Gotland plågades av överbelastningsattacker köpta av tolvåring

Permalänk
Medlem

Inte stor förståelse för hur en rättsstat fungerar i kommentarsfältet.

Rekommenderar nästa plan till Pyongyang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

När jag var 12 år visste jag sedan en längre tid att om jag gjorde något brottsliga så fick mina föräldrar betala. Är
det inte så längre? Men wow tänkt om man som förälder tvingats betala 1.5 miljoner plus skadestånden?Känns ju
inte helt rimligt. Men helt ska ju dom inte få komma undan heller tycker jag. Men vad är rimligt? Inte blekaste aning.

Av det lilla jag förstår av lagstiftningen och skadeståndslagen så är situationen inte solklar. När det kommer till minderåriga brukar man förlita sig på olika försäkringar (t ex hemförsäkringen) som ger skadelidande ersättning för sina skador. Med det sagt, bortom lagstiftningarnas minimi-nivåer hindras ingen från att känna sig förpliktigad av sitt eget samvete att betala för skadorna ens barn orsakar. En grundtanke jag tror man sakta försökt möta med lagstiftning och försäkringar för att minska belastningen för enskilda och säkra att rätt saker blir ersatta.

Vid brott finns det skrivelser i Skadeståndslagen som kan göra vårdnadshavande förälder/rar skadeståndsskyldiga. Men det gäller bara person- och sakskador och (utifrån vad jag hittat) inte rena förmögenhetsskador som jag tänker mig blir aktuellt i det här fallet.

Med det sagt gör det i vilket fall en rimlighetsbedömning. Att belasta en vanlig familj med skadestånd om 1,5 miljoner från kommunen eller staten blir liksom inte rimligt. I värsta fall tänker jag att om barnet var över 15 år och det finns lagstöd skulle farsan, eller familjen, få betala för de omedelbara skador driftstörningen inneburit - men inte alla konsultkostnader kommunen dragit på sig som ett resultat. Helt enkelt eftersom det inte är en kostnad som man rimligtvis kan ha förutsett komma som en konsekvens av handlingen.

Permalänk
Medlem

Barn idag vet så mycket mer en barn innan internets tid. Så barn vet det inte finns konsikvenser.
Är barnet tex ute mitt i natten 12-14 år och bränner bilar tex. Ja då är det föräldrarnas ansvar helt klart
tycker jag då att betala barnets brott.
Men detta fallet är intressant tycker jag.Jag tycker svår fråga med sänkt straffålder. Bättre låta föräldrarna
betala. Eller bara bidrag barn till föräldrar ska ge och inget ansvar för dem?

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Rekordmedlem

Det har väl varit en del fall där unga skolungdomar bränt ner skolor och fått mycket högre skadestånd än 1,5 miljon och några som var myndiga fick krav på 117 miljoner i Göteborg för att de "råkat" tända på och elda upp Torslandaskolan.

Tre unga krävs på 117 miljoner
Tre unga män i Göteborg riskerar att bli skyldiga samhället pengar livet ut.
Alla tre nekar till att ha försökt sätta eld på skolan. Däremot tände de, efter en blöt kväll, eld på en parkerad bil som sedan rullade mot skolan och antände den.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/tre-unga-kr%C3%A4vs-p...

Föräldrar krävs på 25 miljoner efter skolbrand
Vårdnadshavarna till de två minderåriga pojkar som startade branden vid Sandsbro skola för drygt ett år sedan krävs nu på skadestånd av skolans försäkringsbolag. Det totala beloppet väntas landa på runt 25 miljoner kronor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/foraldrar-kravs-pa-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Barn idag vet så mycket mer en barn innan internets tid. Så barn vet det inte finns konsikvenser.
Är barnet tex ute mitt i natten 12-14 år och bränner bilar tex. Ja då är det föräldrarnas ansvar helt klart
tycker jag då att betala barnets brott.
Men detta fallet är intressant tycker jag.Jag tycker svår fråga med sänkt straffålder. Bättre låta föräldrarna
betala. Eller bara bidrag barn till föräldrar ska ge och inget ansvar för dem?

Hur mycket barn vet är inte samma som att ha mognad och faktiskt konsekvenstänkande. Med risk att fara med gissningar är min känsla att barn har lättare, likt alla andra, att söka information - men lättjan minskar incitamenten och krav till memorering.

I vilket fall lider din kommentar av lite otydlighet vad du tror är fallet och vad du önskar vore fallet.

Att verka för att föräldrar till barn som orsakar skada alltid, eller i fler fall, ska betala skadestånd ska också mötas med en förståelse kring vad skadestånd är. Praktiken i Sverige är att skadestånd är ämnat att en skadelidande ska bli ersatt och hamna i en situation efter ersättning som innan skadan skedde. Ska du ålägga vanliga familjer, än värre familjer med särskilt låg betalningsförmåga, att betala för storskalig förödelse orsakad av sina barn? De skadelidande kommer lida risk att dels inte få ut beloppen de ska ha och inom helt fel tidsram. Att få en skadad, än mindre demolerad, bil ersatt behöver ske mer skyndsamt än ett huslåns återbetalningstakt. Det är inte hållbart.

(Edit, förtydligande: jag ser framför mig att de som talar om att föräldrar ska bli skadeståndsskyldiga ska bli personligt belastade. Det är med den attityden jag läser kommentarerna och skriver mina svar. I verkligheten täcks det mesta skadorna en minderårig kan orsaka under olika försäkringar, för att säkra vardagen för både föräldrar och skadelidande - då barnens skador inte ruinerar familjens ekonomi, och de skadelidande uteblir ersättning på grund av skadeståndsskyldiges dåliga ekonomi. )

Barnbidrag kommer inte villkorat att föräldrarna ska ha en viss nivå av föräldraansvar. Ansvar har föräldrarna i vilket fall som helst. Barnbidraget är tänkt att minska den ekonomiska bördan av att ha barn och höja den minimala livsstandarden för barn.

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion; brott och straff, uppfostran, dolda kostnader, IT-säkerhet med mera.
Jag är glad att ordet är fritt i landet och i forumet. Det är värt att försvara att var och en får tycka olika. Hurra! 🇸🇪

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Hur mycket barn vet är inte samma som att ha mognad och faktiskt konsekvenstänkande. Med risk att fara med gissningar är min känsla att barn har lättare, likt alla andra, att söka information - men lättjan minskar incitamenten och krav till memorering.

I vilket fall lider din kommentar av lite otydlighet vad du tror är fallet och vad du önskar vore fallet.

Att verka för att föräldrar till barn som orsakar skada alltid, eller i fler fall, ska betala skadestånd ska också mötas med en förståelse kring vad skadestånd är. Praktiken i Sverige är att skadestånd är ämnat att en skadelidande ska bli ersatt och hamna i en situation efter ersättning som innan skadan skedde. Ska du ålägga vanliga familjer, än värre familjer med särskilt låg betalningsförmåga, att betala för storskalig förödelse orsakad av sina barn? De skadelidande kommer lida risk att dels inte få ut beloppen de ska ha och inom helt fel tidsram. Att få en skadad, än mindre demolerad, bil ersatt behöver ske mer skyndsamt än ett huslåns återbetalningstakt. Det är inte hållbart.

(Edit, förtydligande: jag ser framför mig att de som talar om att föräldrar ska bli skadeståndsskyldiga ska bli personligt belastade. Det är med den attityden jag läser kommentarerna och skriver mina svar. I verkligheten täcks det mesta skadorna en minderårig kan orsaka under olika försäkringar, för att säkra vardagen för både föräldrar och skadelidande - då barnens skador inte ruinerar familjens ekonomi, och de skadelidande uteblir ersättning på grund av skadeståndsskyldiges dåliga ekonomi. )

Barnbidrag kommer inte villkorat att föräldrarna ska ha en viss nivå av föräldraansvar. Ansvar har föräldrarna i vilket fall som helst. Barnbidraget är tänkt att minska den ekonomiska bördan av att ha barn och höja den minimala livsstandarden för barn.

Tack för att du tar dig tid att skriva så genomtänkta och vettiga inlägg. Själv blir jag uppgiven och arg, så blir svårt att inte raljera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har väl varit en del fall där unga skolungdomar bränt ner skolor och fått mycket högre skadestånd än 1,5 miljon och några som var myndiga fick krav på 117 miljoner i Göteborg för att de "råkat" tända på och elda upp Torslandaskolan.

Nu är ju frågan dock vad som hade hänt om kommunen själva hade varit bidragande till att skolorna brunnit ner pga slarv eller andra anledningar? Kanske man hade några tunnor med tändvätska som stod brevid byggnaden i en hög med gammalt skräp.

Det är lite det som är ett av problement här. Visst grabben har gjort sig skyldig till brott, men omfattningen av konsekvenserna av brottet är regionen själva medskyldiga till pga slarv och brister i sin verksamhet. Dvs det var liksom bara en tidsfråga innan något som detta skulle hända så länge dessa brister fanns. Ska då den första bästa som råkar "utnyttja" dessa brister den som tar straffet?

Då skulle jag istället fråga vad konsekvenserna hade blivit om regionen hade haft ett vettigt skydd mot dessa typer av attacker och utmäta straff/skadestånd efter det scenariot.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bizzro:

Nu är ju frågan dock vad som hade hänt om kommunen själva hade varit bidragande till att skolorna brunnit ner pga slarv eller andra anledningar? Kanske man hade några tunnor med tändvätska som stod brevid byggnaden i en hög med gammalt skräp.

Det är lite det som är ett av problement här. Visst grabben har gjort sig skyldig till brott, men omfattningen av konsekvenserna av brottet är regionen själva medskyldiga till pga slarv och brister i sin verksamhet. Dvs det var liksom bara en tidsfråga innan något som detta skulle hända så länge dessa brister fanns. Ska då den första bästa som råkar "utnyttja" dessa brister den som tar straffet?

Då skulle jag istället fråga vad konsekvenserna hade blivit om regionen hade haft ett vettigt skydd mot dessa typer av attacker och utmäta straff/skadestånd efter det scenariot.

Det beror väl på omständigheterna, en olycka kan ju hända men att skjuta av fyrverkerier och att bestämma sig för att elda upp en bil är ju inga normala olyckor utan nått man normalt sett inte gör på vilka platser som helst. Hade bränderna startat av att man lagat mat i ett kök eller utfört en svetsreparation på bilen hade skadorna blivit de samma men det hade nog blivit en annan bedömning av om det var olyckor eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Då skulle jag istället fråga vad konsekvenserna hade blivit om regionen hade haft ett vettigt skydd mot dessa typer av attacker och utmäta straff/skadestånd efter det scenariot.

Ja du menar att ha ddos mitigering? Ja, det hade kostat dom ca 120kkr för ett år, konsekvenserna hade varit 1,3 miljoner mindre i utgifter? 10kkr kanske hade varit rimligt skadestånd då?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror väl på omständigheterna, en olycka kan ju hända men att skjuta av fyrverkerier och att bestämma sig för att elda upp en bil är ju inga normala olyckor utan nått man normalt sett inte gör på vilka platser som helst. Hade bränderna startat av att man lagat mat i ett kök eller utfört en svetsreparation på bilen hade skadorna blivit de samma men det hade nog blivit en annan bedömning av om det var olyckor eller inte.

Även när brott medvetet utförs så tas uppsåt med i bedömningen för rubricering. Om du t.ex utåvör våld mot någon men nivån inte kan anses rimligt att antas ha varit med uppsåt att döda. Men tillfälighet (t.ex olyckligt fall eller liknande) leder till att personen avlider. Då är det väldigt ossanorlikt att du blir dömd till mord t.ex. Istället kan det bli rubriceringar som misshandel + dråp eller vållande till annans död beroende på omfattningen till våldet som utövats.

Så frågan är då om det är rimligt med samma bedömning för skadestånd? Eller ska omständigheter tas med i beaktande? Vi återkommer då till mitt extreme tågexempel, om jag lägger en femkrona på rälsen (vilket inte är tillåtet) och ett tåg spårar ur som resultat. Ska jag då hållas till ansvar för att tåget spårade ur också? Vilket man rimligen borde anta inte ska kunna hända som resultat av den handlingen.

Lika så borde man inte anta att regionen skulle åsamkas dessa kostnader av en sån banal attack som här utförts, allra helst ett barn kan inte göra den analysen. Det saknas med andra ord uppsåt för vad som blev det faktiska resultatet, även om man medvetet utförde brottet i fråga.

Skrivet av Gurk:

Ja du menar att ha ddos mitigering? Ja, det hade kostat dom ca 120kkr för ett år, konsekvenserna hade varit 1,3 miljoner mindre i utgifter? 10kkr kanske hade varit rimligt skadestånd då?

Ja det skulle vara betydligt mer rimliga nivåer, jag skulle tom kunna tänka mig något högre. Men att behöva stå för hela kostnaden är enligt mig orimligt, regionen hade fått tagit den här smällen förr eller senare oavsett om man hade fortsatt i samma spår. Hade de blivit attackerade av någon med en faktiskt agenda hade kostnaderna kunnat bli ännu högre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bizzro:

Ja det skulle vara betydligt mer rimliga nivåer, jag skulle tom kunna tänka mig något högre. Men att behöva stå för hela kostnaden är enligt mig orimligt, regionen hade fått tagit den här smällen förr eller senare oavsett om man hade fortsatt i samma spår. Hade de blivit attackerade av någon med en faktiskt agenda hade kostnaderna kunnat bli ännu högre.

Ja men precis, några tio tusen i skadestånd känns absolut rimligt, med kanske något slags absolut tak på typ 100 000 kr, även det är högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Lika så borde man inte anta att regionen skulle åsamkas dessa kostnader av en sån banal attack som här utförts, allra helst ett barn kan inte göra den analysen. Det saknas med andra ord uppsåt för vad som blev det faktiska resultatet, även om man medvetet utförde brottet i fråga.

Det är nog lite lättvindigt att prata om "banal attack" i sådana här sammanhang.

Hela problemet i sammanhanget DDoS i den här stilen är ju den extrema asymmetrin; attackeraren köper en enorm mängd stulna dator/nätverksresurser billigt av skumraskfolk och vänder attacken mot någon som måste bära kostnaden för sina resurser.
(Använder "stulna" i vid betydelse, resurser de kommer över genom systematiska dataintrång hos många tusentals intet ont anande.)

Visst, regionen kanske redan borde ha tagit höjd för den typen av attacker, men det är inte okomplicerat och beroende på behoven slutar det lätt i att vara klart "inte billigt".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Visst, regionen kanske redan borde ha tagit höjd för den typen av attacker, men det är inte okomplicerat och beroende på behoven slutar det lätt i att vara klart "inte billigt".

Det är relativt jättebilligt, väldigt omkomplicerat och en rätt vanlig försäkring man kan köpa och inte det som regionen hade lagt pengar på enligt en intervju i radio (men har det numera och borde ha haft det). Dom gick igenom alla system eftersom dom trodde att det var en decoy attack och att dom under tiden hade passat på att göra något annat. Typ all mjukvara har verifierats mot att inget är förändrat (trojaner, backdoors, virus osv) - det är det som pengarna hade gått till.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

När jag var 12 år visste jag sedan en längre tid att om jag gjorde något brottsliga så fick mina föräldrar betala. Är
det inte så längre? Men wow tänkt om man som förälder tvingats betala 1.5 miljoner plus skadestånden?Känns ju
inte helt rimligt. Men helt ska ju dom inte få komma undan heller tycker jag. Men vad är rimligt? Inte blekaste aning.

Du skulle bli förvånad hur lite barn vet om vad som är brottsligt och vad som inte är det. Detta är en frågad om mognad och inte direkt uppfostran eftersom föräldrar inte kan lära ett barn hela det juridiska systemet. En orsak är för att de antagligen inte har kompetensen för det och en annan för att barn inte tar in det.

Däremot är det väsentliga här vad som anses vara ett "busstreck" och vad som anses vara "Brottsligt" hos ett barn. Denna linje är väldigt suddig hos de flesta barn och man kan straffa barn bara för att ett barn eventuellt kan vara mer mogen än andra. Det har nämnts tidigare men tydligen måste det upprepas. Gränsen för våran straffmyndighet har 100 år av utvecklingspsykologi bakom sig. Det har dock inte folks åsikter här inne..

Skrivet av AMD73:

Barn idag vet så mycket mer en barn innan internets tid. Så barn vet det inte finns konsikvenser.
Är barnet tex ute mitt i natten 12-14 år och bränner bilar tex. Ja då är det föräldrarnas ansvar helt klart
tycker jag då att betala barnets brott.
Men detta fallet är intressant tycker jag.Jag tycker svår fråga med sänkt straffålder. Bättre låta föräldrarna
betala. Eller bara bidrag barn till föräldrar ska ge och inget ansvar för dem?

Ännu en gång.. det handlar om mognad. Och barn är varken mer eller mindre mognare än de var på säg.. 90-talet. Skillnaden är bara redskapen de har tillgång till för att visa sin omognad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Murvar:

En 12-åring har inte konsekvenstänket. Däremot bör pappan ha läsförståelsen.

Det är knappt de som är dubbelt så gamla har konsekvenstänk. Jag har sett alltför mycket av det tyvärr.

Permalänk
Medlem

2.7 miljoner i skadestånd(?)

Sveriges radio skriver följande:
https://sverigesradio.se/artikel/regionen-kraver-2-7-miljoner...
"Regionen kräver 2,7 miljoner kronor i skadestånd av tolvåringen"

Det blir lite intressant att följa hur en rätt resonerar kring skadeståndskravet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Sveriges radio skriver följande:
https://sverigesradio.se/artikel/regionen-kraver-2-7-miljoner...
"Regionen kräver 2,7 miljoner kronor i skadestånd av tolvåringen"

Det blir lite intressant att följa hur en rätt resonerar kring skadeståndskravet.

Bra där. En läxa han kommer få bära med sig hela livet.