Skärm med displayport till HDMI på PS4

Permalänk
Medlem

Skärm med displayport till HDMI på PS4

Hej

Har en skärm med displayport och HDMIport. Jag har den nu kopplad från HDMI till PS4ans HDMI (ej Pro) med HDMI-kabel och undrar om det kommer göra någon skillnad på bildkvalitén om jag köper en aktiv displayportkonverterare av typen

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/k...

eller kommer all form av "mellanhänder" som inte är direkt displayport --> displayport göra att det blir samma kvalité som HDMI --> HDMI .

Jag läste mig till att det var väldigt noggrannt att man köpte rätt så att signaler skickas rätt, annars funkar det inte alls?

Så fråga ett: Kommer det göra någon skillnad?
Fråga två: Är det rätt typ av konverterare för mitt behov? Om inte, vad ska jag ha?

Tacksam för svar!

Visa signatur

-=Acer Aspire V5-591G (NX.G5WED.063)=-

Permalänk
Rekordmedlem

Varför skulle du vilja koppla via en adapter om du har anslutningar av rätt typ ? Undrar du egentligen om din monitor ger bättre bild via DP än hdmi så bör du skriva vilken skärm du har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

HDMI och DP är båda digitala och har samma bildkvalité, så det enda du skulle åstadkomma med en adapter är att introducera mer saker som kan gå fel. Adaptern du länkar till är för övrigt felriktad, det är en HDMI-till-DP-adapter du skulle behöva och inte en DP-till-HDMI-adapter.

Permalänk
Medlem

Displayport bär inte ljud det gör HDMI, det skulle jag säga är den enda skillnaden för en konsol som PS4:an.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saturn5:

Displayport bär inte ljud det gör HDMI, det skulle jag säga är den enda skillnaden för en konsol som PS4:an.

DP kan överföra ljud, jag vet dock inte om det klarar samma format som via HDMI när det gäller surround men att låta monitorn spela upp stereo går bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av saturn5:

Displayport bär inte ljud det gör HDMI, det skulle jag säga är den enda skillnaden för en konsol som PS4:an.

Displayport bär väl ändå ljud.

EDIT:
Beaten by mrqaffe.
Nackdelen med att surfa med flera flikar samtidigt.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av saturn5:

Displayport bär inte ljud det gör HDMI, det skulle jag säga är den enda skillnaden för en konsol som PS4:an.

Hoppsan! Två personer samma dag i forumet som rakt ur det blå påstår att Displayport inte kan hantera ljud. Trots att DP redan från version 1.0 är byggt för 8 kanaler 24-bit/192 kHz och vad som måste vara miljoner människor som just nu i denna stund använder ljud över DP till sina skärmars skraltiga högtalare!

Men för att gå tillbaka till topic. TS ska såklart köra HDMI från en PS4. Finns ingen anledning till annat så länge HDMI finns i båda ändarna. Och skulle det bara finnas DP i en skärm där man vill köra en PS4 eller annan konsol? Då finns det produkter som faktiskt kanske hjälper, likt denna: https://www.startech.com/en-us/audio-video-products/hd2dp för vad som blir runt 55 dollar. Men har man lite mer moderna krav blir det svårare att finna något.

Permalänk
Medlem

Ok, så vitt jag förstått er så är HDMI och Displayport samma kvalité? Alltså helt onödigt att ha någon annan lösning än att bara koppla HDMI till HDMI?

Visa signatur

-=Acer Aspire V5-591G (NX.G5WED.063)=-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WarManB:

Ok, så vitt jag förstått er så är HDMI och Displayport samma kvalité? Alltså helt onödigt att ha någon annan lösning än att bara koppla HDMI till HDMI?

Det är ingen skillnad i bildkvalitet så länge bandbredden i överföringen räcker till för det önskade formatet men det finns en del apparater som har begränsningar på sina anslutningar men det har sällan med porttypen att göra utan beror på kretsarna internt i apparaten.
Exempelvis är det bara de allra nyaste grafikkorten som stödjer hdmi med bandbredder över 19 Gbit så där kan DP vara att föredra om man har en modernare monitor som kräver högre men det är också väldigt få tv som har DP anslutning utan där kan man tvingas använda hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av WarManB:

Ok, så vitt jag förstått er så är HDMI och Displayport samma kvalité? Alltså helt onödigt att ha någon annan lösning än att bara koppla HDMI till HDMI?

Svarade på den frågan i en artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/27861-teknikstund-battre-...

Räcker med att läsa första två styckena. Resten av artikeln är detaljerna kring hur det skiljer sig av andra orsaker än själva överföringsmetoden.

För en PS4 är det alltså mer än bara onödigt att följa din fundering i första inlägget. Du lägger tid, energi och pengar på att göra det sämre..