Skrivet av Borgers:
Hur ofta, om ens någonsin, kommer erbjudanden där ÅF faktiskt går back på produkten?
Hela tiden höll jag på att säga men det beror lite på vad man menar. Tittar man på entusiastprodukter är det väldigt ofta de säljs till förlust, självklart med tanken att du ska köpa något mer. En entusiasttelefon kan ibland säljas till förlust, även grafikkort, processorer o.s.v, självklart då tänkta som lockvaror. Om du mer tänker på kampanjer, som blackfriday är det mer vanligt att tillverkaren har någon form av kickback. Återförsäljaren kanske säljer till förlust enligt vanliga inköpspriser men tillverkaren puttar in pengar för varje sålt exemplar.
Summa summarum är att det absolut inte är den största delen av produkterna på en "dunderkampanj" som blackfriday, men jag skulle inte kalla det ovanligt.
Skrivet av tystast:
hade du mål på dagen?
som hur många returer du ska behandla på en dag?
jag tänker att det är stressigt
Tänker man kundservice skulle jag nog säga att agenter förväntades snitta på runt 100 ärenden per dag, mail/telefon/chatt, på returen/backoffice berodde det helt på vilka uppgifter du hade just då. Att ensam hantera och laga 10 datorer ses nog som helt kanon, 10 RAMminnen är inte lika imponerande.
Kan nog inte ge en exakt siffra för men vill minnas att 20-30 "allmänna" returer var det som förväntades men det är väldigt ofta det krävs mycket mer än så.
Det är nog väldigt många, inte bara jag som tyckte att det kunde vara väldigt stressigt.
Skrivet av lillaankan_i_dammen:
Inte för att vara sådan. Men jag har fördomar emot arbete på dessa arbetsplatser att det mest är ungdomar som utför enklare montage, supportärende och de inte brukar bli så långvariga där.
Hur väl stämmer denna bild ihop?
Och sedan gissar jag såklart att det finns andra personer i uppgift att ta fram det som datorerna ska "bloatas ner med", (allt förutom en ren standardinstallation)
Även personer som har till uppgift att ta fram nästa färdigmonterade dator.
Även personer som har uppgifter att ta fram vilka saker som ska tillkomma och utgå.
Även personer som har hand om garanti. Där det dels behövs tekniker som uppför jobbet, men även någon högre upp som fattar beslut. Liksom ibland måste retur nekas, ibland fungerar en dator inte perfekt trots flera inlämningar. Beslut kring detta är ju knappast något som någon helt vanlig sommarbetare ska fatta.
*edit*
När jag radar upp så fanns det en mängd tjänster och det går att komma på fler.
Men de jobb som folk nog först tänker på är de som jobbar i butik, montering och felsökning. Och jag gissar att det är väldigt hög personalomsättning på dessa jobb där de framförallt är ungdomar.
Jag skulle inte direkt se din stereotyp som kontroversiell, stämmer ganska bra enligt mig.
Mycket unga människor i tidig 20-årsålder där väldigt många går vidare inom ett år. Däremot ska det understrykas att det finns många som jobbar kvar med t.ex. kundservice i flera år, något jag generellt tycker är synd för de flesta borde kunna få så mycket bättre.
Är inte helt säker på vad du menar med att det skulle finns personer som "bloatar ner" datorer. Om du typ menar att det sitter folk på något av företagen som installerar Norton i hemlighet för att dra in pengar från Symantec så är svaret inga
De sista punkterna är det vanliga montörer, inköpare, returmedarbetare, och arbetsledare du beskriver. Det är dock inte särskilt ofta man egentligen behöver fråga en arbetsledare om vad som är garanti eller inte. Det tar inte särskilt lång tid att lära sig känna igen ett moderkort som en kund haft sönder, gångerna någon frågar är det nog mest för att de inte orkar få skit för att de varit för snälla.
Skrivet av Bakgrund:
Finns det någon ÅF som har bäst anseende hos er inom branschen? Alltså som man helst vill jobba för.
Nu finns Kompletts kontor i Göteborg inte längre kvar sedan 1,5 år tillbaka, i alla fall inte för retur och kundservice, men hade det funnits hade jag valt Komplett alla dagar i veckan. I övrigt skulle jag, från vänner och bekantas erfarenheter, säga att Kjell och Companys butiker verkar otroligt trevligt. Har förstått det som bra mycket lugnare än andra aktörer inom hemelektronik men å andra sidan är det inte lika nördigt som på t.ex. Webhallen/Komplett/Inet.
Edit* För att förtydliga. Jag har inte stött på någon allmän uppfattning om att någon särskild aktör är väldigt mycket bättre. Av mina tidigare kollegor från Komplett som är kvar i branschen tror jag dock att den största delen önskade att de jobbade kvar.