Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Och du tror inte, ens med begränsade ekonomikunskaper, att ett högre inköpspris påverkar andrahandsvärdet?

Bonus/malus påverkar inte inköpspriset. Vi har väldigt låg skatt på nyköp av bilar i Sverige jämfört med våra grannländer, bara 25% vanlig moms medan resten av Skandinavien ligger runt 100%, dock inte för elbilar förstås.

Men visst här begagnatmarknaden åt helvete just nu av flera anledningar. Bonus/malus gör förstås att en del köper en begagnad bil istället för en ny, men de köper ju inte en tio år gammal bil utan en så ny som möjligt. Pandemin gör dock att fler vill ha bil för att slippa åka kollektivt, och för att kunna semestra runt i landet när de inte kan åka utomlands och liknande. Och komponentbristen påverkar förstås utbudet av nya bilar vilket gör att fler köper begagnat, men även där handlar det ju om nyare begagnade bilar. Om man hade köpt en ny bil om inte skatten var så hög, eller om inte leveranstiderna var så långa, så köper man inte en gammal skrotbil liksom.

Tråd rensad /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det var min första tanke men jag fick ju ändå ändra från exempelvis standardpanelerna på instrumentbrädan och liknande (jag vill inte ha någon jävla pianolack som bara är högblank plast), och jag fick uppdateringar om när min bil byggdes och så, så jag tror inte det var det. Argumentet var bara typ "Det är dyrt..." utan att ens nämna vad det kostade. Jag betalar 3500 i månaden för min bil, plus en femhundring i försäkring och en dryg femhundring i skatt, att lägga två-tre hundra till för en bättre stereo och elstolar hade jag gjort direkt liksom. Mer än så hade kanske känts surt, men jag hade ju gärna fått göra valet själv liksom. En stor del av poängen med en ny bil för mig är ju att jag själv kan välja till det jag vill ha och bort sånt jag inte vill ha, istället för att behöva leva med någon annans hemska smak och konstiga prioriteringar.

Ja men det handlarna gör är att beställa massa bilar i olika färger och med några olika vanliga småtillval, så det är möjligt att de hade bilar med olika paneler på insidan. De vill gärna sälja dessa bilar innan de byggs för annars kommer folk nog pruta mer på dem och säljs de inte innan leverans blir det bilar som står i hallen.

Permalänk
Medlem

Provkört en Peugeot e-208 ett par dagar! Kylan har inte varit nådig, gjorde en testkörning i 120 och hade en förbrukning på 30kWh/100km. Det var dock -9 ute också. Riktigt trevlig bil i övrigt, småbilar är ju roliga att köra, å med elmotor blev det ännu bättre

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det var min första tanke men jag fick ju ändå ändra från exempelvis standardpanelerna på instrumentbrädan och liknande (jag vill inte ha någon jävla pianolack som bara är högblank plast), och jag fick uppdateringar om när min bil byggdes och så, så jag tror inte det var det. Argumentet var bara typ "Det är dyrt..." utan att ens nämna vad det kostade. Jag betalar 3500 i månaden för min bil, plus en femhundring i försäkring och en dryg femhundring i skatt, att lägga två-tre hundra till för en bättre stereo och elstolar hade jag gjort direkt liksom. Mer än så hade kanske känts surt, men jag hade ju gärna fått göra valet själv liksom. En stor del av poängen med en ny bil för mig är ju att jag själv kan välja till det jag vill ha och bort sånt jag inte vill ha, istället för att behöva leva med någon annans hemska smak och konstiga prioriteringar.

Det var väl knappast så att du blev tvingad att inte välja sakerna du ville ha och att du inte hade fått beställa bilen annars?
Jag är ganska säker på att du själv fick välja och inte behövde acceptera andras val men var ganska lättövertalad.

Enda gången man är bunden till andras val är om man köper en bil som redan är tillverkad, men även det är ju ett val man gör.

Permalänk
Medlem

Någon som varit/skall upp till fjällen något och kör annan elbil än Tesla? Undrar lite hur det fungerat i så fall. Har försökt hålla utkik på Chargefinder på hur beläggningen sett ut hos Ionity och det verkar varit rätt fullt ofta. Undrar väl helt enkelt hur situationen faktiskt ser ut för att veta vad som är faktiska alternativ inför bytet av bil senare i år, vill ju inte avskriva andra än Tesla pga fördomar men jag har ”kö-allergi” så det hade stört mig massvis att få köa ens 10-15 minuter.

Permalänk
Hedersmedlem

Sååååja. Plockar ut min Kia EV6 Plus den 1feb. Hade en jäkla flax med avbokning på exakt samma konfig jag ville ha. Så det blev kort väntan.

Har länge vart tveksam till utrymme, men när jag ställde min Passat GTE sida vid sida, och lastade båda med barnvagn var det inte så stor skillnad faktiskt.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Provkört en Peugeot e-208 ett par dagar! Kylan har inte varit nådig, gjorde en testkörning i 120 och hade en förbrukning på 30kWh/100km. Det var dock -9 ute också. Riktigt trevlig bil i övrigt, småbilar är ju roliga att köra, å med elmotor blev det ännu bättre

Opel Mokka-e på samma plattform tycker jag är riktigt snygg, helst i den här giftgröna färgen med svart tak och huv. Skulle kunna tänka mig en sådan bara för utseendets skull. En liten ärta

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Opel Mokka-e på samma plattform tycker jag är riktigt snygg, helst i den här giftgröna färgen med svart tak och huv. Skulle kunna tänka mig en sådan bara för utseendets skull. En liten ärta

https://svd.vgc.no/v2/images/7723f349-fd88-493f-8ec9-8033ba9e20c6?fit=crop&format=auto&h=1125&q=80&upscale=true&w=2000&s=aaed3bee2d90f0be0edd844f0b66193abb4acc70

Jo jag håller med, den är riktigt snygg. Provkörde den för länge sen, fick nästan klaustrofobi. Upplevde den som väldigt instängd och svår att se ut ifrån med dom små fönstren

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jo jag håller med, den är riktigt snygg. Provkörde den för länge sen, fick nästan klaustrofobi. Upplevde den som väldigt instängd och svår att se ut ifrån med dom små fönstren

Ja vissa nyare bilar kan vara så, hög midja och låga fönster, men det lät ju inget vidare. Låter som om något man inte köper oprovat i alla fall. Fast det bör man nog inte göra heller när det gäller de här stålarna.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Det har min bil nästan på sommaren.
När det var -18 så låg jag typ på 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det har min bil nästan på sommaren.
När det var -18 så låg jag typ på 65

Vad åker du?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Vad åker du?

Han har en problematisk EQC.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Han har en problematisk EQC.

är det inte "stgr" eller vad han heter? som alltid strular med sin mercedes? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

är det inte "stgr" eller vad han heter? som alltid strular med sin mercedes? xD

Det var stgrs bil det handlade om, så helt rätt! Känner att jag behöver ta mig en titt på d en om den är så dålig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det var stgrs bil det handlade om, så helt rätt! Känner att jag behöver ta mig en titt på d en om den är så dålig

aaah ok Misstänker att han fått ett måndagsexemplar.. Teslabjörn körde ju sin EQS, verkade va jävligt fin och deutche Premium som han sa. Förväntar mig att EQCn än likvärdig! Måste va fel på hans bil med alla problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Sååååja. Plockar ut min Kia EV6 Plus den 1feb. Hade en jäkla flax med avbokning på exakt samma konfig jag ville ha. Så det blev kort väntan.

Har länge vart tveksam till utrymme, men när jag ställde min Passat GTE sida vid sida, och lastade båda med barnvagn var det inte så stor skillnad faktiskt.

När beställde du? Eller snarare, när gjordes den ursprungliga beställningen?

Visa signatur

Mina bullar är kända från kust till kust

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

aaah ok Misstänker att han fått ett måndagsexemplar.. Teslabjörn körde ju sin EQS, verkade va jävligt fin och deutche Premium som han sa. Förväntar mig att EQCn än likvärdig! Måste va fel på hans bil med alla problem..

Han sa mjukvaran var rätt dålig men allting annat var helt ok.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Skrivet av atego:

Enligt Teslabjörns excel så drar en EQC ca 270 Wh/km vid 120 km/h och det var ingen speciell temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Någon som varit/skall upp till fjällen något och kör annan elbil än Tesla? Undrar lite hur det fungerat i så fall. Har försökt hålla utkik på Chargefinder på hur beläggningen sett ut hos Ionity och det verkar varit rätt fullt ofta. Undrar väl helt enkelt hur situationen faktiskt ser ut för att veta vad som är faktiska alternativ inför bytet av bil senare i år, vill ju inte avskriva andra än Tesla pga fördomar men jag har ”kö-allergi” så det hade stört mig massvis att få köa ens 10-15 minuter.

Fjällen är lite luddigt begrepp men jag kan ge lite info på Sälen iaf då jag var där veckan före jul. Som du säger så är Tesla i framkant uppe i Sälen med ett 8 stolpar vid Ica i Lindvallen. Det finns 2 st 120kW CCS och 4 st 22kW Type 2 på samma ställe, dessa är Incharge. Sen finns de lite laddare varstans tex 10st 22kW Type 2 i Hundfjället. Så det bör inte inbringa jättemkt väntan om man vill ladda. All denna info hittar du i appen ChargeFinder.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Fjällen är lite luddigt begrepp men jag kan ge lite info på Sälen iaf då jag var där veckan före jul. Som du säger så är Tesla i framkant uppe i Sälen med ett 8 stolpar vid Ica i Lindvallen. Det finns 2 st 120kW CCS och 4 st 22kW Type 2 på samma ställe, dessa är Incharge. Sen finns de lite laddare varstans tex 10st 22kW Type 2 i Hundfjället. Så det bör inte inbringa jättemkt väntan om man vill ladda. All denna info hittar du i appen ChargeFinder.

Tänkte mer på vägen dit, när jag kollar status på Ionity via mobilen blir det ofta 0 lediga på laddarna till t.ex. Åre (kollar på stugbytardagarna). Men det ger ingen överblick på ifall det är kö och hur lång sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tänkte mer på vägen dit, när jag kollar status på Ionity via mobilen blir det ofta 0 lediga på laddarna till t.ex. Åre (kollar på stugbytardagarna). Men det ger ingen överblick på ifall det är kö och hur lång sådan.

Jag håller med dig rörande resan upp. Jag bor strax ovanför örebro och det är tämligen obefintligt med laddare på väg upp till Sälen.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Det var väl knappast så att du blev tvingad att inte välja sakerna du ville ha och att du inte hade fått beställa bilen annars?
Jag är ganska säker på att du själv fick välja och inte behövde acceptera andras val men var ganska lättövertalad.

Enda gången man är bunden till andras val är om man köper en bil som redan är tillverkad, men även det är ju ett val man gör.

Tja jag kunde absolut varit mer påstridig, men jag frågade i alla fall tre gånger om att uppgradera stereon under beställningsprocessen och fick samma icke-svar varje gång om att det bara var dyrt. Så nu har jag en bil där jag får köra stereon på maxvolym större delen av tiden för att den är så klen, annars är den bra rent funktionellt, men för lite kraft helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Vad åker du?

Mercedes EQC 400.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pecken:

När beställde du? Eller snarare, när gjordes den ursprungliga beställningen?

Vet faktiskt inte när den ursprungliga beställningen gjordes. Får bara hålla tummarna att den är tillverkad efter september, då är chansen mindre med värmeproblemen som EV6:an haft.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Politik borttaget*

Vänligen håll all form av politik utanför tråden, även om det är relevant så spårar det snabbt ut.

TL;DR: INGEN POLITIK!

EDIT: ledsen för eventuella bra inlägg som raderats men även alla time-outs.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar aldrig på en säljare och bestämmer själv.
Sedan brukar jag ta extra allt så man slipper ångra sig efteråt.

Permalänk
Medlem

Tycker Opel Mokka är riktigt frän, om den bara fanns i en riktig "GT" variant skulle jag vara intresserad

Permalänk
Medlem

Känns lite argghhh när man ser precis en sådan bil man beställt (färg och allt) men inte får förrän april tidigast på parkeringsplatsen bredvid sin egen när man kommer tillbaka efter ett ärende.

Tur att den var snygg i alla fall (Skoda Enyaq i arctic silver). Första gången jag ser färgen i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Känns lite argghhh när man ser precis en sådan bil man beställt (färg och allt) men inte får förrän april tidigast på parkeringsplatsen bredvid sin egen när man kommer tillbaka efter ett ärende.

Tur att den var snygg i alla fall (Skoda Enyaq i arctic silver). Första gången jag ser färgen i verkligheten.

Sjyst val av färg. Kör en sådan själv med Sportline.
Du kommer bli riktigt nöjd.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Fick mail från säljaren idag, han frågade om jag kunde tänka mig 20" ist för 19" på sommardäcken, utan kostnad såklart. Hyundai har tydligen fullt upp med beställningar med 19" och 20" var helt enkelt smidigare. Då har jag ändå en leverans präliminärt i nov 2022 Lite sjukt hur det ser ut med leveranser ändå!

Jag sa självklart ja, även om det blir lite kortare range å mer ljud! Mer för pengarna

Visa signatur