Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Många fler bolag? LF innehåller 1484 bolag i nuläget och Avanza drygt 1500 (hittar ingen exakt siffra) så skillnaden är minimal men till Avanzas fördel. LF är dock något billigare totalt sett så brukar rekommendera den.

Då hade jag fel, var ett bra tag sen jag läste på och då har jag för mig att det skiljde ganska mycket i antalet bolag mellan dom fonderna.
Jag har också svårt att hitta faktiska siffror men vill minnas att avanza var nere på endast ca 50 bolag men otroligt bra om dom ändrat (eller att jag minns fel).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QRikard:

Då hade jag fel, var ett bra tag sen jag läste på och då har jag för mig att det skiljde ganska mycket i antalet bolag mellan dom fonderna.
Jag har också svårt att hitta faktiska siffror men vill minnas att avanza var nere på endast ca 50 bolag men otroligt bra om dom ändrat (eller att jag minns fel).

Förmodligen Avanza Zero du tänker på.

Permalänk
Inaktiv

Dags att summera året! Hur gick det för er?

Aktiedelen upp ca 35%, totalen ca 40%. Gjort några riktiga bottennapp nu i Q3/Q4, både bitcoin och en energi-ETF som jag tog hem -20% förlust på. Går jag in i BTC igen blir det riktiga coins & HODLa i wallet några år.

Energisektorn fattar jag inget om hur den funkar så jag låter bli, det är väl en av de viktigaste lärdomarna kring investeringar ö.h.t., köp sånt du förstår.

Bästa innehav i år är framför allt index (nordiska börserna) som gick svinbra fram till sommaren, jag trodde på sektorrotation i våras och det precis vad som hände, bankerna gick som tåget osv. Just nu är portföljen lång med följande:

Microsoft
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
NOTE AB
NIBE B
Zaptec
Mips
Investor B
Amazon
Hufvudstaden
Spermosens

Sorterat på storleksordning, de sista två är bara "på skoj". Tyckte sperma-bolaget såg intressant ut

Happy new investingyear!

Permalänk
Medlem

Känns som det går bra på börsen vare sig man vill eller inte nuförtiden men årets vinnare för mig har varit:

Bitcoins
GME
AMC
Starbreeze
Apple
Beowulf Mining (som slog till hårt nu i slutet av året)

Årets förlorare:

Inte haft några egentliga förlorare, men var tvungen att sälja av mycket av mitt innehav för att lägga på kontantinsats till lägenhet och det har kostat mig närmare en halvmiljon kronor, så det får bli årets förlorare. Å andra sidan slipper man flytta runt hela tiden så äsch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Dags att summera året! Hur gick det för er?

Microsoft
NOTE AB
NIBE B
Zaptec
Mips
Investor B
Amazon
Hufvudstaden
Spermosens

Sorterat på storleksordning, de sista två är bara "på skoj". Tyckte sperma-bolaget såg intressant ut

Happy new investingyear!

Manlig infertilitet är definitivt en framtidsbransch, det här lagts väldigt lite pengar på det jämfört med både kvinnlig infertilitet och IVF (provrörsbefruktning). Problemet är att det pratas väldigt lite om det...

Min egen basaktieportfölj har gått som tåget, ca 65% upp. Mest tack vare Hexatronic som mer än femdubblats i år men även Svolder och NIBE har gått bra. Budet på Nobina var inte heller fy skam, där gör jag ca 70% eftersom jag köpte innan pandemin.

Chansportföljen och fonderna har inte alls gått lika bra, ca 10% resp 25%.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Relik 📜

Totalt upp cirka 31 % procent i år, om det inte går åt skogen sista dagen. Framför allt draget av utlandskontot som är upp ~70 %. Fonderna är upp 25 % och det svenska aktiekontot 44 %.

Inledde året med en hel del YOLO-affärer i bland annat XPEV, Cineplex och Scandic. Insåg under våren att jag varken hade tid eller energi att hänga med riktigt, då blir det bara farligt. Så, hade tur och sålde av i princip alla chansposter med bra-men-inte-otroliga-vinster. Städade även lite allmänt i portföljen och fokuserade på ett fåtal större poster i "stabila" bolag snarare än en uppsjö små, samt balanserade om ytterligare mot fonder - allt för att få mer fire and forget.

Vid årsskiftet sitter jag på...
Investor
Prosus
Sampo
Siemens Energy
Sofina
Starbreeze (min enda kvarvarande YOLO!)

Länsförsäkringar Global Indexnära
SEB Sverigefond Småbolag C/R
Evli Finnish Small Cap B
Handelsbanken Hållbar Energi A1
Swedbank Robur Ny Teknik A
Öhman Etisk Emerging Markets A

Det är för "huvudkontona". Sedan har jag både överlappande och en del andra fonder för barnens sparande samt pension. Och inte att förglömma, likvider redo att stoppa in i årets kommande husköp... 😱

Totalt sett, nöjd! Klart det kunde varit bättre, men har sovit väldigt gott under hösten och känner risknivån varit lagom. Inga 50 % upp på en vecka, men inte heller 50 % ned så att säga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

+38% med indexfonder + investmentbolag. Skall man dra bort för inflation (~5%) och kronförsvagning (~10%) så blir årsresultatet strax under 25% vilket är väldigt högt det med.

Tror inte 2022 blir lika roligt börsår:
*Kraftiga reallönesänkningar
*Högre produktionskostnader (~20% för exempelvis Tyskland)
*Hur utvecklas el-problemeationen i EU? Får vi rullande strömavbrott eller lyckas man balansera på en knivsegg?
*Risker för "större konflikter" (Ryssland - Ukraina + Kina - Taiwan)
*Räntehöjningar (kanske inte i Sverige får då går proppen ur bostads"marknaden")
*Minskade stödköp från riksbankerna (som drivit hela tillgångsinflationen senaste 10 åren)

Hoppas givetvis få fel!

Angående innehav så funderar jag på att sluta slänga in pengar i investmentbolagen då de värderats upp till himlen men får ta en funderare.

Permalänk
Medlem

Sparandet i firman (p-fonderna) tog jag hem årets vinst på +14% igår (försiktigt sparande och tog hem det för att lägga till vinsten till utdelningen 2022, återinvesteras igen efter årsskiftet ).

Privata gick upp i år igen förstås, men sparar löpande och låter ligga, eventuell vinst får jag se vad det blir den dag jag säljer.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Som sagt var, eventuell vinst den dag man säljer. För oss som sparar långsiktigt och löpande snarare än att sikta på snabba klipp är det inte helt bra att börsen rusat som den gjort i år även om det är roligt med gröna stora siffror.

Som på krogen, svårt komma in och dyrt att fylla på.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Hmm, snitt-avanzianen hade alltså en uppgång på 19,8% i 2021, klart sämre än OMXS30 t.ex.
Kanske många som har sparkonto eller räntefonder som drar ner snittet.

Har inte räknat ut vad jag landade på totalt sett, men ca +33% på Avanza och +47% på Nordnet.
Sen har jag månadssparat på norska Nordea och deras sida är provocerande dålig. Man kan inte se mer än utveckling sedan start och utveckling 1 dag.
Hursomhelst så är det nog bästa året någonsin och jag är väldigt nöjd. Borde dra ner på exponeringen nu inför stundande husköp.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

53% blev det i år. Inte illa, men inte lika galen uppgång som förra året, trots att börsen i stort gått som tåget.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk

Jag är nöjd. Jag satt faktiskt med några räntefonder i början av året. Sålde av dem i januari och februari turligt nog.

Min bästa månad var mars. Sämsta månad blev september. Den bästa dagen kom sent på året, 7 december.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Hmm, snitt-avanzianen hade alltså en uppgång på 19,8% i 2021, klart sämre än OMXS30 t.ex.
Kanske många som har sparkonto eller räntefonder som drar ner snittet.

Det är inget nytt. Beror delvis på att många har en aktie osv. Fonder är bättre för 99%+ om man vill maximera avkastning över tid.

http://lundaluppen.blogspot.com/2018/01/avanzaavkastning-fem-...

"Fem år senare kan vi alltså konstatera att kunderna skulle göra en ordentlig förtjänst som kollektiv genom att placera allt i gratisfonden Avanza ZERO. Det vore naturligtvis katastrofalt för bankens lönsamhet, men jag tror inte ledningen sover så oroligt för detta. Vi kunder fortsätter placera aktivt, vare sig det gynnar oss eller ej. Det är ju roligt."

Permalänk
Medlem

+142% för året blev det, mycket volatilitet i det jag håller nu dock som jag förväntar mig skall återhämta tappet som varit senaste 2 månaderna i vår. I november var jag +272% för året och tror på att komma dit igen snart, blir en boost till nästa års siffror i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det är inget nytt. Beror delvis på att många har en aktie osv. Fonder är bättre för 99%+ om man vill maximera avkastning över tid.

http://lundaluppen.blogspot.com/2018/01/avanzaavkastning-fem-...

"Fem år senare kan vi alltså konstatera att kunderna skulle göra en ordentlig förtjänst som kollektiv genom att placera allt i gratisfonden Avanza ZERO. Det vore naturligtvis katastrofalt för bankens lönsamhet, men jag tror inte ledningen sover så oroligt för detta. Vi kunder fortsätter placera aktivt, vare sig det gynnar oss eller ej. Det är ju roligt."

Nej inget nytt, men 2021-resultatet är nytt
Tror jag sett statistik på hur många aktier folk har i snitt, vet inte om det var från Avanza.
Det spelar säkert in som förklaring, men tror inte det är en speciellt stor faktor.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

+142% för året blev det, mycket volatilitet i det jag håller nu dock som jag förväntar mig skall återhämta tappet som varit senaste 2 månaderna i vår. I november var jag +272% för året och tror på att komma dit igen snart, blir en boost till nästa års siffror i så fall.

Nice! Vad är ditt innehav?

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Vad har du för innehav? Du kan PMa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Nice! Vad är ditt innehav?

Skrivet av Dinkefing:

Vad har du för innehav? Du kan PMa mig.

Det mesta av uppgången kommer från Catena Media teckningsoptioner. Det jag håller just nu också, hög risk och hög volatilitet men bolaget går bra och tjänar mycket pengar. Fortsätter det så förväntar jag mig att aktiekursen kommer gå förbi topparna som varit under året. Men som allt annat sådant här, kan också förlora allt och man måste ha råd med att så kan ske också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det mesta av uppgången kommer från Catena Media teckningsoptioner. Det jag håller just nu också, hög risk och hög volatilitet men bolaget går bra och tjänar mycket pengar. Fortsätter det så förväntar jag mig att aktiekursen kommer gå förbi topparna som varit under året. Men som allt annat sådant här, kan också förlora allt och man måste ha råd med att så kan ske också.

Trevligt har också CTM+TO sen botten

Övriga sen botten är Zwipe och Tesla som största innehav, 30% Tesla i portföljen. Den ökar alldeles för snabbt så kommer bli en omstrukturering 2022. Inte för jag direkt tycker Tesla är för riskabel utan mer för strategins skull.

typo..
Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ah okej, sånna köp blir det bara med lekpengar för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Ah okej, sånna köp blir det bara med lekpengar för min del

Jag ser alla pengar jag har exponerat mot marknaden som lekpengar i någon mån. Tycker framförallt det är roligare att investera i hög risk med stor uppsida så brukar oftast göra det eftersom annars orkar jag inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Jag ser alla pengar jag har exponerat mot marknaden som lekpengar i någon mån. Tycker framförallt det är roligare att investera i hög risk med stor uppsida så brukar oftast göra det eftersom annars orkar jag inte.

Förstår, men när man bygger en pension med ett antal miljoner kan jag personligen inte leva med sådan volatilitet som är orsakad av risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Förstår, men när man bygger en pension med ett antal miljoner kan jag personligen inte leva med sådan volatilitet som är orsakad av risken.

Ne det förstås, tjänstepensionen ligger i tråkiga aktiefonder (visserligen med lite mer fokus på högre risk där också) så pengar till pensionen är en annan kassa. Även om jag legat med 7-siffriga belopp i Catena Media under året också så är det pengar som jag inte ”måste” ha för att leva i framtiden utan de kommer bara gå till onödig konsumtion vid något tillfälle i livet.

Permalänk
Medlem

Har 20% i Global indexfond för jag inte har orken att följa globala marknaden själv men vill ändå ha exponering. Resterande i aktier där jag blandar en större del investmentbolag med handplockade utdelningsaktier.

Detta är privata sparandet, utöver det är det diverse tjänstepensioner som ligger i fonder. Där följer jag det inte lika noga, kollar kanske in en gång per år.

Permalänk
Medlem

-5,56 % tackar Oncopeptides för det med en avkastning på -92,85%

Hade jag hållt mig borta från BioPharma bolag och spritt samma summa över mina andra aktier/fonder hade jag nog landat på + 20% surt sa räven.

Swedbank Roubor Ny Teknik A vart en besvikelse i år också med -0,68%

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

-5,56 % tackar Oncopeptides för det med en avkastning på -92,85%

Hade jag hållt mig borta från BioPharma bolag och spritt samma summa över mina andra aktier/fonder hade jag nog landat på + 20% surt sa räven.

Swedbank Roubor Ny Teknik A vart en besvikelse i år också med -0,68%

I år kanske ja men deras innehav kommer gå som tåget 2022. De ligger bra placerad just nu.

Många teknikbolag backade något sen kraftig uppgång 2020. Inget konstigt då de bolagen gick +100%+ då. Korrigering var ett faktum.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka för året i tråden. Mycket inspiration och bra tankar!

Har ägnat dagen åt att röja upp lite i administrationen kring min ekonomi. Har ÄNTLIGEN tagit tag i att flytta från Nordnet till Avanza pga av Nordnet inte hänger med (imho). Kopplat ihop mig och min fru till ett hushåll i Avanza. Flyttat en gammal privat ISP från Swedbank till Avanza. Samt att flytta så mycket som möjligt av mina pensionsförsäkringar från tidigare arbetsgivare till Avanza. Lär ta några månader innan allt går i lås. Men på sikt blir det lite mer översikt och lättare att hantera.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

32,33% på Avanza. Men det är sjukt egentligen. Har de svenska fonderna här. Cirka 1/3 av totala kapitalet. Kör idiotstrategin. indexfonder. Köp Avanza Zero för 500kr/månad. Logga in 20 år senare =profit. Fan det är sorgligt att många av mina vänner och bekanta vägrar att lyssna. Men investerar man inte, så blir man löneslav 4 life.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Vill bara tacka för året i tråden. Mycket inspiration och bra tankar!

Har ägnat dagen åt att röja upp lite i administrationen kring min ekonomi. Har ÄNTLIGEN tagit tag i att flytta från Nordnet till Avanza pga av Nordnet inte hänger med (imho). Kopplat ihop mig och min fru till ett hushåll i Avanza. Flyttat en gammal privat ISP från Swedbank till Avanza. Samt att flytta så mycket som möjligt av mina pensionsförsäkringar från tidigare arbetsgivare till Avanza. Lär ta några månader innan allt går i lås. Men på sikt blir det lite mer översikt och lättare att hantera.

Nordnet har ett par funktioner som Avanza saknar, bland annat automatspar på tillgänglig saldo på ett konto en viss dag enligt en förutbestämd fördelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Nordnet har ett par funktioner som Avanza saknar, bland annat automatspar på tillgänglig saldo på ett konto en viss dag enligt en förutbestämd fördelning.

Jepp. jag vet. Min granne är chef över ett antal utvecklingsteam på Nordnet och har dunderkoll på sidan, appen etc. Vi har pratat en hel del om Nordnet vs Avanza. Nordnet är bra på många sätt men till slut vägde det över till Avanzas fördel. Sen är det skönt att kunna köra hela familjen ihop på samma plattform.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata