Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem

Är det helt omöjligt att få tag på Tony Hawk proskater 1+2 till Switch? Verkar inte säljas i Sverige

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nicklidstrom:

Är det helt omöjligt att få tag på Tony Hawk proskater 1+2 till Switch? Verkar inte säljas i Sverige

Det finns väl i butiken på konsolen?

Permalänk
Skrivet av snajk:

Han vill väl uppenbarligen ha det fysiskt.

Ja det är svårt att fa tag på. Kolla tradera, dyker upp då pch då där.

Permalänk

Hej allihop!

Har precis gått och spontanköpt en Switch Oled och behöver lite råd.

Är uppvuxen med NES, SNES och 64. Spelade Mario och Donkey kong. Nu 20 år senare kände jag att de finns lite tid över hemma och att jag tänkte fylla de med lite nyare versioner av de gamla spelen. Har alltså aldrig spelat wii.

Köpte Switch för att kunna spela någon timme eller två här och där. Men för en som inte hängt med i utvecklingen på bra många år så finns de ju en massa varianter att välja på numera, och behöver därför lite guidning.
Planen är att spela ensam. Har ingen större lust att koppla upp mig online. Ungarna är dessutom i bebisålder så inte aktuellt med spel tillsammans med dom, än. När jag läser på lite nu efter köpet så verkar de som att flera av Mario-varianterna är mer anpassade för multiplayer.

Finns de någon som lirar Mario på Switch ensam? Vilket Mario-spel i så fall?
Donkey Kong, tankar om det för ensamspelare?
Något annat spel-tips från någon som känner igen sig i min situation?

Är helt ny på forumet så ber om ursäkt om jag bryter mot någon regel.
Vågar inte packa upp och installera Switchen om det nu är så att jag gjort bort mig och köpt leksak som är mer anpassad för multiplayers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Aa kanske det gör men tänkte köpa det i present är ju lite roligare att ge en fysisk gåva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnewaise:

Hej allihop!

Är uppvuxen med NES, SNES och 64. Spelade Mario och Donkey kong. Nu 20 år senare kände jag att de finns lite tid över hemma och att jag tänkte fylla de med lite nyare versioner av de gamla spelen. Har alltså aldrig spelat wii.

Köpte Switch för att kunna spela någon timme eller två här och där. Men för en som inte hängt med i utvecklingen på bra många år så finns de ju en massa varianter att välja på numera, och behöver därför lite guidning.
Planen är att spela ensam. Har ingen större lust att koppla upp mig online. Ungarna är dessutom i bebisålder så inte aktuellt med spel tillsammans med dom, än. När jag läser på lite nu efter köpet så verkar de som att flera av Mario-varianterna är mer anpassade för multiplayer.

Vågar inte packa upp och installera Switchen om det nu är så att jag gjort bort mig och köpt leksak som är mer anpassad för multiplayers...

Det finns gott om spel för dig att spela ensam, så var inte orolig över det.
Nintendo släppte Super Mario 3D All-Stars tidigare i år. Där ingår Super Mario 64, Super Mario Sunshine samt Super Mario Galaxy.
Sedan finns där också Super Mario Odyssey som släpptes till Switchen i slutet av 2017.
Super Mario 3D World + Bowser's Fury och Super Mario Bros U Deluxe.

Där finns så mycket Mariospel du kan hoppa dig igenom så du kommer drömma om mustascher och blåa overaller under hela nästa år.

När det gäller Donkey Kong så finns där Donkey Kong Country: Tropical Freeze, sen har jag ingen större koll.
Finns säkert en del spel i Switch Online.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnewaise:

Hej allihop!

Köp Mario Odyssey, det är som Super Mario 64 fast 20 år modernare. Mario all stars är nog också bra om du vill återuppleva Mario 64, personligen uppskattade jag Odyssey mer.
Mvh nån som växte upp med N64 och inte rört Nintendos produkter förrän switch släpptes

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Köp Mario Odyssey, det är som Super Mario 64 fast 20 år modernare. Mario all stars är nog också bra om du vill återuppleva Mario 64, personligen uppskattade jag Odyssey mer.
Mvh nån som växte upp med N64 och inte rört Nintendos produkter förrän switch släpptes

Mario Odyssey är riktigt bra. Även paketet med Mario 64, Sunshine och Galaxy är prisvärt, dock tycker både jag och mina barn att Mario 64 inte riktigt håller. Jag vet att det är lite hädelse att säga så om ett spel som var ledande för sin tid, men jämfört med nyare Mario-spel är det lite blekt, tycker vi. Sunshine är lite underskattat tycker jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Mario Odyssey är riktigt bra. Även paketet med Mario 64, Sunshine och Galaxy är prisvärt, dock tycker både jag och mina barn att Mario 64 inte riktigt håller. Jag vet att det är lite hädelse att säga så om ett spel som var ledande för sin tid, men jämfört med nyare Mario-spel är det lite blekt, tycker vi. Sunshine är lite underskattat tycker jag.

Jag kan bara hålla med, därför har jag inte köpt all stars. Har fortfarande kvar min N64 och spelar Mario där ibland, det är klumpigt jämfört med nyare spel men nostalgikänslan infinner sig varje gång 😁

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnewaise:

Hej allihop!

Både Mario Odyssey och Donkey kong Tropical freeze är väldigt bra för ensam spelare.

Permalänk
Skrivet av klirre:

Skrivet av Pirum:

Skrivet av Squallie:

Både Mario Odyssey och Donkey kong Tropical freeze är väldigt bra för ensam spelare.

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem

Bubble bobble 4 friends: the baron is back är nedsatt med 40% (249kr). Köpte av nostalgiskäl. Nötte många många timmar på arkad i mitten av 80-talet.

EDIT: länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnewaise:

Tack för era svar!

Mario 3d world kan spelas fler men körde genom det själv på wii u, grymt mycket bättre leveldesign än oddesey som inte respekterar spelarens tid lika mycket, har grymt bra postgame vilket jag inte upplevde med oddysey, men kan vara för att 3d world på wii u satte mina förväntningar på oddysey och de inte infriades.

Tropical freeze är förmodligen det bästa 2d plattformspelet någonsin, lite svårt så kan vara värt att värma upp med något annat först men grymt värt.

Metroid Dread släpptes relativt nyligen och är också väldigt värt att lira genom en eller ett par gånger.

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat alla Mario som finns men har under 2021 spelat Mario Odyssey och 3D world+ Bowser Fury och trots att det varit bra så har jag bättre minnen från Galaxy till Wii.
Men om jag nu skulle skaffa det till switch, klarar kontrollen av att styra "stjärnsiktet"? Switchen kanske gör det bättre?

Permalänk
Medlem

Jag är helt novis vad gäller Nintendo switch och har inte rört någon konsol över huvud taget på säkert 20år. Jag har dock sett fram emot att mitt barn ska bli stort nog att vilja spela något men det har inte funkat nån av de gånger han spelat förrän han testade att spela vad som såg ut att vara typ Super smash på Nintendo switch på biblioteket.

Nu funderar vi därför på om det kanske är dags att skaffa ett switch, men jag förstår helt ärligt inte alls skillnaden på de olika modellerna. Målet är att kunna spela på tv'n främst och jag undrar vad man bör köpa om man inte har någon lust att slänga bort pengar på att ha det värsta om man klarar sig med mindre?

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag är helt novis vad gäller Nintendo switch och har inte rört någon konsol över huvud taget på säkert 20år. Jag har dock sett fram emot att mitt barn ska bli stort nog att vilja spela något men det har inte funkat nån av de gånger han spelat förrän han testade att spela vad som såg ut att vara typ Super smash på Nintendo switch på biblioteket.

Nu funderar vi därför på om det kanske är dags att skaffa ett switch, men jag förstår helt ärligt inte alls skillnaden på de olika modellerna. Målet är att kunna spela på tv'n främst och jag undrar vad man bör köpa om man inte har någon lust att slänga bort pengar på att ha det värsta om man klarar sig med mindre?

Lite-modellen kan inte kopplas till TVn, så du har då bara den vanliga Switch (ibland kallad 2019 eftersom den uppdaterades då) samt Switch OLED att välja på. Prestandan är samma på alla modeller, det som skiljer OLED och icke OLED är skärmen på konsollen själv. Så det enda du egentligen behöver välja är med andra ord om du vill betala extra för en bättre skärm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Lite-modellen kan inte kopplas till TVn, så du har då bara den vanliga Switch (ibland kallad 2019 eftersom den uppdaterades då) samt Switch OLED att välja på. Prestandan är samma på alla modeller, det som skiljer OLED och icke OLED är skärmen på konsollen själv. Så det enda du egentligen behöver välja är med andra ord om du vill betala extra för en bättre skärm.

Köpte en Switch Lite för den vanliga är skitjobbig att spela med. Tung och skiten knarrar.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Sony WF-1000XM3 som jag vill koppla ihop med min Switch.
Men hur?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StuntmanMike:

Jag har ett par Sony WF-1000XM3 som jag vill koppla ihop med min Switch.
Men hur?

Bara uppdatera switchen till nyaste programvara. Sen sätter du dina lurar parningsläge och därefter söker du i Switchen. Dyker upp en blåtandsmeny och sen är det klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Bara uppdatera switchen till nyaste programvara. Sen sätter du dina lurar parningsläge och därefter söker du i Switchen. Dyker upp en blåtandsmeny och sen är det klart.

Tack, jag löste det tillslut. Det va att få igång parning som jävlades med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

https://www.amazon.se/dp/B08X8FDHFN/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Grymt, då ska jag hålla ögonen öppna efter någon som säljer ett vanligt switch med lite spel för en rimlig peng

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Köpte en Switch Lite för den vanliga är skitjobbig att spela med. Tung och skiten knarrar.

jaså är den så illa? tanken är ju att man ska spela handheld med den också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

jaså är den så illa? tanken är ju att man ska spela handheld med den också.

Jag har ju små händer, men är man en viking så funkar det nog med en vanlig. Just Switch lite:n väger ju ingenting jämfört med en vanligt Switch (270g vs 390g), men största problemet är att den vanliga switchen är för bred för min smak. Sen knarrar den vanliga switchen i handhållen läge (joyconen fastsatta på Switchen ).

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att switch lite skärmen är för liten i vissa spel, förvisso även vanliga vanliga versionen. Oled tycker jag är helt klar bäst att spela handhållet med, joycons sitter lite mer stabilt mot den också

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Jag har ju små händer, men är man en viking så funkar det nog med en vanlig. Just Switch lite:n väger ju ingenting jämfört med en vanligt Switch (270g vs 390g), men största problemet är att den vanliga switchen är för bred för min smak. Sen knarrar den vanliga switchen i handhållen läge (joyconen fastsatta på Switchen ).

Aldrig märkt att någon joy-con knarrar. Då har jag haft första, andra och nu OLED.

Permalänk
Medlem

Mjo, jag kan nog hålla med om att det kan knarra lite, märker det när jag spelar odyssey i handhållet länge och av rutin ska skaka på kontrollen 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Imorgon fyller grabben 6 år och får ett switch. Vi lånade ett i våras och spelade igenom Mario Odyssey, Luigis Mansion 3 och Yoshis crafted world. Framförallt odyssey och Luigis Mansion 3 var riktigt kul tyckte grabben. Super Mario 3D World + Bowser’s Fury får han också imorgon, men tänkte be er om fler tips på spel som vi kan spela tillsammans. Tänk på att han är liten så inget för avancerat.

I liknande situation här. Barnet fyllde sex år för en vecka sedan och nu tänkte jag köpa en Switch, framför allt för co-op. Har siktat in mig på bundlen med Mario Kart 8 och sedan fylla på med ett gäng plattformsspel efter hand. Utifrån tipsen hittills ser Odyssey, Luigis Mansion 3, Donkey Kong Tropical Freeze och Lego City Undercover ut att ligga högst på listan.
Tänkte också försöka få lite aktivitet, så har ögonen på Just Dance också.

Några andra insikter såhär ett kvartal senare?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

I liknande situation här. Barnet fyllde sex år för en vecka sedan och nu tänkte jag köpa en Switch, framför allt för co-op. Har siktat in mig på bundlen med Mario Kart 8 och sedan fylla på med ett gäng plattformsspel efter hand. Utifrån tipsen hittills ser Odyssey, Luigis Mansion 3, Donkey Kong Tropical Freeze och Lego City Undercover ut att ligga högst på listan.
Tänkte också försöka få lite aktivitet, så har ögonen på Just Dance också.

Några andra insikter såhär ett kvartal senare?

Ett av dotterns favoritspel är definitivt Minecraft (7 år nu men spelat ett par år) och det kan ju absolut vara roligt att spela tillsammans så länge man själv gillar spelet :). Hon kör mest i creative för att utforska och bygga utan att behöva bry sig i monster.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Ett av dotterns favoritspel är definitivt Minecraft (7 år nu men spelat ett par år) och det kan ju absolut vara roligt att spela tillsammans så länge man själv gillar spelet :). Hon kör mest i creative för att utforska och bygga utan att behöva bry sig i monster.

Ja jag funderar på att skaffa det. Men kan man köra tillsammans på samma konsol?
Eller kan hon sitta på Switch och jag PC?