Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eruku:

Jobbar främst med Microsoft 365 och Azure.
37 år och jobbat inom IT i 14år. 2åring KY utbildning i grunden.
53 000kr/mån med dom vanliga förmånerna för tjänsteman.

Har sett att kunskaper inom Azure kan vara ganska eftertraktat på arbetsmarknaden.
Vad gör du när du jobbar med Azure?
Är det en del av .NET, eller hur funkar det?
Och vad finns det att göra inom Microsoft 365?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Känner det är dags att uppdatera här nu. Fick nog av praktiskt arbete ungefär i samband med tidigare post, dagarna blev något man bara tvingade sig igenom och det fanns egentligen inte någon riktig utvecklingspotential och dagarna kändes alla det samma.

Gick en kort utbildning och med den i kombination med fin praktisk arbetserfarenhet i bakfickan fick jag en tjänst som QA/QC Supervisor, främst svetsrelaterat men inte uteslutande. Är riktigt nöjd och ser fram emot dagarna jag har framför mig.

Hur som helst:

Yrke: QA/QC Supervisor
Lön 5200 Euro i månaden plus dagstraktamente
Ålder: 27
Övrigt: Projektarbete utomlands och dagtid. Normalt jobbar jag 8 timmar per dag och 5 dagar i veckan men eventuellt "övertid" har jag inte någon extra lön för utan det hör till mitt ansvar, detta sker dock sällan. Fast skatt på 12% och dagstraktamente (1400ish euro skattefritt) gör att jag tjänar helt okej också men största vinsten för mig är ändå att ha fått denna chans att utvecklas karriärsmässigt. Utöver detta har jag boende och hyrbil betalt av arbetsgivaren plus dator och mobil men det är väl självklart.

Låter spännande. Var jobbar du och mer specifikt vad gör du? Svetsansvarig/IWS ?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Har sett att kunskaper inom Azure kan vara ganska eftertraktat på arbetsmarknaden.
Vad gör du när du jobbar med Azure?
Är det en del av .NET, eller hur funkar det?
Och vad finns det att göra inom Microsoft 365?

"Azure" innefattar ju rätt mycket. För mig handlar det mest managera rättigheter, använderare, konstandshantering, felsökning mm. Jag utvecklar inte själv utan har en mer operativ roll. Microsoft 365 är alla produktivitetsverktyg och säkerhet. Sharepoint, Teams, E-post, mm.

Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet av att vara löntagare kontra fakturera själv? Vilka är fördelarna och nackdelarna med det senare? Gällande att ta ut lön/vinst i eget företag osv?

Kanske finns en bra guide eller video någonstans? Nämligen fått möjlighet att välja ett av alternativen där det senare ger ca 33% mer om jag fakturerar. Förstår att pensionsavsättningar osv inte ingår då, men i övrigt? Vill gärna spara ihop till en insats å lite mer därtill så fort de går. Pensionspengar kommer jag ha gott om ändå, även utan 1 år som de gäller, om jag inte sparar det på eget konto.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Hade väl börjat med att se vad kostnaden för företaget blir för att få ut samma lön. Spontant är 33% mer inte nog. PO kostnader bör du snarare räkna runt 50% på.

https://driva-eget.se/kalkyler/lonekalkyl/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Hade väl börjat med att se vad kostnaden för företaget blir för att få ut samma lön. Spontant är 33% mer inte nog. PO kostnader bör du snarare räkna runt 50% på.

https://driva-eget.se/kalkyler/lonekalkyl/

Som jag förstått det så kan man välja lön precis under första statliga skattegränsen och sen ta en del i utdelning? Summorna de gäller är 124 000NOK alternativt 160 000NOK (cirka 4x mer än jag har nu..). Passerar ju översta skattegränsen med god marginal i sådana fall. Inget är klart än men verkar finnas goda chanser att få denna möjligheten.

Skulle dock få lön eller fakturera ett svenskt företag som är mellanhand.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Underhållstekniker. Ingen eftergymnasial utbildning. Lön: 35 500kr. 32 dagars semester samt möjlighet till bonus. 31 år gammal.

Ålder
Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Som jag förstått det så kan man välja lön precis under första statliga skattegränsen och sen ta en del i utdelning? Summorna de gäller är 124 000NOK alternativt 160 000NOK (cirka 4x mer än jag har nu..). Passerar ju översta skattegränsen med god marginal i sådana fall. Inget är klart än men verkar finnas goda chanser att få denna möjligheten.

Skulle dock få lön eller fakturera ett svenskt företag som är mellanhand.

Om du börjar prata inkomstskattegränser när jag nämner personalomkostnader bör du nog ta lönen och inte fakturera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Som jag förstått det så kan man välja lön precis under första statliga skattegränsen och sen ta en del i utdelning? Summorna de gäller är 124 000NOK alternativt 160 000NOK (cirka 4x mer än jag har nu..). Passerar ju översta skattegränsen med god marginal i sådana fall. Inget är klart än men verkar finnas goda chanser att få denna möjligheten.

Skulle dock få lön eller fakturera ett svenskt företag som är mellanhand.

Jag hade inte bemödat mig för den lilla skillnaden egentligen, speciellt inte när du räknar in försäkringar och annat du behöver som egen för att få samma skydd som anställd, pensionen som man själv får bekosta samt merjobbet. Sist och slutligen blir det inte mycket extra men merjobb.

Om du dessutom menar att du skall köpa bostad när du säger ”insats” så kan det ju vara så att banken inte alls tycker att du har lika säker inkomst från ditt egna nystartade bolag heller, det bedöms lite olika beroende på olika aspekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Har sett att kunskaper inom Azure kan vara ganska eftertraktat på arbetsmarknaden.
Vad gör du när du jobbar med Azure?
Är det en del av .NET, eller hur funkar det?
Och vad finns det att göra inom Microsoft 365?

.Net finns det en del av Men det mesta är React/Front-end

Jobbar själv med det och snittar runt 60-75 i månaden.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Tänkte uppdatera men jag har tydligen aldrig skrivit i den här tråden. Är nog inne och läser ofta bara.

Drifttekniker, 2 år. Kör/övervakar en panna på ett pappersbruk. 40.000 brutto. Snitt på 4 månader då det kan diffa en del pga skiftgången.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

Gymnasielärare med ledarroll, 7 års utbildning sammanlagt, 15 års erfarenhet, 40K i bruttolön. 45h/v i snitt. Extratimmarna tas sedan ut på lov (dock händer det ofta att det blir extraarbete på "loven").

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Ni som har bonusar, hur funkar det generellt sett? Att man får en årsbonus på x kr varje år? Behöver ni uppnå vissa del/mål? Skattas som vanlig lön?

Vanligtvis är det en procentsats på din vanliga lön. Vet inte hur andra har det men inom teknikbranschen är ofta ett max på t ex 10% om du/företaget uppnår vissa specifika mål. Når du/företaget inte alla får du en lägre procentsats. De senaste åren jag hade denna lösningen låg jag mellan 6-8% på en max 10%-ig bonus. Verkar vara allt vanligare med mål på högre nivå (avdelning/division), vilket gör att du själv inte kan påverka bonusen mycket utöver att göra saker som är bra för företaget. Bra arbete avspeglar sig i lönesamtalet istället.

Numera har jag en fast bonus på 5% och en rörlig på 5% men oftast faller det ut helt så får 10%. Varför man har fast bonus och inte bara högre lön är lite oklart för mig.

Det skattas som vanlig inkomst, men då man får det på ett bräde är det oftast 50-55% skatt som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

"Azure" innefattar ju rätt mycket. För mig handlar det mest managera rättigheter, använderare, konstandshantering, felsökning mm. Jag utvecklar inte själv utan har en mer operativ roll. Microsoft 365 är alla produktivitetsverktyg och säkerhet. Sharepoint, Teams, E-post, mm.

Får man fråga vad din anställning/roll kallas? Hur stort är företaget? Sitter du på några schyssta MS-cert, eller är det bara grym arbetslivserfarenhet som gäller?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

32 år gammal och jobbar som bilförsäljare. Jobbat med det i cirka 5 år.
Har rörlig lön men hamnar runt 55k/mån i genomsnitt. Tjänstebil och diverse andra förmåner ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Får man fråga vad din anställning/roll kallas? Hur stort är företaget? Sitter du på några schyssta MS-cert, eller är det bara grym arbetslivserfarenhet som gäller?

Titel är Cloud Engineer. Företag tävlar om att ge ut coola tital nu för tiden känns det som, så man ska inte titta så mycket på det känns det som. Företag har över 400 pers. Har ett gäng cert över åren men inga aktuella. Erfarenhet och få en roll med ansvar över tex en produkt eller produktfamilj hjälper när man söker tjänster. Träna på intervjua är viktigt tror jag, jag försöker intervjua till 2 tjänster per år bara för att träna på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Titel är Cloud Engineer. Företag tävlar om att ge ut coola tital nu för tiden känns det som, så man ska inte titta så mycket på det känns det som. Företag har över 400 pers. Har ett gäng cert över åren men inga aktuella. Erfarenhet och få en roll med ansvar över tex en produkt eller produktfamilj hjälper när man söker tjänster. Träna på intervjua är viktigt tror jag, jag försöker intervjua till 2 tjänster per år bara för att träna på det.

Oj, det var ju faktiskt en rätt flådig titel! Är det mer än Azure AD Directory som du huserar i, i Azure dvs? Några andra Azure workloads?

Jag jobbar på Sveriges förmodligen största CSP (Diamond och guld i många kategorier), men företaget verkar inte riktigt greppa vikten av oss molnmuppar. Jobbar ju primärt med att migrera kunder från andra IT/e-postlösningar, men tjänar ändå inte mer än 27k brutto + årsbonus runt 30k. Sitter ju ändå på två certifieringar, även om det än så länge bara är en på fundamentals-nivå och en på associate-nivå.
Det ska väl förstås tilläggas att jag bara har jobbat med IT i runt 3 år.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Oj, det var ju faktiskt en rätt flådig titel! Är det mer än Azure AD Directory som du huserar i, i Azure dvs? Några andra Azure workloads?

Jag jobbar på Sveriges förmodligen största CSP (Diamond och guld i många kategorier), men företaget verkar inte riktigt greppa vikten av oss molnmuppar. Jobbar ju primärt med att migrera kunder från andra IT/e-postlösningar, men tjänar ändå inte mer än 27k brutto + årsbonus runt 30k. Sitter ju ändå på två certifieringar, även om det än så länge bara är en på fundamentals-nivå och en på associate-nivå.
Det ska väl förstås tilläggas att jag bara har jobbat med IT i runt 3 år.

Ja, ett dussin-tal egenutveckade webapplikationer eller så i Azure. Låter som ett bra ställe att skaffa sig erfarenhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Weestman:

Någon med erfarenhet av att vara löntagare kontra fakturera själv? Vilka är fördelarna och nackdelarna med det senare? Gällande att ta ut lön/vinst i eget företag osv?

Kanske finns en bra guide eller video någonstans? Nämligen fått möjlighet att välja ett av alternativen där det senare ger ca 33% mer om jag fakturerar. Förstår att pensionsavsättningar osv inte ingår då, men i övrigt? Vill gärna spara ihop till en insats å lite mer därtill så fort de går. Pensionspengar kommer jag ha gott om ändå, även utan 1 år som de gäller, om jag inte sparar det på eget konto.

Det du tar ut i lön, före skatt, ta det gånger 1.4 så har du på ett ungefär vad du måste få in på fakturan för att gå +/-0.

En fördel lite längre fram (dvs vid boksluten) är att du kan göra en aktieutdelning till "bara" 20% skatt istället att ta ut det som lön med 30+%.

Sedan om företaget (om det är i sverige iaf) är IT-relaterad så kan du köpa hem grejer och ta det på företaget, ny dator, tv-spel, tv ljudsystem, mobiler osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det du tar ut i lön, före skatt, ta det gånger 1.4 så har du på ett ungefär vad du måste få in på fakturan för att gå +/-0.

En fördel lite längre fram (dvs vid boksluten) är att du kan göra en aktieutdelning till "bara" 20% skatt istället att ta ut det som lön med 30+%.

Sedan om företaget (om det är i sverige iaf) är IT-relaterad så kan du köpa hem grejer och ta det på företaget, ny dator, tv-spel, tv ljudsystem, mobiler osv

Eller hur finns det tak på hur mycket jag kan ta ut i vinst? Annars borde jag ju kunna ta allt i utdelning menar jag haha. Som det är nu så tror jag de blir löntagare å därefter får jag fundera på om det är värt att köra företag.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Eller hur finns det tak på hur mycket jag kan ta ut i vinst? Annars borde jag ju kunna ta allt i utdelning menar jag haha. Som det är nu så tror jag de blir löntagare å därefter får jag fundera på om det är värt att köra företag.

Det finns två regler för utdelningutrymme i fåmansföretag.
1. Förenklingsregeln:
Schablonbelopp för beskattningsåret 2020 – 177 100 kr
Schablonbelopp för beskattningsåret 2021 – 183 700 kr
Schablonbelopp för beskattningsåret 2022 – 187 550 kr
2. Huvudregeln:
50% av företagets löneunderlag

Det betyder om du inte tar ut någon lön(Det blir då förenklingsregeln) kan du ta ut 183.700 kr och skatta 20% på detta. All utdelning utöver 183.700 kr ska beskattas som inkomst av tjänst och företag ska betala arbetsgivaravgifter och du ska betala normal inkomstskatt.

Många optimerar istället utifrån statlig skatt och tar ut lön upp till den gränsen. Det betyder att man tar ut en lön på ca 523.000 kr/år + utdelning. Det är då möjligt att dela ut (523.000*0,5) 261.500 kr till 20% beskattning. All utdelning utöver 183.700 kr ska beskattas som inkomst av tjänst och företag ska betala arbetsgivaravgifter och du ska betala normal inkomstskatt.

Så om man inte har behov av mer pengar är 523k+261,5k väljer många att låta resterande pengar ligga kvar i bolaget.

Själv har jag anställda i företaget och jag prognostiserar att mitt totala löneunderlag 2021 blir ca 2,5 miljoner. Vilket skulle innebära att om vinsten är tillräckligt stor kan ta ut 1,25 miljoner till 20% beskattning.

Det finns också möjlighet att spara utdelningsutrymme till senare år och då räknas innestående utdelningsutrymme upp med 3% varje år.

Skrivet av stgr:

Det du tar ut i lön, före skatt, ta det gånger 1.4 så har du på ett ungefär vad du måste få in på fakturan för att gå +/-0.

En fördel lite längre fram (dvs vid boksluten) är att du kan göra en aktieutdelning till "bara" 20% skatt istället att ta ut det som lön med 30+%.

Sedan om företaget (om det är i sverige iaf) är IT-relaterad så kan du köpa hem grejer och ta det på företaget, ny dator, tv-spel, tv ljudsystem, mobiler osv

Det du uppmanar till är skattefusk(i det allra flesta fall). Väldigt få företag använder tv-spel i utövandet av sin profession och att köpa in det med företagets pengar är inte lagligt. Om skatteverket gör en revision kan det resultera i skattebrott, skattetillägg på 40%, yrkesförbud eller liknande.

Förstår inte varför folk tror att bara för man själv äger företaget har rätt att köpa in privata saker med företagets pengar.

Permalänk
Medlem

53600 NOK fastlønn. Men brukar ligga på 60-75k NOK brutto beroende på hur mycket jag reser, traktamente osv.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av palusa:

Låter spännande. Var jobbar du och mer specifikt vad gör du? Svetsansvarig/IWS ?

IWS och IWI i kombination med många år praktisk skolning och erfarenhet. Arbetsuppgifterna är fler och bredare än vad jag vill börja lista här men allt kvalitetsrelaterat egentligen på ett nytt industri bygge i sydamerika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Det finns två regler för utdelningutrymme i fåmansföretag.
1. Förenklingsregeln:
Schablonbelopp för beskattningsåret 2020 – 177 100 kr
Schablonbelopp för beskattningsåret 2021 – 183 700 kr
Schablonbelopp för beskattningsåret 2022 – 187 550 kr
2. Huvudregeln:
50% av företagets löneunderlag

Det betyder om du inte tar ut någon lön(Det blir då förenklingsregeln) kan du ta ut 183.700 kr och skatta 20% på detta. All utdelning utöver 183.700 kr ska beskattas som inkomst av tjänst och företag ska betala arbetsgivaravgifter och du ska betala normal inkomstskatt.

Många optimerar istället utifrån statlig skatt och tar ut lön upp till den gränsen. Det betyder att man tar ut en lön på ca 523.000 kr/år + utdelning. Det är då möjligt att dela ut (523.000*0,5) 261.500 kr till 20% beskattning. All utdelning utöver 183.700 kr ska beskattas som inkomst av tjänst och företag ska betala arbetsgivaravgifter och du ska betala normal inkomstskatt.

Så om man inte har behov av mer pengar är 523k+261,5k väljer många att låta resterande pengar ligga kvar i bolaget.

Själv har jag anställda i företaget och jag prognostiserar att mitt totala löneunderlag 2021 blir ca 2,5 miljoner. Vilket skulle innebära att om vinsten är tillräckligt stor kan ta ut 1,25 miljoner till 20% beskattning.

Det finns också möjlighet att spara utdelningsutrymme till senare år och då räknas innestående utdelningsutrymme upp med 3% varje år.

Kan ju vara bra att förtydliga så att personen förstår att 20% beskattning på utdelning sker ju först efter man har betalat bolagsskatten vilket inte göra när man tar ut det som lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Yrke: Nätverkstekniker
Lön: 27 500 kr/mån
Erfarenhet: 2 år
Förmåner: 5000 kr/år friskvård, valfri jobblaptop, valfri jobbtelefon, enterprise utrustning som t.ex. brandvägg, switch och accesspunkter till hemmet, studiematerial samt labbutrustning.
Ålder: 30
Län: Stockholm

Vet dock inte hur jag ligger till lönemässigt, men vill definitivt upp i +30k ranget och jag satsar stenhårt på att ta fler nätverkscert.

Liten update*
Har bumpats upp till 32 000kr efter lönesamtalet som skett iår och skulle få en till löneökning innan jul skiftet enligt chefen. Nya lönen får jag reda på nästa månad

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

53600 NOK fastlønn. Men brukar ligga på 60-75k NOK brutto beroende på hur mycket jag reser, traktamente osv.

Vad jobbar du med?
Jobbar själv i Norge

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreeMan:

Det finns två regler för utdelningutrymme i fåmansföretag.
1. Förenklingsregeln:
Schablonbelopp för beskattningsåret 2020 – 177 100 kr
Schablonbelopp för beskattningsåret 2021 – 183 700 kr
Schablonbelopp för beskattningsåret 2022 – 187 550 kr
2. Huvudregeln:
50% av företagets löneunderlag

Det betyder om du inte tar ut någon lön(Det blir då förenklingsregeln) kan du ta ut 183.700 kr och skatta 20% på detta. All utdelning utöver 183.700 kr ska beskattas som inkomst av tjänst och företag ska betala arbetsgivaravgifter och du ska betala normal inkomstskatt.

Många optimerar istället utifrån statlig skatt och tar ut lön upp till den gränsen. Det betyder att man tar ut en lön på ca 523.000 kr/år + utdelning. Det är då möjligt att dela ut (523.000*0,5) 261.500 kr till 20% beskattning. All utdelning utöver 183.700 kr ska beskattas som inkomst av tjänst och företag ska betala arbetsgivaravgifter och du ska betala normal inkomstskatt.

Så om man inte har behov av mer pengar är 523k+261,5k väljer många att låta resterande pengar ligga kvar i bolaget.

Själv har jag anställda i företaget och jag prognostiserar att mitt totala löneunderlag 2021 blir ca 2,5 miljoner. Vilket skulle innebära att om vinsten är tillräckligt stor kan ta ut 1,25 miljoner till 20% beskattning.

Det finns också möjlighet att spara utdelningsutrymme till senare år och då räknas innestående utdelningsutrymme upp med 3% varje år.

Det du uppmanar till är skattefusk(i det allra flesta fall). Väldigt få företag använder tv-spel i utövandet av sin profession och att köpa in det med företagets pengar är inte lagligt. Om skatteverket gör en revision kan det resultera i skattebrott, skattetillägg på 40%, yrkesförbud eller liknande.

Förstår inte varför folk tror att bara för man själv äger företaget har rätt att köpa in privata saker med företagets pengar.

du får köpa in vad som helst till företaget om du har behov av det.
Många företag har t.ex vr-glajjor som sällan används i annat syfte än lite kul på AW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kan ju vara bra att förtydliga så att personen förstår att 20% beskattning på utdelning sker ju först efter man har betalat bolagsskatten vilket inte göra när man tar ut det som lön.

Det har du helt rätt i.
Pengar som kan delas ut är de som man betalt bolagsskatt på. Bolagsskatten är för närvarande 20,6%
Pengar som betalas ut som lön ska det betalas arbetsgivaravgifter på och den är för närvarande 31,42%
Dvs förutom den personliga skatten blir företagets "skatt" lägre vid utdelning.

Räkneexempel:
Person A vill ta ut 300k utöver sin vanlig årslön på 523k.
Extra löneutbetalning på 300k:
- Kostnad för företaget: 300k*1.3142 = 394,26
- Pengar i fickan: 300k*50% marginalskatt* = 150k
- 394,26k från företag resulterar i ca 150k skattade pengar eller 38% av pengarna

Aktieutdelning på 300k:
- Kostnad för företaget: 300k*1,206 = 361,8k
- Pengar i fickan: 300k minus 20% i skatt = 240k
- 361,8k från företaget resulterar i ca 240k i skattad pengar eller 66,33% av pengarna

* Antagen marginalskatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

du får köpa in vad som helst till företaget om du har behov av det.
Många företag har t.ex vr-glajjor som sällan används i annat syfte än lite kul på AW.

Men företaget kommer inte svara skatteverket om de frågar varför de köpt in VR-headset att det är kul att ha på AW. Svaret kommer troligen vara något som att det används vid digitala möten för att skapa en bättre känsla av att vara på samma plats osv. Så det måste finnas ett syfte i verksamheten att köpa in sakerna och rena spel kommer troligen aldrig klara en revision.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Yrke: Montör, underjordsmaskiner, borrning.
Erfarenhet: 12-13 år.
Ålder: 34
Lön:33K + 600kr i elarbetsansvar + ca 5K i OB/månad. 4K i friskvård och ev. bonus max 18k. (nås aldrig så inget som motiverar en till vardags tyvärr)
Jobbar 33,2h/v månd-torsd. 15-23:42
Län: Örebro
Kom på en till sak, vi har subventionerad lunch buffé.

Skulle vara kul å höra om andra inom samma bransch, men för många är det ett känsligt ämne..