Rådgivning om Tradera-dator please

Permalänk
Medlem

Rådgivning om Tradera-dator please

Hej !. Jag hade tänkt att köpa mig en Windows XP-dator för att kunna spela en klase gamla PC-spel som jag införskaffat på diverse reor genom åren,men aldrig öppnat.En "full size"-kontorsdator i vardagsrummet är inget som känns särskilt tilltalande,och någon ändamålsenlig,tv-spelsliknande "färdig" gamingkonsoll för äldre windowsspel,tycks aldrig komma.-Under rådande brist på alternativ är det som ligger närmast till hands,en stationär XP-dator med så liten formfaktor som möjligt,och med tillhörande trådlös handkontroll och tangentbord (omvandlare DVI-HDMI tycks gå att få tag i för rimliga summor).

Problemet är att mina kunskaper om datorer och systemkrav är starkt begränsade.Men spel som jag har tänkt att ge mig på är väl ungefär lite "Battlefield"/"Call of duty"-relaterat,"GTA San Andreas","Diablo 2","Black & white 2","Return to castle Wolfenstein" och lite diverse från epoken 1995-2005 (att spel från före millennieskiftet KAN vara problematiska på XP har jag redan fått förklarat för mig,men jag är redo att ta den risken).

En dator jag fått pejl på är en på Tradera,nämligen denna:

https://www.tradera.com/item/1202/508343937/hp-mini-dator-win...

När datorn/länken blir inaktuell,så är de angivna värdena (säljarens kommentarer inom parantes) enligt följande:

¤ [""Datorn är egentligen gjord för Windows 7,och en original Win 7 Home Premium licens är klistrad på den"".]
¤ [""Windows XP original licensskod/etikett medföljer. XP Pro är nyinstallerat på nyformatterad hårddisk""].
¤ Modell :HP/Compaq CQ1140SC
¤ Processor: AMD E-450
¤ Integrerad grafik ATI Radeon HD6320 [""VGA+DVI utgångar""]
¤ Minne. 2Gb DDR3 [""1 ledig plats finns av 2 totalt.Hur många kör XP med DDR3 minne ?""].
¤ Hårddisk: 300 Gb SATA
¤ 6 st USB
¤ DVD-brännare
¤ LAN gigabit
¤ Minneskortläsare
¤ Integrerat Ljudkort

Hur dessa värden står sig i förhållande till mina aktuella spelbehov har jag ingen aning om,och det är där ni i detta community kommer in i bilden.-Om nån här kan såna här grejer,inkl. om systemkrav hos ca 20 år gamla PC-spel,SÅ ÄR JAG TACKSAM FÖR ALL SAKKUNNIG HJÄLP !.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en lika dan fast modellen innan den där, jag ser att de satt en fläkt på cpun istället för utsug så det är ett steg i rätt riktning.. Men de har en förmåga att gå lite varmt under belastning då lådan är så liten.
Så ska du ha en för att spela spel, så avråder jag från den där även om den är liten nätt o söt
Det du kan göra är att ha den öppen när du spelar om du är jätte sugen på den.
Men jag tror du ska satsa på en större om du ska ha den uteslutande för spel.... Nu vet inte jag hur mycket de där spelen drar i resurser, då jag sluta spela spel 99/00

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapten2:

Hej !. Jag hade tänkt att köpa mig en Windows XP-dator för att kunna spela en klase gamla PC-spel som jag införskaffat på diverse reor genom åren,men aldrig öppnat.En "full size"-kontorsdator i vardagsrummet är inget som känns särskilt tilltalande,och någon ändamålsenlig,tv-spelsliknande "färdig" gamingkonsoll för äldre windowsspel,tycks aldrig komma.-Under rådande brist på alternativ är det som ligger närmast till hands,en stationär XP-dator med så liten formfaktor som möjligt,och med tillhörande trådlös handkontroll och tangentbord (omvandlare DVI-HDMI tycks gå att få tag i för rimliga summor).

Problemet är att mina kunskaper om datorer och systemkrav är starkt begränsade.Men spel som jag har tänkt att ge mig på är väl ungefär lite "Battlefield"/"Call of duty"-relaterat,"GTA San Andreas","Diablo 2","Black & white 2","Return to castle Wolfenstein" och lite diverse från epoken 1995-2005 (att spel från före millennieskiftet KAN vara problematiska på XP har jag redan fått förklarat för mig,men jag är redo att ta den risken).

En dator jag fått pejl på är en på Tradera,nämligen denna:

https://www.tradera.com/item/1202/508343937/hp-mini-dator-win...

När datorn/länken blir inaktuell,så är de angivna värdena (säljarens kommentarer inom parantes) enligt följande:

¤ [""Datorn är egentligen gjord för Windows 7,och en original Win 7 Home Premium licens är klistrad på den"".]
¤ [""Windows XP original licensskod/etikett medföljer. XP Pro är nyinstallerat på nyformatterad hårddisk""].
¤ Modell :HP/Compaq CQ1140SC
¤ Processor: AMD E-450
¤ Integrerad grafik ATI Radeon HD6320 [""VGA+DVI utgångar""]
¤ Minne. 2Gb DDR3 [""1 ledig plats finns av 2 totalt.Hur många kör XP med DDR3 minne ?""].
¤ Hårddisk: 300 Gb SATA
¤ 6 st USB
¤ DVD-brännare
¤ LAN gigabit
¤ Minneskortläsare
¤ Integrerat Ljudkort

Hur dessa värden står sig i förhållande till mina aktuella spelbehov har jag ingen aning om,och det är där ni i detta community kommer in i bilden.-Om nån här kan såna här grejer,inkl. om systemkrav hos ca 20 år gamla PC-spel,SÅ ÄR JAG TACKSAM FÖR ALL SAKKUNNIG HJÄLP !.

E-450 är fruktansvärt långsam.
Läs min "review" från 2012:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1109291-zotac-zbox-ad0...
Men den kanske räcker till för <2005 spel med Windows XP

Permalänk
Medlem

Okej.Alltså; Datorn får tydligen värmeslag vid hög belastning,plus att processorn är i segaste laget.

Nä,det här är verkligen inte rätt dator för mig ! (frågan är VEM den är rätt dator för ?..) . STORT TACK "MARIE" OCH "SVENSKTIGER" FÖR ERA SVAR !.-Ni har besparat mig en tusing och besvär som bara hade slutat med besvikelse i slutänden.

En sak (av många) som jag aldrig fattat med datorer,är det här med "hårdvara vs operativsystem".I tex det här fallet så har ju killen tagit en Windows 7-dator,och helt sonika ersatt det fabriksinstallerade operativet,till att bli en komplett Windows XP-dator.-För OM det nu bara är att "tuta å köra" så skulle jag ju kunna köpa EN NY mini-PC med Windows 10 (såg en sådan på Elgiganten häromdan för ca 4500:-).-Därefter,FÖRSÖKA (!) fixa nån som kan byta operativsystem till XP åt mig,och då få tillgång till,-förhoppningsvis,i sammanhanget PIGGA !-,20-talshårdvaror att köra 00-tals-mjukvara på.Det enda problemet med detta vad jag kan se nu,skulle vara att få tag i ett nytt,oanvänt och lagligt Windows XP-paket.De säljs ju inte längre,och skulle jag annonsera efter en piratversion så blir jag portad från sajter som denna el. Tradera.

Tell me,hur funkar det egentligen ??..

(Fasen vad lätt allt hade varit om nån kunde släppa en tv-spelsanpassad "Retro Windows machine",med stöd för allt mellan MS-Dos och Windows XP-spel !.Det funkar ju tydligen med Amiga som får en "Mini"-version till våren,och som klarar såväl Amiga 500 som 1200-spel.)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kapten2:

Okej.Alltså; Datorn får tydligen värmeslag vid hög belastning,plus att processorn är i segaste laget.

Nä,det här är verkligen inte rätt dator för mig ! (frågan är VEM den är rätt dator för ?..) . STORT TACK "MARIE" OCH "SVENSKTIGER" FÖR ERA SVAR !.-Ni har besparat mig en tusing och besvär som bara hade slutat med besvikelse i slutänden.

En sak (av många) som jag aldrig fattat med datorer,är det här med "hårdvara vs operativsystem".I tex det här fallet så har ju killen tagit en Windows 7-dator,och helt sonika ersatt det fabriksinstallerade operativet,till att bli en komplett Windows XP-dator.-För OM det nu bara är att "tuta å köra" så skulle jag ju kunna köpa EN NY mini-PC med Windows 10 (såg en sådan på Elgiganten häromdan för ca 4500:-).-Därefter,FÖRSÖKA (!) fixa nån som kan byta operativsystem till XP åt mig,och då få tillgång till,-förhoppningsvis,i sammanhanget PIGGA !-,20-talshårdvaror att köra 00-tals-mjukvara på.Det enda problemet med detta vad jag kan se nu,skulle vara att få tag i ett nytt,oanvänt och lagligt Windows XP-paket.De säljs ju inte längre,och skulle jag annonsera efter en piratversion så blir jag portad från sajter som denna el. Tradera.

Tell me,hur funkar det egentligen ??..

(Fasen vad lätt allt hade varit om nån kunde släppa en tv-spelsanpassad "Retro Windows machine",med stöd för allt mellan MS-Dos och Windows XP-spel !.Det funkar ju tydligen med Amiga som får en "Mini"-version till våren,och som klarar såväl Amiga 500 som 1200-spel.)

Det behöver finnas drivrutiner som passar hårdvaran och operativsystemet du ska kombinera ihop men det går ofta att förskjuta +-5 år utan större problem.
Så vad har du för dator idag och skulle den kanske gå att dual boota för att köra xp ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på LGA 775 system med en Core 2 Duo / Core 2 Quad och ddr2 minne för bästa kompitablitet med XP, den cpu'n du kollar på är hopplöst långsam och inget för gaming.

typ något likt denna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Kan du inte bara köra en virtuell maskin för spelen?
Borde bli både billigare och enklare att köra ett VM på din vanliga dator.

Permalänk
Avstängd

Finns 100 tals passande datorer för en 5 hundring på både Tradera och Blocket

Visa signatur

Pro WS X570-ACE, 3900x, 64Gb DDR4, Mp600 1Tb mm

Permalänk
Medlem

https://www.tradera.com/item/1202/469313044/dell-xps-med-2-40...

här har du en färdig gaming burk från 2007ish.

https://www.tradera.com/item/1202/508843582/ddr2-4gb-cooler-m...

en annan från 2009? dx10 kort brukar lira helt okej med XP men DX9 kort är att föredra

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kanske borde testa själv, men skulle man inte kunna köra XP virtuellt...
...Fan nu måste jag leta XP skiva

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

Kanske borde testa själv, men skulle man inte kunna köra XP virtuellt...
...Fan nu måste jag leta XP skiva

Xp är inte olagligt att ladda ner var man nu hittar det, licenser har jag gratis för dem som vill ha

Visa signatur

Pro WS X570-ACE, 3900x, 64Gb DDR4, Mp600 1Tb mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnuskBetty:

Xp är inte olagligt att ladda ner var man nu hittar det, licenser har jag gratis för dem som vill ha

Är det så, då slipper jag leta i förrådet/bastun

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Inaktiv

@kapten2
Du har fått en hel del bra råd i tråden så jag nämner väl mest detta för "retro känslan"
Ska man ha slutet 90tal/00 så är ju rätta känslan en enkärnig P4 med en IDE disk som tydligt hörs när den arbetar.

Sedan när det kommer till WinXP och nyare datorer(dualcore) så är det Sata diskar som kan vara lite besvärligt.. Sista utgåvan av XP (XP-SP3)hade stöd för Sata men inte de två första. Då måste man ha "diskett" för drivrutinerna och trycka F6 vid installationen. Så skaffar du en dator med Satadiskar se till att du får sista utgåvan för xp installationsprogram
Detta gäller även chipset.. jag minns inte vart brytpunkten är, men min Dell optiplex 760 klarar av XP SP3 Det är en Dualcore E8600

Sedan din fråga. Vem den datorn du fråga om, är till för rätt sorts person.
I dag år 2021... sådana som oss retromänniskor som gillar udda retrodatorer.
Men det skulle nog kunna gå att använda den för enklare surfning.. några kontorsprogram.. Eller att ha den som skrivarserver.
Har man inte för många enheter hemma och under 500/500 bredband, så skulle man kunna ha den som pfSense brandvägg.
Går man upp på 1000/1000 och hård belastning från många enheter så kommer nog cpun gå lite ljummet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SnuskBetty:

Du råkar inte ha Licens för XP sp3 x64bit
Det skulle vara riktigt kul att ha min Dell med 64bitars då det var ganska ovanligt.. De flesta gick ju över till Vista då de såldes parallellt.
ISO'n får jag jaga efter sedan. *hihi*

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Kan du inte bara köra en virtuell maskin för spelen?
Borde bli både billigare och enklare att köra ett VM på din vanliga dator.

Jag antar att det handlar om att TS vill ha en dedikerad XP-dator som retromaskin. Annars behöver man ju troligtvis inte blanda in XP alls, alla de listade spelen ska gå att få igång även på nyare Windows vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Du råkar inte ha Licens för XP sp3 x64bit
Det skulle vara riktigt kul att ha min Dell med 64bitars då det var ganska ovanligt.. De flesta gick ju över till Vista då de såldes parallellt.
ISO'n får jag jaga efter sedan. *hihi*

Spontant skulle jag avråda från XP 64 bitars.
Den kändes lite beta...

Jag skulle nog hellre antingen gå upp till Vista 64 eller Windows 7 64 eller köra XP 32 istället för XP 64.

Det kanske fungerar bra till det du vill göra.
Men känns som Win 64 inte var så moget på XP, samtidigt som bakåtkompatibiliteten är sämre på XP 64 än XP 32. Vilket är väl främsta anledningen att köra XP på en dator idag.

Bra Win XP dator
CPU: Pentium 4, Athlon XP, Athlon 64, Core 2
RAM: DDR(1) eller DDR2, 1 - 4GB
Grafik: Något med 256MB - 2GB grafikminne. Helst inte mer än 2GB grafikminne.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Spontant skulle jag avråda från XP 64 bitars.
Den kändes lite beta...

Jag skulle nog hellre antingen gå upp till Vista 64 eller Windows 7 64 eller köra XP 32 istället för XP 64.

Det kanske fungerar bra till det du vill göra.
Men känns som Win 64 inte var så moget på XP, samtidigt som bakåtkompatibiliteten är sämre på XP 64 än XP 32. Vilket är väl främsta anledningen att köra XP på en dator idag.

Bra Win XP dator
CPU: Pentium 4, Athlon XP, Athlon 64, Core 2
RAM: DDR(1) eller DDR2, 1 - 4GB
Grafik: Något med 256MB - 2GB grafikminne. Helst inte mer än 2GB grafikminne.

Jag har fyra retrodatorer med XP idag.. men alla är 32bitars... XP 64bitars är jag intresserad av enbart för den är så udda... så det skulle vara kul att ha på en dator.

Permalänk
Medlem

Körde 64 bits xp ett tag efter det kom ut i 1-2mån men väldigt mycket funkade dåligt och en hel del funkade inte alls.
Och särskilt inom spelande så var det mycket som inte ville lira som det ska.
Så inget jag skulle rek till en retro spelburk!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grizzly666:

Körde 64 bits xp ett tag efter det kom ut i 1-2mån men väldigt mycket funkade dåligt och en hel del funkade inte alls.
Och särskilt inom spelande så var det mycket som inte ville lira som det ska.
Så inget jag skulle rek till en retro spelburk!

Sant, jag skulle inte rekommendera det heller.. lika så winME kunde vara en mardröm.. 98se var bättre att stanna kvar på eller gå på 2000.
för min del är det enbart bara för att x64an är udda. och det är kul att ha alla utgåvorna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon309108:

är udda. och det är kul att ha alla utgåvorna.

Bob ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Den saknar jag oxå.
Annars har jag från win2 upp till win11
Dock har jag ingen dator installerad med 10 och 11.. men jag har de isona inför framtiden med produktnycklar
server os upp till 2012
Saknar dock win10 + 11 LTS enterprise

Permalänk
Medlem

TACK ALLIHOPA !. Ni är otroligt generösa med att dela med er av era kunskaper (extra kul att en tjej finns med i de här mansdominerade sammanhangen också !).

Som jag sa så ville jag ju helst undvika en "fullvuxen" stationär dator i vardagsrummet (där står redan ett gäng tv-spelskonsoller,en VHS:are,tv-box m.m.,och det är mer än nog).Laptop:arna på Windows XP:s tid var tydligen så klena att "gaming" var ett dåligt val av användningsområde för dem,har jag förstått.Kvar blir då nå´nsorts "dvärg"-stationär PC-lösning..(I TEORIN,så borde det ju inte vara nå´t problem,med tanke på "all krut" som finns i den senaste och lilla,lilla Xbox series S !.I PRAKTIKEN,så tycks dock en liten men kraftfull XP-dator,vara väldigt svåruppnåelig).

Se´n så var det ju det där med att köpa sig en speldator då.Orsaken till att jag startade tråden här,var ju just att jag INTE vet vad tex "dualbootning","LGA 775","DX9" eller "grafikminne" ÄR för något !."Att köpa en gitarr är en enkel sak för de flesta,men inte för en schimpans".För en vanlig surfdator så är det bara att "köpa första bästa",men med breddningen av användningsområdena så börjar problemen..).

-En sorgfri person är youtube-profilen "Metal Jesus" från Seattle.Han har inget mer gemensamt med vår herre än sitt långa hår,men han tycks förstå sig på det här med "gaming för vanligt folk",bättre än de flesta (jodå,han har jobbat med programmering på spelföretaget Sierra på 90-talet också).I videon nedan (du kan börja titta 8 minuter in i den om du vill) kan man konstatera att han har löst dilemmat med hjälp av hela TRE MASKINER !. En stationär för Windows MS-DOS t o m W98-spel,på en Windows 98-dator.En dito till för Windows XP-spel,och slutligen en bärbar Windows 10-enhet,för spel från Windows Vista och framåt.

https://www.youtube.com/watch?v=avLOTWn4qTg

-Jason,som han egentligen heter,har dock ett mycket generöst tilltaget,speldedikerat källarutrymme/våningsplan till sitt förfogande.-Jag har f.n. ETT rum som lämpar sig för skärmunderhållning,och det är vardagsrummet...

I videon nämner han förvisso "Virtualbox".-Men också att den lösningen innebär många kompromisser,och där vissa spel inte ens går att starta upp i den mjukvaran. I en annan video sägs det också att konfigureringen utav Virtualbox på den enskilda hemdatorn,ställer en rejäl portion med krav på förståelse och insikt om hur datorer/datorspelande fungerar.

Nej,jag får nog lägga ner det här projektet trots allt.-Tack ialf boys n´girls för visat intresse och hjälp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kapten2:

TACK ALLIHOPA !. Ni är otroligt generösa med att dela med er av era kunskaper (extra kul att en tjej finns med i de här mansdominerade sammanhangen också !).

Som jag sa så ville jag ju helst undvika en "fullvuxen" stationär dator i vardagsrummet (där står redan ett gäng tv-spelskonsoller,en VHS:are,tv-box m.m.,och det är mer än nog).Laptop:arna på Windows XP:s tid var tydligen så klena att "gaming" var ett dåligt val av användningsområde för dem,har jag förstått.Kvar blir då nå´nsorts "dvärg"-stationär PC-lösning..(I TEORIN,så borde det ju inte vara nå´t problem,med tanke på "all krut" som finns i den senaste och lilla,lilla Xbox series S !.I PRAKTIKEN,så tycks dock en liten men kraftfull XP-dator,vara väldigt svåruppnåelig).

Se´n så var det ju det där med att köpa sig en speldator då.Orsaken till att jag startade tråden här,var ju just att jag INTE vet vad tex "dualbootning","LGA 775","DX9" eller "grafikminne" ÄR för något !."Att köpa en gitarr är en enkel sak för de flesta,men inte för en schimpans".För en vanlig surfdator så är det bara att "köpa första bästa",men med breddningen av användningsområdena så börjar problemen..).

-En sorgfri person är youtube-profilen "Metal Jesus" från Seattle.Han har inget mer gemensamt med vår herre än sitt långa hår,men han tycks förstå sig på det här med "gaming för vanligt folk",bättre än de flesta (jodå,han har jobbat med programmering på spelföretaget Sierra på 90-talet också).I videon nedan (du kan börja titta 8 minuter in i den om du vill) kan man konstatera att han har löst dilemmat med hjälp av hela TRE MASKINER !. En stationär för Windows MS-DOS t o m W98-spel,på en Windows 98-dator.En dito till för Windows XP-spel,och slutligen en bärbar Windows 10-enhet,för spel från Windows Vista och framåt.

https://www.youtube.com/watch?v=avLOTWn4qTg

-Jason,som han egentligen heter,har dock ett mycket generöst tilltaget,speldedikerat källarutrymme/våningsplan till sitt förfogande.-Jag har f.n. ETT rum som lämpar sig för skärmunderhållning,och det är vardagsrummet...

I videon nämner han förvisso "Virtualbox".-Men också att den lösningen innebär många kompromisser,och där vissa spel inte ens går att starta upp i den mjukvaran. I en annan video sägs det också att konfigureringen utav Virtualbox på den enskilda hemdatorn,ställer en rejäl portion med krav på förståelse och insikt om hur datorer/datorspelande fungerar.

Nej,jag får nog lägga ner det här projektet trots allt.-Tack ialf boys n´girls för visat intresse och hjälp.

Alla föds vi okunniga och vi lär oss olika saker under livets gång ända tills den dagen vi dör..
Så alla vi som håller på med datorer startade på noll kunskap.. vissa med enbart intresse som start och andra med utbildningar.
Så även om du inte kan det med dualboot och allt, så är det något du alltid kan lära dig med tiden.. du har ju heeela forumet att rådfråga när du stöter på utmaningar.
Så ge inte upp detta är ju första steget till en bra start du gjort redan.
SFF datorer ska du kika efter.. Small Form Faktor.. Dell och HP var de stora tillverkarna av dem.. de började komma med WinXP men det är inte omöjligt att de kom med win98se oxå.
Så en sådan med dualboot win98se för alla spel som vill ha MS-dos miljö och med win2000 eller winXP för lite nyare spel

Jag tycker det låter som ett perfekt vinterprojekt att ta steget in i Retrovärlden
Nu vet jag inte i vilken stad du bor, men det finns säkert några forums medlemmar i din närhet som kanske vill hjälpa dig mot en fika eller pizza.

Permalänk
Inaktiv

Här har du en slimmad som passar med XP
Jag har haft en liknande.. samma storlek som en VHS typ fast lite djupare.
https://www.tradera.com/item/1202/507819389/retro-dell-optipl...

Permalänk
Medlem

"Tradera-dator 2"

Den där (Tradera-datorn) är både liten och snygg !!.Fast så var det det där med specifikationer igen då.-Men enl. vad som uttryckts tidigare här i tråden,så var väl Windows XP i 64-bitarsversion..tja,.."dynga"..typ !?..-Eller ??..

3 gigahertzs processorkraft låter mycket i mina öron,men jag vet också att det måste betraktas i ett helhetssammanhang.

Alla i denna tråd ids nog inte fördjupa sig i de småsuddiga stillbilderna av datorn på Traderas sida,så jag återger (efter bästa förmåga) vad som står där, här nedan.

Processor type: Intel pentium 4 CPU 3.00 GHZ

Processor clock speed: 3.0 GHZ

Processor bus speed: 800 MHZ

Processor L2 cache: 2 MB

Processor ID: 0F43

Multiple core capable: No

Hyperthreading capable: Yes

64-bit technology: Yes (EM64T)

""..None of these fields above are changeable..""

Installed memory: 1.0 GB

Memory speed: 533 MHZ

Memory channel mode: Dual interleaved

Memory technology: DDR2 SDRAM

Memory slot ¤¤ DIMM 1 ¤¤ Size: 512 MB ¤ ECC: No ¤ Rank: 1 ¤ Type: Unbuffered ¤ Organization: x8
Memory slot ¤¤ DIMM 3 ¤¤ Size: Empty ¤ ECC: - ¤ Rank: - Type: -
Memory slot ¤¤ DIMM 2 ¤¤ Size: 512 MB ¤ ECC: No ¤ Rank: 1 ¤ Type: Unbuffered ¤ Organization: x8
Memory slot ¤¤ DiMM 4 ¤¤ Size: Empty ¤ ECC: - ¤ Rank: - Type: -

""...None of these fields above are changeable..""

Säljarens fritext i sammanfattning: "".. Med floppy.Win XP-licens.Office 97 network.USB.Serial port.Nytt systembatteri..."".

Så: Kan denna lilla Dell-dator med Windows XP vara nå´t att satsa på,inför lite ev. 00-talsgame:ande runt helgerna ??.-Utifall att tomten inte skulle komma,skinkan är vegansk,Lars Ohly "årets julvärd" i SVT,eller glöggen tar slut ?.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kapten2:

Den där (Tradera-datorn) är både liten och snygg !!.Fast så var det det där med specifikationer igen då.-Men enl. vad som uttryckts tidigare här i tråden,så var väl Windows XP i 64-bitarsversion..tja,.."dynga"..typ !?..-Eller ??..

3 gigahertzs processorkraft låter mycket i mina öron,men jag vet också att det måste betraktas i ett helhetssammanhang.

Alla i denna tråd ids nog inte fördjupa sig i de småsuddiga stillbilderna av datorn på Traderas sida,så jag återger (efter bästa förmåga) vad som står där, här nedan.

Processor type: Intel pentium 4 CPU 3.00 GHZ

Processor clock speed: 3.0 GHZ

Processor bus speed: 800 MHZ

Processor L2 cache: 2 MB

Processor ID: 0F43

Multiple core capable: No

Hyperthreading capable: Yes

64-bit technology: Yes (EM64T)

""..None of these fields above are changeable..""

Installed memory: 1.0 GB

Memory speed: 533 MHZ

Memory channel mode: Dual interleaved

Memory technology: DDR2 SDRAM

Memory slot ¤¤ DIMM 1 ¤¤ Size: 512 MB ¤ ECC: No ¤ Rank: 1 ¤ Type: Unbuffered ¤ Organization: x8
Memory slot ¤¤ DIMM 3 ¤¤ Size: Empty ¤ ECC: - ¤ Rank: - Type: -
Memory slot ¤¤ DIMM 2 ¤¤ Size: 512 MB ¤ ECC: No ¤ Rank: 1 ¤ Type: Unbuffered ¤ Organization: x8
Memory slot ¤¤ DiMM 4 ¤¤ Size: Empty ¤ ECC: - ¤ Rank: - Type: -

""...None of these fields above are changeable..""

Säljarens fritext i sammanfattning: "".. Med floppy.Win XP-licens.Office 97 network.USB.Serial port.Nytt systembatteri..."".

Så: Kan denna lilla Dell-dator med Windows XP vara nå´t att satsa på,inför lite ev. 00-talsgame:ande runt helgerna ??.-Utifall att tomten inte skulle komma,skinkan är vegansk,Lars Ohly "årets julvärd" i SVT,eller glöggen tar slut ?.

Nej, det är inget jag skulle lägga pengarna på om du inte får den ruggigt billigt, dvs max ett par hundralappar. Det där är inget annat än en ganska prispressad kontorsdator utan några som helst ambitioner till att kunna spelas på.

Visst går det att göra den lite spelvänligare genom att stoppa i ett grafikkort men då det bara finns lågprofilplatser och är högst osäkert om det ens finns AGP i den så skulle jag hoppa över det projektet. Det kostar mer än det ger.

Ska du ha något i smidigt format så fanns det en hel del datorer i ITX-format under XP-tiden. Då får man smidigt format ihop med hyggliga utbyggnadsmöjligheter.

Skulle jag bygga en XP-dator idag så skulle det förmodligen bli något från senare delen av den tidsperioden, dvs runt 2005-2007. Core2Duo eller Core2Quad och i alla fall 2gb minne. Grafikkort nån av de bättre modellerna från AMD/ATI eller Nvidia.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Nej, det är inget jag skulle lägga pengarna på om du inte får den ruggigt billigt, dvs max ett par hundralappar. Det där är inget annat än en ganska prispressad kontorsdator utan några som helst ambitioner till att kunna spelas på.

Visst går det att göra den lite spelvänligare genom att stoppa i ett grafikkort men då det bara finns lågprofilplatser och är högst osäkert om det ens finns AGP i den så skulle jag hoppa över det projektet. Det kostar mer än det ger.

Ska du ha något i smidigt format så fanns det en hel del datorer i ITX-format under XP-tiden. Då får man smidigt format ihop med hyggliga utbyggnadsmöjligheter.

Skulle jag bygga en XP-dator idag så skulle det förmodligen bli något från senare delen av den tidsperioden, dvs runt 2005-2007. Core2Duo eller Core2Quad och i alla fall 2gb minne. Grafikkort nån av de bättre modellerna från AMD/ATI eller Nvidia.

Jag har inte spelat spel sedan 2001, så jag kan inget om spelens systemkrav
Därför postade jag förslaget i tråden istället för PM så ni med spelintresse kunde såga eller prisa den.
Jag hade just en sådan, fast modellen innan med 2,6GHz cpu.. Jag tyckte den gick riktigt bra på den tiden det begav sig.. Jag har för mig man kunde ställa upp videominnet till 512MB och datorn klarade 2 eller 4GB ram totalt.. minnet är liiite vagt
Fördelen med denna är att man kan manipulera in win98se på den som dualboot då den har IDE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon309108:

Jag har inte spelat spel sedan 2001, så jag kan inget om spelens systemkrav
Därför postade jag förslaget i tråden istället för PM så ni med spelintresse kunde såga eller prisa den.
Jag hade just en sådan, fast modellen innan med 2,6GHz cpu.. Jag tyckte den gick riktigt bra på den tiden det begav sig.. Jag har för mig man kunde ställa upp videominnet till 512MB och datorn klarade 2 eller 4GB ram totalt.. minnet är liiite vagt
Fördelen med denna är att man kan manipulera in win98se på den som dualboot då den har IDE

Kollade lite djupare och ja, det går att stoppa i ett lågprofil AGP-graifkkort så helt kört är det inte. Men generellt sett så är det ingen superspännande dator på något sätt för att köra XP på. Den integrerade grafiken är i princip gjord för att spela Excel och MS Röj även om det finns visst 3d-stöd. Det är dock inget man blir direkt lycklig av...

Ska datorn kopplas till en TV så förenklas livet en hel del om det åtminstone finns DVI-utgång på grafikkortet eftersom nyare tv-apparater hanterar VGA mer eller mindre dåligt. HDMI är något snäpp enklare men kanske inget absolut krav.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Oj.Där fick du en redig bakläxa Marie !.Tack Oskar för info och rådgivning.

-Hela TRE saker om tekniken förstod jag !; "DVI","VGA" och "2 GB minne". (bättre med tre än noll).

Okej,jag ska leta efter en "IDX"-dator då alltså,och den ska ha "Core2Duo" eller "Core2Quad".-Det här är vad engelskspråkiga Wikipedia säger om dessa (hmm,.) standarder:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mini-ITX

https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core#Core_2_Duo

https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core#Core_2_Quad

Nä,väldigt lite känns enkelt,lättillgängligt eller konsumentvänligt i datorernas värld.Med facit i hand så torde det rätta alternativet ha varit att "spränga bankkontot" och köpt mig en mini-stationär,FABRIKSNY XP-dator för 25000:-,INNAN dessa försvann från marknaden ! (att Microsoft skulle fimpa bakåtkompatibiliteten med tidigare windowsmjukvaror i och med Windows vista,var dock något som var omöjligt att se komma,åtminstone för mig.-Men stackars Bill Gates behövde väl spara in nga korvören på det nya operativsystemet,så han fick råd med pölsa åtminstone..) .

Tack i allafall.

Permalänk
Medlem

Oj.Där fick du en redig bakläxa Marie !.Tack Oskar för info och rådgivning.

-Hela TRE saker om tekniken förstod jag !; "DVI","VGA" och "2 GB minne". (bättre med tre än noll).

Okej,jag ska leta efter en "IDX"-dator då alltså,och den ska ha "Core2Duo" eller "Core2Quad".-Det här är vad engelskspråkiga Wikipedia säger om dessa (hmm,.) standarder:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mini-ITX

https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core#Core_2_Duo

https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core#Core_2_Quad

Nä,väldigt lite känns enkelt,lättillgängligt eller konsumentvänligt i datorernas värld.Med facit i hand så torde det rätta alternativet ha varit att "spränga bankkontot" och köpt mig en mini-stationär,FABRIKSNY XP-dator för 25000:-,INNAN dessa försvann från marknaden ! (att Microsoft skulle fimpa bakåtkompatibiliteten med tidigare windowsmjukvaror i och med Windows vista,var dock något som var omöjligt att se komma,åtminstone för mig.-Men stackars Bill Gates behövde väl spara in nga korvören på det nya operativsystemet,så han fick råd med pölsa åtminstone..) .

Tack i allafall.