Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Deepy:

Kan intyga att Lunashopskablarna är bra. Smidiga, ingen mikrofoni och bra byggkvalitet. Har både en med 6,3mm och 4-pin XLR till min R70x. Föredrar 8-core varianten då ledarna inte är lika tunna och hela kabeln känns mer rejäl.

Skönt att höra, köpte en 16-core till mina Clear. Främst för att den medföljande single-end är lite för kort.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Lyckades hitta nad C316 v2 och yamaha as301 på öppet köp och slippa frakta tillbaks. Sista försöken hitta något att ersätta receivern med.
Yamahas marknadsföring är svårbegriplig. Art = anti resolution and though?

Spännande! 2st klassiska klass A/B konstruktioner. Yamahan bör väl ha liknande ljudsignatur som din 440 kan jag tycka. NAD ser snyggare ut inombords. Humor om din gamla receiver upplevs som bättre, men inte omöjligt

Jag har faktiskt testat speaker out tidigare mot Audeze och Hifiman med en Marantz PM6005 som jag hade ett tag. Hade stora förhoppningar men tyckte inte det funkade. Ljudet var muddigt och odynamiskt. Eventuellt Marantzen "mjuka" karaktär som inte passade planars.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mumu55:

Om någon letar ersättningskabel, adapter eller annat DIY kabelaktigt så rear Lunashops på Aliexpress idag. 9-10% rabatt + kupongrabatt $4,2 alltid något.

Tack för tipset.

Skrivet av Deepy:

Kan intyga att Lunashopskablarna är bra. Smidiga, ingen mikrofoni och bra byggkvalitet. Har både en med 6,3mm och 4-pin XLR till min R70x. Föredrar 8-core varianten då ledarna inte är lika tunna och hela kabeln känns mer rejäl.

Tack för informationen angående mikrofoni.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Fyndjägare

Schiit Modi 3, Fulla 3 mm 800kr st

Schiit Modi 3 + Fulla 3 + kablar + kontakter + strömfilter https://www.blocket.se/vi/99311983.htm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ny closed-back från Meze i 2000€-segmentet

https://mezeaudio.com/collections/all/products/liric

Jag hade slagit till direkt om det rörde sig om en open-back i det prissegmentet, är inte i behov av en closed-back tyvärr

Permalänk
Medlem

Dotterns QC35 har slut på öronkuddar så att säga.

Ser att man kan får nya original för runt 380 kr vilket låter väl dyrt. Någon som har acceptabla alternativ? Finns ju mängder av fabrikat på fyndiq och amazon men vill gärna ha några bra.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva tips på rörförstärkare runt pris 10.000 som går bra ihop med Beyerdynamic DT880 250ohm. Tänker mig använda av separat DAC.

Visa signatur

i9-13900K / RTX4080

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av D3str0yer:

Ny closed-back från Meze i 2000€-segmentet

https://mezeaudio.com/collections/all/products/liric

Jag hade slagit till direkt om det rörde sig om en open-back i det prissegmentet, är inte i behov av en closed-back tyvärr

Ser fram emot denna. Behövs fler bra slutna hörlurar. Billigaste Meze-modellen med Rinaro drivern.

Edit: Ouch såg nu att kuddarna inte är löstagbara. Känns som en no go isf.

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Smookey:

Skulle behöva tips på rörförstärkare runt pris 10.000 som går bra ihop med Beyerdynamic DT880 250ohm. Tänker mig använda av separat DAC.

Någon lite bättre OTL iom att du har 250ohm.
Feliks Echo II kanske?
Jag har inte hört DT880 med Echo II så detta är en gissning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Schiit Modi 3, Fulla 3 mm 800kr st

Schiit Modi 3 + Fulla 3 + kablar + kontakter + strömfilter https://www.blocket.se/vi/99311983.htm

För en som inte har någon koll - vad är det för skillnad på modi och Schiit Fulla 3? Är 800 kr för Fulla fortfarande bra?

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pzors:

För en som inte har någon koll - vad är det för skillnad på modi och Schiit Fulla 3? Är 800 kr för Fulla fortfarande bra?

Mvh

Modi är bara en DAC, Fulla är dac/amp med mic port och hörlursport. Deras "gaming" kombo.

Fulla kostar $109 plus moms och import, så 800kr låter godkänt.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Pzors:

Mvh

Som Ramses skrev. Notera dock att Schiit släppte Fulla 4 i Maj 2021.
Fulla 4 har bla optiskt in, USB-C och UAC1/2 så den fungerar med fler konsoller. Dessutom har de numera bytt DAC till ESS ES9018 och den har andra OPAMPs mm. Och den har 6,3mm hörlursuttag iställer för 3,5mm men saknar analog in som Fulla 3 har.
https://www.schiit.com/about/news/introducing-fulla-4

Jasons långa Fulla 4 intro här
https://www.head-fi.org/threads/schiit-happened-the-story-of-...
"The original Fulla was a simple USB dongle-DAC, one USB in, one 1/8” headphone out, volume knob, done

Fulla 2 introduced the all-in-one concept with a new desktop size, analog input, full-size ¼” output, variable and fixed DAC outputs, and unique single-or-dual-cable connection (plug in a second power USB to make it report as a 0mA device, making it easy to use with phones and tablets that have limited USB power)

Fulla 3 added a microphone input and dropped the fixed DAC output, becoming a gaming and communications device—and it lost the ¼” headphone output in favor of a 1/8” version—and it was only available in black

Fulla 4 drops the analog input and adds an optical input and UAC1/2 autoswitching, making it compatible with many gaming consoles, smart TVs, and monitors—and it brings back the ¼” headphone output, in a significantly revised chassis that now sports Hel 2’s color scheme"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Någon lite bättre OTL iom att du har 250ohm.
Feliks Echo II kanske?
Jag har inte hört DT880 med Echo II så detta är en gissning.

Tack för tipset! Har de senaste dagarna läst om olika förstärkare inkluderande denna Feliks Echo II och den känns som en väldigt bra val, Om jag ska vara ärlig är jag rätt nära på att slå till på en sån. Om du fick välja DAC att kombinera med Feliks Echo II + DT880 vad skulle välja ?

Visa signatur

i9-13900K / RTX4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smookey:

Tack för tipset! Har de senaste dagarna läst om olika förstärkare inkluderande denna Feliks Echo II och den känns som en väldigt bra val, Om jag ska vara ärlig är jag rätt nära på att slå till på en sån. Om du fick välja DAC att kombinera med Feliks Echo II + DT880 vad skulle välja ?

Du har PM.

Permalänk
Medlem

Någon med tips på ny sladd till mina HD650? Började glappa idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

https://www.inet.se/produkt/6600419/sennheiser-kabel-hd-650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daizoe:

Beror lite på vad du vill ha, orginalkabeln finns lite över allt. Samt det var något erbjudande på kablar på ali, som såg rätt najs ut, har för mig Mumu55 tipsade om det för någon sida sedan. Annars forzaaudio i polen som gör kablarna för hand. Jag har därifrån fast de kablarna jag har finns inte som val längre, Color series, var den billigaste varianten där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Beror lite på vad du vill ha, orginalkabeln finns lite över allt. Samt det var något erbjudande på kablar på ali, som såg rätt najs ut, har för mig Mumu55 tipsade om det för någon sida sedan. Annars forzaaudio i polen som gör kablarna för hand. Jag har därifrån fast de kablarna jag har finns inte som val längre, Color series, var den billigaste varianten där.

Haft mina snart tio år, kabeln har hållit bra endå

Borde verkligen kosta på mig att byta ut kuddar m.m.
Kudden uppe är i princip obefintlig och "nätet" i lurarna är borta.

Tack för tipsen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daizoe:

Haft mina snart tio år, kabeln har hållit bra endå

Borde verkligen kosta på mig att byta ut kuddar m.m.
Kudden uppe är i princip obefintlig och "nätet" i lurarna är borta.

Tack för tipsen!

Samma där, går beställa från Sennheiser direkt de där delarna. Eller så spenderar man lite på ett par Dekoni hybrid pads

Permalänk
Medlem

Kära audiofiler,
Jag behöver era råd. Jag sitter idag med ett par philips fidelio X2 kopplade direkt till moderkortets ljud, ett asus crosshair VII hero. Även med "bass boost" påslaget i sonic studio så känner jag att jag inte får bra oomph i de lägre frekvenserna och den gör att det låter mer som att man har en konservburk mellan öra och lurar.

Jag lyssnar nästan uteslutande på elektronisk musik och vill därför ha bra drag i de lägre frekvenserna, dock inte till en sådan nivå att det låter illa. Så tanken är att skaffa nya lurar + dac/amp, antingen combo eller separata enheter. Gärna anpassade för hela dagen användning med glasögon.

Budget på 10k, kan lägga ett par till om det ger ett större resultat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dozix:

Kära audiofiler,
Jag behöver era råd. Jag sitter idag med ett par philips fidelio X2 kopplade direkt till moderkortets ljud, ett asus crosshair VII hero. Även med "bass boost" påslaget i sonic studio så känner jag att jag inte får bra oomph i de lägre frekvenserna och den gör att det låter mer som att man har en konservburk mellan öra och lurar.

Jag lyssnar nästan uteslutande på elektronisk musik och vill därför ha bra drag i de lägre frekvenserna, dock inte till en sådan nivå att det låter illa. Så tanken är att skaffa nya lurar + dac/amp, antingen combo eller separata enheter. Gärna anpassade för hela dagen användning med glasögon.

Endra har du en dålig hörlursförstärkare i moderkortet och behöver då främst skaffa en bättre hörlursförstärkare eller så söker du en riktigt dålig hörlur dvs en med extremt överdriven bas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Smookey:

DACar är svårt, har man bra anläggning och öron så tycker jag man kan uppfatta skillnader även på bra DACar. För Beyer så hade jag väl undvikit allt ljust eller överanalytiskt, kan nog bli för mycket. Har inget konkret tips tyvärr.
Är det via USB från datorn du tänker koppla?

Angående förstärkare så kanske du även ska kika på nya Darkvoice klonen xDuoo TA-26? Finns en del som vittnar om att Darkvoice + DT880 är en bra kombo.

Sen tror jag Echo II är en bättre förstärkare rent tekniskt och byggmässigt. Men rörförstärkare är svårt, tycker synergin mellan hörlur och förstärkare (och rören) är helt avgörande. Möjligt att DT880 spelar bättre med Darkvoice/TA-26 än Echo II, eller inte
Tror även Echo II är ett bättre köp om du tänker uppgradera till andra hörlurar framöver.

Vill inte komma på med pekpinnar men är DT880 ditt endgame? Känns lite obalanserat att lägga 3-5ggr pengarna på en förstärkare till en 1700kr hörlur. Men älskar du DT880 och vill få ut max ur den så är det helt ok
Såhär skulle jag lägga upp budgeten kostnadsmässigt, men detta är inte hugget i sten. Vissa hörlurar är det värt att lägga mer på förstärkaren för att få ut det ljudet man önskar.
1. Hörlur
2. Förstärkare
3. DAC

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av dozix:

Kära audiofiler,

1. Har du testat om det låter lika dåligt via mobilen, surfplatta etc?
2. Skicka någon testlåt som låter som en konservburk så kan jag testa med mina X2 på bra förstärkeri (enligt mig).
3. Är det djuuuupbas du vill ha mer av eller hårt slående technobas dvs mer åt midbass hållet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

DACar är svårt, har man bra anläggning och öron så tycker jag man kan uppfatta skillnader även på bra DACar. För Beyer så hade jag väl undvikit allt ljust eller överanalytiskt, kan nog bli för mycket. Har inget konkret tips tyvärr.
Är det via USB från datorn du tänker koppla?

Angående förstärkare så kanske du även ska kika på nya Darkvoice klonen xDuoo TA-26? Finns en del som vittnar om att Darkvoice + DT880 är en bra kombo.

Sen tror jag Echo II är en bättre förstärkare rent tekniskt och byggmässigt. Men rörförstärkare är svårt, tycker synergin mellan hörlur och förstärkare (och rören) är helt avgörande. Möjligt att DT880 spelar bättre med Darkvoice/TA-26 än Echo II, eller inte
Tror även Echo II är ett bättre köp om du tänker uppgradera till andra hörlurar framöver.

Vill inte komma på med pekpinnar men är DT880 ditt endgame? Känns lite obalanserat att lägga 3-5ggr pengarna på en förstärkare till en 1700kr hörlur. Men älskar du DT880 och vill få ut max ur den så är det helt ok
Såhär skulle jag lägga upp budgeten kostnadsmässigt, men detta är inte hugget i sten. Vissa hörlurar är det värt att lägga mer på förstärkaren för att få ut det ljudet man önskar.
1. Hörlur
2. Förstärkare
3. DAC

Nejdå, DT880 skulle jag inte säga är mitt endgame, Meeen jag gillar dom mycket. Vill gärna ha en förstärkare som känns framtid säker då jag på sikt funderar på HD650, Sundara. Det stämmer jag kör via usb via datorn. Ang. DAC har jag kollat in lite på Topping E30, Vad jag förstått så verkar denna gå bra ihop med Beyer lurarna.

Tack för tipset på Darkvoice och xDuoo TA-26! Uppskattas

Visa signatur

i9-13900K / RTX4080

Permalänk
Medlem

Spanska Zococity har Refurb Hifiman Sundara för 174,50€ plus frakt(14,99€).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Spanska Zococity har Refurb Hifiman Sundara för 174,50€ plus frakt(14,99€).

Den som kan spanska får gärna översätta varför det är halva priset på dem. Jag är mycket nära att köpa dem.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Den som kan spanska får gärna översätta varför det är halva priset på dem. Jag är mycket nära att köpa dem.

Kör översättning i Chrome! Det är refurb/retur som är genomgången. Jag tar inget ansvar dock om man beställer.
Deras refurb brukar vara dyrare men någon form av Black Friday-kampanj nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Kör översättning i Chrome! Det är refurb/retur som är genomgången. Jag tar inget ansvar dock om man beställer.
Deras refurb brukar vara dyrare men någon form av Black Friday-kampanj nu.

Gracias Björn!

Hifiman Sundara Refurbished
Black
Order Estimation: Estimated delivery between 11.18.2021 and 11.22.2021.
Subtotal € 174.50
Shipments € 14.99
USD $ 189.49

Tusen tack för tipset. Google Translate is king och som du sa så verkar det väl vara en kundretur och skicket är inte garanterad. Jag har kollat länge efter just Sundara då jag vill testa planar drivers och är sugen på något lite bättre än mina HD598.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Gracias Björn!

Hifiman Sundara Refurbished
Black
Order Estimation: Estimated delivery between 11.18.2021 and 11.22.2021.
Subtotal € 174.50
Shipments € 14.99
USD $ 189.49

Tusen tack för tipset. Google Translate is king och som du sa så verkar det väl vara en kundretur och skicket är inte garanterad. Jag har kollat länge efter just Sundara då jag vill testa planar drivers och är sugen på något lite bättre än mina HD598.

Kul att någon blev glad över tipset. Riktigt bra pris om man är nyfiken på lurarna. Jag ser ju nu att jag glömde länka till lurarna men du hittade ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smookey:

Nejdå, DT880 skulle jag inte säga är mitt endgame, Meeen jag gillar dom mycket. Vill gärna ha en förstärkare som känns framtid säker då jag på sikt funderar på HD650, Sundara. Det stämmer jag kör via usb via datorn. Ang. DAC har jag kollat in lite på Topping E30, Vad jag förstått så verkar denna gå bra ihop med Beyer lurarna.

Tack för tipset på Darkvoice och xDuoo TA-26! Uppskattas

Varför inte en sån här?

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/to...

2000 pix på amazon.se just nu.

Visa signatur