Traxxas X-max, Konstigt svar från kundservice?

Permalänk
Medlem

Traxxas X-max, Konstigt svar från kundservice?

Hej!

Jag köpte en Traxxas X-maxx från en kollega i närheten. Bilen är endast inkörd med ca 20 batteriladdningar och utan någon grusgropskörning utan endast finåkning på gräsmattan hemma hos honom. Då han inte använde den så tänkte jag att det kunde vara en kul sak att testa lite så jag köpte den av honom till ett vettigt pris provkörde och allt är OK.

Dagen efter så startar inte bilen, eftersom bilen endast är 8 månader gammal så hör av mig till Traxxas dom vill att jag skickar in motor och ESC till dom och återkommer med följande svar.

"Traxxas anser att det tyvärr inte går på reklamation, för att det hade kunnat förebyggas genom bättre service och underhåll på den. Då motorn behövt nya kullager, och fartreglaget har blivit överbelastat som en följd av det."

Ifrågasätter lite lätt deras resonemang då jag tycker att motorlager borde hålla mer än 20 laddningar och inte förstår hur motorlagret kan få ESC att överbelastas. Speciellt då jag dessutom kontrollerat motor med pinion utan att hitta något konstiget /känner något större glapp eller liknande. Får då följande svar

”Våran garanti omfattar fabrikationsfel.
I detta fallet anger kunden att produkten har fungerat i 20laddningar, produkten har sedan gått sönder.
Vi anser oss ha bevisat att den har gått sönder till följd av bristande underhåll och slitage, ​alltså inte ett ursprungligt fel.
Lager i motor är generellt inte något man behöver kolla regelbundet och det anges inte i den sektionen i manualen.
Fast detta gäller bara så länge man inte kör i blöta förhållanden, är det fuktigt/blött så behöver alla lager i bilen kontrolleras och smörjas.
Detta anges på sidan 22 i manualen.
Att man inte följer riktlinjerna för våta förhållanden är den huvudsakliga anledningen till att lager går sönder.
Vatten kombinerat med lera/grus letar sig in och gör sönder det, helt enkelt.

Men oavsett hur lagret gick sönder, så är det ändå en typ av skada som inte kan ses som fabrikationsfel.

Tycker inte riktigt att detta låter vettigt. Notera denna meningen "Men oavsett hur lagret gick sönder, så är det ändå en typ av skada som inte kan ses som fabrikationsfel.", Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta. Finns det någon här som kan komma med lite råd I hur man kan resonera?

Vänligen

Permalänk

Dom skriver "Vi anser oss ha bevisat att den har gått sönder till följd av bristande underhåll och slitage, ​alltså inte ett ursprungligt fel."
Hur kan dom veta detta ? Är det nånting du inte nämner ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Nämner de i de delar som saxats ur svaret att lagren skurit (eller motsvarande beskrivning)? Det verkar vara deras ståndpunkt men det är inte utskrivet i de delar du klippt in här. Anser du att de har fel i detta får du rimligen avkräva dem bevisning som styrker deras sida, något de lätt bör kunna skaffa fram genom att fotografera delarna.

Är bilen inte skött i enlighet med skötselråden (som är utförliga och verkar rätt rimliga efter att ha kikat i manualen) och delar därför tagit skada har ni inte mycket att hämta med vidare argumentation, om inte bilen ursprungligen sålts som att den skall kunna köras i sådana miljöer utan att behöva något underhåll.

Citat:

Without proper care, some parts of your model can be seriously damaged due to contact with water. Know that additional maintenance procedures will be required after running in wet conditions in order to maintain the performance of your model. Do not run your model in wet conditions if you are not willing to accept the additional care and maintenance responsibilities.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag lämnar in bilen till återförsäljaren som bilen är köpt från. Traxxas skickar begäran till återförsäljaren att han ska plocka bort motor och ESC. "Traxxas vill att jag skickar in motor och ESC till dom"., Återförsäljaren skruvar bort motor och ESC, dessa skickas sedan till Traxxas. Jag kunde förtydligat att motor och ESC redan är inskickat till Traxxas kundservice, ursäkta om jag var otydlig.

Traxxas återkommer enligt svar nedan, direkt citerat från återförsäljare
Traxxas anser att det tyvärr inte går på reklamation, för att det hade kunnat förebyggas genom bättre service och underhåll på den. Då motorn behövt nya kullager, och fartreglaget har blivit överbelastat som en följd av det.

Bilen är skött enligt skötselanvisningarna, ingen misskötsel eller bristande underhåll. Senast dagen innan fel uppstod gjorde vi en grundlig genomgång av bilen utan att hitta några fel.

Eftersom återförsäljaren skickade in ESC och Motor så har jag svårt att göra så mycket eftersom Traxxas i dagsläget sitter på delarna... De verkar ha en bestämd åsikt i detta eftersom att de skriver att Oavsett orsak så kan ett skuret lager inte betraktas som ursprungsfel vilket känns lite orimligt.

Känns lite olustigt att delarna nu sitter i händerna på dessa personer på denna serviceavdelning och att lita på att de ska ta kort på delarna och visa mig felen känns bakvänt. De kan ju ta kort på vilken motor och ESC som helst utan jag kan ha den minsta kontroll. De kan tom, orsaka denna skada som de hänvisar till fanns där från början. Ja mitt förtroende är inte på topp...

1: Hur hade ni agerat? Bilen ÄR skött enligt anvisningarna i manualen och det är mycket osannolikt att vatten/fukt eller liknande skulle orsakat en skada på motorlager. Motorlager och pinion sitter väldigt skyddat bakom "motorkåpa" och motorn blir varm vid körning vilket trycker ut fukt. Utöver det är den torkad och skött enligt anvisningar och som sagt endast körd 20 gånger under normala förhållanden.

2: Även om det nu skulle varit motorlager oavsett ursprungligt fel eller ej är det rimligt att det kan orsaka att ESC går sönder/blir överbelastat som de hävdar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avle:

1: Hur hade ni agerat? Bilen ÄR skött enligt anvisningarna i manualen och det är mycket osannolikt att vatten/fukt eller liknande skulle orsakat en skada på motorlager. Motorlager och pinion sitter väldigt skyddat bakom "motorkåpa" och motorn blir varm vid körning vilket trycker ut fukt. Utöver det är den torkad och skött enligt anvisningar och som sagt endast körd 20 gånger under normala förhållanden.

Tänk på att du som andrahandsägare inte har någon reklamationsrätt gentemot återförsäljaren. Det är i så fall din kollega som skall driva det ärendet, annars finns risken att återförsäljaren slår ifrån sig på den grunden.
Ni/du skall kommunicera med återförsäljaren då det är med denna din kollega har ett avtal, tillverkaren är inte en relevant part för er del.

Rimligtvis får ni förklara för återförsäljaren att bilen skötts i enlighet med de skötselråd som återfinns i manualen, att bilen inte använts i några miljöer som är olämpliga och att bilen undersökts av er utan att några skador varit synliga. Då ligger det på återförsäljaren att visa att felet på bilen inte är ursprungligt, att bara påstå att så är fallet är inte tillräckligt om ärendet dras vidare till ARN.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Rimligtvis får ni förklara för återförsäljaren att bilen skötts i enlighet med de skötselråd som återfinns i manualen, att bilen inte använts i några miljöer som är olämpliga och att bilen undersökts av er utan att några skador varit synliga. Då ligger det på återförsäljaren att visa att felet på bilen inte är ursprungligt, att bara påstå att så är fallet är inte tillräckligt om ärendet dras vidare till ARN.

Bra inlägg.

Den citerade delen är ju dock lite tveksam eftersom det har gått mer än 6 månader sedan köpet från ÅF och då ligger bevisbördan på konsumenten. Möjligen kan det spela roll att bilen undersökts av TS, men eftersom hen inte är konsumenten enligt KKL så blir det ju extra otydligt.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag tror dethär är en svår situation som verkligen är svårt att bevisa för din fördel. Det KAN vara fel på grejerna från fabrik, eller så har bilen körts vid en saltsjö.
En enklare väg att gå är troligen att inhandla ny motor och ESC. Annars är det väl ARN som gäller, men där har du en mindre strid att vänta.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Återkoppling

Fick tillbaka motorn och ESC, plockade isär och tittade själv. Men ser lite ytrost på insidan av elektromagneter är men annars känns lager inte direkt dåliga. Undra hur man ska gå tillväga för att mäta upp dessa för att bedöma dess slitage?

Vänligen
Alve Svedberg

Permalänk
Medlem

Bild Kollage

Permalänk
Medlem

Hade tänkt länka in någon bild men får det inte att fungera?

Permalänk
Inaktiv

Just Traxxas har mer el mindre aldrig ersatt varken motor el fartreglage vid reklamation, deras såkallade garantier är värdelösa när det gäller motor/reglage, de skyller alltid på något, fukt, vatten, lager, bristande underhåll osv.

Dessutom håller deras motor-7reglage urdårligt. Då jag köpte min <slash för 10år sedan bytet jag direkt motor/reglage och det funkar än idag utan underhåll och lagerbyte.