Nvidia Geforce RTX 4000 "Lovelace" tillverkas på TSMC:s 5 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 4000 "Lovelace" tillverkas på TSMC:s 5 nanometer

Näst generations grafikkort från Nvidia tillverkas hos TSMC, vars 5-nanometersteknik redan innan såg ut att vara fylld till brädden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känner redan -1000 hype. Måste köra mitt 3080 i minst 10 år för att köpet ska kännas värt de.

Permalänk
Medlem

Fasen hade varit kul å se Intel komma in här å sno nvidia som kund är nog inte så troligt dock nu när Intel ska lansera grafikkort och blir konkurrenter =/

Om inte annat så blir det intressant och se om Samsung lyckas sno lite mer kunder av tsmc nu när dom kommer gå ifatt och ligga före så länge allt går som planerat nu =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att folk skulle sluta köpa ny ifån (i onödan) varje gång dom släpper en ny..

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av #hallå#:

Vad sägs om att folk skulle sluta köpa ny ifån (i onödan) varje gång dom släpper en ny..

Nej tack, ny hårdvara är kul.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av #hallå#:

Vad sägs om att folk skulle sluta köpa ny ifån (i onödan) varje gång dom släpper en ny..

Men då skulle hela samhället fallera.. Du får tänka på att vi lever i ett konsuptionssamhälle =o så att köpa nytt i onödan är ett måste!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av #hallå#:

Vad sägs om att folk skulle sluta köpa ny ifån (i onödan) varje gång dom släpper en ny..

Ja, precis som med en mekanisk klocka behöver man bara en i livet.

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig en lika dålig release. Högt pris och långa leveranstider. Brist helt enkelt.
Misstänker också att många kommer beställa vid release för att få en chans och inte bli utan som senaste året. = ännu värre.
Ugh

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att bygga dator när nästa serie lanseras, hur stor chans har man att få tag i ett kort ifall man sitter beredd och F5:ar vid släpp? Tar bottar, skalpers och miners allt vid launch nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av #hallå#:

Vad sägs om att folk skulle sluta köpa ny ifån (i onödan) varje gång dom släpper en ny..

TSMCs teknikutveckling är dock till stor del finansierad av Apples enorma ordrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hade tänkt att bygga dator när nästa serie lanseras, hur stor chans har man att få tag i ett kort ifall man sitter beredd och F5:ar vid släpp? Tar bottar, skalpers och miners allt vid launch nu för tiden?

Blir väl bokning av kort innan. Sen får man det ett år efter release eller inte alls

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Chansen att få ett om man inte kan förboka redan nu känns väldigt liten.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hade tänkt att bygga dator när nästa serie lanseras, hur stor chans har man att få tag i ett kort ifall man sitter beredd och F5:ar vid släpp? Tar bottar, skalpers och miners allt vid launch nu för tiden?

Vi kan ju hoppas att butikerna är mer redo nästa gång. Men det finns ju absolut en risk att alla kort säljer slut inom 30min.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av #hallå#:

Vad sägs om att folk skulle sluta köpa ny ifån (i onödan) varje gång dom släpper en ny..

Du menar att man skulle införa typ "lifetime working" tvång på saker bara för dom funkar så ska man inte byta?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Nej tack, ny hårdvara är kul.

"ny"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Kan redan förutse....

Nvidias rekommenderade pris för ett GEFORCE RTX 4080, 14995:-

Inet/webhallen/komplett/etc pris för ett GEFORCE RTX 4080 48995:-

Och hela sveriges affärer får dela på 100 kort....från olika leverantörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du menar att man skulle införa typ "lifetime working" tvång på saker bara för dom funkar så ska man inte byta?

Du vrider lite väl mycket på vad han sa va?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du menar att man skulle införa typ "lifetime working" tvång på saker bara för dom funkar så ska man inte byta?

Ur ett globalt hållbarhetsperspektiv så ja. Det är egentligen helt vansinnigt att skaffa ny mobil, och andra prylar, varje år.. Att det hjälper hålla igång ekorrhjulen är ett ganska svagt argument, världsekonomin står eller faller inte pga mobiltelefonförsäljningen.

Men tvång? Nej, det är inte riktigt en bra väg att gå men med den utveckling som är med klimat och överexploatering så kanske det kommer bli så ändå till slut.

Det går alltid stoppa huvudet i sanden och säga "världen går inte under bara för att jag byter mobil varje år" och det är väl i grunden korrekt, problemet uppstår när flera miljarder människor tänker exakt likadant.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag förväntar mig en lika dålig release. Högt pris och långa leveranstider. Brist helt enkelt.
Misstänker också att många kommer beställa vid release för att få en chans och inte bli utan som senaste året. = ännu värre.
Ugh

Det var inga höga priser på 3000 serien när den lanserades, var snarare väldigt lågt när folk såg sina 15000kr 2080ti spöas av ett kort för 5000-6000

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Mobiltillverkare som apple och samsung ligger alltid på vassaste tekniken så hoppas 3nm går bra så de går över till den i god tid att AMD och nvidia får mer utrymme på 5nm.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av #hallå#:

Vad sägs om att folk skulle sluta köpa ny ifån (i onödan) varje gång dom släpper en ny..

Kalla iphone för ifån 2021, ganska cringe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Vi kan ju hoppas att butikerna är mer redo nästa gång. Men det finns ju absolut en risk att alla kort säljer slut inom 30min.

Jag tror det är skit samma. Scalpers räknar med att dra in enorma pengar och kommer köpa så många de går.
Jag är också sugen på ett 4080 när jag väl ska bygga nytt men just nu får man vänta och se vart allt landar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alphahanne:

Ur ett globalt hållbarhetsperspektiv så ja. Det är egentligen helt vansinnigt att skaffa ny mobil, och andra prylar, varje år.. Att det hjälper hålla igång ekorrhjulen är ett ganska svagt argument, världsekonomin står eller faller inte pga mobiltelefonförsäljningen.

Men tvång? Nej, det är inte riktigt en bra väg att gå men med den utveckling som är med klimat och överexploatering så kanske det kommer bli så ändå till slut.

Det går alltid stoppa huvudet i sanden och säga "världen går inte under bara för att jag byter mobil varje år" och det är väl i grunden korrekt, problemet uppstår när flera miljarder människor tänker exakt likadant.

Jo men att man skulle få folk sluta konsumera i det stora hela är i min syn totalt omöjligt (så klart man vill folk ska göra bättre)
Tycker man kan börja med saker där folk konsumerar saker man inte använder och ej gör sig av med.
Men som sagt skulle varenda person typ ha sin laptop i 5 år telefon 5 år TV 6-10 år etc så hade det påverkat marknaden något enormt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Funderade på att sälja mitt MSI RTX 3080 Ventus 3X OC när man insåg att man kunde mer än dubbla mot vad man betalade men glad jag inte gjorde det. Det lär rulla på många år framöver, speciellt för oss som inte bryr oss om 4K utan är nöjda med 1440, och bristen lär vara lika galen när väl 4xxx-serien rullas ut så. Känns som 3xxx-serien av GPU är det största klippet man gjort på senare tid, men tanke på hur utvecklingen blev i världen.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Kan redan förutse....

Nvidias rekommenderade pris för ett GEFORCE RTX 4080, 14995:-

Inet/webhallen/komplett/etc pris för ett GEFORCE RTX 4080 48995:-

Och hela sveriges affärer får dela på 100 kort....från olika leverantörer

För 15 lax ska kortet göra vad "den där andra Lovelace" gjorde

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Technoid:

Kan redan förutse....

Nvidias rekommenderade pris för ett GEFORCE RTX 4080, 14995:-

Inet/webhallen/komplett/etc pris för ett GEFORCE RTX 4080 48995:-

Och hela sveriges affärer får dela på 100 kort....från olika leverantörer

Jag kommer ändå stå först i kön!

Permalänk
Inaktiv

Den största nyheten blir nog priset, följt av tillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Funderade på att sälja mitt MSI RTX 3080 Ventus 3X OC när man insåg att man kunde mer än dubbla mot vad man betalade men glad jag inte gjorde det. Det lär rulla på många år framöver, speciellt för oss som inte bryr oss om 4K utan är nöjda med 1440, och bristen lär vara lika galen när väl 4xxx-serien rullas ut så. Känns som 3xxx-serien av GPU är det största klippet man gjort på senare tid, men tanke på hur utvecklingen blev i världen.

Känner precis likadant, kommer försöka hålla ut tills 5000-serien istället, det finns ändå inget som jag spelar idag eller inom dom närmsta åren som kommer kräva mer prestanda än vad jag redan har. Spelar i 1440p och har gjort så sedan 2013 hoppade lustigt nog helt 1080p gick direkt från en CRT (där jag mest använde 1280x1024 upplösning) till 1440p skärm.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Ja, precis som med en mekanisk klocka behöver man bara en i livet.

Varför så dryg? Du förstår ju mycket väl att han inte menade det.

Men att byta var femte år är väl en rimlig siffra att satsa på i dagens läge. Kanske till och med längre än så om man sitter med modeller som släppts nyligen.

Medelsvenssons har inte någon egentlig anledning att uppgradera oftare än så.

Permalänk
Medlem

*Lägger undan 100k inför nästa generations Nvidiakort*

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||