Hallå
Har använt pfsense i flera år på en äldre (e4400) 12+år gammal dator dom sista åren. Den är numera lagd på återvinning, har mindre plats, sämre utrymme för en nätverksgarderob, och mindre pengar än vanligt för tillfället. Använde en edgerouter X för några år sedan men den blev en pappersvikt efter en firmware uppgradering som brickade den. (jaja finns uart och man kan skruva isär den) men den las på återvinningen för flera år sedan.
Letar efter en värdig ersättare. Har liten erfarenhet av vanliga "asus" "dlink" konsument routers men det jag ogillar är den dåliga uppdateringsfrekvensen och stöd som slutar efter 2-3 år. Jag vill bygga för längre en så och helst inte vara beroende av vendor lock. Vet att en del flashar om sina asus vissa modeller men det känns också lite out-of-the-scope.
Har tittat på edgerouter igen men det finns typ ingenting i lager i någon butik i Sverige. Det som finns är unifi usg gateway men även den är svår att få tag på, även om jag har möjlighet att åka till webbhallen infra och köpa den i morgon. Det som talar emot är åldern. Den är 5+ år gammal och även edgeroutern är gammal. Ryktet säger att unifi inte kommer fokusera mycket på dom enheterna så länge till, samt dom har aldrig fått någon egentlig refresh.
Har kikat något på teklager.se som säljer relativt små, färdig konfigurerade/okonfigurerade mindre diy ish hårdvara. Men just nu känns det lite overkill och något över min prispunkt. Kikat lite på och det enda vettiga jag hittar är mindre lådor från Amazon, men där är det oftast säljare utomlands och jag håller mig helst inom Svedala.
Jag letar efter en lösning som helst är fläktlös, drar mindre ström än en 12+ gammal intel, behöver ingen "power" men vill kunna rulla min egen lösning som Opnsense/Pfsense.
Har kikat lite på mikrotic och verkar hitta mycket positivt. men återigen tillgång och långt stöd. Har ingen erfarenhet av dom egentligen.
Har forumet några tips på vad som ger mest för pengarna? Vill helst inte spendera mer än 2000kr, men beroende på lösning kan jag vara flexibel något över det taket. Billigare desto bättre men viktigare är rätt hårdvara. Vad kör ni själva? Hur tänker ni kring framtiden för usg/edgerouter från Ubiquity? Använder idag en gammal isp levererad historia som fick sin senaste uppdatering 2016 parat med en unifi AP så det trådlösa är ok, gateway delen är horribel.