Nvidia: "Vi vill få ned priserna på grafikkort"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur länge har du haft problem? När köpte du kortet? Varför har du inte bara reklamerat kortet?

Det krånglar ingenting bara att de på sistone har börjat gå upp rejält i fläktkurvan och blir varmare än normalt även om det inte är dammigt, köpt begagnat på sweclockers

Brukar vara ett säkert tecken på att det är dags att byta kylpasta, kört med Artic Silver 5 förut på ett GTX 780 Ti och fått ner tempen med närmare 10'c vid full load.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nöjd med mitt RTX 2060 jag köpte i Kina. Gav inte många kr för detta. Inte haft problem ännu på 2 år

Permalänk
Medlem

Jag går all in på Ram och CPU, väntar på Zen 3D för att se vad som kommer. Mitt RX580 kommer inte ha några problem alls att bli matad med data iaf.

Att lira i 1080p och låga inställningar är inga problem alls... GPUn uppgraderas när världen blivit sansad igen.

Det här lär vara den sista CPUn jag köper så det är gött att ha pengar över i budgeten till det värsta. 🤣

Edit: Och jag tror Nvidia. Det är inte bra om hela deras marknad förtvinar och går över till Apple/ARM eller konsoler.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det ska till nerver av stål att skruva isär grafikkorten just nu ;). Går något fel så är det svårt att köpa sig ur problemet just nu hehe.

De flesta grafikkorten är ganska simpla att skruva isär så det är nog ingen större fara om man har lite vana. Men Nvidias Referenskylare till 2000 serien har jag för mig var ganska bökiga med limmade detaljer. Så är det ett sådant kan det nog vara lämpligt att ha en bra guide.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nvidia vill tjäna pengar och inget annat. Det spelar ingen roll om de säljer en femtedel så många grafikkortet med fem gånger så högt pris, det blir samma pengar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Nvidia vill tjäna pengar och inget annat. Det spelar ingen roll om de säljer en femtedel så många grafikkortet med fem gånger så högt pris, det blir samma pengar.

Det tror jag stämmer och vi kan bara hoppas på att det åter igen blir mer profitable att sälja till en en bredare massa än de ekonomiskt oberoende.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast det var ju vad många sa om RTX 20xx korten innan och i början av lanseringen av RTX 30xx. Så en hel del sålde RTX 20xx kort för klart under vad de skulle ha fått för dem om de väntat med att sälja, eftersom de var oroliga att priset på dem skulle rasa.

Visst är det så, det jag menade med det hypotetiska scenariot att 4xxx faktiskt stannar på en liknande (eller rent av lägre) prissättning som RTX 2000 hade innan den rådande komponentbristen.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Nvidia vill tjäna pengar och inget annat. Det spelar ingen roll om de säljer en femtedel så många grafikkortet med fem gånger så högt pris, det blir samma pengar.

De kan kanske behålla intäkterna kortsiktigt genom att öka priserna så länge som det är brist på grafikkort och tillräckligt många är desperata nog att betala. Men långsiktigt kommer de tappa kunder på det, antingen för att deras konkurrenter kommer ut med billigare grafikkort eller för att kunderna går över till t.ex. konsoll istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det var snarare att de hade problem att få ut ett vettigt 2d/3d kort än att de började sälja från eget märke. Var det inte 3dfx Rampage som skulle rädda 3dfx?

Om du någonsin säljer ditt kort hoppas jag nämnar att du pillat på det innan. Blir trött på personer som pillar på sin datorhårdvara och sedan inte säger något om det till personen de säljer det vidare till.

Självklart. Det är klart jag skulle nämna det då kortet både klockar bättre och är svalare jämfört med om det aldrig pillats på, så det blir lite av en USP jag kommer ta premium för. Om vissa inte litar på mina färdigheter så finns det andra som säkert gör det. Men jag håller med. Man ska inte modda utan att tala om det, även om modden (om man nu kan kalla byte av kylpasta för det) gör produkten bättre.

Skrivet av Oliver91:

https://www.inet.se/produkt/x111027/msi-geforce-rtx-2080-ti-1...

detta har jag, kanske är lätt att skruva isär? får koppla ur det och se hur det är utformat

Yikes! Jag räknar 14 skruvar (om jag inte ser fel). Känns ärligt jävligt onödigt och krångligt men de kanske har en bra anledning. Men i övrigt är det nog inga konstigheter, men det är klart att det tar längre tid med 14 skruvar än 6 skruvar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Med dagens priser så är videogaming helt enkelt inte ett folknöje längre.

Kanske får vi se fler glada ungar på lekplatserna och nöjesåkande ungdomar i sina raggarbilar cruise:a ute i byggden igen!

OH F.... wait. Covid och drivmedelspriser.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

I dagens läge är 12GB 2060 helt sjukt prissatt, trodde Nvidia skulle vara "smarta" och göra en billig variant med mycket vram för singel player spelare som behöver lite mer vram, nej istället lär det bli 4000 - 4600kr före skatt för ett, vilket är extremt kontra vad 3000 serien ger dig. Det är sjukt.

Det enda som spelar roll är hur mycket du tjänar på att mina med det. Handlar inte om något annat. Kan man tjäna in kortet innan ETH går över till PoS (Piece of Shit), vilket alltid kommer att ske om sex till nio månader så är priset rätt, alltså är det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De kan kanske behålla intäkterna kortsiktigt genom att öka priserna så länge som det är brist på grafikkort och tillräckligt många är desperata nog att betala. Men långsiktigt kommer de tappa kunder på det, antingen för att deras konkurrenter kommer ut med billigare grafikkort eller för att kunderna går över till t.ex. konsoll istället.

En hel generation kommer att upptäcka sten, sax, och påse och aldrig börja spela dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Med dagens priser så är videogaming helt enkelt inte ett folknöje längre.

Kanske får vi se fler glada ungar på lekplatserna och nöjesåkande ungdomar i sina raggarbilar cruise:a ute i byggden igen!

OH F.... wait. Covid och drivmedelspriser.

Lugnt Systembolaget har ju numera hemleverans så man kan dränka sina sorger på ett smittsäkert sätt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lugnt Systembolaget har ju numera hemleverans så man kan dränka sina sorger på ett smittsäkert sätt

Skål!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

När kan man tänka sig att nästa generation grafikkort från AMD och Nvidia kan komma? Det har körts 2 års cykler de senaste generationerna. Om jag inte missminner mig helt kom 3080 hösten 2020, då borde med rådande logik 4000-serien lanseras runt nästa höst 2022.

Det kan man vara något skeptisk mot ifall en sådan lansering kommer ske. Iom rådande brist så kan det tänkas att nästa lansering förskjuts något till möjligen nyår 2023 i samband med CES mässan eller kanske samma vår. Dock bara spekulationer från min sida.

Permalänk
Medlem

Kommunikation en i sig kan ha en dämpande effekt på priserna. Är det värt 10k extra för att få tillgång till ett 3080 ett knappt år tidigare? Jag kan förstå de som har gett upp och pröjsat eftersom det inte fanns mycket ljusning i sikte. Om det under 2022 finns ökad tillgänglighet och priser som ligger i linje med MRSP kan det minska efterfrågan redan nu.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Efter att köpt en Toyota som hade gått ca 2700 mil för 35 lök för massa år sedan (uppe i 13.000 mil nu btw) så är nog mitt MSI RTX 3080 Ventus 3X OC för 8400:- det bästa köpet hittills :3

Toyota gör skitbra bilar. Har ägt två. Bästa beg bilen man kan köpa.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Varken Nvidia, AMD eller Intel verkar vilja få ner priserna.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det enda som spelar roll är hur mycket du tjänar på att mina med det. Handlar inte om något annat. Kan man tjäna in kortet innan ETH går över till PoS (Piece of Shit), vilket alltid kommer att ske om sex till nio månader så är priset rätt, alltså är det rätt.

Ja precis... "Så länge vi får ut mer cash för mining som vi inte bryr oss ett skit om så kommer vi casha in med mera kort som funkar perfekt för detta."

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Kanske behöver inte gemene Erik 9-51 bast ett grafikkort längre. Det finns ju let's play:ers som med sponsrade pengar och brusande skrik i mikrofonen kan betala för sitt last-gen graffe och ge honom hela upplevelsen!

......

Jag är bitter.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Intressant när den som köpt ett 3080 för hysteriska pengar sen vill uppgradera och vill sälja det för, säg 50% av inköpspris (inte orimligt historiskt sett), men det fortfarande är över nypris för ersättaren på marknaden om 3-4 år.

Men så var det för RTX 2080 Ti. RTX 3070 skulle kostat 5000-6000 kr. Fanns de som sålde 2028Ti för 5 000 kr efter lanseringsvideon. Men sedan blev det inte så. Numera kostar väll ett 3070 ca: 10 000 KR?

Skalpers, jo, ser inte ljust ut att få tag på ett kort utan hjälp nuförtiden: https://www.theverge.com/2021/12/3/22698588/falcodrin-gpu-hun...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Grejen var ju att man inte fick mer FPS per krona, bara nya funktioner som RT

Sen att MSRP var rena lögner är ju en till sak som stack i ögonen. 2080ti skulle ju gå för 999$ men fanns inte alls för det priset eller 1199$ som var officiellt MSRP senare

1080ti var senast man fick mer för pengarna än tidigare kort, eller möjligen några av AMDs 5000-serie

1080 Ti hade ett rekommenderat pris på 699 USD. Mitt 1080 Ti köpte jag i slutet av 2017 för omkring 6000 kr.

Och då kortet fortfarande duger till alla nya spel så tycker jag det har varit extremt prisvärt.

Permalänk
Medlem

Det är därför de säljer direkt till miners?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

1080 Ti hade ett rekommenderat pris på 699 USD. Mitt 1080 Ti köpte jag i slutet av 2017 för omkring 6000 kr.

Och då kortet fortfarande duger till alla nya spel så tycker jag det har varit extremt prisvärt.

Inga tvivel kring saken; det var extremt prisvärt!

Änn idag kan du spela med hög skärmfrekvens och mine:a för en liten profit (om du sitter på ett fast elavtal ett tag till i alla fall )

Jag känner mig stolt som en farsa över mitt 1060 6gb som tuffar på än idag. Såklar man måste tweaka lite inställningar, men i 1080p är jag väldigt nöjd med prestandan än idag.

Enjoy your absolute flagship man!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Till aktieägarna säger dom att dom ska öka sin bruttovinst så dom vill åt den feta delen utav kakan som återförsäljarna får … not !

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för bullshit. Bara för att det är brist behöver man inte tredubbla priset! Det är ingen lag att man måste höja priset. Det är enbart för att vara girig och vilja tjäna mer än 60 miljarder i vinst. Fy fan att dom ens försöker rättfärdiga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Vad är det för bullshit. Bara för att det är brist behöver man inte tredubbla priset! Det är ingen lag att man måste höja priset. Det är enbart för att vara girig och vilja tjäna mer än 60 miljarder i vinst. Fy fan att dom ens försöker rättfärdiga det.

Jag håller emotionellt med om att det är svinigt betténde.. men våra kära tillverkare har aldrig eftersträvat ett välgörande syfte.

Jag tror vi måste lägga våra förhoppningar på konkurans och bättre tider.

*Edit är stavfel. Finns säkert fler sådana.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Som någon skrev på Techpowerup; Nvidia slaktar sin kossa(gamers) för att mata en duva(mining)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Komiskt

Man kan gå tillbaka i tiden då glödlampor blev populärt och man lyckades göra en glödlampa med i princip oändlig brinntid men det skulle man inte tjäna pengar på. Gjordes därför en hemlig deal mellan tillverkarna.

Who knows, kanske en del av nvidia eller nya hemliga deals ligger bakom mining 🤔 men jag är nöjd ändå, varit med på en skön resa i deras aktier. Även om jag inte har något roligare än en 1080 i burken just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Att kalla 2000-serien för helt galen pris satt tycker jag är att ta i. Man fick faktiskt mer FPS per krona, men det var inte lika mycket som ökning som vid tidigare generationsbyten. Åh andra sidan så fick vi hela RTX delen som de antagligen ville ha tillbaka pengar ifrån, 2080Ti var snordyr för att det var en enorm krets. Sedan kom 3000-serien och gjorde en ordentlig ökning i FPS per krona. Vilket snabbt gick åt skogen på grund av brister i alla led.

Hur är det att ta i? 20xx var väl just det, ett väldigt högt pris jämfört med 10xx och ett väldigt litet steg i prestandan?