Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Well, uppenbarligen finns ju ett behov för funktionen. Jag välkomnar den iaf, folk behöver fan ta chill-pills i trafiken annars kommer det sluta som i USA med brake checks och hagelbössor.

sant. vi kanske borde fylla motorvägarna med fartgupp för säkerhets skull så ingen kör för snabbt, för hey, vi ska ju tydligen uppnå nån nollvision..

ännu bättre hade det ju varit om vi hade förbjudit biltrafik. voila! tänk vad bra, inga olyckor över huvud taget.

nä, ca 160 dödsfall 2021, 600 dödsfall 2000, och 1300 dödsfall 1970. antar att folk lägger mer och mer mil per skalle också. alltså kan vi inte bara nöja oss med det?

och all den här elektroniken... det gör ju inget annat än att strula. man lär ju vara ingenjör så fort något ska bytas.

däcktryckssensor? VARFÖR?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Samsung Sverige

Om vi istället pratar annat roligt, någon som har ett dokument/sammanställning på dagens elbilar och lite fakta kring det?

Jag kör för egen del en laddhybrid (sue me ) men min kära fader har bestämt sig att en elbil är det dags för nu.
Lyckligtvis så är han inte lojal mot något märke, utan lär köpa det som verkar vettigast. Så då återstår ju frågan, vilken elbil är vettigast?

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Om vi istället pratar annat roligt, någon som har ett dokument/sammanställning på dagens elbilar och lite fakta kring det?

Jag kör för egen del en laddhybrid (sue me ) men min kära fader har bestämt sig att en elbil är det dags för nu.
Lyckligtvis så är han inte lojal mot något märke, utan lär köpa det som verkar vettigast. Så då återstår ju frågan, vilken elbil är vettigast?

Den frågan är ju som att svara på vilken färg som är snyggast, dvs jäkligt individuell.
Får helt enkelt börja lista vad som är väsentligt och vad man klarar sig utan, därefter får man börja sondera vad som finns enligt den listan.
Du har en liten jämförelse tabell här, den innehåller räckvidd och priser på elbilar i grundutförandet.
https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Börja med att spalta upp vardagen, sedan behov, hur ofta måste du dra nåt på krok?
Hur många mil per år används idag? ladda hemma eller på jobbet? djur? lastutrymme? 5 barn som ska med? ja, typ sådant, då är det lättare att komma med förslag.
samt, vad vill du helst lägga som max alt leasingkostnad per månad.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av MacAllan:

Den frågan är ju som att svara på vilken färg som är snyggast, dvs jäkligt individuell.
Får helt enkelt börja lista vad som är väsentligt och vad man klarar sig utan, därefter får man börja sondera vad som finns enligt den listan.
Du har en liten jämförelse tabell här, den innehåller räckvidd och priser på elbilar i grundutförandet.

Precis något sådant jag letade. En uppställning över räckvidd,prestanda,pris etc etc.

Sen får väl farsgubben förstås provköra och välja efter tycke och smak. Men problemet är väl att elbil står på agendan, tyvärr inte någon specifik elbil.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller promotas Ford Mach-E dåligt? Sällan man hör någon rekommendera den, why? Är den så passé som elbil redan för det verkar ju vara en enorm törst efter något nytt under elbilshimlen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Alltså kanske är dum i kolat, men jag fattar inte vitsen med kolumnen med pris/räckvidd. Går det bara att använda bilen en enda gång?

Enligt sidans egna förklaring står det så här, men jag fattar ändå inte vitsen...

"Det som också är intressant är spalten pris/räckvidd där vi delar bilens nypris per räckvidd. Det gör vi eftersom räckvidden är viktigt för många som tittar på elbilar, som kanske går från fossila bränslen. I takt med att räckvidden på elbilar ökar är detta en bra måttstock för att se utvecklingen."

Finns betydligt mer intressanta saker att jämföra än detta kan jag tycka. Speciellt då priset oftast inte beror på räckvidd utan utrustningsnivå...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Är det bara jag eller promotas Ford Mach-E dåligt? Sällan man hör någon rekommendera den, why? Är den så passé som elbil redan för det verkar ju vara en enorm törst efter något nytt under elbilshimlen.

Säljer väl sådär... Tror många blev skeptiska efter detta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

https://www.youtube.com/watch?v=2PTOBc883zg

Fast ett failed moose test blir väl något till moooose ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Alltså kanske är dum i kolat, men jag fattar inte vitsen med kolumnen med pris/räckvidd. Går det bara att använda bilen en enda gång?

Enligt sidans egna förklaring står det så här, men jag fattar ändå inte vitsen...

"Det som också är intressant är spalten pris/räckvidd där vi delar bilens nypris per räckvidd. Det gör vi eftersom räckvidden är viktigt för många som tittar på elbilar, som kanske går från fossila bränslen. I takt med att räckvidden på elbilar ökar är detta en bra måttstock för att se utvecklingen."

Finns betydligt mer intressanta saker att jämföra än detta kan jag tycka. Speciellt då priset oftast inte beror på räckvidd utan utrustningsnivå...

Håller med att det inte ger så mycket med den kolumnen, men det är väl en tanke att man skall kunna jämföra bilar i olika prisklasser och olika räckvidd och då se om prisökning/minskning motsvarar hur långt bilen går på en laddning.
Ta t.ex. Skoda Enyaq iV 60 vs 80 så ser man att prisskillnaden i princip motsvarar batteriets räckvidd och skiljer då inget annat så vet man att skillnaden är pga batteriet.
Iaf är det så jag tolkar kolumnen

Skrivet av DaBone:

https://www.youtube.com/watch?v=2PTOBc883zg

Ford har sagt att det skall komma en uppdaterad mjukvara till ESP som skall lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

600k+ för en ford där billigaste versionen har 260 häst. lever inte alls upp till "mustang"? inte med i ionity, ganska mycket vägljud, dåligt system för att värma kupen så den drar onödigt mycket under vinterhalvåret, riktigt fjantiga handtag. men kanske lite roligare än id4

jag tycker opel manta ser lite spännande ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Håller med att det inte ger så mycket med den kolumnen, men det är väl en tanke att man skall kunna jämföra bilar i olika prisklasser och olika räckvidd och då se om prisökning/minskning motsvarar hur långt bilen går på en laddning.
Ta t.ex. Skoda Enyaq iV 60 vs 80 så ser man att prisskillnaden i princip motsvarar batteriets räckvidd och skiljer då inget annat så vet man att skillnaden är pga batteriet.
Iaf är det så jag tolkar kolumnen
Ford har sagt att det skall komma en uppdaterad mjukvara till ESP som skall lösa problemet.

Skiljer rätt mycket mellan iV60 och iV80.

Inte bara batteristorleken.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

600k+ för en ford där billigaste versionen har 260 häst. lever inte alls upp till "mustang"? inte med i ionity, ganska mycket vägljud, dåligt system för att värma kupen så den drar onödigt mycket under vinterhalvåret, riktigt fjantiga handtag. men kanske lite roligare än id4

Har bara suttit i Forden och kollat utsidan. Känns solid i detaljer. Finns lite udda lösningar som dörrhandtagen. Listpriset känns lite högt.

Har en iD4 som jag kört 1700mil nu och funderar på en till. Var grymt sugen på en ioniq5 och försökte verkligen gilla bilen. Men mängden knappar och info i skärmar är lite "to much" för mig. Är inte såld på detaljkvaliteten heller. Leveranstid idag är 11 månader...
En överraskning är MG Marvel R. Trodde den är skulle kännas "Kina-budget", men känns bättre än Hyundai/Kia på mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Min första tanken och känsla är "Wow, vill ha".
Men sen kommer den smartare delen av mig och säger
1. Det är en Opel, Opel har egentligen aldrig byggt bra bilar
2. Vad gör retrodesignen för aerodynamiken? Det finns en orsak till varför många nya bilar ser likadana ut.
3. Kommer den lida av att bara få hand down teknologi från GM för att inte riskera konkurrera mot Chevrolet & Buick ?
4. Kommer den bli hopplöst undermotoriserad av samma anledning som punk 3 ?
5. Manuell låda i elbil, kommer det funka?
6. Vad kommer full size A stolpe göra med designen?

Hoppas jag har fel. Prototypen verkar vara registrerad för vägtrafik så kanske får vi se snart
https://www.youtube.com/watch?v=YdgHbBC-D3Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

2. Vad gör retrodesignen för aerodynamiken? Det finns en orsak till varför många nya bilar ser likadana ut.
3. Kommer den lida av att bara få hand down teknologi från GM för att inte riskera konkurrera mot Chevrolet & Buick ?

Hoppas jag har fel. Prototypen verkar vara registrerad för vägtrafik så kanske får vi se snart

1. Opel har ändå byggt helt okej bilar genom åren skulle jag säga. Visst, det är ingen premium-tysk, men jämfört med många bilmärken från exempelvis VAG-koncernen tycker jag att de har stått sig helt okej. Dock har försäljningen i Sverige gått riktigt uselt det senaste decenniet eller två.
3. Opel ägs sedan en tre år eller så av Stellantis, inte GM.
4. Sannolikt inte av den anledning du anger, men enligt artikeln jag såg i TV så var det väl 150 hk eller så, så inget monster direkt.
5. Funka lär det givetvis göra, vad exakt som är poängen är dock lite mer oklart för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Angående punkt 1 så ska man vara "provocerande" så är Tesla ungefär där. Man bygger bilar som är bra på mycket, men rätt dåliga på annat. Och Opel har byggt många bra bilar genom åren, precis som Tesla.
För mig känns det inte självklart att bygga på Manta-arvet. VX220/Speedster (Med Lotus-chassit) känns mera spännande då och det var ju faktiskt det chassit som Tesla köpte för sin Roadster.

Permalänk
Medlem

Ni som kör Enyaq och ID.4, hur är infotainmentsystemet, har man fått till det? Är det ett ständigt störande moment att behöva slida? Jag upplevde det som drygt under provkörningen av ID.4 men det kanske tar 2 dagar så är det ett icke-problem? Konstaterade att jag får ju en välutrustad ID.4 med mer mil för mindre pengar än vad jag får Audi Q4 för...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

1. Opel har ändå byggt helt okej bilar genom åren skulle jag säga. Visst, det är ingen premium-tysk, men jämfört med många bilmärken från exempelvis VAG-koncernen tycker jag att de har stått sig helt okej. Dock har försäljningen i Sverige gått riktigt uselt det senaste decenniet eller två.

Vad definierar en premium-tysk? Ser ordet väldigt ofta men vet inte riktigt vad begreppet premium står för idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ni som kör Enyaq och ID.4, hur är infotainmentsystemet, har man fått till det? Är det ett ständigt störande moment att behöva slida? Jag upplevde det som drygt under provkörningen av ID.4 men det kanske tar 2 dagar så är det ett icke-problem? Konstaterade att jag får ju en välutrustad ID.4 med mer mil för mindre pengar än vad jag får Audi Q4 för...

Med senaste större uppdateringen så funkar det helt ok. Ibland tar det lite tid att skriva in något i navigatorn men annars är det rätt smidigt.
Hade gärna haft fler funktioner till appen och att det synkas bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad definierar en premium-tysk? Ser ordet väldigt ofta men vet inte riktigt vad begreppet premium står för idag.

Mercedes, BMW, Audi/VW brukar räknas dit.

Opel, (EU)Ford, etc brukar inte det

Skrivet av Dunde:

Angående punkt 1 så ska man vara "provocerande" så är Tesla ungefär där. Man bygger bilar som är bra på mycket, men rätt dåliga på annat. Och Opel har byggt många bra bilar genom åren, precis som Tesla.
För mig känns det inte självklart att bygga på Manta-arvet. VX220/Speedster (Med Lotus-chassit) känns mera spännande då och det var ju faktiskt det chassit som Tesla köpte för sin Roadster.

Speedster var ju en Lotus med Opelmärke. Tillverkades ju inte av Opel utan av Lotus.
Det enda GM kom med var motorn vilket visserligen var en bättre maskin än den Lotus plocka i sina bilar på den tiden.

Skrivet av Blomman90:

Du har rätt det hade jag glömt. Dock tveksamt om Fiat/Chrysler är bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Speedster var ju en Lotus med Opelmärke. Det ända GM kom med var motorn vilket visserligen var en bättre maskin än den Lotus plocka i sina bilar på den tiden.

Jo jag känner till vilka märken som brukar sälla sig till den skaran men jag undrar mest vad som definierar en premium-bil i dagens läge, är det kvantiteten av bilar?

För kvalitet kan det väl inte vara med tanke på att Merca/BMW dragits med problem av t ex Luftfjädring på sina populära familjemodeller och VW stod ju för merparten av Dieselgate, är det premium?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OrlMrt:

Det är ju svårt att definiera vad Premium faktiskt innebär, samtidigt är det i mina ögon ganska uppenbart när man sitter i en bil. Sen får man ju inte tro att premium säger något om den faktiska kvaliteten, Toyota brukar ju vinna kvalitetsundersökningar överallt exempelvis, och Toyota är ju inte premium. Det handlar mer om känslan, känns bilen solid och välbyggd, är sakerna ljuddämpade tillräckligt, hur låter och känns materialen när man tar på dem? Sen tycker jag ofta att motorer och liknande ofta är bättre på premiumbilar, men inte alltid, och det finns ju bilar som inte är särskilt premium som ändå har grymma drivlinor (typ Honda).

Citat:

Speedster var ju en Lotus med Opelmärke. Tillverkades ju inte av Opel utan av Lotus.
Det enda GM kom med var motorn vilket visserligen var en bättre maskin än den Lotus plocka i sina bilar på den tiden.

Stellantis är mer än Fiat och Dodge. Opel verkar vara "närmare" PSA-gruppen, alltså Peugeot, Renault och Citroen. De kör samma plattformar, motorer, infotainment och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jo jag känner till vilka märken som brukar sälla sig till den skaran men jag undrar mest vad som definierar en premium-bil i dagens läge, är det kvantiteten av bilar?

För kvalitet kan det väl inte vara med tanke på att Merca/BMW dragits med problem av t ex Luftfjädring på sina populära familjemodeller och VW stod ju för merparten av Dieselgate, är det premium?

Det är nog individuellt. För många är Dyrt = Premium...

Frågar du mig personligen så anser jag att man måste gå djupare än bilmärke.
Går man istället ner på fabriksnivå eller bilmodell får man en tydligare bild.

Det är mycket gnäll på VW men faktum är att statistik på många av deras bilar gör dem till en av tyskarna med högst kvalité.
Dock kan man inte dra alla deras bilar över en kam då dem har många olika modeller som tillverkas i många olika fabriker så vill men ha äkta kvalité måste man göra en studie på just den bilmodellen och årsmodell man är intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Waaa. Har de bytt ägare igen? Tyckte de bilarna såg intressanta med psa tekniken. Gillade Corsa e. Trodde deras kombi skulle vara samma spår...men då var det kört.
Psa elteknik har sett helt ok it för att vara fransk...rör inte stellantis med en 100 meters pinne.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

This. Kommer den till .se tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Waaa. Har de bytt ägare igen? Tyckte de bilarna såg intressanta med psa tekniken. Gillade Corsa e. Trodde deras kombi skulle vara samma spår...men då var det kört.
Psa elteknik har sett helt ok it för att vara fransk...rör inte stellantis med en 100 meters pinne.

PSA är del av Stellantis.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stellantis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Går att beställa till SE iaf.
Kanske kikar på Lucid när de funnits på marknaden ett tag!
Väntar ivrigt på min Model S........................

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Är något bättre. Trodde före detta fiat crysler dodge gick åt skogen...varför man vill merga med dem är bra fråga....göra kopy bilar så amerikanska marknaden får PSA bilar med dodge märke på kanske.
Då är det iallfall PSA teknik i opeln så då kanske den är något att ha när den väll når ut.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju svårt att definiera vad Premium faktiskt innebär, samtidigt är det i mina ögon ganska uppenbart när man sitter i en bil. Sen får man ju inte tro att premium säger något om den faktiska kvaliteten, Toyota brukar ju vinna kvalitetsundersökningar överallt exempelvis, och Toyota är ju inte premium. Det handlar mer om känslan, känns bilen solid och välbyggd, är sakerna ljuddämpade tillräckligt, hur låter och känns materialen när man tar på dem? Sen tycker jag ofta att motorer och liknande ofta är bättre på premiumbilar, men inte alltid, och det finns ju bilar som inte är särskilt premium som ändå har grymma drivlinor (typ Honda).
Stellantis är mer än Fiat och Dodge. Opel verkar vara "närmare" PSA-gruppen, alltså Peugeot, Renault och Citroen. De kör samma plattformar, motorer, infotainment och så.

Renault ingår inte i PSA-gruppen.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Medlem

Tanken med mantan är väl inte riktigt att den ska vara en vardagsbil precis. Utan mer en extrabil känner jag, lite samma funktion som en cab har. Den bygger ju på gamla manta, en kultbil, manuell elbil är lite häftigt ändå (man kan köra utan att växla också). Räckvidden var typ 22 mil tror jag, räcker för att pendla fram och tillbaks till jobbet. Förväntar mig inte att den blir såpass dyr när den väl tar sig till marknaden. Bra mycket gulligare än liknande elbilar typ Honda e tycker jag. Sen tycker jag Honda e är hiskeligt dyr med tanke på storleken och att det just är en Honda. Iofs är den ju proppad med finesser men ändå

Visa signatur