Dator la plötsligt av efter 7 år

Permalänk
Medlem

Dator la plötsligt av efter 7 år

Datorn dog plötsligt efter en intensiv gaming runda. En säkring hade gått, slog på den igen men datorn startar inte nu. Ser inga lampor som lyser ens, vad kan ha hänt? Aldrig överklockat, alltid fungerat som den ska.

Permalänk

Min gissning:
I enklaste fall är det din PSU. Säkring, beroende på model. Eller "kaputt"
Enkelt att byta ut dock.
I värsta fall är det mobo, lite mera krångligt...

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Om inga lampor lyser alls så är det troligtvis nätaggregatet.
Testa dra ur sladden och stäng av och på via knappen. Stoppa i sladden och testa starta igen. Annars måste du nog börja felsöka därifrån.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ta ut grafikkortet och se om datorn startar. Hade en liknande situation hos polaren, säkringen gick. Inget startade innan vi drog ur grafikkortet. Bytte nätagg, moderkort, men visade sig vara hans 970 som bara dog från ingenstans.

Permalänk
Medlem

Testade att ta ut gpun men ingenting hände. Köper psu på 750w imon och hoppas att det löser sig, annars är det moderkortet gissar jag då

Permalänk
Skrivet av Jakobgg:

Testade att ta ut gpun men ingenting hände. Köper psu på 750w imon och hoppas att det löser sig, annars är det moderkortet gissar jag då

keep us updated!

har det löst sig?

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Skrivet av Jakobgg:

Datorn dog plötsligt efter en intensiv gaming runda. En säkring hade gått, slog på den igen men datorn startar inte nu. Ser inga lampor som lyser ens, vad kan ha hänt? Aldrig överklockat, alltid fungerat som den ska.

Vad för PSU, var din dator dammig? Har du dammsugit i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obiwannabekenobi:

keep us updated!

har det löst sig?

löste sig med ny psu, tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av Jakobgg:

löste sig med ny psu, tack för hjälpen!

nämen vad bra!

Visa signatur

--------------------------