*Julklapp* Canon EOS M50 Mark II vs Canon EOS 90D

Permalänk
Medlem

*Julklapp* Canon EOS M50 Mark II vs Canon EOS 90D

Frågan är vilken är bäst?

Min kära fästmö önskar sig en Canon i Julklapp och har kolla på dessa.
Vilken är ska man satsa på om man har samma objektiv på?
Typ dessa:
EF-M 15-45/3,5-6,3 IS STM
EF-M 55-200/4,5-6,3 IS STM

Var så länge sedan jag höll på med detta så alla tips är välkomna.

Mathias

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W

Permalänk
Samsung Sverige

Om det är just Canon som ska inhandlas så hade jag köpt M50:in. Modernare system med spegellöst och är lättare att hantera. Kameran väger också mindre vilket förstås underlättar en lång fotodag.
Angående objektiv så beror det på vad hon ska fotografera.

Hus,personer,mat,djur etc så satsa på 15-45 eller liknande

Natur,sport,fåglar så satsa på 55-200 eller liknande

Med det sagt så är mobilkamerorna oerhört kompetenta idag. Så har hon en modernare telefon som exempelvis en Samsung Galaxy S21 så finns det foto-funktioner som kan likna en proffskamera. Exempelvis möjligheten att ställa in slutartid, ISO-värde ocksåvidare. Man kan med andra ord komma väldigt långt med "bara" en mobilkamera

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag är en glad hobbyfotograf och absolut ingen nörd, men M50 Mk II och EOS 90D är lite olika kameror. M50 Mk II är mirrorless med EF-M (och med en crop factor på 1,6) medan EOS 90D har EF/EF-S. Det gör att du har betydligt fler alternativ för objektiv på EOS 90D. Sen går det att köpa till en adapter till EF-M för att klara EF-S-objektiv, men har för mig att man tappar autostabilisering då.

Jag har första versionen av M50 och har Canons originalobjektiv 15-45mm, 22mm, 55-200mm och ett Sigma 30mm. Är hur nöjd som helst, både med foton och videos.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem

Tackar!
Då blir det en M50. Hon har en Iphone 12 som hon tar bilder med dagligen.
Men hon vill ha en systemkamera för när vi reser och vandrar

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W

Permalänk
Medlem

Du har ju Canons fullformat spegellösa oxå EOS R, EOS RP och EOS R6 med Canons nya objektivfattning.

Permalänk
Medlem

Vad ligger de på då?
För jag tänkte mellan 10-15K men max 20k, då med minnes kort och gärna ett extra batteri och objektiv

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W

Permalänk
Medlem

De ligger i samma prisspann som en 90D utom R6:an som är dyrare. Frågan är lite om framtiden för EF fattningen ersätts av RF och man kan sätta EF objektiv på en RF kamera via adapter men inte tvärt om. Framtiden för EF-S och EF-M har Canon inte sagt något om men det spekuleras om det kommer en RF-S kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

De ligger i samma prisspann som en 90D utom R6:an som är dyrare. Frågan är lite om framtiden för EF fattningen ersätts av RF och man kan sätta EF objektiv på en RF kamera via adapter men inte tvärt om. Framtiden för EF-S och EF-M har Canon inte sagt något om men det spekuleras om det kommer en RF-S kamera.

Så vad tror du om detta då?
https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/systemkameror/ca...
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/canon-rf-24-105...

Till en början

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är vikt och känsla i handen tror du? Det är ju rätt stor skillnad på de olika kamerorna. Jag har i 25 år kört stora kameror från Canon. Köpte en M50 härom året och har inte ångrat en sekund. Med ett kort objektiv ryms den i fickan eller liten väska utan att det känns som att man ska på National Geographic-expedition.

Även om du inte själv ska ha den så åk och kläm på de olika alternativen. Du vet säkert ungefär vad hon gillar. Brukar hon ha större väska med sig? En kamera som mest ligger hemma för att den är jobbig att dra med sig gör ju inte så mycket nytta.

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig köpa begagnat så finns det en hel del pengar att spara, går att få tag på EOS R för 12kkr då har du också råd att köpa en begagnad EOS M50 också. 😊
Om ni är mest intresserad av M-serien så kolla även in M6 II.

Visa signatur

/Benny