Youtube slutar visa ogilla-markeringar

Permalänk
Melding Plague

Youtube slutar visa ogilla-markeringar

Youtube har under längre period experimenterat med att sluta visa ogilla-markeringar och döljer nu antalet tummar ned för gott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fast detta skadar ju små kanaler... En tumme ner räknas ju också som "engagement". Så små kanaler kan vänta sig mindre spridning nu.

Tror mer på att det är pinsamt för Youtube att folk ger tummet ner till deras egna videos.

Permalänk

Tänker spontant att det här är en dålig förändring.
Det är rätt användbart om man t.ex. letar upp en "how to"-video och så ser man att den har 90% downvotes, då går man vidare direkt.
Visserligen märker man väl rätt fort själv om det är skräp eller inte men ändå.

Permalänk
Medlem

PK samhället frodas i dessa tider.

Permalänk
Samsung Sverige

Tycker att MKBHDs video om detta var intressant. För mig som kollar spelar det mer eller mindre ingen roll om det går att se tummar ner eller ej. Men det är ju kreatörerna som drabbas

https://youtu.be/CaaJyRvvaq8

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag gillar tanken på att Youtube ska bestämma var gränsen mellan "dislike attacking behavior" och legitimt missnöje går...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast detta skadar ju små kanaler... En tumme ner räknas ju också som "engagement". Så små kanaler kan vänta sig mindre spridning nu.

Tror mer på att det är pinsamt för Youtube att folk ger tummet ner till deras egna videos.

9,4K / 42K på deras video när jag skriver det här

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

Det finns problem med allt jag har sett mycket missbruk. Men bara visa antalet tummen upp är intelsägande. I och för sig om man ser antalet läsningar så kan man dra någon slutsats därifrån.

Folk idag som klungor beter sig som barn. Rätt som det är så gör ett företag något som många anser är en bra politisk handling. Då får företaget en massa fake reviews av kunder som ej har handlat och ljuger om hur bra bemötta de blev, där raka motsatsen sker av motståndarna. Samma gäller tummen upp och ner på överallt.

Sedan har vi fanboysen, där vissa avslöjar sig själva. När första xboxen kom minns jag reviews som kom ifrån folk som aldrig ens hade sett en xbox då de beskrev fel som ej kunde hända. Detta har konstigt nog försvunnit tycker jag. Ser man på senaste iphone , samsung s21, macbook, amd och intel cpuer. Så upplever jag det idag vara väldigt få resensioner som uppenbarligen är fake.

*edit*
Ett minne. En person gav t.ex xboxen betyg ett för nätadaptern brann upp. Då xboxen tillskillnad från ps2 och gamecube inte ens hade en extern nätadaptrer så var problemet mycket märkligt.
För mig är det lite som att ge en Tesla betyg ett för att bensintanken på bilen hela tiden läcker, de lämnar in teslan på service. De lovar nu är felet åtgärdat, men bensintanken fortsätter att läcka.
Recensioner av denna nivå ser jag konstigt nog ej längre.

Permalänk
Medlem

Helt rätt beslut av YouTube. Hade det varit så bra med att visa tumme ner i inlägg hade SweClockers haft den funktionen för länge sen. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sedan har vi fanboysen, där vissa avslöjar sig själva. När första xboxen kom minns jag reviews som kom ifrån folk som aldrig ens hade sett en xbox då de beskrev fel som ej kunde hända. Detta har konstigt nog försvunnit tycker jag. Ser man på senaste iphone , samsung s21, macbook, amd och intel cpuer. Så upplever jag det idag vara väldigt få resensioner som uppenbarligen är fake.

Tänk vad bra det då hade varit om man kunde tumma ner de inläggen/reviewsen så de inte syntes? <insert eddy murphy peka på huvudet meme>

Permalänk
Medlem

Som Sweclockers då

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Kanonbra för Youtube kanalen i sig

Helt värdelöst för oss som tittar mycket på Youtube

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tumme ner på detta.
Lär bli som Facebook. Folk hatar skiten men då det är flera tusen tummar upp och de miljoner som var tumme ner innan de tog bort det visar för användaren att detta är ett bra klipp snarare än att majoriteten inte tycker det. Sen kan man diskutera vem majoritet är.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Hela västvärlden verkar gå ut på att fostra ja-sägande nyttiga idioter?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Där blev trollen plötsligt tystade permanent. Skönt tycker jag i alla fall finns inte en video som inte får en "ogilla" because reasons och det är fel anledning att ge en ogilla.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Risken nu blir ju att antalet scammers och scammade ökar.

Permalänk
Medlem

Personligen tittar jag ofta på ratio mellan tumme upp och ned på videos från kanaler jag inte känner till så väl. Mer än 10-15% tumme ned jämfört med antal tumme upp brukar oftast innebära att videon inte är värd tiden att se. Har faktiskt hoppat över att titta på ett antal videos som var utan dislikes sedan de började döljas, så för min del kommer nog detta innebära mindre tittande på videos från kanaler jag inte känner till.

Permalänk
Medlem

Algoritmen har ändå sållat bort det mesta med många tummar ner så tror inte förändringen är särskilt märkbar för gemene man.
Och vi kan fortfarande klicka tumme ner på videos, vi kan bara inte se vad andra tyckte (ägaren kan se däremot).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att nån ens kollade på hur många tummar upp eller ner en video har. Fullkomligt ointressant information.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Eftersom passiv aggressivt sitta och sura och klicka på knappar har blivit världens nya hobby tycker jag att det bra att dislike försvinner. Men ser ännu hellre att alla dessa like, hjärta etc försvinner. Det är så hjärndött. Folk kan knappt utrycka sig i ord längre.

Eller så går vi all in som i avsnittet ”Majority Rule” i The Orville.

Permalänk
Medlem

Det har naturligtvis med pengar och annonsörer att göra. Att komma dragandes med politiska konspirationsteorier är rätt verklighetsfrämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hade ingen aning om att nån ens kollade på hur många tummar upp eller ner en video har. Fullkomligt ointressant information.

Snarare extremt intressant information. Denna ratio kan på några sekunder avslöja hur övriga tittare upplevt klippet, och det är sällan som det är direkt missvisande. Även riktigt dåliga klipp men som är gjorda med ett ärligt uppsåt brukar ha 80+ procent tummar upp.

Permalänk
Medlem

Fullständigt värdelöst pr snack kring varför dom gör detta.

Det här kommer inte på något sätt skydda mindre kreatörer utan kommer endast gynna youtube som annonsplats.

Dom har direkt gjort det svårare att identifiera dåliga videor och eftersom kommentarer kan stängas av kan man inte heller förlita sig på att få den informationen framöver direkt från kommentarerna.

Men dom är knappast dumma nog att inte inse detta. Dom gör det ändå för att det gynnar dom själva kortsiktigt.

Permalänk
Medlem

Känns lite som när jag gick musik på en folkhögskola. Alla klappar händerna och ger bara beröm även fast någon sjunger dåligt.

Asså man orkar ju inte läsa hur många like en video har förhållande till visningar. Man har ju hela tiden kollat på mätaren hur mycket den är helsvart(like) förhållande till grå(dislike). Spontant låter det inte i rätt riktning.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hade ingen aning om att nån ens kollade på hur många tummar upp eller ner en video har. Fullkomligt ointressant information.

Beror ju på video. Som någon nämnde när det kommer till How - to videos är det ju väldigt intressant information om man bör ägna sin tid åt att se videon eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Snarare extremt intressant information. Denna ratio kan på några sekunder avslöja hur övriga tittare upplevt klippet, och det är sällan som det är direkt missvisande. Även riktigt dåliga klipp men som är gjorda med ett ärligt uppsåt brukar ha 80+ procent tummar upp.

Jag antar att det beror på vilken konsumtionsmönster man har. Jag kollar bara på videor där jag på förhand kan anta att de är "bra" (det betyder olika saker i olika sammanhang).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Om man snabbt och enkelt vill visa att man gillar ett klipp med en "tumme upp". Varför är det så konstigt att man vill kunna göra motsatsen? Finns mycket skit som inte förtjänar några views öht.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

Förstår inte meningen med "ogilla". Räcker väl bra med "gilla" eller låt bli?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns problem med allt jag har sett mycket missbruk. Men bara visa antalet tummen upp är intelsägande. I och för sig om man ser antalet läsningar så kan man dra någon slutsats därifrån.

Folk idag som klungor beter sig som barn. Rätt som det är så gör ett företag något som många anser är en bra politisk handling. Då får företaget en massa fake reviews av kunder som ej har handlat och ljuger om hur bra bemötta de blev, där raka motsatsen sker av motståndarna. Samma gäller tummen upp och ner på överallt.

Sedan har vi fanboysen, där vissa avslöjar sig själva. När första xboxen kom minns jag reviews som kom ifrån folk som aldrig ens hade sett en xbox då de beskrev fel som ej kunde hända. Detta har konstigt nog försvunnit tycker jag. Ser man på senaste iphone , samsung s21, macbook, amd och intel cpuer. Så upplever jag det idag vara väldigt få resensioner som uppenbarligen är fake.

*edit*
Ett minne. En person gav t.ex xboxen betyg ett för nätadaptern brann upp. Då xboxen tillskillnad från ps2 och gamecube inte ens hade en extern nätadaptrer så var problemet mycket märkligt.
För mig är det lite som att ge en Tesla betyg ett för att bensintanken på bilen hela tiden läcker, de lämnar in teslan på service. De lovar nu är felet åtgärdat, men bensintanken fortsätter att läcka.
Recensioner av denna nivå ser jag konstigt nog ej längre.

Tummen ner har inget med fake reviews att göra. Att företag gör snedsteg som sprids och ogillas bland pöbeln ska väl visas? Det är inte riktade attacker eller missbruk som det handlar om., det är jag som ogillar en video och som sprider det till mina vänner som kanske inte heller gillar den.

Permalänk
Medlem

Är det Nintendo som är i farten?