kort".

Men om man är sugen på att uppdatera sin bil redan nu så går det alldeles utmärkt att göra detta själv utan att behöva besöka sin bilhandlare.

Jag har testat den senaste uppdateringen från augusti (EUR.S5W_L.001.001.210817).
Klicka på spoilern nedan om ni vill pröva själva 👍

Word of advice: För mig tog det ganska precis 32 minuter och jag trodde först att uppdateringen inte fungerade, eftersom den stod still väldigt länge för att "verifiera". Efter ungefär 8-10 minuter kom det upp en procentmätare, som stod still på 0% ett par minuter. Därefter rörde den sig sakta uppåt. Efter att den nådde 100% började en ny mätare om från 0%, men den gick betydligt snabbare än den första. Efter det startade systemet om och voila!

1. Ladda ner senaste firmware från SonicSpinner. Jag hämtade min via: https://www.ioniqforum.com/forums/software-and-firmware-updat...

2. Tänk på att filen är >25 GB så se till att det finns plats på hårddisken.

3. Packa upp filerna i en temporär mapp.

4. Anslut ett 32GB USB-minne alternativt en extern hårddisk som ansluts med USB 2/3 (ej Type C)

5. Formattera USB-minnet/disken som FAT32. Bilen känner inte igen NTFS eller andra filsystem.

6. Överför filerna från den temporära mappen (steg 3) till USB-minnet/disken. Det lär ta ett par minuter.

7. När överföringen är klar kan du ansluta USB-minnet/disken till din bil. För IONIQ5 sitter uttaget i mitten, ner mot golvet till, under navigationsskärmen mitt emot den flyttbara mittkonsolen.

8. När du har anslutit minnet/disken trycker du på ON-knappen för att starta skärmarna. Inom någon minut eller två kommer du få en fråga på skärmen om du vill installera uppdateringen.

9. Uppdatera inte bilen när du kör. Om du följer det rådet kan du välja alternativet "Snabb" eftersom det går på halva tiden, men med nackdelen att du inte kan köra bilen under tiden som uppdateringen pågår.

10. Förbered dig på att det kommer ta minst 15 men troligtvis 30 minuter innan uppdateringen är klar.

Uppdatera firmware i IONIQ

Såg att jag hade en ganska gammal version (200720) ändå servades min bil i slutet av Augusti. Finns det någon inofficiell changelog?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Testade du att göra exakt samma manöver med 2 hjulsdrift?

Har själv en 4 hjulsdriven bil och den kör jag oftast på 2 hjulsdrift då den känns mer ostabil och trög med 4 driften inkopplad. oandra sidan är det en riktigt terrängbil med stora spakar man slår i driften och ur den. men när man sitter fast är 4 hjulsdriften bra.

Kört både 2 hjulsdrivna och 4 hjulsdrivna och det är väldigt liten skillnad i högre hastigheter eller ingen i högre hastigheter. många tror även att 4 hjulsdrivna bromsar bättre vilket är HELT fel.

Moderna bilar har väldigt bra antisladd och spinn system vilket gör att skillnaden idag kan anses som minimal.

Personliga anekdoter räknas dessvärre inte

med det sagt så är det mesta nog en "känsla" man har.

Jo antisladdsystem hjälper mycket, jag skulle nog säga mer än fyrhjulsdrift när det gäller att stoppa eller motverka sladdar. Men det handlar förstås om känsla och så också.

Min bil har betoning på bakhjulen men trycker man på lite i exempelvis en svag kurva och det är lite fuktigt så känner man ju bakhjulen mista lite grepp varpå framhjulen kickar in och drar bilen ur svängen liksom. Antisladdsystemet hade bara bromsat ner allt och på så sätt hävt sladden. I den situationen kanske det är att föredra, i alla fall ur en säkerhetssynvinkel (om än inte när det gäller rolighet), men ska man ta sig fram när det är halt på riktigt så kan ju antisladdsystemen vara mer i vägen än vad de hjälper. Jag minns någon lite äldre bil med ett tidigt system som jag försökte köra upp för en glashal liten backe och det gick ju inte, den bara växlade mellan att spinna ena hjulet och sen det andra liksom. Med avaktiverad antisladd så spann hjulen men jag kom ju upp i alla fall, om än långsamt (och inte så säkert, det fanns ju en rätt stor risk att framvagnen skulle glida iväg åt ena eller andra hållet). Fyrhjulsdrift hade ju gjort det enklare och snabbare och sannolikt säkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Har inte vågat steget fullt ut tidigare och skaffade en X5 45e då jag ibland kör upp till 70 mil i ett svep. De flesta resorna, typ 80% är dock under de 7-8 milen batteriet håller. Tankar väl en gång i kvartalet ungefär. Men nu slår vi till på en ren elbil, Mazda Mx-30. Främst tänkt till frugan som pendlingsbil till jobbet. Vi får den om någon vecka. Ska bli kul att se hur den funkar i vardagen.

Vi har en MX-30 sedan ett år tillbaka, förbeställde den till väldigt förmånligt pris. Är super nöjd med bilen, som du säger en pendlings bil till jobbet för frugan. Den har rullat 2500 mil på ett år nu och kunde inte önskar något annat från bilen, kanske förutom att Mazdas app inte är integrerad med Tibber så smartladdningen funkar inte

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Ladda ner varje app för de olika nätverkena som finns.

Incharge, EON, recharge/fortum, mer, circle k, ionity, okq8.

Sen denna sidan:

https://chargefinder.com/se/

Är den bästa som finns i samband med att se laddställen. Visar vad det kostar och t.o.m om de används just nu eller inte.

Finns som app också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

ABRP, A better route planner ska du ha, bästa appen

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

ABRP, A better route planner ska du ha, bästa appen

Skulle inte säga att ABRP är så pålitlig. Den är bra som extra hjälp men skulle inte lita på den alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Nu bor jag i bostadsrätt så jag har ingen egen laddstation på den parkering som jag hyr men jag har däremot en laddstation 200m från min parkering och det är VIRTA så jag kommer använda den främst men sen vet jag att jag kommer lägga till fler och fler appar och favoritstationer i min repertoar, måste börja någonstans och VIRTA är min laddstation just nu iallfall

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Nu bor jag i bostadsrätt så jag har ingen egen laddstation på den parkering som jag hyr men jag har däremot en laddstation 200m från min parkering och det är VIRTA så jag kommer använda den främst men sen vet jag att jag kommer lägga till fler och fler appar och favoritstationer i min repertoar, måste börja någonstans och VIRTA är min laddstation just nu iallfall

Ska du ladda genom AC där?
Vad kostar det då? 3 kr/kWh?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag kan nog sticka ut hakan och påstå att man även kan ifrågasätta miljönyttan med ett byte till en nytillverkad el-bil.
Det mest miljövänliga man kan göra idag om man tar hänsyn till samtliga aspekter är nog att renovera en äldre dieselbil och tanka den med HVO100

Sverige konsumerar redan 1/3 av all HVO som produceras i EU (ca 15 av 43 Twh). Det finns m.a.o. inte oändligt med kapacitet och även om all HVO som produceras i EU skulle konsumeras i Sverige skulle nästan hälften av dieseln (32 av 75Twh) som används fortfarande komma från fossila källor. I Sverige. men i resten av EU skulle skulle man köra på 100% fossilt.

Vad jag vill säga är inte att du har fel, utan att även om man använde den resursen till max så skulle det inte täcka tillräckligt stor del av behovet, utan andra lösningar måste till. Jag är inte insatt i problematiken kring sotpartiklarna, som är skadliga för människor i närmiljön av dieselbilar, och HVO, är HVO:n betydligt bättre än diesel i det avseendet? Det är ju hälsoeffekterna i närmiljön som man är fundersam kring med dieseln, har jag förstått.

Skrivet av OSkar000:

Just nu kör vi runt 1000-1500mil per år och från nästa årsskifte kommer antalet långresor per år att närma sig väldigt få. Kanske 3-4 resor över 15 mil per år. Det är med andra ord inte mycket som hindrar oss från att köra på el och kanske även byta till en något mindre bil.

Nu är jag inte insatt i marknaden för elbilar med kort räckvidd, men är det verkligen när man inte har några långresor som elbilen skiner som mest? Ok, kör man mycket i innerstaden med köer etc blir förstås en sådan bil ekonomisk, men annars fann jag i min kalkyl att det var när man passerade 2000mil/år med flera långresor som elbilen började bli ekonomiskt gångbar.

Skrivet av ztenlund:

Tillspetsad version av elbilstråden:

-Jag vill ha mycket räckvidd!
-Inbillning, ingen kör mer än fem mil åt gången!

-Det här med fyrhjulsdrift???
-Alla behöver det, för vem kör inte uppför branta isiga skidbackar hela vinterhalvåret!

Jag håller med, men jag tycker att din spets fortfarande är lite trubbig, så jag tar mig friheten att spetsa till den:

Citat:

-Jag vill ha mycket räckvidd! Jag måste kunna köra 150 mil utan rast och utan att gå ur bilen!
-Inbillning, ingen kör mer än fem mil åt gången!

Skrivet av OrlMrt:

Mina observationer.

Jag vet att fler har haft funderingar, men det som slår mig omedelbart är att du enbart har räknat in pendlarmilen i kalkylen. Om bilen även används vid andra resor än till arbetet, vilket ju en Tesla kommer göra, så ändras ju kalkylen helt det inte längre är en ren pendlarbil.
Apropå Teslan verkar inte 11,5% värdeminskning/år vara särskilt högt räknat, men tänk på att redan under år 3 kommer den kostnaden att ha minskat med 10000/år. Och i ärlighetens namn, om du jämför mot en bensinare från 2018, så finns det ju både teslor och leaf att köpa som är lika gamla, vilket ju kommer att ge en helt annan kostnadsbild vad gäller värdeminskning.
Din kalkyl kommer att ändras en hel del, även om Teslan kommer att fortsätta att stå ut kostnadsmässigt. Å andra sidan får du en helt annan produkt för pengarna med en Tesla jämfört med de övriga alternativen.
Vad är det förresten för "liten bensinare" som omnämns? De andra är ju tydligt specade, men den posten är ju mer hypotetisk till sin natur. Och är bränsleförbrukningen räknad enligt tillverkarnas specifikationer, eller är det faktiskt konsumtion i kötrafiken på din pendlingssträcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Skulle inte säga att ABRP är så pålitlig. Den är bra som extra hjälp men skulle inte lita på den alls.

https://youtu.be/W4n-OjCOZRQ

Sett 200 vids och följer teslabjörn noga! Slår fel på endast ett FÅtal % varje gång när teslabjörn kör sina 1000 km challange eller artic circle test.

Dock inte sett videon du länkar som är 1 dag gammal.

i Övrigt:

"You configured ABRP to take fewer stopps, maybe you should have went with quickest arrival instead. Anyway ABRP it is! The one and only for me, good piece of software thats worth to spend some money on."

"ABRP is living up to it's name.
Chargemap feels like how most EV's bad built-in infotainment handles the trip planning."

"Check in Italy chargemap strategy, no way, in 15 tests it fail, abetter is right now the best"

Har själv ingen elbil än, kommer i början av 2022 gissningsvis. Men efter 200 videor med ABRP vet jag att den är bra!

Men eftersom du inte "litar på" abrp så anser du att Chargemap är mycket mer pålitlig eftersom att du länkar en video där den är med?
Vad är det du inte kan lira på med abrp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Såg att jag hade en ganska gammal version (200720) ändå servades min bil i slutet av Augusti. Finns det någon inofficiell changelog?

Dessvärre är det snårigt att hitta info om changelog då Hyundai tydligen inte har någon sådan i sina uppdateringar(?). Kan bara gå på vad jag kunnat läsa mig till på forumen.

En sak du lär märka direkt är att de har ändrat utseendet på ikonerna både till form och färg. De har även lagt till användarprofiler som låter dig knyta en myriad av olika inställningar till en profil. Du kan sedan växla mellan profilerna på infotainment-skärmen. Kanske inte så användbart såvida man inte är flera som kör bilen. Men den har ett Guest-läge också, utifall att någon tillfälligt behöver låna bilen.

Utöver det är jag lite osäker på vad som är gemensamt för alla modellerna och vad som är specifikt just för I5:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ska du ladda genom AC där?
Vad kostar det då? 3 kr/kWh?

2,50kr för 22kW och 3,95kr för 50kW

Visa signatur

PC: