SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Bygga/köpa router?

Hallå

Har använt pfsense i flera år på en äldre (e4400) 12+år gammal dator dom sista åren. Den är numera lagd på återvinning, har mindre plats, sämre utrymme för en nätverksgarderob, och mindre pengar än vanligt för tillfället. Använde en edgerouter X för några år sedan men den blev en pappersvikt efter en firmware uppgradering som brickade den. (jaja finns uart och man kan skruva isär den) men den las på återvinningen för flera år sedan.

Letar efter en värdig ersättare. Har liten erfarenhet av vanliga "asus" "dlink" konsument routers men det jag ogillar är den dåliga uppdateringsfrekvensen och stöd som slutar efter 2-3 år. Jag vill bygga för längre en så och helst inte vara beroende av vendor lock. Vet att en del flashar om sina asus vissa modeller men det känns också lite out-of-the-scope.

Har tittat på edgerouter igen men det finns typ ingenting i lager i någon butik i Sverige. Det som finns är unifi usg gateway men även den är svår att få tag på, även om jag har möjlighet att åka till webbhallen infra och köpa den i morgon. Det som talar emot är åldern. Den är 5+ år gammal och även edgeroutern är gammal. Ryktet säger att unifi inte kommer fokusera mycket på dom enheterna så länge till, samt dom har aldrig fått någon egentlig refresh.

Har kikat något på teklager.se som säljer relativt små, färdig konfigurerade/okonfigurerade mindre diy ish hårdvara. Men just nu känns det lite overkill och något över min prispunkt. Kikat lite på och det enda vettiga jag hittar är mindre lådor från Amazon, men där är det oftast säljare utomlands och jag håller mig helst inom Svedala.

Jag letar efter en lösning som helst är fläktlös, drar mindre ström än en 12+ gammal intel, behöver ingen "power" men vill kunna rulla min egen lösning som Opnsense/Pfsense.

Har kikat lite på mikrotic och verkar hitta mycket positivt. men återigen tillgång och långt stöd. Har ingen erfarenhet av dom egentligen.

Har forumet några tips på vad som ger mest för pengarna? Vill helst inte spendera mer än 2000kr, men beroende på lösning kan jag vara flexibel något över det taket. Billigare desto bättre men viktigare är rätt hårdvara. Vad kör ni själva? Hur tänker ni kring framtiden för usg/edgerouter från Ubiquity? Använder idag en gammal isp levererad historia som fick sin senaste uppdatering 2016 parat med en unifi AP så det trådlösa är ok, gateway delen är horribel.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem

Kör mikrotik.
Uppdateringarna är vad jag vet generella och stödjer alla modeller med samma arkitektur.
De lanserade nyss version 7 av sitt OS, tyckte de nämnde något om att de supportrar även äldre hårdvara.
Får känslan att de fortsätter ge ut uppdateringar länge även äldre enheter.
(Kolla deras YouTube video om version 7)

Alla enheterna har samma möjligheter, dvs ingen enhet är låst i mjukvaran.
Däremot kan en billigare enhet få svårare att orka med vissa funktioner vid högre belastning.

Ibland har jag dock fått felsöka i flera timmar för att jag missat nån inställning, men gissar att även de kan hända i pfsense innan man lärt sig det.
(Fick den inte att routa i mitt fall, hade glömt gateway för dhcp servern)

Annars är de nog edgerouter som gäller.

Övriga konsument routrar är det inge fel på, men jag kommer troligen inte gå tillbaka till dem.
De har dock blivit bättre på senare tid, iaf funtionsmässigt.
Men som du säger, de vill gärna att man köper ny utrustning (och slutar uppdatera).

Permalänk
Medlem

Köpte en MikroTik hap ac3 för några veckor sedan.

- Det är ju ingen konsumentrouter och är mer inriktad till mer intresserad/kunniga användare. Ändra inställningar är svårare än vanliga routrar.

- Pre Configen suger balle. Du måste ändra en hel del för att få det att rulla smidigt.

- Många inkl jag själv har haft problem med mikrotiken och Appleenheter. Wi-Fi droppar på vissa enheter. Jag har en äldre iPad där den droppar ibland men på en samma modell fast nyare inga problem. 2.4 GHz nätet fungerar bättre på dessa enheter.

- mikrotikens Wi-Fi prestanda tillhör inte dom bättre. Punkten jag är mest missnöjd med. Bara läsa på deras forum så märker du. Ångrar köpet ibland pga detta.

- Saknar WiFi6

- Problemen jag upplever via wifi på Appleenheterna mörker jag inte av på androiden eller laptopen som kör Windows. Förutom att jag på datorn ser den dåliga signalstyrkan även om jag kan maxa mina Lina.

- Den är otroligt kraftfull annars. Du kan segmentera nät via VLAN, bygga brandväggfilter; föräldrarkontroll o massa mer.

Jag kanske använder 10-20% av funktionaliteten. Du får mycket för pengarna. Kostar dryga 1000 kr.

Så om du vill köpa något billigt; gillar att pilla och konfiga; kan leva med sämre Wi-Fi-prestanda än övriga midrangen routrar så kör på.

Finns bra med dokumentation och instruktioner på deras sida o nätet.

Permalänk
Medlem

Varför inte satsa på typ en beggad optiplex sff och köra pfsense/opnsense eller sophos utm?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

En edgerouter X kostar runt 600 pengar och får fortfarande uppdateringar.
Det tråkiga är väl att den är lite äldre och inte klarar gigabit fullt ut ifall man har det.

Men jag har 250/250 och till det räcker den utmärkt och uppdateringar ramlar fortfarande in.
Kör EdgeOS v2.0.9-hotfix.2 på den utan problem och har en Unifi AP AC lite för den trådlösa delen.

Så om du inte vill lägga alltför mycket pengar nu så kan det ju vara ett alternativ ?

Permalänk
Medlem

Du säger att du tycker om pfSense, men vilken throughput behöver du?

Dustinhome har färdigbyggda Netgate router, i lager dessutom, där Netgate 1100 nästan ryms i din budget. Men ifall du behöver något kraftigare så blir det så klart dyrare. Kan vara värt att kolla upp i alla fall.

Permalänk
Medlem

Undvika vendor lock-in och billigt är ju inte en lätt kombination. Jag tänker inte rekommendera något eftersom jag inte är speciellt påläst, men här är några alternativ jag själv skulle researcha om det var aktuellt att skaffa en ny lösning byggd på OpenWrt. Vissa av dem går ju säkert köra med OEM-firmware tills de slutar uppdateras.

Belkin RT3200/Linksys E8450: Samma AX-router i olika skepnader. Har ingen koll på tillgängligheten i Sverige/Europa.

Raspberry Pi 4 kompletterad med dum-switch och/eller AP: Tillgängligheten är ju begränsad…

QNAP QHora-301w: Dyr för din budget. Har inget officiellt stöd än, men kör samma hårdvara som Xiaomi AX6000 och båda har visst inofficiellt stöd.

Begagnad Linksys WRT3200ACM/ Linksys WRT32X/Netgear R7800. Gamla modeller som sägs fungera bra med OpenWrt.

Ny eller begagnad Edgerouter-X.

Turris i olika varianter. Det ska komma något nytt snart tror jag.

MochaBin-5G: Kickstarter-projekt. WiFi-korten som sägs ha Open Source-stöd har inte det egentligen, det finns alternativ att köpa (dock dyrt med frakt och inte med fantastisk tillgänglighet).

Om man ska köra pfSense/OPNSense billigt så antar jag att det är någon billig kinamonterad X86-låda som gäller, sådana har jag absolut ingen koll på. Om man inte är priskänslig så är ju Teklagers utbud intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Du säger att du tycker om pfSense, men vilken throughput behöver du?

Dustinhome har färdigbyggda Netgate router, i lager dessutom, där Netgate 1100 nästan ryms i din budget. Men ifall du behöver något kraftigare så blir det så klart dyrare. Kan vara värt att kolla upp i alla fall.

Den där ser riktigt bra ut för mina ändamål, och något som finns i lager. Det lutar att det blir ett köp av den där, kanon med pfsense som man är van vid. Tack för tips! Klarar den att routa 500mbit som den ska göra enligt spec är jag nöjd!

Tack alla andra för tips också!

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop