SweClockers vinterdator 2021

Permalänk
Melding Plague

SweClockers vinterdator 2021

Det har blivit dags att lyfta på skynket för årets vinterdator, där redaktionen får testa nya grepp för att navigera den rådande grafikkortsbristen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir att glo på efter jobbet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Älskar er på redaktionen. <3 Innan jag började läsa artikeln tänkte jag för mig själv: Fan vad kul det varit om de exkluderade grafikkort i protest.

Vilka hjältar ni är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att köpa ny dator under BF minus GPU. Dock hade jag lite köpångest just för att jag tänkte att kanske vinterdatorn kommer snart där det kommer vara ett förmånligt erbjudande inklusive GPU.

I slutändan är jag nöjd med mitt val. Tackar dock redaktionen för all tid de lägger ner varje år på att ta fram dessa vinterdatorer.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Är det dyra moderkort som gör att valet inte blir Intel 12600k (finns ju för DDR4 för ca 2500 kr, så lite dyrare)? Processorn är ju 500 kr dyrare, men ganska mycket bättre?

Edit: Ser att det finns z690 D4 för 2000 kr blankt också...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ja det var då ett kontroversiellt bygge

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av superapan:

Är det dyra moderkort som gör att valet inte blir Intel 12600k (finns ju för DDR4 för ca 2500 kr, så lite dyrare)? Processorn är ju 500 kr dyrare, men ganska mycket bättre?

Dyrare moderkort samt sämre IGP.

Permalänk
Medlem

Kan inte Swec helt enkelt bojkotta hela grafikkortsmarknaden tills saker normaliserat sig? Publicera inga nyheter eller recensioner alls som har med Nvidia eller AMD:s grafikkort att göra, låtsas som de inte finns. När man kan köpa Radeon eller RTX-kort till MSRP igen kan ni börja rapportera om dem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Väntar hellre tills man kan köpa en helt komplett dator med grafikort, ska man vänta upp till ett halvår(?) hinner det väl hända saker på marknaden för de andra komponenterna oxå.

Permalänk
Komplett.se

Vi finns här i forumet och hjälper till att besvara frågor som dyker upp kring vinterdatorn och de paket vi har satt ihop. Så kör en @komplett så svarar vi ✌

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Kan inte Swec helt enkelt bojkotta hela grafikkortsmarknaden tills saker normaliserat sig? Publicera inga nyheter eller recensioner alls som har med Nvidia eller AMD:s grafikkort att göra, låtsas som de inte finns. När man kan köpa Radeon eller RTX-kort till MSRP igen kan ni börja rapportera om dem.

Återpublicera en recension för ATi X1900 från 2006? Blast from the past...

Permalänk
Medlem

Haha, härligt med luftslott när marknaden är som den är...

Det mest rimliga hade ju varit 12-serie med ddr5 och 3000-serien, men lite svårt att rekommendera

Jag hade nog själv valt att inte göra någon officiell dator alls, men givet situationen och om det behöver göras en så är väl detta det minst dåliga alternativet just nu...

Får se fram emot utgåvan från 2022 eller längre fram för ett steg tillbaka till normalen kanske?

Permalänk
Medlem

Kul att ni testat prestandan i Forza Horizon 6! Snabbt jobbat med tanke ett 5:an bara är ett par veckor gammalt

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Gedigna komponenter rakt igenom tycker jag, och som sagt vanligt att man snålar på särskilt chassi/PSU vilket ni inte gör. Tummen upp!

Jag föredrar dock skarpt annan kylare än 212. Nu har jag inte haft en 212 på samma processor för en direkt jämförelse men jag har varit mycket nöjdare med Pure Rock 2 från be quiet. Kostar en hundralapp mindre och är avsevärt tystare för snarlik prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Är det dyra moderkort som gör att valet inte blir Intel 12600k ...

Skrivet av JonasT:

Dyrare moderkort samt sämre IGP.

Hur mycket skiljer det i prestanda? Jag har inte sett några direkt jämförande tester mellan dessa processorer i egenskap av spel-APU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Är det dyra moderkort som gör att valet inte blir Intel 12600k (finns ju för DDR4 för ca 2500 kr, så lite dyrare)? Processorn är ju 500 kr dyrare, men ganska mycket bättre?

Bra poäng. Hade kunnat spara in på RAM exempelvis och valt 12600K istället.

Man kan få ett fullt dugligt Z690-moderkort för runt 2000 kr enligt dagens test från HU nedan.

HU TEST Z690 (YouTube)

RAM hade man kunnat uppgradera senare om behovet skulle uppstå.

Detta får mig att fundera på hur mycket input samarbetspartnern har i vinterdatorn. Är det möjligtvis en fråga om att de vill få bort delar av sortimentet som de inte lyckats sälja? Eller är det att tillgången av 12600K möjligtvis är knaper därav att valet faller på en 5600G?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Räcker ett 750W PSU till ett datorbygge idag? Jag ser att de använt en rätt så energisnål processor. Själv har jag ett 1000W. Kanske overkill idag men jag har ju framtidssäkrat för nästa generations grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Räcker ett 750W PSU till ett datorbygge idag? Jag ser att de använt en rätt så energisnål processor. Själv har jag ett 1000W. Kanske overkill idag men jag har ju framtidssäkrat för nästa generations grafikkort.

Hela systemet med 10900K och 3080 drog 415 W så det blir nog ett rungande ja på den frågan. Om man nu inte har väldigt extrema komponenter.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hur mycket skiljer det i prestanda? Jag har inte sett några direkt jämförande tester mellan dessa processorer i egenskap av spel-APU.

Alltså IGP mellan 12600k och 5600G är stor skillnad, till AMD:s fördel. Men jag tror väl ändå inte Sweclockers tänkt sig att Vinterdatorn 2021 seriöst ska användas utan grafikkort, utan snarare ett grafikpolitiskt ställningstagande

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Svårt att motivera 1400 kr för nätaggregatet som valts när man får Focus GX 650 W för 650 kr.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Olle P:

Hur mycket skiljer det i prestanda? Jag har inte sett några direkt jämförande tester mellan dessa processorer i egenskap av spel-APU.

Mellan tummen och pekfingret rör det sig om ungefär 60 procent prestandafördel till AMD. Sen varierar det lite beroende på speltitel.

Skrivet av pavl1sh:

Bra poäng. Hade kunnat spara in på RAM exempelvis och valt 12600K istället.

Man kan få ett fullt dugligt Z690-moderkort för runt 2000 kr enligt dagens test från HU nedan.

HU TEST Z690 (YouTube)

RAM hade man kunnat uppgradera senare om behovet skulle uppstå.

Detta får mig att fundera på hur mycket input samarbetspartnern har i vinterdatorn. Är det möjligtvis en fråga om att de vill få bort delar av sortimentet som de inte lyckats sälja? Eller är det att tillgången av 12600K möjligtvis är knaper därav att valet faller på en 5600G?

Samarbetspartnern, eller Komplett i det här fallet, hade inget inflytande över vårt val.

Men som vi sa i videon uppmuntrar vi alla i forumet att komma med sina egna listor och varianter! Vi ville gärna ha en dator där IGP:n faktiskt går att spela på (om än något enklare spel vid lägre inställningar) och där ligger fortfarande AMD långt före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hur mycket skiljer det i prestanda? Jag har inte sett några direkt jämförande tester mellan dessa processorer i egenskap av spel-APU.

5600G IGPU är drygt 50-100% bättre än UHD 770 samtidigt så CPU prestanda väsentligt bättre med 12600K än 5600G tack vare lägre frekvenser och cache så presterar 5600G lite sämre än 11400F.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Bra poäng. Hade kunnat spara in på RAM exempelvis och valt 12600K istället.

Man kan få ett fullt dugligt Z690-moderkort för runt 2000 kr enligt dagens test från HU nedan.

HU TEST Z690 (YouTube)

RAM hade man kunnat uppgradera senare om behovet skulle uppstå.

Detta får mig att fundera på hur mycket input samarbetspartnern har i vinterdatorn. Är det möjligtvis en fråga om att de vill få bort delar av sortimentet som de inte lyckats sälja? Eller är det att tillgången av 12600K möjligtvis är knaper därav att valet faller på en 5600G?

SweC brukar ringa runt och kolla vad som finns i lager innan de rekommenderar någon specifik produkt. Något år var det slut på det de ville skriva om så fick bli ett annat grafikkort har jag för mig.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Scarabeo:

Svårt att motivera 1400 kr för nätaggregatet som valts när man får Focus GX 650 W för 650 kr.

Vi kan tyvärr inte ta tillfälliga kampanjer i beaktning när plockar ihop listan till vinterdatorn. Men ja, 650 kronor för Focus GX 650 är ett riktigt bra pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Svårt att motivera 1400 kr för nätaggregatet som valts när man får Focus GX 650 W för 650 kr.

Min tanke också!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ifall man är villig att köpa ett begagnant grafikkort så är 11400F+ Gigabyte Gaming X Z490 moderkortet stödjet Q-Flash Plus för flashing av BIOS utan CPU.

Lite bättre spelprestanda än 5600G men inget man egentligen märker.

Bygge från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-11400F (1 649 kr hos Komplett)
Moderkort: Gigabyte Z490 Gaming X (1 190 kr hos NetOnNet)
Totalt: 2 839 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Kan inte Swec helt enkelt bojkotta hela grafikkortsmarknaden tills saker normaliserat sig? Publicera inga nyheter eller recensioner alls som har med Nvidia eller AMD:s grafikkort att göra, låtsas som de inte finns. När man kan köpa Radeon eller RTX-kort till MSRP igen kan ni börja rapportera om dem.

Tror inte SweClockers tjänar på det.
Om de får kort skickade till sig har de något att recensera som de ändå kan få en del klick/läsningar på osv.

Jag kan ändå tycka att det ibland kan vara kul att läsa om produkter eller se videorecensioner och dylikt även av saker som jag inte har ekonomi att köpa och/eller inte har tillräckligt stor nytta av för att köpa.

Men jag kan definitivt förstå frustrationen av dagens grafikkortsmarknad.
Jag tror nog att redaktionen också känner av det. Även om de lyckas få fram bra kort till sina egna datorer. Så märker de troligtvis ändå av att marknaden är svår och många har svårt att få tag på kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Mellan tummen och pekfingret rör det sig om ungefär 60 procent prestandafördel till AMD. Sen varierar det lite beroende på speltitel.

Samarbetspartnern, eller Komplett i det här fallet, hade inget inflytande över vårt val.

Men som vi sa i videon uppmuntrar vi alla i forumet att komma med sina egna listor och varianter! Vi ville gärna ha en dator där IGP:n faktiskt går att spela på (om än något enklare spel vid lägre inställningar) och där ligger fortfarande AMD långt före.

Alright. Tycker att erat resonemang i sig självt är väldigt vettigt även om jag personligen hade föredragit en 12600K.

Misstänker att de flesta här hade delat min åsikt då det ändå är ett forum bestående av entusiaster i en eller annan grad.

Men samtidigt så säljs ju inte paketet exklusivt till Swec's medlemmar så har ändå förståelse för valet.

Hur som, tack för klargörandet!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av GuessWho:

Tror inte SweClockers tjänar på det.
Om de får kort skickade till sig har de något att recensera som de ändå kan få en del klick/läsningar på osv.

Jag kan ändå tycka att det ibland kan vara kul att läsa om produkter eller se videorecensioner och dylikt även av saker som jag inte har ekonomi att köpa och/eller inte har tillräckligt stor nytta av för att köpa.

Men jag kan definitivt förstå frustrationen av dagens grafikkortsmarknad.
Jag tror nog att redaktionen också känner av det. Även om de lyckas få fram bra kort till sina egna datorer. Så märker de troligtvis ändå av att marknaden är svår och många har svårt att få tag på kort.

Inte för min del Var på jakt efter ett 3080 FE men Nvidia glömde bort den svenska marknaden helt plötsligt. Inte alls bitter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av pavl1sh:

Alright. Tycker att erat resonemang i sig självt är väldigt vettigt även om jag personligen hade föredragit en 12600K.

Misstänker att de flesta här hade delat min åsikt då det ändå är ett forum bestående av entusiaster i en eller annan grad.

Men samtidigt så säljs ju inte paketet exklusivt till Swec's medlemmar så har ändå förståelse för valet.

Hur som, tack för klargörandet!

Är helt enig kring att 12600K är ett grymt val när det paras med ett billigt moderkort och DDR4. Den var utan tvekan vår starkaste kandidat för detta årets lista tills vi insåg att vi helt enkelt inte kunde lösa grafikkortsbiten med den rådande marknaden.