Permalänk
Medlem

Hjälp med med CSV-fil

Hej,

Försöker ta bort några kolumner från en csv fil i excel så endast några kolumner återstår. Får inte till det i huvudtaget. Kan någon hjälp mig?

Dokumentet innehåller lite känslig info så skicka gärna ett PM så skickar jag filen och berättar vilka kolumner som skall tas bort.

Hade uppskattat detta jättemycket då jag själv inte förstår hur man jobbar i excel eller med csv filer.

Gott nytt år

/Andreas

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Avstängd

Öppna CSV-filen i Excel. Ta bort kolumnerna och spara som CSV.

Permalänk
Medlem

Och om excel av nån anledning inte autoformatterar CSV:n när du öppnat excel (dvs du får bara en massiv textmassa i A-kolumnen) - markera A-kolumnen, gå till fliken "Data" och klicka på "Text till kolumner".

Då får du upp en ganska självförklarande guide som tar dig genom konverteringen.
(Välj "avgränsade fält" i första valet och klicka i semikolon eller komma eller vad nu filen använder för avskiljare i nästa val)

*edit*
Att ta bort kolumnerna sen ska inte vara svårt. Bara högerklicka på själva bokstaven högst upp i kolumnen (A, B, C osv) och klicka på "ta bort".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Får du inte till det i excel så testa libreoffice calc - jag nar märkt att ibland har excel och calc hanterat dem olika.
Spara undan orginalfilen innan du ger dig på försöken.

Permalänk

Öppna csv filen med notepad++ https://notepad-plus-plus.org/downloads/
Betydligt enklare att använda för .csv filer än excel

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från blåskärmsoperativet så finns är AWK är inbyggt i varenda mac eller linux distro. Det är ett verktyg från 1977. Lär du dig det behöver du inte lära dig något nytt så fort Office-Clippy bestämmer sig för att vända upp och ner på användargränssnittet igen för att trakassera sina användare.

cat inputfil.csv | awk -F";" '{ print $1";"$2}'

cat - listar filen
| - Pipe tar output vidare till awk
awk - processar i detta fall väljer F flaggan separator semikolon. Och printar ut fält 1 och 2 med ett semikolon emellan.

Vill du spara ner det till en fil istället för skärmen så kastar du bara ut det till en fil t.ex:

cat inputfil.csv | awk -F";" '{ print $1";"$2}' > outputfil.csv

Permalänk
Medlem

Lösning med powershell som alla windowsmaskiner har.

Om vi har denna csv csvtest.csv

kolumn1,kolumn2,kolumn3 hej1,hej2,hej3, tjoho1,tjoho2,tjoho3

Starta powershell, navigera till mappen filen ligger i och kör

Import-Csv .\csvtest.csv | select kolumn1, kolumn3 | Export-Csv newtestcsv.csv

Nu har vi skapat en ny fil som ser ut såhär

"kolumn1","kolumn3" "hej1","hej3" "tjoho1","tjoho3"

Det är nu quotes runt varje värde som är korrekt csv, det ska ändå gå att öppna i excel eller liknande.
Om filen inte använder , som "delimiter" mellan värdena behöver du bara ange den som används, t ex Import-Csv .\csvtest.csv -Delimiter ";"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Försöker ta bort några kolumner från en csv fil i excel så endast några kolumner återstår. Får inte till det i huvudtaget.

Hmm det slog mig inte förrän nu:
Vill du att slutresultatet blir en excel fil eller ska den fortfarande vara i csv format?
Om du är ok med att konvertera till excel så är det nog inga problem - då funkar instruktionerna ovan.
Men om filen måste vara kvar som csv kan det nog bli svårare. Vet inte om excel klarar det automatiskt. (Jag har nog aldrig provat)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm det slog mig inte förrän nu:
Vill du att slutresultatet blir en excel fil eller ska den fortfarande vara i csv format?
Om du är ok med att konvertera till excel så är det nog inga problem - då funkar instruktionerna ovan.
Men om filen måste vara kvar som csv kan det nog bli svårare. Vet inte om excel klarar det automatiskt. (Jag har nog aldrig provat)

Tjenare,

Löste det med en kommentar ovan. Använde LibeCalc, då fungerade det precis som det skall och såg ut som jag förväntade mig. Innan såg det ut som jag vet inte vad hehe.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.