Fackförbund vill förbjuda fri frakt i e-handeln

Permalänk
Melding Plague

Fackförbund vill förbjuda fri frakt i e-handeln

Enligt fackförbunden Handels, Seko och Transport slår fri frakt mot både anställda och miljö genom försämrad arbetsmiljö och ökade klimatutsläpp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det finns inget som är fri frakt på riktigt , i slutändan ska nån betala och det är alltid kunden.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Master of Overkill

Inc

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem

Ökad konsumtion och mer utsläpp kan det säkert leda till.

Men jag tänker att villkoren för frakten - kan den verkligen påverkas så mycket?

Oavsett hur kunden faktureras så kommer man behöva göra upphandling med fraktbolag som tar betalt för tjänsten att köra ut grejer.
Jag tänker mig att återförsäljarna har samma förhandlingsläge mot transportföretagen oavsett egentligen.
Transportföretagen kommer få uppdrag från återförsäljarna med alla möjliga upplägg - och pressen ökar väl inte på transportföretagen att ta sämre deals om återförsäljarna erbjuder gratis frakt?
Jag menar - vad hindrar återförsäljarna att ställa lika hårda villkor mot transportföretagen även om gratis frakt inte erbjuds mot slutkund?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Såg nyligen filmen Sorry we missed you av Ken Loach. Rekommenderas, men jävligt tung och deppig. Visserligen en film, och utspelar sig i England. Men det saknas inte vittnesmål om att förhållandena börjar bli allt mer kassa inom transportbranschen med omöjliga mål i verkligheten och även i Sverige. Och filmen avbildar en situation jag inte vill se.

Tillägg:
Vittnesmål om hur det kan se ut i Sverige redan idag: https://sverigesradio.se/artikel/7218790

Permalänk
Medlem

Hade inte varit bättre att istället se till att de får bra arbetsförhållanden? Varför skulle de få bättre arbetsförhållande bara för att jag betalar frakt hänger inte riktigt med i hur dom tänkt?

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Zadazi:

Hade inte varit bättre att istället se till att de får bra arbetsförhållanden? Varför skulle de få bättre arbetsförhållande bara för att jag betalar frakt hänger inte riktigt med i hur dom tänkt?

Skrivet av mr_sQuinty:

Det finns inget som är fri frakt på riktigt , i slutändan ska nån betala och det är alltid kunden.

Lite sanning med modifikation skulle jag vilja påstå.
Pressade underleverantörer och sänkta marginal för alla led är också en stor del av det här. Och är ju det förstnämnda där som vissa av fackförbunden nu verkar vara inne på.

Med det sagt så verkar det ju vara ett lite märkligt ingrepp på en "fri" marknad. Men det är väl ett chicken race där ingen speditör känner att de kan "tacka nej" eftersom allt rusar mot denna trend så är de inte med där är de inte med helt enkelt. Är personligen inte så övertygad om att tvingande "lägstapriser" är rätt väg att gå för att få bukt på det problemet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

I andra ord är de underbemannade, och pga mer jobb blir det jobbigt för de få anställda. Så de vill sänka mängden jobb eftersom arbetsgivarna inte vill anställa mer. Got it.

Permalänk
Inaktiv

Ja. Alltså kostnaden försvinner ju inte. Det hamnar väl förmodligen delvis på produkten och delvis på medarbetarna varav det senare absolut kan bli problem. Jag hade velat se att saken undersöktes mer dock innan man stiftar lagar. Det kan ju lika gärna vara så att företagen vill effektivisera mer ändå för att maximera vinsten och då spelar ju lagstiftning ingen roll i praktiken.

Skrivet av mr_sQuinty:

Det finns inget som är fri frakt på riktigt , i slutändan ska nån betala och det är alltid kunden.

Förutom att det kanske inte alls alltid landar på kunden. Man kan välja att få in pengarna på andra sätt för att hålla priserna nere. Högre krav på medarbetare och underleverantörer. Som i sin tur drabbar deras medarbetare osv osv. Känns som att detta behöver studeras mer.

Permalänk
Medlem

Låter super! Är väl mer standard än undantag numera att dagens generationer(jag är en av dagens generationer och kollar med avsky på hur min generations människor köpbeteende ser ut) beställer hem 10 olika produkter från ett företag för att 8/10 gånger returnera alla 10 produkter?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Söderbäck:

Jag menar - vad hindrar återförsäljarna att ställa lika hårda villkor mot transportföretagen även om gratis frakt inte erbjuds mot slutkund?

Det handlar nog mer om att förhandlingarna måste hårdna REJÄLT när man börjar erbjuda gratis frakt bara.
Givetvis hade de kunnat driva hårda förhandlingar redan innan men det sågs nog inte som samma typ av painpoint bara.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Miljöargumentet har blivit någon form av helig ko i vår moderna argumentation som skall appliceras i tid och otid, i detta specifika fall otid.

Innan fri frakt och e-handel så handlade människor på handelsplatser och i centrum och då krävdes det någon form av transport för att ta sig till sagd plats. Denna form av transport har nu minskat då e-handel har ökat och det det borde rimligtvis vara effektivare med massiva leveranser av gods till upphämtningspunkter än att varje enskild individ åker bil eller buss för att köpa något, dvs mindre miljöpåverkan än förut.

Vad gäller deras arbetsförhållanden så har det inte en direkt koppling till fraktavgift, det finns ingen garanti för att en eventuell avgift går rakt in i arbetarnas arbetsmiljö utan kan lika gärna hamna i bolagens vinstmarginal. Här behövs sannolikt bättre arbetsvillkor genom lagstiftning.

Lustigt också att övervakning nämns, om stölder försvann så skulle det ej behövas men här är vi nu.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Brukar avstå att handla om det inte är fri frakt nu numera!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

Miljöargumentet har blivit någon form av helig ko i vår moderna argumentation som skall appliceras i tid och otid, i detta specifika fall otid.

Innan fri frakt och e-handel så handlade människor på handelsplatser och i centrum och då krävdes det någon form av transport för att ta sig till sagd plats. Denna form av transport har nu minskat då e-handel har ökat och det det borde rimligtvis vara effektivare med massiva leveranser av gods till upphämtningspunkter än att varje enskild individ åker bil eller buss för att köpa något, dvs mindre miljöpåverkan än förut.

Vad gäller deras arbetsförhållanden så har det inte en direkt koppling till fraktavgift, det finns ingen garanti för att en eventuell avgift går rakt in i arbetarnas arbetsmiljö utan kan lika gärna hamna i bolagens vinstmarginal. Här behövs sannolikt bättre arbetsvillkor genom lagstiftning.

Lustigt också att övervakning nämns, om stölder försvann så skulle det ej behövas men här är vi nu.

Mvh

Du kanske har rätt i att utsläppen minskat jämfört med om alla åkt och köpt det själva. Svårt att säga. Men e-handeln orsakar fortfarande de facto stora utsläpp. Bara för att det högst eventuellt är bättre än innan betyder det inte att det är bra nu.

Permalänk
Medlem

Företag som erbjuder fri frakt har nog redan lite finurligt bakat in det i priset på varan.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Butiker som Zalando skulle ha väldigt svårt att överleva utan fria returer åt minstone. Man beställer ju för att testa och ofta passar inte storlekarna. Men håller med, e-handel speciellt för kläder är helt galet slöseri. Skor är ju lite lättare ändå. Och prylar ännu lättare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tycker påståendet att fri frakt leder till klimat- och miljörisker behöver underbyggas betydligt bättre. Fria frakt och retur gör väll det bland annat mycket tryggare för konsumenterna att beställa på nätet jämt emot att åka till affären och köpa där. Det måste ju vara betydligt mer effektivt att postnord kör ut 1000 paket än att 1000 personer åker bil till närmaste galleria.

(om det mer bygger på att försäljning ökar totalt med fri frakt och på så sätt har högre miljöpåverkan gissar jag företagen är helt ointresserade att anpassa sig till det)

Permalänk
Medlem

Handlar till många delar inte om att arbetsgivare inte vill anställa utan att det lider av en enorm brist på chaufförer idag och har gjort väldigt länge..
finns det inte kompetent folk att anställa så är det svårt att anställa

Skrivet av str8forthakill:

I andra ord är de underbemannade, och pga mer jobb blir det jobbigt för de få anställda. Så de vill sänka mängden jobb eftersom arbetsgivarna inte vill anställa mer. Got it.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Alternativet är ju att fackförbunden gör sitt förbannade jobb och ser till att åtgärda de uppenbara missförhållanden som deras medlemmar upplever på sina arbetsplatser.. Men nä, det är såklart för mycket begärt och kommer givetvis att lösas av att någon annan betalar en avgift.
Edit: med det sagt kan man absolut lägga på en "miljöskatt" på alla fraktkostnader, för alla, särskilt företag som kompenserar för fraktens miljöpåverkan. Det gör dock noll och ingenting för eventuella missförhållanden på arbetsplatser.

Förtydligat min ståndpunkt kring miljöskatt på transporter.
Permalänk
Medlem

Ska det var "gratis" tycker jag att det ska finnas en obligatorisk miljöskatt.
En andel för säljaren.
En andel för köparen.
Suck it!

Gratis frakter innebär tappade skatteintäkter som kan användas till annat användbart i samhället.
Är trött på storkonsumenter med inställningen "jag kan köpa för att det är enkelt och billigt, sen kan jag kostnadsfritt returnera det jag inte vill ha". Det påverkar miljön för mycket.

Hej hej!

Permalänk
Medlem

Men då sätter vi oss alla i bilen och puttrar ett gäng mil till närmaste shoppingcenter, istället för att leveranser samordnas till våra lokala post/dhl/schenker/whatever utlämningsställen.

Korrektur
Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Citat:

I rapporten framgår det att den ökade e-handeln i stort i många fall resulterat i försämrade arbetsmiljöer för arbetare, exempelvis genom bevakning, ökade ordervolymer och hög arbetsbelastning. Anställda inom transportsektorn har vid intervjuer berättat om undermåliga arbetsförhållanden där de bland annat tvingats köra överlastade bilar och köra rutter med många stopp och få eller inga möjligheter till pauser.

Så transportföretag hanterar sina anställda för dåligt, så istället för att straffa transportföretagen så de sköter sig så ska vi straffa kunderna som beställer varor som levereras av transportföretagen?
Vad är det för jävla idioti. Fan vad jag hatar facken många gånger.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av rotkiv42:

Tycker påståendet att fri frakt leder till klimat- och miljörisker behöver underbyggas betydligt bättre. Fria frakt och retur gör väll det bland annat mycket tryggare för konsumenterna att beställa på nätet jämt emot att åka till affären och köpa där. Det måste ju vara betydligt mer effektivt att postnord kör ut 1000 paket än att 1000 personer åker bil till närmaste galleria.

(om det mer bygger på att försäljning ökar totalt med fri frakt och på så sätt har högre miljöpåverkan gissar jag företagen är helt ointresserade att anpassa sig till det)

Jag tror man menar att det är "lättare" att beställa saker man annars inte köpt om det är fri frakt och man slipper åka nånstans. Så konsumtionen ökar jämfört med en situation där du antingen måste köra själv, eller betala frakt.
Det blir en tröskel som inte alla är villiga att ta sig över, för minsta skitgrej och då kanske man avstår eller väntar tills man kan samla en större beställning senare.

Om du ändå ska köpa nånting, så ja, då har du rätt. Men i det här fallet handlar det mer om att minska onödig konsumtion, som fri frakt underlättar kraftigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Är det bättre för arbetstagarna att vara arbetslösa då? Vilket är alternativet om deras arbetsgivare inte kan konkurrera med t.ex amazon. Dessutom får vi ju anta att amazon myglar med skatten och knappt betalar något för att finnas i norden vilket betyder mindre pengar för statskassan. Dessutom så brukar den fria frakten reflekteras i slutpriset på varan vilket blir tydligt när man jämför via t.ex prisjakt. Fria returer är väl däremot något som eventuellt kan behöva ses över om det nu missbrukas i den grad som rapporten antyder. Tycker däremot att det ska vara fortsatt fri retur vid fel på varor då det aldrig ska påverka slutkund.

Permalänk
Medlem

Så vara + 1kr frakt?
Nä men seriöst så gillar jag ändå fri frakt över 500kr mentalt, vet inte varför men det känns bra i magen...men någonstans har jag redan betalt den summan i köpet.

Har väl med att priset man ser på en sida är priset man betalar i slutändan.
Som att gå på restaurang och köpa en burgare för 100kr och när du beställer så får du veta äta här kostnad i just denna restaurang är 29kr. Känns surt även fast man kanske visste att priset på äta här jämfört med att ta med skiljer. Jämfört med att hämta priset är rabatterat till 71kr. Är ju en kostanad med att äta på restaurangen men förväntar mig ändå att ser den som default priset i den kontexten.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Aeig:

Miljöargumentet har blivit någon form av helig ko i vår moderna argumentation som skall appliceras i tid och otid, i detta specifika fall otid.

Innan fri frakt och e-handel så handlade människor på handelsplatser och i centrum och då krävdes det någon form av transport för att ta sig till sagd plats. Denna form av transport har nu minskat då e-handel har ökat och det det borde rimligtvis vara effektivare med massiva leveranser av gods till upphämtningspunkter än att varje enskild individ åker bil eller buss för att köpa något, dvs mindre miljöpåverkan än förut.

Vad gäller deras arbetsförhållanden så har det inte en direkt koppling till fraktavgift, det finns ingen garanti för att en eventuell avgift går rakt in i arbetarnas arbetsmiljö utan kan lika gärna hamna i bolagens vinstmarginal. Här behövs sannolikt bättre arbetsvillkor genom lagstiftning.

Lustigt också att övervakning nämns, om stölder försvann så skulle det ej behövas men här är vi nu.

Mvh

Gällande handelsplatser och centrum - rapporten tar upp det argumentet och går in en del på hur e-handel i teorin faktiskt kan vara miljövänligare just av det skäl du nämner. Det ska dock inte ha minskat tillräckligt mycket för att väga upp för problem med att leveranser är ineffektiva (t.ex dåligt planerade rutter). I teorin är det precis som du säger mer effektivt att leverera flera saker samtidigt. Returer har samma problem, där mycket även skickas utomlands för att ompaketeras och sedan skickas tillbaka.

Övervakningen som nämns tolkade jag inte riktigt som övervakning som i typ kamera och bevakning för att undvika stöld, utan snarare typ tidsbevakning. Bland intervjudata var det personer som sa saker i stil med att de inte längre kände att de hade tid för att diskutera något med kollegor eller blev ifrågasatta om de stod stilla några minuter osv. Självklart är det rimligt att man varken ska stjäla eller snacka skit med kollegor hela passen, men det verkade lite mer problematiskt än så.

Däremot håller jag med om att jag har svårt att se att en lagstadgat fraktavgiften garanterat gör allt bättre, jag skulle nog vilja se mer forskning och undersökning där innan jag bildar mig en åsikt på ett personligt plan.

Permalänk
Medlem

Tycker det ska vara en vis summa innan man får fri frakt.. Vet många som kan göra 5-6 småköp på samma ställe varje månad. Och få hem varje vara fraktfritt, kanske inte sakerna kostar mindre 100 kr.. Bättre man handlar mer och sällan..

Permalänk
Medlem

Oj vad det inte kommer gå igenom. Bekämlighet och ekonomi går före miljö alla dagar om året. Det kortet lär inte gå. Möjligen det andra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Butiker som Zalando skulle ha väldigt svårt att överleva utan fria returer åt minstone. Man beställer ju för att testa och ofta passar inte storlekarna. Men håller med, e-handel speciellt för kläder är helt galet slöseri. Skor är ju lite lättare ändå. Och prylar ännu lättare.

Därför jag föredrar att köpa kläder i fysisk butik. Super snabb express leverans, man får ju varan samma sekund man betalat. Även fri retur direkt man provat dem i provhytten redan innan man betalat! Som bonus så vet man att kläderna passar.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Ser bara att detta kan gynna Amazon eftersom amazon prime kostar pengar och kringår detta.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3