Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Tydligen ska VW på ID-bilarna byta 12V batteri/modifiera systemet för att lösa vissa knutar som att öka DC-laddningens effekt.

Permalänk
Medlem

Yeah det är 135 kW på ID5.

Oväsentlig ändring men lite snabbare är ju bättre än inget.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det är inte alls en oväsentlig ändring menar jag, man har förändrat laddningskurvan så 20% till 80% går cirka 10 minuter snabbare efter vad jag har läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Ni som funderar på ev6, vilken spec är ni inne på?

Jag lutar mot plus med awd..

Eller bara köpa en full utrustad eniro och spara 2000 per månad. 😆

Standardmodell har jag tänkt RWD. Finns inget i de högre nivåerna som jag känner att jag inte kan vara utan. Kanske tonade rutor men det kan man fixa själv i efterhand och spara 1300kr/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är inte alls en oväsentlig ändring menar jag, man har förändrat laddningskurvan så 20% till 80% går cirka 10 minuter snabbare efter vad jag har läst.

Då är det ju större skillnader.

Låter bra.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Då är det ju större skillnader.

Låter bra.

Sedan öppnar man upp ECU för OTA, kanske kan man då trimma laddningskurvan ytterligare på ett smidigare sätt.

Verkar som om flera MEB-bilar är på gång, VW "Aero B": https://www.vwidtalk.com/threads/vw-aero-b-electric-sedan-pro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Standardmodell har jag tänkt RWD. Finns inget i de högre nivåerna som jag känner att jag inte kan vara utan. Kanske tonade rutor men det kan man fixa själv i efterhand och spara 1300kr/mån

Nu blir jag osäker.. 😂 1300 är ändå mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

De har väl sagt att det skall bli 170 kW senare i år?

Citat:

Skoda officially confirmed that the Enyaq (their version of the ID4) will get faster DC charing via an OTA update later this year. They didn't sey by how much or when, but did confirm the same update will be made available for all existing ID4, ID3 and Q4 e-tron cars as well.

TeslaBjorn suggested in several videos that the update will enable 170 kW DC fast charging, which is still very conservative (~2C)

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Skrivet av Alrik:

Nu blir jag osäker.. 😂 1300 är ändå mycket pengar.

Fast 1300 kr i skillnad är inte bara utrustningen utan även AWD, så det blir lite missvisande att bara säga att man fixar tonade rutor i efterhand. Sedan kanske man nöjer sig med RWD-varianten ändå.

Under basvarianten:
"Privatleasing fr. 4 695 kr /mån. (36mån,1500 mil/år)"

Under Plus:
"Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)"

Permalänk
Medlem

För att sprida lite hopp och glädje för de av oss som väntar på en bil. Beställde en Enyaq 5/10 och fick planerad leverans i februari/mars. Pratade med min säljare och nu ligger produktion sent december eller tidigt i januari. Vet inte hur lång tid det tar efter produktion tills man har den hos handlaren, men kan väl inte ta många veckor efter produktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Fast 1300 kr i skillnad är inte bara utrustningen utan även AWD, så det blir lite missvisande att bara säga att man fixar tonade rutor i efterhand. Sedan kanske man nöjer sig med RWD-varianten ändå.

Under basvarianten:

Under Plus:

hade inte haft något emot att leasa en RWD med mer utrustning en bas varianten, men verkar inte som KIA är intresserad av tillhanda hålla sådana modeller. skall du upp i utrustningsnivå så måste du gå AWD (när du vill leasa).

Om någon som bokat vart inne och förhandlat med en återförsäljare, har ni fått samma information ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doomfarer:

För att sprida lite hopp och glädje för de av oss som väntar på en bil. Beställde en Enyaq 5/10 och fick planerad leverans i februari/mars. Pratade med min säljare och nu ligger produktion sent december eller tidigt i januari. Vet inte hur lång tid det tar efter produktion tills man har den hos handlaren, men kan väl inte ta många veckor efter produktion?

Några veckor kan det allt ta. När jag beställde min bil tog det två veckor för handlaren att "göra i ordning" den efter den hade kommit till Sverige, vilket jag antar innefattade typ att ta bort plastfilmen på karossen, plasten på stolarna, kanske också lägga in specifika saker för vår marknad som varningstriangel och sätta svenskt språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

De har väl sagt att det skall bli 170 kW senare i år?

Läser man vad VW skriver så verkar det inte korrekt, ECU:n klarar inte OTA och batteriet ska bytas, så det är verkstad som gäller.
Jag har inte sett 170kW DC laddning i ett officiellt uttalande från VW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Läser man vad VW skriver så verkar det inte korrekt, ECU:n klarar inte OTA och batteriet ska bytas, så det är verkstad som gäller.

Men även om det är verkstad som gäller för att uppdatera mjukvaran säger de fortfarande december i år, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Kanske inte helt officiellt, men ett uttalande från Frank Welsch, VW Head of R&D, säger att det skall komma nu i december.

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/volkswagen-id-6-a...

Se botten.

Edit: Men kanske jag som läser in för mycket i det, just den infon står det inte att det är Welsch som säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Under basvarianten:

Under Plus:

Nej det är klart det är mer grejer, men just för mig personligen så blir det 1300kr för endast en sak som jag saknar. Spelar ingen roll om det är RWD eller AWD för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Vi har som tur är två laddare och två 230v laddare också. Så det är strömavbrott som skall till för att det skall skita sig för vår del, men det är ju risken man tar med elbil antar jag.

Jag har väntar på leverans av min ID4 GTX som skall komma i Mars, den går i alla fall "50 mil" så där lär man inte komma hem med under 10% i batteriet så ofta vid vardagliga pendlingar/jobb.

Det hjälper tyvärr inte hur många laddare man har när det buggar ur. Är högre risk när man har tagg-lås på laddaren, då den kräver ny auktorisation med taggen och inte kan starta om själv. Inte så vanligt att det händer men risken finns och det händer när man minst behöver det

Ytterligare en sak som du säger är längre strömavbrott nattetid, eller annan tid på dygnet som man behöver fylla upp batterierna

Permalänk
Medlem

Toppeffekt är ser bra ut i marknadsföringsmaterial. T.ex. Model 3 nedan som endast verkar kunna ta emot toppeffekt upp till 20%.

Själv föredrar jag en bra laddkurva. Kör just nu Audi E-tron 55 och den har en riktigt trevlig kurva, dock kunde toppeffekten fått vara högre om de kunnat behålla kurvan samtidigt. Mercedes EQS ser också ut att ha en bra kurva. Hittar dock inte hur kurvan ser ut efter 80%.

Vet att många hellre göra flera stopp än att ladda till 100% men det är inget jag känt behov av med E-tronen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Nej det är klart det är mer grejer, men just för mig personligen så blir det 1300kr för endast en sak som jag saknar. Spelar ingen roll om det är RWD eller AWD för mig.

Jag har lekt med tanken rent principiellt tidigare än diskussionen kom upp i tråden, även om det inte är aktuellt i nuläget, och då känns det lite som antingen "snik" eller GT Line. Att köpa en Plus med fyrhjulsdrift känns lite som en halvmesyr som inte sparar nog med pengar och GT (som inte kommer nu) känns inte helt nödvändig.

Permalänk
Medlem

@FreeMan Bara en notering: Teknikens Värld testade några bilar på Ionity för ett tag sedan. De hade även med Model Y för att testa och det var inte så imponerande om man körde Ionitys laddare, om jag minns rätt. De påpekade förstås att det inte direkt är prioriterad laddning för Tesla-ägare, men det var väl mer av intresse för att se resultatet. Går kanske att hitta om man söker (jag har papperstidningen).

Rättelse: Det stod Model 3 från början, men det var Model Y, men det är väl främst skillnad i namn i detta avseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@FreeMan Bara en notering: Teknikens Värld testade några bilar på Ionity för ett tag sedan. De hade även med Model 3 för att testa och det var inte så imponerande om man körde Ionitys laddare, om jag minns rätt. De påpekade förstås att det inte direkt är prioriterad laddning för Tesla-ägare, men det var väl mer av intresse för att se resultatet. Går kanske att hitta om man söker (jag har papperstidningen).

Tror det handlar om att en Tesla förvärmer batteriet till en lämplig temperatur, om man ställer in en SC i GPS:en. Det gör den inte annars, som t.ex. om man laddar på en Ionity-laddstation.
Kallt batteri = långsam laddning...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@FreeMan Bara en notering: Teknikens Värld testade några bilar på Ionity för ett tag sedan. De hade även med Model Y för att testa och det var inte så imponerande om man körde Ionitys laddare, om jag minns rätt. De påpekade förstås att det inte direkt är prioriterad laddning för Tesla-ägare, men det var väl mer av intresse för att se resultatet. Går kanske att hitta om man söker (jag har papperstidningen).

Rättelse: Det stod Model 3 från början, men det var Model Y, men det är väl främst skillnad i namn i detta avseende.

Minns du några siffror? Annars är det så att 200kw är max för en bil med 400volt då CCS standarden sätter 500A som max ström något som tesla inte följer på sina egna laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tror det handlar om att en Tesla förvärmer batteriet till en lämplig temperatur, om man ställer in en SC i GPS:en. Det gör den inte annars, som t.ex. om man laddar på en Ionity-laddstation.
Kallt batteri = långsam laddning...

Letade upp en sammanfattning och skrev fel, det var Model Y som är i grunden ungefär sak samma:
https://teknikensvarld.se/test-provkorningar/test/snabbladdni...

Det är ju inte det att Teslan gick extremt långsamt, men jämfört med vad bilen ska klara och hur kurvorna såg ut för övriga så är det ganska skidbackelikt. Resultatet är ändå något snabbare än Enyaq som är långsammare i grunden. Ioniq 5, som var snabbast, kanske kan tänkas vara någon sorts batteritemperatureffekt med tanke på hur kurvan ser ut.

@Asus_84 Letade som sagt, se länk ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

hade inte haft något emot att leasa en RWD med mer utrustning en bas varianten, men verkar inte som KIA är intresserad av tillhanda hålla sådana modeller. skall du upp i utrustningsnivå så måste du gå AWD (när du vill leasa).

Om någon som bokat vart inne och förhandlat med en återförsäljare, har ni fått samma information ?

Vad mer behöver du än basversionen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är väldigt kluven på vilken småbil jag skall välja. Var inne på e-208 först men har tittat på en Zoe i dagarna. Jag gillade den.
Är det någon som har en Zoe r och kan dela med sig av lite erfarenheter och tips?
Är den bra som pendlarbil? Laddar gratis på jobbet.
Är det väldigt omständigt att göra resor på 40-60 mil om man skulle behöva det, har rt att laddningen är långsam?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Peugeot 208. Snygg design och ska va rätt bra isolerad. Kan ladda upp till 100 kW.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vad mer behöver du än basversionen?

Min sambo kräver tex elstolar på bägge sidor.
Sen är 360 vy fint att ha. Och bakomvarande saker i klustret. Och helläder inuti bilen och stämningslampor 😄
Dock inget av det jag kräver. Kan ju säga jag om jag går upp från basic kommer välja 4wd garantetat. Skiljer bara 300 ungefär.

Sen kommer man från en subaru så saknar man nog det.

Permalänk
Medlem

Kanske av intresse.
https://www.youtube.com/watch?v=GEo9ioNH8SI
Norsk elbilforening kör familjebilar på bana.
De har tagit med Audi Q4 Sportback e-tron 50, Ford Mustang Mach-E LR AWD, Hyundai Ioniq 5 LR AWD, Tesla Model Y LR AWD, og Volkswagen ID.4 GTX

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Letade upp en sammanfattning och skrev fel, det var Model Y som är i grunden ungefär sak samma:
https://teknikensvarld.se/test-provkorningar/test/snabbladdni...

Det är ju inte det att Teslan gick extremt långsamt, men jämfört med vad bilen ska klara och hur kurvorna såg ut för övriga så är det ganska skidbackelikt. Resultatet är ändå något snabbare än Enyaq som är långsammare i grunden. Ioniq 5, som var snabbast, kanske kan tänkas vara någon sorts batteritemperatureffekt med tanke på hur kurvan ser ut.

@Asus_84 Letade som sagt, se länk ovan.

Kul test 👍

Permalänk
Medlem

Någon som vet var lyftpunkterna är på Kia e-niro 2021? Har en pelar lyft men vet inte riktigt var jag ska placera armarna. Står ingenting i manualen! Hittade detta för en äldre modell men vet inte om det gäller på denna också? http://www.kniro.net/general_information-702.html

Visa signatur

Citera för svar