Dator till en grabb efter blåsning

Permalänk

Dator till en grabb efter blåsning

Tjo!
Min kompis som är helt novis om datorer frågade om jag kunde hjälpa honom att hitta en dator åt hans 10-åriga grabb som hade sparat ihop pengar till sin första dator.
Jag hittade en annons på blocket som det var pangpris på och tipsade dom, som de köpte på direkten, schysst dator med i7 8700 och rtx 2070.
Nu när han fick skärm och tillbehör i julklapp så frågade de om jag kunde komma och starta upp datorn och visa hur det funkade osv. Då upptäckte jag att grafikkortet troligtvis är trasigt, antagligen har säljaren kört skärmkabeln i moderkortet på cpu gpun, när de var där och hämtade den, för den ”funkade” då enligt dom.

Nu känner jag ju skuld eftersom det var jag som tipsade dom om annonsen, sa till dom att jag kan slänga ut en fråga på detta forumet om någon har en schysst gamingdator för 5-6k?

Mvh

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Varför köpa ny dator om bara grafikkortet är trasigt?
Du har inget annat kort att testa datorn med?
Om det "bara" är grafikkortet kan ni ju försöka få tag på ett bättre begagnat.
Har de kontaktat säljaren?

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget att sälja, men kommentar:
Om det är grafikkortet som är trasigt, vilket jag tycker du skall bekräfta innan du gör någonting annat, så är mitt spontana förslag att du köper ett nytt grafikkort istället för en helt ny dator.
Precis som du skriver, prova att starta datorn och se om den fungerar genom att koppla skärmen till moderkortet. Kontrollera där resten av komponenterna och funktion.

Visar det sig att det endast är grafikkortet så köper du ett nytt sådant.
Du får trots allt ett hyfsat grafikkort för 5000 kr (exempelvis via begagnatmarknaden här på formumet), men en hel dator för samma peng begränsar ytterligare.

Lycka till och hoppas det löser sig!

Permalänk

Om det nu är lite oklart exakt när och varför grafikkortet gick sönder, om det kan ha varit i deras hantering eller att dom kanske inte packat tillräckligt väl, så hade jag nog försökt diskutera lite mer med säljarna om kompensation. Det kanske inte är någon part som måste stå för hela förlusten, ni kanske kan dela på kostnaden för ett nytt grafikkort? Kostar ett motsvarande begagnat 5k, kanske dom kan dra av 2500kr på priset så har ni tagit halva smällen var?

Permalänk

Jag hade precis som föregående köpt ett nytt kort, vet att där finns AMD 6600/XT kort till i lager för runt 5-6K och dom är OK även om dom är överprisade.

men en i7 8700 och ett amd 6600 är mycket bättre än vad du kan hitta som komplett burk för samma pengar.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Det är testat att det är grafikkortet som är trasigt.
Datorn funkar med annat kort.
Kortet funkar inte i andra datorer.

Jag har försökt kontakta säljaren utan framgång.

Han hade 6k att lägga på dator, jag kan ta den smällen att köpa det dom köpte för och ha som reservdelar, eftersom jag fick dåligt samvete efter tipset.

Tänkte om det fanns nån komplett dator att smidigt köpa så det löser sig för honom

Permalänk
Medlem

Du får aldrig en schysst gamingdator för 6000:- oavsett snyfthistoria. Däremot får du ju en schysst gamingdator om du köper ett grafikkort för 6000:- och slänger i den kompetenta datorn som redan finns i er ägo.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Skrivet av fetakniven:

Du får aldrig en schysst gamingdator för 6000:- oavsett snyfthistoria. Däremot får du ju en schysst gamingdator om du köper ett grafikkort för 6000:- och slänger i den kompetenta datorn som redan finns i er ägo.

Går absolut få tag på helt okej grejer för 6k.
Det är en snyfthistoria. Grabben har ju samlat pengar till sin första dator, så blir han blåst, tänk dig själv?
Han har inte 6k extra att lägga på grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seamp2000:

Går absolut få tag på helt okej grejer för 6k.
Det är en snyfthistoria. Grabben har ju samlat pengar till sin första dator, så blir han blåst, tänk dig själv?
Han har inte 6k extra att lägga på grafikkort.

Han har inte 6k att lägga på ett grafikkort som enligt din annons var det enda som var trasigt - men han har 6k att lägga på en begagnad dator?

Varför få tag på nya grejer när det ärengrej som inte fungerar?

Permalänk
Medlem

Vet inte varför folk per usual ska ifrågasätta allt. Han ber bara om hjälp. Men som vissa nämner här så om du skulle köpa en GPU för 6k till den befintliga datorn så skulle pojken få ut mer av det.

Permalänk
Medlem

Alla har olika definition av en gamingdator. Vissa kan leva med 1080/60Hz och då får man ganska mycket för 6k. En tioåring spelar med största sannolikhet Fortnite, Roblox och lite sånt som inte kräver så överdrivet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av Chrillthebill:

Han har inte 6k att lägga på ett grafikkort som enligt din annons var det enda som var trasigt - men han har 6k att lägga på en begagnad dator?

Varför få tag på nya grejer när det ärengrej som inte fungerar?

Då ska jag förklara, Jag köper datorn som de köpt, för den summa de gett, jag gör alltså inte ett bra köp eftersom inte gpun funkar, men känner ändå att jag kan göra det för att vara snäll.

Grabben får då tillbaka sina pengar och han har då inte förlorat nåt, han börjar alltså om på ruta ett med att hitta en dator.

Hoppas det ger lite klarhet

Permalänk

Grabben har 6k thats it, han har inte 6k extra att lägga på gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av seamp2000:

Då ska jag förklara, Jag köper datorn som de köpt, för den summa de gett, jag gör alltså inte ett bra köp eftersom inte gpun funkar, men känner ändå att jag kan göra det för att vara snäll.

Grabben får då tillbaka sina pengar och han har då inte förlorat nåt, han börjar alltså om på ruta ett med att hitta en dator.

Hoppas det ger lite klarhet

Skrivet av seamp2000:

Grabben har 6k thats it, han har inte 6k extra att lägga på gpu

Då förstår man bättre! Var inte meningen att ifrågasätta men förstod inte logiken först. Lycka till! Det finns allt OK datorer att få tag i för 6k.

Permalänk
Inaktiv

Kan ta datorn utan gpu i inbyte så fixar jag en komplett fungerande dator med gpu

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Du har inte funderat på att skaffa en Xbox series X ?
Eller är där spel som han bara kan köra på datorn och som inte stöds av en xbox ?

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seamp2000:

Då ska jag förklara, Jag köper datorn som de köpt, för den summa de gett, jag gör alltså inte ett bra köp eftersom inte gpun funkar, men känner ändå att jag kan göra det för att vara snäll.

Grabben får då tillbaka sina pengar och han har då inte förlorat nåt, han börjar alltså om på ruta ett med att hitta en dator.

Hoppas det ger lite klarhet

Det finns en Ryzen 5 2600 baserad dator ute här på sweclockersmarknaden som inte budats upp över 2000:- ens, men den saknar grafikkort så det går kanske att köpa den och komplettera med ett grafikkort.

Ska ni bygga nytt så är det nog svårare att komma under 6k med ett separat grafikkort som är värt någonting.
Med inbyggd grafik kan du slänga ihop detta:

Med grafik:

1650 kortet går kanske att ersätta med ett 6500XT som släpps 19:e januari, för $199 som riktpris.

En i7 8700k är dock en väldigt kompetent CPU, så som flera tidigae sagt är det nog enklare att komplettera med en GPU även om den marknaden är helt bonkers, ett begagnat 1080 eller 2060 går nog att få tag på för 4000:-.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Är inne på samma spår som @Drnisse, satsa på en konsol om det finns möjlighet, mycket mer prisvärd än en dator idag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Eventuellt har jag följande dator till salu:
I7 8700k
1080 windforce oc
16 gb 3200
Corsair 750
256 ssd
R5 define chassi

Pris 6k

Allt fungerar bra men har blivit lite ljudkänslig på sistone så har lagt bud på en tystare och snäppet bättre dator. Går den affären igenom tänker jag sälja ovanstående.

Om du tkr det är värt frakten kan jag skicka med en 60 hz skärm

Anton

Permalänk
Medlem

Fan jag önskar jag hade 6k när jag gick i 4e klass. Jag hade sökt upp säljaren, låter som feting scam om han sålde en PC med 8700 och 2070 för 6000 kr med tanke på dagens marknadspriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aml417:

Fan jag önskar jag hade 6k när jag gick i 4e klass. Jag hade sökt upp säljaren, låter som feting scam om han sålde en PC med 8700 och 2070 för 6000 kr med tanke på dagens marknadspriser.

Bara 2070 ligger väl på runt 5000kr ensamt så som du säger är det lite misstänkt lågt pris.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har ett 2060 som jag kan släppa för 4000. Han som köpte det av mig här på sc genomförde inte affären.
Helt nytt med kvitto från december 21.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seamp2000:

Grabben har 6k thats it, han har inte 6k extra att lägga på gpu

Jag förstår dig.

Ett bättre råd är ju att du köper ett grafikkort till honom.
För datorn är ju bra.
Köp ett grafikkort för ca 2500/3000.
Sedan säljer du gpu på Tradera som trasig (7
Inbringar nog 500-1000)

Då slipper han börja om och det är enklare och snabbare att hitta endast en gpu.

Spelar han på 1080 rekommenderar jag att leta ett 1070 /1070ti eller varför inte ett 980ti lite äldre men dottern på 11 har ett sånt och det driver både apex och fortnite i 140fps

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av seamp2000:

Det är testat att det är grafikkortet som är trasigt.
Datorn funkar med annat kort.
Kortet funkar inte i andra datorer.

Jag har försökt kontakta säljaren utan framgång.

Han hade 6k att lägga på dator, jag kan ta den smällen att köpa det dom köpte för och ha som reservdelar, eftersom jag fick dåligt samvete efter tipset.

Tänkte om det fanns nån komplett dator att smidigt köpa så det löser sig för honom

Dum fråga men...Det är inte så att HDMI eller DP-porten är paj på kortet?

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Bara 2070 ligger väl på runt 5000kr ensamt så som du säger är det lite misstänkt lågt pris.

Antingen ingen koll eller full koll och tänker blåsa, eller vill bli av med det snabbt av någon anledning.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Skrivet av haikopaiko:

Dum fråga men...Det är inte så att HDMI eller DP-porten är paj på kortet?

Jag vet inte men känns konstigt om varenda port skulle gå sönder? Kortet får ju ström eftersom det lyser, men ingen bild,
Får nog lägga ut kortet som defekt, nån meckare kanske kan få det att fungera, jag orkar inte krångla

Permalänk
Medlem

Förmodligen väldigt lätt för en person med kunskap att mäta fram vad det är för fel.

Det finns firmor som felsöker annars. Men kanske blir dyrare i längden..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av seamp2000:

Jag vet inte men känns konstigt om varenda port skulle gå sönder? Kortet får ju ström eftersom det lyser, men ingen bild,
Får nog lägga ut kortet som defekt, nån meckare kanske kan få det att fungera, jag orkar inte krångla

Nej jag fattar läget, trisst om du skulle ha blivit blåst. Rullar fläktarna på kortet?

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Skrivet av haikopaiko:

Nej jag fattar läget, trisst om du skulle ha blivit blåst. Rullar fläktarna på kortet?

Nope, det lyser bara