Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Nikotin är i klass med kokain när det gäller hur svårt det är att sluta med det. Men kokain förstör hjärnan mer än vad nikotin gör.

Nja, det beror förstås på vilka aspekter man tittar på. De som påstår detta brukar oftast syfta på att chansen att lyckas är ungefär samma, vilket kanske stämmer, men processen lär ju vara extremt mycket jobbigare för en kokainist än en nikotinist liksom.

Citat:

Jag har svårt att se att socker skulle göra samma slags beroendeframkallandes skador som exempelvis kokain. Och du ser helt enkelt inte eller hör inte regelbundet berättelser om folk som snortar socker via näsa eller anal, eller äter det direkt ur påsen (som reaktion på att de behöver en starkare kick och känner av minsta abstinenssymtom mycket kraftfullare pga. kraftfullare kick av det).

Jag håller med om att socker inte är beroendeframkallande alls på det sättet, men hade det varit det så hade det ändå inte resulterat i snortande, injicering av sockervatten eller något åt det hållet. Däremot vet jag ju att en del äter socker rent, ur förpackningen eller sockerskålen, men det är inte nödvändigtvis ett tecken på något fysiskt beroende ändå.

Citat:

Definitionen av ett beroende är att det på något vis förstör ditt liv: ekonomiskt, socialt och/eller hälsomässigt talat. Så visst, här skulle socker kunna stämma in hos vissa som "drabbats" av fetma som följd av deras sockerkonsumtion.

Nej det är inte definitionen. Koffein är definitivt ett beroende exempelvis men det är sällan det förstör någons liv, samma med nikotin och så. Sen handlar det förstås om vems definition av begreppet, sjukvården pratar om att det tar över livet och liknande, men det är ju en ganska snäv definition i mina ögon. Sjukvården menar också att en del av definitionen är att man inte kan bli av med det, att man inte slutar vara alkoholist exempelvis utan är en "nykter alkoholist" om man slutar dricka, men forskningen verkar ju tyda på att det inte stämmer utan mer handlar om moralism. Det går att vara alkis, sluta dricka för att senare komma tillbaka till ett mer normalt förhållande till alkoholen, ta ett glas vin till maten eller så utan att det innebär ett "återfall" med katastroffylla och så vidare. Förväntningarna att det är vad som kommer att ske är nog ett större problem i sådana fall, om man "vet" att bara en droppe alkohol kommer att innebära ett återfall så blir det ju en självuppfyllande profetia liksom.

Citat:

Frågan återstår dock om det är lika beroendeframkallande som exempelvis nikotin och kokain och skulle ha sådana förödande effekter på hjärnan. Jag ställer högst tveksam till det sistnämnda som sagt var.

Jag är relativt säker på att socker är lättare att sluta med än vad nikotin och kokain är vilket därmed betyder att socker är mindre beroendeframkallande än nikotin och kokain.

Jo. En sak som många verkar missa är att det finns två typer av beroenden, fysiskt och psykiskt. Fysiskt beroende är vad nikotin, kokain och koffein ger exempelvis, medan nästan vad som helst kan ge ett psykiskt beroende. Dataspel, sex, lotto är inte fysiskt beroendeframkallande utan psykiskt exempelvis. Sen lär väl även fysiska beroenden ha en del aspekter från de psykiska, om man är van vid att ta en cigg efter maten varje dag så kommer det att kännas tungt just vid den tiden exempelvis. Socker (och fett) är psykiska beroenden, inte fysiska.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av henkiii:

Jag funderade på om Pepsi kunde reducerat sockret med 20% utan att tillsätta illasmakande sötningskemikalier.

Lite ot men....när man är i en matvarubutik och handlar något annat än råvaror så är det man köper i princip alltid sockrat.
Är det "lägre socker" i varan så är det istället tillsatt sötningsmedel.

Några exempel.

Felix Pommes frittes "gjord av 100% svensk potatis" men innehåller även druvsocker.

Heinz tomat ketchup, 22% socker.

Barnens grillkorv från Lithells, ~1% druvsocker.

Men när man lagar någonting själv så är det sällan socker tillsätts utom i bakverk och kakor... och det smakar fint ändå.

Om jag äter en kanelbulle så känns det rimligt att den innehåller sockrad, men behöver verkligen grillkorven och pommes till barnen artificiellt sötas?

Till och med bröd i Sverige har mycket socker i. Det är något som folk från andra länder reagerar på.

Inte konstigt att sockerberoendet är så vanligt, det är socker tillsatt i nästan allting. Det har börjat bli lite bättre nu dock, somliga har dels börjat minska sockermängden, men även byta ut sockret mot annat.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Till och med bröd i Sverige har mycket socker i. Det är något som folk från andra länder reagerar på.

Inte konstigt att sockerberoendet är så vanligt, det är socker tillsatt i nästan allting. Det har börjat bli lite bättre nu dock, somliga har dels börjat minska sockermängden, men även byta ut sockret mot annat.

Jo jag har också hört det en del från folk som kommit hit på besök eller nyss flyttat hit. Men det är ju för att de köper svensk limpa i tron om att det är samma som något bröd som ser likadant ut i deras hemland typ, och sen visar det sig vara väldigt sött. Bara förra veckan tog jag med en rätt nyinflyttad kollega till ett bageri och han blev väldigt glad i att kunna köpa osötat svenskt bröd som var mer i hans smak. Själv undviker jag också bröd från Ica för att det är kasst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Till och med bröd i Sverige har mycket socker i. Det är något som folk från andra länder reagerar på.

Inte konstigt att sockerberoendet är så vanligt, det är socker tillsatt i nästan allting. Det har börjat bli lite bättre nu dock, somliga har dels börjat minska sockermängden, men även byta ut sockret mot annat.

Jag undrar varför man tillsätter så mycket socker i princip i allt. Saker man gör själv smakar ju inte dåligt om de är osötade, så det måste ju finnas något ekonomiskt incitament till överanvändningen av sötning.

En ljusning är i alla fall Felix Osötade Ketchup. Smakar lite mer tomat och fungerar hur bra som helst. Synd bara att den inte finns som ekologisk variant.

@snajk Jag borde verkligrn åka till bageriet och köpa bröd istället, men när man 3/4ggr skickar eftet en matkasse istället för att handla pga snoriga ungar eller annat så är det svårt att hinna med.

Undra om det finns hemleverans av riktigt bröd, det borde jag kolla upp.

Permalänk
Medlem

"greenwashing" är väl ett ganska känt begrepp i dag.

Dom säger dom gör det för miljön och hälsan, men faktum är att dom vill spara pengar. I usa kan dom köra med high fructose corn sirup som är typ gratis, men i europa har det aldrig funkat så där använder man "vanlig socker", i sverige från sockerbetor eller sockerrör.

Coca Cola gjorde ju om sitt recept för ett tag sen, på 90 talet, och dom tappade ju rejäl stor del av sin försäljning så dom fick komma tillbaka med "coca cola classic" som vi har i dag, det dom ändrade på var sötheten - den blev lika söt som pepsi var då och det är omedelbart godare, men folk dricker mindre av produkten då den blir inte lika god i större mängd. En anledning varför pepsi aldrig rikigt slagit som coca cola gör.

Coca Cola life, som var 50-50 socker/sötningsmedel fanns ju flera år i sydamerika och kom hit en kortare stund. Blev väl ingen succe den heller.

Cola light och zero är ju i praktiken samma produkt, Zero kom till för att sälja mer till män, då light associerades med att vara en "tjejdryck". bara kolla på hur reklamen för Zero såg ut när den var ny vs hur den för light var - reklamen var explotioner, tjejer, bilar, rally och action. Killar är inte lika rädd om sin vikt som tjejer är, inte sett till den stora massan.

Pepsi kommer tappa lite försäljning men dom har inte heller gått ut på bred front att göra reklam - dom flesta vet inte bättre och dom som är förlorarna är väl i värsta fall resturangerna som har deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag har också hört det en del från folk som kommit hit på besök eller nyss flyttat hit. Men det är ju för att de köper svensk limpa i tron om att det är samma som något bröd som ser likadant ut i deras hemland typ, och sen visar det sig vara väldigt sött. Bara förra veckan tog jag med en rätt nyinflyttad kollega till ett bageri och han blev väldigt glad i att kunna köpa osötat svenskt bröd som var mer i hans smak. Själv undviker jag också bröd från Ica för att det är kasst.

Inte bröd från Ica som är problemet, det är Pågens, Skogaholms, Östras...

Deras butiksbakade frallor och limpor (Ica Maxi) brukar oftast inte vara söta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Informativt! Men jag upplever att när jag dricker dryck med sötningsmedel utan att ha ätit eller druckit annat sedan senaste tandborstningen så känns mina tänder som nyborstade. Blanka och fina. Medan sockerdryck lämnar en tjock och klibbig beläggning. Sockerfritt lämnar ju potentiellt också en hinna. Men den är i så fall så mycket tunnare att normal salivering borde neutralisera den lättare än den tjocka beläggning sockerdryck ger.
Är det inte rimligt att sockerdryckens beläggning håller kvar större mängder näringsämnen, syror och bakterier? Och att det i så fall också borde vara en faktor att ha i beräkningarna?

Jag förstår hur du menar, jag upplever också den känslan på tänderna. Jag vet inte om man gjort någon studie på just detta. Men om man resonerar lite kring det hela så landar jag i att syran buffras ganska snabbt i munnen pga bikarbonat i saliven, individuell variation förekommer, dels gebom fysiologiska variationer, samt genom sjukdom, eller i ännu större utsträckning: via medicinering/behandling som påverkar både salivens kvalitet och kvantitet.
Socker är inte surt, och sockret i sig skadar inte tänderna, utan det är bakterierna som gör detta genom fermentation av socker. Här är det känt sedan länge att är det klibbigare, så stannar sockret kvar längre, och därav tillåts förlängd syraproduktion från bakterier med ökad kariesaktivitet.
Summan av detta bör betyda att ytor utan bakterier inte påverkas tack vare buffringen.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak som många verkar missa är att det finns två typer av beroenden, fysiskt och psykiskt. Fysiskt beroende är vad nikotin, kokain och koffein ger exempelvis, medan nästan vad som helst kan ge ett psykiskt beroende. Dataspel, sex, lotto är inte fysiskt beroendeframkallande utan psykiskt exempelvis. Sen lär väl även fysiska beroenden ha en del aspekter från de psykiska, om man är van vid att ta en cigg efter maten varje dag så kommer det att kännas tungt just vid den tiden exempelvis. Socker (och fett) är psykiska beroenden, inte fysiska.

Ja, jag tror att den distinktionen är mycket relevant här, även om gränsen mellan dessa beroenden kan vara lite flytande. Med fysiska beroenden syftar man ju oftast på beroenden där substansen är "psykoaktiv" - den liknar något kroppseget som redan är en del av belöningssystemet, och därför kan ta över dess roll, men nu utan belöningssystemets inbyggda och extremt finkänsliga doseringsmekanism. Medan för psykiska beroenden så triggas belöningssystemet "utifrån", och sköter sin roll relativt normalt, även om det sätt på vilket systemet triggas kan vara onormalt (t.ex. genom den extrema tillgången på socker idag jämfört med förr). Om man inte vill sträcka ut det och säga att smaklökarna för söt smak är en del av belöningssystemet, då skulle man kunnat säga att även socker- och sötningsmedelsberoende är fysiskt.

I alla fall, utifrån insikten att socker är mestadels psykiskt beroende blir det ju inte konstigt alls att sötningsmedel kan vara beroendeframkallande på samma sätt. Hela poängen med sötningsmedel är ju att det ska ska vara en fullgod ersättare i smakhänseende (även om det som vi sett inte stämmer för alla, inkl. mig själv). Men eftersom socker inte har några kända psykoaktiva egenskaper (bortsett från dess effekt på smaklökarna, som den såklart delar med sötningsmedel), så kan allt som associeras med sockerintag potentiellt trigga belöningssystemet på det sätt som vi kommit att bli beroende av - och där är smaken det mest framträdande.

Från ett annat perspektiv, om socker är beroendeframkallande så är det svårt att se att dess ersättande med andra sötningsmedel skulle vara den kommersiella succé som det faktiskt är, utan att dessa också är beroendeframkallande i liknande grad. Jämför med nikotinfria cigaretter/snus, som i princip bara existerar som komplement för avvänjning (och att de fungerar för avvänjning hänger ihop med att det huvudsakliga beroendet är fysiskt, det tillåter en att behålla den lilla och relativt ofarliga psykiska komponenten under avvänjningsperioden). Medan intag av sötningsmedel inte verkar ha någon bäring på hur sugen man blir på socker i framtiden.

Skrivet av snajk:

Sjukvården menar också att en del av definitionen är att man inte kan bli av med det, att man inte slutar vara alkoholist exempelvis utan är en "nykter alkoholist" om man slutar dricka, men forskningen verkar ju tyda på att det inte stämmer utan mer handlar om moralism. Det går att vara alkis, sluta dricka för att senare komma tillbaka till ett mer normalt förhållande till alkoholen, ta ett glas vin till maten eller så utan att det innebär ett "återfall" med katastroffylla och så vidare. Förväntningarna att det är vad som kommer att ske är nog ett större problem i sådana fall, om man "vet" att bara en droppe alkohol kommer att innebära ett återfall så blir det ju en självuppfyllande profetia liksom.

Detta är OT, men vad är det för forskning? Det du beskriver låter ganska långt från expertkonsensus om alkoholmissbruk, i alla fall om vi talar om vad som förväntas fungera för de allra flesta. Vare sig du frågar vården eller AA. Det är såklart skillnad på att säga att det finns personer det funkat för, och att det är något som borde funka för alla bara de hittar rätt metod. Jag tvivlar starkt på den sista, bredare tolkningen.

Att det skulle handla om en självuppfyllande profetia har jag också svårt att se, tvärtom så verkar det som att många som försöker komma ur missbruk gör massor av misslyckade försök att återvända till ett normalt förhållande till alkohol, för att till slut inse att de bara kan bli kvitt problemet om de slutar helt.

Det säger sig självt att det för många finns ett fönster då det går att förändra ett osunt förhållande till alkohol, till ett sundare, men när vi pratar om alkoholism så pratar vi om personer som är förbi det stadiet. De som tidigt blir uppmärksammade på sitt riskbruk och återgår till ett mer normalt drickande kommer ju aldrig att bli "alkoholister" i någon klinisk eller social mening. Sen finns det också de som beskriver det som att de var alkoholberoende redan efter första fyllan, så precis som med andra droger finns det stor individuell variation. Alkoholberoende tycks ha både "fysiska" och "psykiska" komponenter, i den mening vi pratade om ovan.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hål i huvudet långsiktigt i så fall om det bara handlar om att spara pengar. Pepsi ses ju av många som ett "B-märke". Att tillsätta sötningsmedel istället för äkta vara i sin flaggskeppsprodukt är ju att ge fog för etiketten som en sämre produkt.

Orginalpepsi är inte deras flaggskeppsprodukt, det är Pepsi max.

Permalänk
Medlem

Om man tycker socker gör det så mycket godare, fine, men tycker det handlar rent för mycket om "känner du någon skillnad?", istället för "smakar det bättre eller sämre?" och om det smakar sämre med sötningsmedel "är det stor nog skillnad att konsumera något så onyttigt?".

Tror ärligt talat att det mest handlar om vad man är van vid för många. Jag tyckte socker smakade bättre förr, men började dricka enbart med sötningsmedel ändå för att det är mycket nyttigare. Nu tycker jag ärligt talat att det till och med kan vara godare med sötningsmedel än socker.

Sen blir det enligt mig "godare" på ett sätt, för att jag vet att det inte är något direkt onyttigt. Nu är det fortfarande socker i Pepsi, och jag dricker bara med 100% sötningsmedel.

För att ta ett annat exempel, hade jag kunnat äta bacon och entrecote med 0 kalorier och i stort sett samma smak, hade jag inte klagat på att det inte smakar exakt lika dant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Jag undrar varför man tillsätter så mycket socker i princip i allt. Saker man gör själv smakar ju inte dåligt om de är osötade, så det måste ju finnas något ekonomiskt incitament till överanvändningen av sötning.

En ljusning är i alla fall Felix Osötade Ketchup. Smakar lite mer tomat och fungerar hur bra som helst. Synd bara att den inte finns som ekologisk variant.

@snajk Jag borde verkligrn åka till bageriet och köpa bröd istället, men när man 3/4ggr skickar eftet en matkasse istället för att handla pga snoriga ungar eller annat så är det svårt att hinna med.

Undra om det finns hemleverans av riktigt bröd, det borde jag kolla upp.

Jo jag vet att det är svårt att hitta tiden att åka förbi bageriet. För mig blir det mest knäcke på vardagarna om jag inte råkar ha vägarna förbi. På helgerna funkar det bättre men då är istället problemet att mitt bageri har sån extrem kö.

Skrivet av medbor:

Inte bröd från Ica som är problemet, det är Pågens, Skogaholms, Östras...

Deras butiksbakade frallor och limpor (Ica Maxi) brukar oftast inte vara söta

Jo jag menar inte Icas bröd specifikt utan mer förpackat stormarknadsbröd liksom. Men även Pågen och de har ju osötade bröd, men mitt problem handlar mer om smak än sockerhalt.

Skrivet av Oegat:

Ja, jag tror att den distinktionen är mycket relevant här, även om gränsen mellan dessa beroenden kan vara lite flytande. Med fysiska beroenden syftar man ju oftast på beroenden där substansen är "psykoaktiv" - den liknar något kroppseget som redan är en del av belöningssystemet, och därför kan ta över dess roll, men nu utan belöningssystemets inbyggda och extremt finkänsliga doseringsmekanism. Medan för psykiska beroenden så triggas belöningssystemet "utifrån", och sköter sin roll relativt normalt, även om det sätt på vilket systemet triggas kan vara onormalt (t.ex. genom den extrema tillgången på socker idag jämfört med förr). Om man inte vill sträcka ut det och säga att smaklökarna för söt smak är en del av belöningssystemet, då skulle man kunnat säga att även socker- och sötningsmedelsberoende är fysiskt.

Det är inte den definitionen jag hört. Exempelvis LSD räknas ju inte som beroendeframkallande men det är ju ett ämne som passar bättre ihop med våra hjärnors belöningssystem än våra egna signalsubstanser.

Min uppfattning är att skillnaden mellan fysiskt och psykiskt mer har att göra med de fysiologiska effekterna, av "drogen" och av att sluta med den.

Citat:

I alla fall, utifrån insikten att socker är mestadels psykiskt beroende blir det ju inte konstigt alls att sötningsmedel kan vara beroendeframkallande på samma sätt. Hela poängen med sötningsmedel är ju att det ska ska vara en fullgod ersättare i smakhänseende (även om det som vi sett inte stämmer för alla, inkl. mig själv). Men eftersom socker inte har några kända psykoaktiva egenskaper (bortsett från dess effekt på smaklökarna, som den såklart delar med sötningsmedel), så kan allt som associeras med sockerintag potentiellt trigga belöningssystemet på det sätt som vi kommit att bli beroende av - och där är smaken det mest framträdande.

Man kan också se det ur ett evolutionärt perspektiv, vi blev mer belönade av våra hjärnor när vi gjorde ansträngningen som krävdes för att komma åt en söt frukt jämfört med att äta annat mer lättåtkomligt kanske?

Citat:

Från ett annat perspektiv, om socker är beroendeframkallande så är det svårt att se att dess ersättande med andra sötningsmedel skulle vara den kommersiella succé som det faktiskt är, utan att dessa också är beroendeframkallande i liknande grad. Jämför med nikotinfria cigaretter/snus, som i princip bara existerar som komplement för avvänjning (och att de fungerar för avvänjning hänger ihop med att det huvudsakliga beroendet är fysiskt, det tillåter en att behålla den lilla och relativt ofarliga psykiska komponenten under avvänjningsperioden). Medan intag av sötningsmedel inte verkar ha någon bäring på hur sugen man blir på socker i framtiden.

Snarare verkar sötningsmedel öka sötsuget.

Citat:

Detta är OT, men vad är det för forskning? Det du beskriver låter ganska långt från expertkonsensus om alkoholmissbruk, i alla fall om vi talar om vad som förväntas fungera för de allra flesta. Vare sig du frågar vården eller AA. Det är såklart skillnad på att säga att det finns personer det funkat för, och att det är något som borde funka för alla bara de hittar rätt metod. Jag tvivlar starkt på den sista, bredare tolkningen.

Det var några år sedan jag läste om detta så jag har inte koll på alla källor längre. Men ett problem är ju att vården till stor del bygger sina riktlinjer på vad vissa organisationer kommer fram till, och dessa organisationer är inte så vetenskapliga, alltså AA, Narconon (alltså Scientologerna) och liknande. Deras metoder är inte bättre än andra, inklusive att bara sluta på eget bevåg, utan det är motivationen som är den största faktorn. Däremot finns det andra mer experimentella behandlingar exempelvis med psykedeliska preparat, som ser hyfsat lovande ut, men de är inte tillräckligt utredda för att dra några större slutsatser.

Men sök på moderation management för att hitta lite info. Det funkar inte för alla, men det gäller ju även AA och andra hårdare metoder.

Citat:

Att det skulle handla om en självuppfyllande profetia har jag också svårt att se, tvärtom så verkar det som att många som försöker komma ur missbruk gör massor av misslyckade försök att återvända till ett normalt förhållande till alkohol, för att till slut inse att de bara kan bli kvitt problemet om de slutar helt.

Jo det är förstås individuellt. Men det har länge setts som en vedertagen sanning att nyktra alkoholister inte ens kan ta en klunk lättöl utan att det går käpprätt åt helvete liksom, men det behöver inte vara så för alla. Med självuppfyllande profetia så menar jag att suget efter att dricka kan bli väldigt stort men om man då "vet" att en endaste klunk betyder ett rejält återfall så är det lätt att det blir så. Tar man den första klunken så har man redan liksom bestämt sig att nu blir det supa av. Hade man inte haft uppfattningen att en klunk gör att det är kört så hade det inte varit en så stor grej att ta den klunken och då hade det kanske räckt. För många är det ju extremt svårt att gå från långvarigt supande till absolutist över en natt liksom, hade man haft en lite mjukare approach så hade nog fler kunnat hålla sig från problematiskt drickande.

Sen är det ju en väldig skillnad på olika beroenden även utanför psykiskt/fysiskt. Nikotin är ju riktigt beroendeframkallande, fysiskt, men det är ju inte riktigt så att man får ett återfall som rökare för att man tar ett bloss en gång.

Citat:

Det säger sig självt att det för många finns ett fönster då det går att förändra ett osunt förhållande till alkohol, till ett sundare, men när vi pratar om alkoholism så pratar vi om personer som är förbi det stadiet. De som tidigt blir uppmärksammade på sitt riskbruk och återgår till ett mer normalt drickande kommer ju aldrig att bli "alkoholister" i någon klinisk eller social mening. Sen finns det också de som beskriver det som att de var alkoholberoende redan efter första fyllan, så precis som med andra droger finns det stor individuell variation. Alkoholberoende tycks ha både "fysiska" och "psykiska" komponenter, i den mening vi pratade om ovan.

Jo absolut. Men alla fysiska beroenden har nog ett mått psykiskt beroende i sig också. Jag minns exempelvis en undersökning om att före detta cannabismissbrukare fick en ökad risk för ett återfall (eller om det var ett ökat sug) om de fick se bilder på cannabisrelaterade saker även om personerna inte använde dessa saker, som att en bild på en pipa fick någon att bli sugen trots att de bara hade rökt jointar eller liknande.

Permalänk

jag har jättesvårt för sötningsmedel, nästan allt är vidrigt och odrickbart.
jag tror att det beror på att jag tidigare har överkonsumerat produkter med sötningsmedel så nu säger min kropp ifrån

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk

Jag faller in in kören att sötningsmedel kan smaka äckligt. Gillar inte vanliga drickor alla gånger för allt är äckligt söta och jag önskar att man kunde köpa drickor med hälften eller en tredjedel av den sockermängd som är i dag.

Har läst att Sverige är det land som har mest socker i våra varor. Måste det verkligen vara så. jag älskar choklad och det ska egentligen vara Marabou men i bland tycker jag att den är så jäkla söt att det blir som en biter äcklig avsmak. Jag har köpt en soda streamer för att jag ska kunna reglera det där själv så då tar lite mindre än hälften av det rekommenderade. Har provat sockerfritt ett tag men det smakar nästan som Vodka på något äckligt sätt eller jag vet inte vart jag ska placera den där men det är verkligen en äcklig obehaglig smak så nu måste jag kasta bort dom smakerna.

Kolsyra och en liten dutt vanlig sockrad saft tycker jag är godast just nu.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag faller in in kören att sötningsmedel kan smaka äckligt. Gillar inte vanliga drickor alla gånger för allt är äckligt söta och jag önskar att man kunde köpa drickor med hälften eller en tredjedel av den sockermängd som är i dag.

Se om du hittar Naia energidrycken,
"wild strawberry" är den jag tycker är bäst, halva sockermängden mot vanlig läsk, inget sötningsmedel.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cordinator:

jag har jättesvårt för sötningsmedel, nästan allt är vidrigt och odrickbart.
jag tror att det beror på att jag tidigare har överkonsumerat produkter med sötningsmedel så nu säger min kropp ifrån

Jag har aldrig överkonsumerat sötningsmedel. Men känner av det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Antingen dricker man läsk...och då med socker. Annars dricker jag vatten eller något annat bättre än just läsk.
Har noll intresse av produkter med sötningsmedel. Lika dåliga för tänderna ändå.

Edit: waybackmashine 5e december 2020:
Kolsyrat vatten, socker, färgämne (E 150d), surhetsreglerande medel (fosforsyra) och naturliga aromämnen (inkl. koffein).

kJ 180
kcal 40
Fett 0 g
Varav mättat fett 0 g
Kolhydrater 11 g
Varav sockerarter 11 g
Protein 0 g
Salt 0 g

Idag 11 oktober 2021:
Kolsyrat vatten, socker, färgämne (E 150d), surhetsreglerande medel (fosforsyra), aromämnen (inkl. koffein), sötningsmedel (acesulfam K, sukralos).

kJ 119
kcal 28
Fett 0 g
Varav mättat fett 0 g
Kolhydrater 7 g
Varav sockerarter 7 g
Protein 0 g
Salt< 0,01 g

Nä nu är inte pepsi en okej ersättare till coca cola längre.

Det där med att sötningsmedel skulle vara lika dåliga för tänderna är ju en riktig myt. Jag själv slutade näst intill helt att få hål efter att jag bytte till sockerfria drycker. Det är för övrigt intressant hur otroligt sliskigt och äckligt vanlig läsk smakar efter man har bytt.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Jag tycker att sötningsmedel smakar vidrigt sött, speciellt om dryckerna inte är i det närmaste fryskalla. Mycket sötare än sockrade drycker. Man kan tycka olika om smaken. Men det är trist att man inte längre får välja själv. Eller, det får man ju, man får välja ett annat märke - så länge det går. Går ju inte att hitta svagdricka utan sötningsmedel exempelvis, det gick när jag var liten (även om svagdricka traditionellt har haft sötningsmedel längre än någon annan dryck i Sverige gissar jag).

Pepsi Max finns väl inte i USA förresten, där är Diet Pepsi långt efter Diet Coke och givetvis sockrad Coke och Pepsi. Men det kan väl ändra sig, Pepsi Max har ju en extremt lojal fanbase i Sverige tycks det, mer än vanlig Pepsi. Riktiga cola-nördar kanske ändå dricker Coca Cola. Den här typen av blandsötade produkter har kommit och gått, det är få som bestått.

Värst var dock när julmusten fulsötades, men det är en annan historia.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultima:

Det där med att sötningsmedel skulle vara lika dåliga för tänderna är ju en riktig myt. Jag själv slutade näst intill helt att få hål efter att jag bytte till sockerfria drycker. Det är för övrigt intressant hur otroligt sliskigt och äckligt vanlig läsk smakar efter man har bytt.

Jag har precis motsatt mot sötningmedel. De är bara fruktansvärt sliskiga, men sen förvinner smaken nästan direkt. Bör inte vara någon skillnad men båda undviker jag under veckan just för tänderna. Båda har ungefär lika mycket syra i sig. Om jag får villt gissa så är det marginellt mer i sötnings varianten för att kompensera det beska från sötningmedlet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte den definitionen jag hört. Exempelvis LSD räknas ju inte som beroendeframkallande men det är ju ett ämne som passar bättre ihop med våra hjärnors belöningssystem än våra egna signalsubstanser.

Ja, det kanske är lite olika skalor egentligen. Om ett psykoaktivt ämne leder till beroende eller inte har säkert också att göra med var i systemet det är aktivt, om de har andra effekter på receptorerna än de kroppsegna ämnena, mm. Jag tror dock att mekanismen för hur ett ämne triggar beroende är viktigt för hur vi ska hantera olika beroenden, som t.ex. socker vs. nikotin, även om det inte är samma variabel som psykiskt vs. fysiskt beroende.

Citat:

Man kan också se det ur ett evolutionärt perspektiv, vi blev mer belönade av våra hjärnor när vi gjorde ansträngningen som krävdes för att komma åt en söt frukt jämfört med att äta annat mer lättåtkomligt kanske?

Absolut, eller kanske snarare att socker var en bristvara till sådan grad att enbart de som fick en så pass stark kick av frukt att de säkrade sin tillgång, överlevde. Att sockerberoende idag på något vis hänger ihop med att socker varit en viktig resurs i forntiden verkar ju som en ganska rimlig gissning.

Citat:

Det var några år sedan jag läste om detta så jag har inte koll på alla källor längre. Men ett problem är ju att vården till stor del bygger sina riktlinjer på vad vissa organisationer kommer fram till, och dessa organisationer är inte så vetenskapliga, alltså AA, Narconon (alltså Scientologerna) och liknande. Deras metoder är inte bättre än andra, inklusive att bara sluta på eget bevåg, utan det är motivationen som är den största faktorn.

Metoden hos AA med flera bygger ju mest på vad man kan kalla beprövad erfarenhet, däremot kanske inte så mycket data från kontrollerade experiment, eftersom sådana experiment är kostsamma att utföra (och svåra eftersom man måste följa ett protokoll, vilket missbrukare per definition är dåliga på när det gäller det egna missbruket). Om det finns metoder som funkar bättre för en del så vore det såklart bra, det finns absolut många metoder som fungerar sämre. Det är ju också en fråga om hur starkt beroendet hunnit bli. De som söker sig till AA eller till andra former av organiserad behandling är i regel de som inte klarat att "bara sluta på eget bevåg", för att få hjälp med bland annat motivationen.

Citat:

Jo det är förstås individuellt. Men det har länge setts som en vedertagen sanning att nyktra alkoholister inte ens kan ta en klunk lättöl utan att det går käpprätt åt helvete liksom, men det behöver inte vara så för alla. Med självuppfyllande profetia så menar jag att suget efter att dricka kan bli väldigt stort men om man då "vet" att en endaste klunk betyder ett rejält återfall så är det lätt att det blir så. Tar man den första klunken så har man redan liksom bestämt sig att nu blir det supa av. Hade man inte haft uppfattningen att en klunk gör att det är kört så hade det inte varit en så stor grej att ta den klunken och då hade det kanske räckt.

Många börjar som sagt med hypotesen att de kan börja dricka litegrann, ofta efter att ha varit nyktra ett tag, och upptäcker först efteråt att det inte fungerar. Jag tror det är få som kommer till stadiet att de "vet" att en enda klunk kan leda till återfall, utan att ha upplevt det själva och kommit fram till detta genom erfarenhet. Det är inte heller så att återfallet stigmatiseras inom AA, snarare så ser man det som en potentiell svårighet att hantera bland andra. Det gäller väl alla former av terapi är att man inte ska tänka på bakslag som att det är kört, då detta omöjligt kan vara konstruktivt.

Men sen blir det ju lite cirkulärt, på så vis att den som lyckas gå från okontrollerat drickande till ett mer kontrollerat inte kommer att få någon "diagnos" som alkoholist. Så jag tror att du har rätt i att det finns andra metoder som fungerar, det är bara att de metoderna fungerar bäst innan sjukdomen alkoholism är fullt utvecklad. Jag kan se hur den "allt eller inget"-princip som AA m.fl. utgår från kan verka extrem om man inte har erfarenhet från missbruk hos sig själv eller nära anhöriga, medan den är fullt begriplig från perspektivet hos den som redan försökt få kontroll på de flesta andra sätt.

Möjligen sätter din synpunkt också fingret på ett annat problem: att det inte finns så mycket resurser tillgängliga för de som börjar se problem med sitt drickande, men ännu inte tappat kontrollen. Istället förväntas man skärpa till sig helt på egen hand tills dess att misslyckandet med att behålla kontrollen är ett faktum, och först då börjar det finnas alternativ för att få hjälp. Detta speglar nog tyvärr hur samhället försöker tackla sociala problem generellt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Inaktiv

Trodde det inte gick att göra en dålig dryck sämre. Men tydligen går det 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det går inte att dra några riktiga slutsatser utifrån resultat hos råttor. Annars hade vi redan botat cancer. Det är inga som bryter sig in i någons hem för att få sitt sockerfix heller.

Just djurstudier är hur läkemedel tas fram så råttmodeller är standard inom vetenskap. Betyder det att det alltid går att översätta rätt av? Nej, men man gör en studie innan man tester på människor för att minska risker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Till och med bröd i Sverige har mycket socker i. Det är något som folk från andra länder reagerar på.

Inte konstigt att sockerberoendet är så vanligt, det är socker tillsatt i nästan allting. Det har börjat bli lite bättre nu dock, somliga har dels börjat minska sockermängden, men även byta ut sockret mot annat.

Ja, att huvudbeståndsdelen (>50%) är socker i köpebröd kom lite som en shock när man läste innehållsförteckningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Ja, att huvudbeståndsdelen (>50%) är socker i köpebröd kom lite som en shock när man läste innehållsförteckningen.

Menar du att socker är mer än 50% av vikten av ’köpebröd’ då har du helt fel. Kolhydrater möjligen, men stärkelse är det som det är solklart mest av, inte ens kanelbullar har 50% socker, det är typ marsipan och glasyr och sånt med den konsistensen som har så mycket socker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Just djurstudier är hur läkemedel tas fram så råttmodeller är standard inom vetenskap. Betyder det att det alltid går att översätta rätt av? Nej, men man gör en studie innan man tester på människor för att minska risker.

Jag vet hur det fungerar. Problemet är lite att vi nuförtiden har studier om nästan vad som helst för att kunna bevisa nästan vad som helst. Det räcker inte med att hitta en studie som bekräftar det du säger, du måste ta hänsyn till vetenskaplig konsensus.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av medbor:

Menar du att socker är mer än 50% av vikten av ’köpebröd’ då har du helt fel. Kolhydrater möjligen, men stärkelse är det som det är solklart mest av, inte ens kanelbullar har 50% socker, det är typ marsipan och glasyr och sånt med den konsistensen som har så mycket socker...

Intresserklubben noterar att bröd (GI 95) tas snabbare upp av kroppen än rent socker (GI 65) eller fruktos (GI 22).

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ibymafayhas:

Ja, att huvudbeståndsdelen (>50%) är socker i köpebröd kom lite som en shock när man läste innehållsförteckningen.

Då är det nog inte bröd du har tittat på. Möjligen sötebröd...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Intresserklubben noterar att bröd (GI 95) tas snabbare upp av kroppen än rent socker (GI 65) eller fruktos (GI 22).

Inte alls omöjligt, men socker är det knappast som majoritet i alla fall

Men visst har man väl amylas i salivet som bryter ner socker och stärkelse redan när man tuggar det i munnen

Har för mig det från NO i högstadiet i alla fall

Permalänk
Medlem

Äter hellre mina kcal i kött/protein än att tömma i mig socker.
Det blir endast 0 kcal drycker för mig..

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Boss302:

Äter hellre mina kcal i kött/protein än att tömma i mig socker.

Bland de få tillfällen då det är lämpligt med riktigt snabba kolhydrater (typ gamla Pepsi med vanligt socker) är direkt efter ett långt och hårt träningspass för att säga åt kroppen att sluta bryta ned kroppsvävnad för att få energi - om det nu inte är det man vill, förlora vikt - annars in med proteiner och allt annat som sig bör direkt efter den lilla "sockerkicken".

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Antingen dricker man läsk...och då med socker. Annars dricker jag vatten eller något annat bättre än just läsk.
Har noll intresse av produkter med sötningsmedel. Lika dåliga för tänderna ändå.

Har du en länk till en forskningsrapport om påståendet om tänderna? Har nämligen aldrig hört det.

Mvh Emil