Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Okej, då är det något som jag har missförstått. Ja, då blir detta ett alternativ om jag vill ha ytterligare hävstång.

Över 25% så är räntekostnaden hos Avanza 1,97%. Det är mer än vad bankerna tar för bolån. Under 25% kostar den 0.99%. Det är fortfarande konkurrenskraftigt mot bolånen.

Jag räknade lite på detta, kom fram till att om man har 100-500k så kan det vara fördelaktigt. Mest för att man kan få tillgång till pengar nu och inte vänta med tanke på att man ska köpa in sig hela tiden och inte försöka tajma marknaden enligt vad folk säger att forskarna säger (ej läst studierna själv).

Vi tar högsta exemplet, 500k. Då kan du låna 125k med 0,99% ränta. Ni struntar jag i att man, om värdet går ner på ens tillgångar, så blir det ju att man lånar mer och hoppar upp till 1,99% ränta om man är över 25% (detta kan hoppa upp och ner hos dem).

125 0000 x 0.0099 = 1237,5:- <- totalbeloppet att låna 125k i ett år. Dela på 365 och gångra med antalet dagar om du lånar om du gör detta tillfälligt för att få veta räntekostnaden.

Väldigt billigt att låna. Säg att börsen faller 20%, du hoppar upp i en saftig ränta som du inte tycker om. Då kan du helt enkelt sälja tillgångarna du lånat och sluta låna pengar. Således behöver du inte ha tjänat några stora summor i pengar på ett år innan du har tjänat in räntekostnaden och kan sälja när som, däremot om det har gått ner 30% så har dina 125k blivit 125 * 0,7 = 87,5k. Differensen blir 37,5k som man måste betala tillbaka till Avanza förutom räntan om börsen faller kraftigt.

För många med stabil ekonomi, 2 personer i hushållet, man kanske har buffert eller är höginkomsttagare, så är nog detta fullt möjligt utan att hamna i en total ekonomisk kris. Har man exempelvis 100k så kan man dela allt ovan med 5 för att få fram siffrorna och då är det endast 7,5k att betala tillbaka. Dock kommer en kris kanske man själv blir av med jobbet så finns så klart mer att ta i beaktan mer än sifforna, alla har en egen situation.

Sedan är väl räntan avdragsgill eller var det heter hos skatteverket? Då blir det ännu billigare med 30% ränteavdrag.

Jag tycker det är väldigt bra deal med vissa risker men som kan vara bra att köra på vid summor mellan 0-500k, man kan då får en hävstång i sitt sparande i början vilket gör stor skillnad på sikt men kraschar börsen imorgon är det självklart inte något man vill ha just då. Stark rekommendation att köra lånedelen i stora globala indexfonder, kör man en viss aktie så kan ju den falla när som helst och sker det kan ovanstående scenario bli delvis verkligt på en gång trots att börsen går bra.

Tar gärna emot rättelser om jag har missförstått något men lite så här går mina tankar med reservation för personers olika situationer har stor inverkan på om man ska låna eller ej.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem

Själv så ser jag era resonemang om att låna för att investera i värdepapper som ett tecken på att själv gå ur börsen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Själv så ser jag era resonemang om att låna för att investera i värdepapper som ett tecken på att själv gå ur börsen…

Det klassiska varningstecknet att kvällstidningarna skriver om hur man investerar är ju också i full fart. Som vanligt blir det småsparare som kommer in sent och blir rädda/behöver pengarna som kommer bränna sig.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det klassiska varningstecknet att kvällstidningarna skriver om hur man investerar är ju också i full fart. Som vanligt blir det småsparare som kommer in sent och blir rädda/behöver pengarna som kommer bränna sig.

Om du ska använda det som säljsignal skulle du ha sålt för flera år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om du ska använda det som säljsignal skulle du ha sålt för flera år sedan.

I en normal värld så hade det varit så ja, sen kom corona och världens stater bestämde sig för att dopa ekonomierna kombinerat med att folk fick mer pengar än någonsin över till börsen när de inte kunde resa o.s.v. Det kommer gå över, frågan är bara när, det kan nog fortsätta uppåt ett tag till.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

"Don't fight the Fed."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Vad tycker ni om Avanzas Värdespapperskredit (tidigare Superlånet) för att få ett hävstång på sitt sparande? Kostnaden för att låna pengar ändras beroende på hur mycket man lånar. Den nivån jag är intresserad av är ett lån på upp till 25% av mitt total innehav. Räntekostnaden för det skulle bli 0.99%. Ränteavdrag på 1/3 av räntekostnaden tillkommer. Det är väldigt billigt! Jag är bara intresserad av att köpa indexfonder och min sparhorisont är lång.

Anledningen att jag tänker på att låna till fonder beror på att jag tycker att jag för många år sedan investerade fel. Då investerade jag mina pengar på två olika sätt.

1. Med ett stort belopp valde jag att köpa indexfonder.
2. Med ett annat stort belopp valde jag att betala av mitt och sambons bolån.

När jag tittar på dessa två investeringar så ångrar jag att jag betalade av bolånet. Sedan dess har mina fonder gett mig en fantastisk avkastning på de investerade pengarna. Men bolånet, till skillnad från fonderna, har endast gett mig en avkastning som avser räntekostnaden för lånet. På den tiden hade vi, om vi inte räknar med ränteavdraget, cirka 1.19% i räntekostnad på lånet. Dessutom har jag och sambon delad ekonomi så räntekostnaden för hälften av bolånet var ingen kostnad för mig. Jag gav henne ett räntefritt lån på detta sätt.

Hur som helst borde jag ha behållit bolånet och satt in mer pengar på marknaden. Jag tänker att det går att "läka detta" genom Superlånet. Det är billigt, jag har stabilt jobb och jag har en lång sparhorisont.

Var försiktig är min uppmaning, när vi är vid ATH så är riskerna större än om du lånat för att köpa efter en börskrasch. Du får även hävstång om börsen vänder om och störtdyker (dvs förlusterna blir större).

Att utöka bolånet för att köpa hade varit mycket bättre i mina ögon, när du handlar med värdepapperskredit (buying on margin) så kan du bli överbelånad och tvångslikviderad (din mäklare säljer dina VP för att täcka dina nedgångar/förluster). Det kan inte ske om du använt bolån istället.

Se citat från Avanza:

Vad innebär det att vara överbelånad, och vad händer då?
När du är överbelånad har du lånat mer än du får. Om det händer behöver du själv reglera det. Du kan göra det genom att sätta in mer pengar eller sälja delar av ditt innehav.
Vi försöker självklart alltid informera dig om du blir överbelånad. Det gör vi genom att skicka ett meddelande till ditt konto och även skicka ut att det finns ett meddelande att läsa hos oss till din privata mailadress. Se alltså gärna till att du har en aktuell mailadress hos oss för att undvika att missa viktig information.

Även om vi alltid gör vårt bästa för att hålla dig uppdaterad, så har vi inte någon informationsskyldighet när det handlar om överbelåning. Vid överbelåning har vi rätt att sälja av innehav för att reglera din skuld. Det kan vi göra utan att meddela i förväg och du kan du själv inte påverka vad som säljs. Därför är det viktigt att du alltid har goda marginaler när du handlar med kredit och håller lite koll på utvecklingen på ditt konto, så att du aldrig riskerar att bli överbelånad.

Dold text

Buying on margin var populärt under 1920-talet i USA, då kunde man låna upp till 90% och stå för 10% av kostnaden själv.

förtydligade sista meningen
Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Var försiktig är min uppmaning, när vi är vid ATH så är riskerna större än om du lånat för att köpa efter en börskrasch. Du får även hävstång om börsen vänder om och störtdyker (dvs förlusterna blir större).

Du menar att du psykologiskt upplever det som att riskerna är större?

Börsen står högre idag än igår. Är risken större än igår? Om det går ner imorgon, är risken lägre då?

När vet du att du befinner dig efter en börskrasch?

Någon som köpt Google på ATH i 2010, är det lägre eller högre risk när de köper på ATH i 2021? Det kan vara så att Google inte hade någon ATH 2010 eller 2021, jag har inte kollat men det är inte så viktigt. Ta nu en aktie som gjorde motsatt utveckling under samma tidsperiod och ställ dig samma fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Börsen står högre idag än igår. Är risken större än igår? Om det går ner imorgon, är risken lägre då?

Jag menar att matematiskt så är riskerna större.

Om någonting går upp utan att det fundamentala hänger med så är risken för nedsida större.

Snitt är 17.
Vid 45 så är risken för nedsida stor (riskabelt att använda värdepapperskredit)
Vid 5 så är risken för nedsida liten (säkrare att använda värdepapperskredit)

Skrivet av pine-orange:

Jag vet inte när en börskrasch kommer, jag vet inte hur länge den kommer hålla i sig och jag vet inte hur många % börsen kommer tappa.

Men för att underhålla dig med ett svar: när Aftonbladet slutar skriva artiklar om investera, när gemene man tycker aktier är tråkigt igen och när värderingarna ligger under 17 på Shiller.

Skrivet av pine-orange:

Någon som köpt Google på ATH i 2010, är det lägre eller högre risk när de köper på ATH i 2021? Det kan vara så att Google inte hade någon ATH 2010 eller 2021, jag har inte kollat men det är inte så viktigt. Ta nu en aktie som gjorde motsatt utveckling under samma tidsperiod och ställ dig samma fråga.

Jag använder inte värdepapperskredit själv, och skulle inte rekommendera någon småsparare att använda det överhuvudtaget då man inte "äger" sina VP själv utan kan bli tvångslikviderad utan samtycke vid nedgång.

Ska man ändå göra det i dagsläget så uppmanar jag till att man är försiktig och alert på vad som händer på börsen.

Och vill du att jag ska göra enskilda aktieanalyser åt dig så får du Swisha mig en slant 😉

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Om inget har förändrats med bolaget och priset går upp då går risken upp. Om man ser det på en sådan lång period som 2010 till 2021 så har förmodligen väldigt mycket förändrats hos ett bolag. Titta t.ex. på Intel från 2000 till 2021; värdet på aktien har gått ner dramatiskt, men omsättning och vinst har gått upp väldigt mycket. Bolag kan vara extremt bra, men ändå bli temporärt övervärderade. Om tillväxten hos t.ex. Google skulle stagnera kraftigt så skulle de också falla.

Om man istället ser på kortare sikt, där ett bolag gått upp 50% på 3 månader, då var bolaget antingen sannolikt antingen undervärderat pga irrationell rädsla eller så är det nu förmodligen övervärderat, men bolaget har oftast inte förändrats så mycket på 3 månader. Risken har därmed gått upp. Senare kanske det visar sig att de hade tillräckligt stor tillväxt och 50% kanske inte ens var tillräckligt mycket, men för dom som saknar information hade risken ändå gått upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Jag menar att matematiskt så är riskerna större.

Om någonting går upp utan att det fundamentala hänger med så är risken för nedsida större.

https://i.imgur.com/aQgXH1f.png

Snitt är 17.
Vid 45 så är risken för nedsida stor (riskabelt att använda värdepapperskredit)
Vid 5 så är risken för nedsida liten (säkrare att använda värdepapperskredit)

Det är svårt att reducera risken för ett börsras till något nyckeltal och om det hade gått så blir det meningslöst när folk börjar använda det som en köp- eller säljsignal. Du kan använda samma nyckeltal och hävda att det var relativt säkert kring finanskrisen 2008-2009 men det var det ju inte.

Citat:

Jag vet inte när en börskrasch kommer, jag vet inte hur länge den kommer hålla i sig och jag vet inte hur många % börsen kommer tappa.

Men för att underhålla dig med ett svar: när Aftonbladet slutar skriva artiklar om investera, när gemene man tycker aktier är tråkigt igen och när värderingarna ligger under 17 på Shiller.

Du föreslog, om man ska använda kredit, att använda det efter en börskrasch. Om vi inte vet när den tar slut blir det ganska svårt att göra. Du föreslog också att inte göra det på en ATH för det är mer riskfyllt, men om vi kollar på OMXSPI (eller vilket annat börsindex som helst) så har vi haft nya ATHs hela tiden. Det är lite det som är själva poängen med att investera på börsen. Om du inte tror på att vi kommer fortsätta få ATHs borde dina pengar inte finnas på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är svårt att reducera risken för ett börsras till något nyckeltal och om det hade gått så blir det meningslöst när folk börjar använda det som en köp- eller säljsignal. Du kan använda samma nyckeltal och hävda att det var relativt säkert kring finanskrisen 2008-2009 men det var det ju inte.
Du föreslog, om man ska använda kredit, att använda det efter en börskrasch. Om vi inte vet när den tar slut blir det ganska svårt att göra. Du föreslog också att inte göra det på en ATH för det är mer riskfyllt, men om vi kollar på OMXSPI (eller vilket annat börsindex som helst) så har vi haft nya ATHs hela tiden. Det är lite det som är själva poängen med att investera på börsen.

Jag rekommenderar att man inte använder hävstång alls som småsparare, men att vara försiktig om du ändå gör det.

2008 låg Shiller på 27.5, alltså en bra bit över snittet. Det skulle inte jag kalla för säkert. Om du satte en pistol mot mitt huvud och tvingade mig så skulle jag säga att 5 är relativt säkert.

Allt handlar om risk och risktoleranser, och i slutändan är det bara du som kan ta det beslutet.

Tror du det finns mer utrymme för uppsida på börsen om Shiller ligger på
5 eller 45?
10 eller 40?
15 eller 35?

Tror du det finns mer utrymme för nedsida på börsen om Shiller ligger på
45 eller 5?
40 eller 10?
35 eller 15?

Ta bort ordet börskrasch, du hakar upp dig på det. Det handlar om värderingar, tror du värderingarna är högre eller lägre efter en börskrasch? Det är det som är poängen.

Du behöver inte använda Shiller, använd vad du vill. Men det är fint att ha något att utgå ifrån så man får lite perspektiv.

Skrivet av pine-orange:

Om du inte tror på att vi kommer fortsätta få ATHs borde dina pengar inte finnas på börsen.

Blanda inte ihop att vara på börsen och att vara på börsen med hävstång.

Citat:

Warren Buffett: My partner Charlie (Munger) says there is only three ways a smart person can go broke: liquor, ladies, and leverage.

skrev 40 istället för 10
Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Smileduck:

Jag räknade lite på detta, kom fram till att om man har 100-500k så kan det vara fördelaktigt. Mest för att man kan få tillgång till pengar nu och inte vänta med tanke på att man ska köpa in sig hela tiden och inte försöka tajma marknaden enligt vad folk säger att forskarna säger (ej läst studierna själv).

Vi tar högsta exemplet, 500k. Då kan du låna 125k med 0,99% ränta. Ni struntar jag i att man, om värdet går ner på ens tillgångar, så blir det ju att man lånar mer och hoppar upp till 1,99% ränta om man är över 25% (detta kan hoppa upp och ner hos dem).

125 0000 x 0.0099 = 1237,5:- <- totalbeloppet att låna 125k i ett år. Dela på 365 och gångra med antalet dagar om du lånar om du gör detta tillfälligt för att få veta räntekostnaden.

Väldigt billigt att låna. Säg att börsen faller 20%, du hoppar upp i en saftig ränta som du inte tycker om. Då kan du helt enkelt sälja tillgångarna du lånat och sluta låna pengar. Således behöver du inte ha tjänat några stora summor i pengar på ett år innan du har tjänat in räntekostnaden och kan sälja när som, däremot om det har gått ner 30% så har dina 125k blivit 125 * 0,7 = 87,5k. Differensen blir 37,5k som man måste betala tillbaka till Avanza förutom räntan om börsen faller kraftigt.

För många med stabil ekonomi, 2 personer i hushållet, man kanske har buffert eller är höginkomsttagare, så är nog detta fullt möjligt utan att hamna i en total ekonomisk kris. Har man exempelvis 100k så kan man dela allt ovan med 5 för att få fram siffrorna och då är det endast 7,5k att betala tillbaka. Dock kommer en kris kanske man själv blir av med jobbet så finns så klart mer att ta i beaktan mer än sifforna, alla har en egen situation.

Sedan är väl räntan avdragsgill eller var det heter hos skatteverket? Då blir det ännu billigare med 30% ränteavdrag.

Jag tycker det är väldigt bra deal med vissa risker men som kan vara bra att köra på vid summor mellan 0-500k, man kan då får en hävstång i sitt sparande i början vilket gör stor skillnad på sikt men kraschar börsen imorgon är det självklart inte något man vill ha just då. Stark rekommendation att köra lånedelen i stora globala indexfonder, kör man en viss aktie så kan ju den falla när som helst och sker det kan ovanstående scenario bli delvis verkligt på en gång trots att börsen går bra.

Tar gärna emot rättelser om jag har missförstått något men lite så här går mina tankar med reservation för personers olika situationer har stor inverkan på om man ska låna eller ej.

Att investera in allt på en gång är en mycket dumstridig strategi om man inte verkligen vet att företaget har en bra ekonomi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Att investera in allt på en gång är en mycket dumstridig strategi om man inte verkligen vet att företaget har en bra ekonomi.

Det gäller alltid. Men ett företag behöver mer än en bra ekonomi för att det ska vara en bra investering. T.ex. god vinst & tillväxt relativt värdering.

Permalänk
Skrivet av Matvraket:

Det gäller alltid. Men ett företag behöver mer än en bra ekonomi för att det ska vara en bra investering. T.ex. god vinst & tillväxt relativt värdering.

This! Såklart!

Men de tre sakerna är viktiga. Dock kan det ju inte fortsätta i evighet men då har man ändå tjänat sig en hacka om det inte blir en börskrasch framöver.

Permalänk
Inaktiv

Se till att ha 500K på ett konto på Avanza så får du räntefritt upp till 50K. Har den mest för eventuell tilldelning vid en IPO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Se till att ha 500K på ett konto på Avanza så får du räntefritt upp till 50K. Har den mest för eventuell tilldelning vid en IPO.

För små lånebelopp är det verkligen den bästa lösningen. Just vid IPOer med osäker tilldelning är det smidigt.

Permalänk
Medlem

Hej hej
Jag har inte så mycket inkomst men har fått ett tips att skapa ett konto på Avanza och lägga några pengar i en fond som heter Avanza Global varje månad.

Någon annan som använt den fonden och vet hur bra den är? Det står att den ska gå upp med 32% inom ett år, men har ingen aning hur dom kan räkna ut sånt där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Hej hej
Jag har inte så mycket inkomst men har fått ett tips att skapa ett konto på Avanza och lägga några pengar i en fond som heter Avanza Global varje månad.

Någon annan som använt den fonden och vet hur bra den är? Det står att den ska gå upp med 32% inom ett år, men har ingen aning hur dom kan räkna ut sånt där.

”Ska” är ett väldigt starkt ord. Men ska du ha en fond så funkar Avanza Global utmärkt. se till att starta en ISK.

Permalänk
Skrivet av Smileduck:

Det är en väldigt bra deal. Det gäller dock att ha koll på vilken räntenivå man hamnar på. Det är en nackdel att man behöver ha lite koll på vilken räntenivå man ligger på beroende på om marknaden faller.

Den största nackdelen är dock tvångsinlösen om marknaden skulle störtdyka. Men har man inte blivit galen och lånat jättebelopp i förhållande till ens värde på Avanza så krävs det en väldigt stor nedgång innan det sker.

Det är det sista som är den största nackdelen med lån via Avanza. Med bolån bryr sig inte banken om man ens värdepapper har kraschat. Det enda som är viktigt för dem är att man klarar amortering plus räntekostnaden.

Jag ringde min bank idag och frågade om det gick att belåna huset och använda pengarna till exempelvis bil, investeringar i fonder eller annat dylikt. De sa att det gick. Så jag hade fel om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

”Ska” är ett väldigt starkt ord. Men ska du ha en fond så funkar Avanza Global utmärkt. se till att starta en ISK.

Ja precis det gjorde jag!
Tack så mycket, antar att mina föga 500 kr i månaden inte kommer växa så mycket, men det är väl bättre än att dom ligger på sparkontot på swedbank!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hej hej

Nej, det står att den har gått upp så mycket. Vad som händer i framtiden kan vi bara gissa.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, det står att den har gått upp så mycket. Vad som händer i framtiden kan vi bara gissa.

Tack så mycket, jag är inte jätteinsatt i sånt här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack så mycket, jag är inte jätteinsatt i sånt här!

500 kr/månad blir en bra slant på några års sikt även med mindre ökning än det senaste året. Med 7% årlig avkastning har du 85 000 på kontot efter 10 år.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Hej hej

Tror du har läst något galet nånstans, finns självklart inga garantier på att något >SKA gå upp med 32% på ett år, då skulle vi alla vara miljonärer. Den kan lika gärna gå ner 32% inom ett år. Fonder ska du se på låååång sikt, 10år+

Månadsspara i fonder, man räknar med att dubbla insatt kapital på ca 7-10år i en fond

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Tror du har läst något galet nånstans, finns självklart inga garantier på att något >SKA gå upp med 32% på ett år, då skulle vi alla vara miljonärer. Den kan lika gärna gå ner 32% inom ett år. Fonder ska du se på låååång sikt, 10år+

Månadsspara i fonder, man räknar med att dubbla insatt kapital på ca 7-10år i en fond

Japp, jag har redan blivit korrigerad

Skrivet av zarkov:

500 kr/månad blir en bra slant på några års sikt även med mindre ökning än det senaste året. Med 7% årlig avkastning har du 85 000 på kontot efter 10 år.

Jisses! Låter jättebra, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jisses! Låter jättebra, tack!

Kom ihåg att det inte är någon garanterad avkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Kom ihåg att det inte är någon garanterad avkastning.

Förstår, men det ska i alla fall vara en av dom säkrare fonderna, det får duga för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Förstår, men det ska i alla fall vara en av dom säkrare fonderna, det får duga för mig.

Jag personligen hade valt länsförsäkringar global indexnära istället för avanza global. Länsförsäkringars fond innehåller många fler bolag vilket ger en liten extra riskspridning. Avgiften blir i praktiken densamma pga skattesatsen på avanzas fond
https://www.smaspararguiden.se/blogg/skatteregler-gor-lansfor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag personligen hade valt länsförsäkringar global indexnära istället för avanza global. Länsförsäkringars fond innehåller många fler bolag vilket ger en liten extra riskspridning. Avgiften blir i praktiken densamma pga skattesatsen på avanzas fond
https://www.smaspararguiden.se/blogg/skatteregler-gor-lansfor...

Många fler bolag? LF innehåller 1484 bolag i nuläget och Avanza drygt 1500 (hittar ingen exakt siffra) så skillnaden är minimal men till Avanzas fördel. LF är dock något billigare totalt sett så brukar rekommendera den.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB