Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja jag funderar på att skaffa det. Men kan man köra tillsammans på samma konsol?
Eller kan hon sitta på Switch och jag PC?

Man kan spela 2 i Split screen på konsolen men man ska också kunna spela med folk på PC. Har inte provat det men det ska fungera med bedrock-versionen eller vad den heter (inte Java). Som du hör är jag inte superinsatt så pc-crossplay kan vara värt att kolla upp om det är viktigt :).

Tillägg: vid split screen rekommenderar jag att ändra från standard som är horisontell split uppe/nere till vertikal split så man är på vänster/höger sida. Jag tycker i alla fall att höjden gör mer i Minecraft än synfält åt sidorna. Bra att veta att inställningen finns i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

I liknande situation här. Barnet fyllde sex år för en vecka sedan och nu tänkte jag köpa en Switch, framför allt för co-op. Har siktat in mig på bundlen med Mario Kart 8 och sedan fylla på med ett gäng plattformsspel efter hand. Utifrån tipsen hittills ser Odyssey, Luigis Mansion 3, Donkey Kong Tropical Freeze och Lego City Undercover ut att ligga högst på listan.
Tänkte också försöka få lite aktivitet, så har ögonen på Just Dance också.

Några andra insikter såhär ett kvartal senare?

Rayman Legends har ju nämnts några gånger i tråden, det är både billigt och barnvänligt. Ofta på rea känns det som.

Mina barn tycker även om Kirby Star Allies, även om 10-åringen nog tycker att han är lite för stor för Kirby så är det kul att spela med lillasystern. Nu i vår (?) kommer väl 3D-kirby också. Kirby är en bra line med spel, men det gäller att barnen spelar dem innan de (i egna ögon) blir för stora.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Otroligt subjektivt såklart.
Men, är det värt att köpa ett (en?) Switch.
Har två söner 7 och 10 år gamla som gärna vill ha en.
Dom har en hyfsat ny xbox som används en hel del, och ett wii som inte används så mycket.
Och varsin helt ok speldator med förresten.
Kastar jag in mig i ännu ett prenumerationshelsike med en sån maskin?

Permalänk
Medlem

Beställde en Switch v2 idag, kommer imorgon. Var köper ni era spel? Är det billigare att köpa i online-butiken? Hur mycket utrymme tar liren - är det värt att köpa ett minneskort redan från början?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Beställde en Switch v2 idag, kommer imorgon. Var köper ni era spel? Är det billigare att köpa i online-butiken? Hur mycket utrymme tar liren - är det värt att köpa ett minneskort redan från början?

Det är troligtvis billigare över lag att köpa spel fysiskt eftersom det är mer konkurrens, men har man lite tålamod så är det ganska ofta stora reor i e-shoppen också.

Men sen beror det lite på vad man föredrar. I början köpte jag mest spel fysiskt, vilket jag i efterhand ångrar eftersom det är drygt att behöva hålla reda på och byta kassett när man vill spela något annat. Så nu köper jag endast spel digitalt istället. Men det finns många som föredrar fysiska spel av olika anledningar, så det är väl mest en smaksak.

Ett minneskort är dock bra att ha oavsett, även om man köper spel på kassett så behöver de flesta spel uppdateringar vilket kan ta upp en hel del utrymme beroende på spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbelbabbel:

Tradera mestadels, går spara hundringar om man inte har bråttom (inte alltid bra priser). Sen så blir det digitala tips genom dekudeals.com
Det är samma deals som man hittar i Nintendos egna shop i alla fall varje spel jag har köpt. Men nackdel är att om man köper digitalt så är det inget man sen kan sälja vidare om man har tröttnat. Så rekommenderar köp av fysiska spel.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bubbelbabbel:

Kör digitalt, speciellt om du en dag köper en switch lite utöver den du har. Jobbigt att byta fysiska spel. Faktum är att fysiska spel kan gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Kör digitalt, speciellt om du en dag köper en switch lite utöver den du har. Jobbigt att byta fysiska spel. Faktum är att fysiska spel kan gå sönder.

Intressant med det sista... Jag kan inte minnas en enda gång på någon konsol jag ägt där spelet gått sönder. Att konsoler, speciellt skivläsaren på de som har sån, ger upp efter ett antal år förväntar jag mig, men mina disketter, kassetter och skivor har hållit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mudde:

Intressant med det sista... Jag kan inte minnas en enda gång på någon konsol jag ägt där spelet gått sönder. Att konsoler, speciellt skivläsaren på de som har sån, ger upp efter ett antal år förväntar jag mig, men mina disketter, kassetter och skivor har hållit.

Disketter och kassettband sönder, absolut. Även några DVD som inte gick plötsligt att läsa. Men Nintendos egna spel? Aldrig.
Däremot kanske större risk att man tappar bort dem för de är så små, så gäller förvara dem på korrekt sätt. Jag rekommender sådan där väska där man lägger Switchen i samt 10-30 spel i.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Har du Benify går det att komma undan lite billigare direkt från nintendo själva. Sen får man ju tänka på att man kan sälja vidare fysiska spel och att fysiska brukar vara lite billigare än digitala spel från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

I liknande situation här. Barnet fyllde sex år för en vecka sedan och nu tänkte jag köpa en Switch, framför allt för co-op. Har siktat in mig på bundlen med Mario Kart 8 och sedan fylla på med ett gäng plattformsspel efter hand. Utifrån tipsen hittills ser Odyssey, Luigis Mansion 3, Donkey Kong Tropical Freeze och Lego City Undercover ut att ligga högst på listan.
Tänkte också försöka få lite aktivitet, så har ögonen på Just Dance också.

Några andra insikter såhär ett kvartal senare?

Luigis Mansion 3, Odyssey och Lego City under cover har vi haft mest glädje av. Många timmar tillsammans i soffan har det blivit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mudde:

Har inte heller haft något spel som jag ägt gått sönder, men jag lånade ett switchspel från grannen, Toad’s och det spelet vägrade starta upp på min nya switch.

Skrivet av Kaleid:

Disketter och kassettband sönder, absolut. Även några DVD som inte gick plötsligt att läsa. Men Nintendos egna spel? Aldrig.
Däremot kanske större risk att man tappar bort dem för de är så små, så gäller förvara dem på korrekt sätt. Jag rekommender sådan där väska där man lägger Switchen i samt 10-30 spel i.

Man får nog vara ödmjuk att Nintendos kassetter må vara hållbara, men att de aldrig går sönder? Det är fortfarande en integrerad krets och de går sönder som all annan elektronik;)

Permalänk
Medlem

Om man slänger ett Nintendo-spelkort jättehårt i väggen eller tappar det många meter kan det nog gå sönder antar jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Om man slänger ett Nintendo-spelkort jättehårt i väggen eller tappar det många meter kan det nog gå sönder antar jag.

Mekaniskt är de byggda som en tank. Min killgissning är någon form av kortis som bränt kretsen inne i spelkortet.

Permalänk
Medlem

Fick min Switch idag och efter en ovanligt enkel installation hade min sexåring, jag och till och med frun väldigt roligt med Mario Kart 8. Det här borde jag köpt tidigare.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Har en fundering.

Har ett eget konto och båda sönerna har egna

Nu är det så att storkillen lagt beslag på switchen.
Funderar på skaffa en LITE till hemmet så det finns extra som han kan sitta med när jag vill lira på tvn
Men frågan är, kan han spela online med LITE genom sitt konto eller vårat familj abb eller va man nu ska säga , är det bundet till vanliga switchen och LITE blir enbart "offline" maskin?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Har en fundering.

Har ett eget konto och båda sönerna har egna

Nu är det så att storkillen lagt beslag på switchen.
Funderar på skaffa en LITE till hemmet så det finns extra som han kan sitta med när jag vill lira på tvn
Men frågan är, kan han spela online med LITE genom sitt konto eller vårat familj abb eller va man nu ska säga , är det bundet till vanliga switchen och LITE blir enbart "offline" maskin?

Jag vet inte om det besvarar din fråga, men som jag förstått det så kan man ställa in en enhet som sin huvudenhet och annan (vet inte hur många då jag bara läst mig till det här) som sekundär enhet. Huvudenheten kan du spela offline på, men de andra måste vara online för att kunna spela nedladdade spel (pga DRM antagligen). Fysiska spel går nog bra oavsett.

Det behandlar inte switch online-funktioner, men jag skulle gissa att det fungerar som du vill att det ska fungera.

Permalänk
Medlem

Tror det också är så att det är enbart huvudenheten (Primary console) där andra användare kan spela de spel primärkontot köpt. dvs den sekundära switchen är "låst" till enbart ett konto och övriga användare kan inte komma åt primärkontots digitala bibliotek.

"When using a console that is not your primary console, you are the only player that can access downloadable software that you've purchased. Other players will not be able to access your downloadable software on a console that is not the primary console for your Nintendo Account."

https://www.nintendo.co.uk/Support/Nintendo-Switch/How-to-Cha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag vet inte om det besvarar din fråga, men som jag förstått det så kan man ställa in en enhet som sin huvudenhet och annan (vet inte hur många då jag bara läst mig till det här) som sekundär enhet. Huvudenheten kan du spela offline på, men de andra måste vara online för att kunna spela nedladdade spel (pga DRM antagligen). Fysiska spel går nog bra oavsett.

Det behandlar inte switch online-funktioner, men jag skulle gissa att det fungerar som du vill att det ska fungera.

Den kollar dels vilket konto som äger spel-licensen, samt om Nintendo-kontot har online-subscription.
Så om det är ett spel du köpt på ditt konto, så kan du inte spela med ditt konto samtidigt på en annan konsol. Konsollen som inte är primary gör alltid en check mot Nintendos servrar för att se om kontot används någon annanstans, hittar den något så pausas då spelet på den andra konsollen. På så sätt är det faktiskt smidigare med fysiska spel

Däremot om det är ett f2p eller köpt spel på sönernas konto, och ni har familjeabonnemang för Nintendo Online - så är det inga problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Har inte heller haft något spel som jag ägt gått sönder, men jag lånade ett switchspel från grannen, Toad’s och det spelet vägrade starta upp på min nya switch.

Man får nog vara ödmjuk att Nintendos kassetter må vara hållbara, men att de aldrig går sönder? Det är fortfarande en integrerad krets och de går sönder som all annan elektronik;)

För mig handlar det nog mer om att man inte kan tappa bort spelen, eller låna ut dem till någon som inte ger tillbaka dem.

Jag var tveksam till "digitala spel" när jag körde min XB360, jag misstänkte att de skulle sluta fungera så småningom när MS bestämde sig för att alla skulle ha nästa generation eller så, och att skivor då hade funkat. I efterhand så är det mer tvärtom. Jag vet inte vart alla mina gamla skivor till min 360 är, en del har försvunnit i flyttar, en del har lånats ut, en del har blivit repiga, en del ligger säkert i någon CD-case någonstans och så vidare. En del har jag förstås kvar och de funkar ju fortfarande. Men alla spel jag köpte digitalt funkar ju utan några som helst problem på min Series-konsol, bara att ladda ner och installera liksom. Jämför man med PC-spel från samma tid så är det ju inte sällan de helt enkelt inte fungerar på en modern dator eller kräver en massa mekande, oavsett skiva eller "digitalt". Jag försökte exempelvis få igång Backpacker 3 som jag köpte på loppis och var tvungen att inte bara köpa en optisk läsare utan också installera XP virtuellt och sen behövdes ändå någon "no-CD-patch" gjord av någon hacker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

För mig handlar det nog mer om att man inte kan tappa bort spelen, eller låna ut dem till någon som inte ger tillbaka dem.

Jag var tveksam till "digitala spel" när jag körde min XB360, jag misstänkte att de skulle sluta fungera så småningom när MS bestämde sig för att alla skulle ha nästa generation eller så, och att skivor då hade funkat. I efterhand så är det mer tvärtom. Jag vet inte vart alla mina gamla skivor till min 360 är, en del har försvunnit i flyttar, en del har lånats ut, en del har blivit repiga, en del ligger säkert i någon CD-case någonstans och så vidare. En del har jag förstås kvar och de funkar ju fortfarande. Men alla spel jag köpte digitalt funkar ju utan några som helst problem på min Series-konsol, bara att ladda ner och installera liksom. Jämför man med PC-spel från samma tid så är det ju inte sällan de helt enkelt inte fungerar på en modern dator eller kräver en massa mekande, oavsett skiva eller "digitalt". Jag försökte exempelvis få igång Backpacker 3 som jag köpte på loppis och var tvungen att inte bara köpa en optisk läsare utan också installera XP virtuellt och sen behövdes ändå någon "no-CD-patch" gjord av någon hacker.

Japanernas andrahandsmarknad är gigantiskt. Därför måste Nintendo fortsätta med kasetter. Hur ska du sälja ditt Botw om 50 år. First edition, inplastad för miljoner?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Japanernas andrahandsmarknad är gigantiskt. Därför måste Nintendo fortsätta med kasetter. Hur ska du sälja ditt Botw om 50 år. First edition, inplastad för miljoner?

Jo det förstås. Men för mig handlar det om att spela och ha kul, inte någon investering, och det är ju kul om man kan gå tillbaka och spela om spel i framtiden av nostalgiskäl eller vad det kan vara. Jag hade kvar min Wii ganska länge exempelvis men det blev ohållbart när min reciever som kunde konvertera från analoga format till HDMI började bli instabil, skulle jag investera mer i den setupen eller köra emulerat med mycket bättre bild? Det blev emulerat. Men hade jag kunnat spela mina köpta spel på switchen hade det inte behövts förstås, som jag kan på XB av liknande ålder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jo det förstås. Men för mig handlar det om att spela och ha kul, inte någon investering, och det är ju kul om man kan gå tillbaka och spela om spel i framtiden av nostalgiskäl eller vad det kan vara. Jag hade kvar min Wii ganska länge exempelvis men det blev ohållbart när min reciever som kunde konvertera från analoga format till HDMI började bli instabil, skulle jag investera mer i den setupen eller köra emulerat med mycket bättre bild? Det blev emulerat. Men hade jag kunnat spela mina köpta spel på switchen hade det inte behövts förstås, som jag kan på XB av liknande ålder.

Finns ju en sån där av-out till HDMi adapter att köpa till Wii. Så har du kvar ditt Wii så köp en sån.

https://fyndiq.se/produkt/nintendo-wii-till-hdmi-adapter-full...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Finns ju en sån där av-out till HDMi adapter att köpa till Wii. Så har du kvar ditt Wii så köp en sån.

Om man skaffar en sådan men har inga HDMI-utgångar på TV:n tillgänglig, finns det liknande adapter för att få fler?

Permalänk
Medlem

Vi har en Wii U och en Switch inkopplad på en sådan här som ger 2 extra hdmi in :
https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B07FDDV9WD

Vi har även hos några släktingar ställt ett överblivet Wii inkopplat med en wii2hdmi som ger förvånansvärt bra bild. Jag har ju haft åsikten att man bör koppla in Wii med komponentkablar, för bästa bild, men vettetusan om det behövs.

https://www.amazon.se/dp/B076MQ6LPW

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Jo jag kollade på den och liknande lösningar. Men förstärkarens svajighet var ju liksom bara sista spiken i kistan. Wii är smärtsamt lågupplöst idag, och ärligt talat så finns det inte jättemånga spel som håller så bra längre, så det var väldigt sällan vi faktiskt använde den de sista åren. Sen innebär ju Wii en kabelhärva som inte känns så kul numera, speciellt med den externa disk med egen strömförsörjning som jag hade till den. Jag vill ju dessutom ändå ha en PC vid teven så att köra Wii-emulering kändes som ett bättre val. Delvis också för att de spel som vi faktiskt fortfarande spelade emellanåt inte var så beroende av viftandet med kontrollerna, så att köra emuleringen med en XB-kontroll funkade för det mesta bättre än med Wii'ns kontroller.

Skrivet av Levandebild:

Om man skaffar en sådan men har inga HDMI-utgångar på TV:n tillgänglig, finns det liknande adapter för att få fler?

Det finns HDMI-switchar och liknande lösningar. Jag har dock bara dåliga erfarenheter av dem, jag gick igenom tre olika tror jag, till min gamla TV som bara hade en HDMI, och alla gick sönder av sig själv på typ ett halvår. Det var därför jag köpte hembiorecievern istället som har detta inbyggt och dessutom kan konvertera analog bild till digital, och den funkade och höll bättre. Det var några år sedan dock så de kan ha blivit bättre sedan dess.

Permalänk
Medlem

Hjälpte en kollega att köpa en Switch till dottern som julklapp, nu inser dom att det behövs ytterligare en handkontroller om dom ska kunna spela flera tillsammans. Finns det några vettiga men billiga(re) tredjepartsvarianter än att köpa en till uppsättning joycons?

Permalänk
Medlem

Är det just joycon-ersättare du vill ha, eller går klassiska kontrollformer bra? PDP och Power-A har kontroller som sägs duga från tredjepart. Cirka 349 kr på Elgiganten (t ex) för exempelvis Power-A. Jag har inte prövat dem själv (jag kör pro controller och joy cons). De saknar vissa funktioner som rumble, men ska vara uppskattade budgetalternativ. Kolla på recensioner på youtube och skrivna om märkena, jag har som sagt ingen egen erfarenhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Hjälpte en kollega att köpa en Switch till dottern som julklapp, nu inser dom att det behövs ytterligare en handkontroller om dom ska kunna spela flera tillsammans. Finns det några vettiga men billiga(re) tredjepartsvarianter än att köpa en till uppsättning joycons?

Skrivet av Tigerhamster:

Är det just joycon-ersättare du vill ha, eller går klassiska kontrollformer bra? PDP och Power-A har kontroller som sägs duga från tredjepart. Cirka 349 kr på Elgiganten (t ex) för exempelvis Power-A. Jag har inte prövat dem själv (jag kör pro controller och joy cons). De saknar vissa funktioner som rumble, men ska vara uppskattade budgetalternativ. Kolla på recensioner på youtube och skrivna om märkena, jag har som sagt ingen egen erfarenhet.

Jag köpte en KMD kontroller, finns för runt 400 på bland annat webhallen. Funkar bra, bättre räckvidd än joy-consen och förstås mycket bekvämare. En nackdel är att man inte kan starta switchen med kontrollen utan man får använda originalkontroller, trycka på knappen på konsolen eller styra med via HDMI CEC. Men den har rörelsekontroll, rumble och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag köpte en KMD kontroller, finns för runt 400 på bland annat webhallen. Funkar bra, bättre räckvidd än joy-consen och förstås mycket bekvämare. En nackdel är att man inte kan starta switchen med kontrollen utan man får använda originalkontroller, trycka på knappen på konsolen eller styra med via HDMI CEC. Men den har rörelsekontroll, rumble och så.

Kul! Kände inte till dem. Det verkar ganska rimligt. Hur står sig knapparna och styrspakarnas känsla? Det har varit min största stötesten i tredjepartskontroller, iaf tidigare.