Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Fick mail från säljaren idag, han frågade om jag kunde tänka mig 20" ist för 19" på sommardäcken, utan kostnad såklart. Hyundai har tydligen fullt upp med beställningar med 19" och 20" var helt enkelt smidigare. Då har jag ändå en leverans präliminärt i nov 2022 Lite sjukt hur det ser ut med leveranser ändå!

Jag sa självklart ja, även om det blir lite kortare range å mer ljud! Mer för pengarna

Har funderat lite på det med högre förbrukning med större fälg, varför, borde det inte vara rullomkretsen som styr förbrukningen?

Om man ändrar fälgens storlek så behåller man ju ändå (i princip) samma rullomkrets eftersom även däcket förändras, en bil är ju godkänd med en viss rullomkrets som inte får förändras i någon större bemärkelse.
Det är ju därför man får högre profil om man går ner i fälgstorlek och lägre om man går upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Tycker Opel Mokka är riktigt frän, om den bara fanns i en riktig "GT" variant skulle jag vara intresserad
https://i.imgur.com/iNOoxgL.jpg

Ja den är trevlig, blir nog en sådan för mig om priset på MG5 inte imponerar.
Såg bättre ut i svart än vad jag föreställt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har funderat lite på det med högre förbrukning med större fälg, varför, borde det inte vara rullomkretsen som styr förbrukningen?

Om man ändrar fälgens storlek så behåller man ju ändå (i princip) samma rullomkrets eftersom även däcket förändras, en bil är ju godkänd med en viss rullomkrets som inte får förändras i någon större bemärkelse.
Det är ju därför man får högre profil om man går ner i fälgstorlek och lägre om man går upp.

Är det inte mer massa/vikt som måste förflyttas därav ökad förbrukning? Kanske även vindmotstånd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Är det inte mer massa/vikt som måste förflyttas därav ökad förbrukning? Kanske även vindmotstånd?

Svårt för att se det skulle vara det, viktskillnaden är ju minimal och omkretsen på hjulet är ju samma.
Bredden på däcket borde spela betydligt större roll än fälgens storlek.

Så det enda jag kan se är att om man även går upp i bredd när man ökar fälgens storlek så kan det bli högre förbrukning, men om bredden bibehålls blir det ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Stor del av skillnaden brukar vara vara att fälgen är mer “hålig” än däcket är vilket skapar mer turbulens, så när du minskar profilen får du ökat luftmostånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Stor del av skillnaden brukar vara vara att fälgen är mer “hålig” än däcket är vilket skapar mer turbulens, så när du minskar profilen får du ökat luftmostånd.

Framför allt skulle jag säga att det beror på att man flyttar ut vikten längre från centrum/navet.
Det syns väldigt väl på lite mer motorstarka bilar om du går från t.ex. 18" till 21" på accelerationstider. Det blir mer tungdrivet, än om rullomkretsen är densamma.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Är MG ZS EV 2022 lika intressant nu när priset för leasing har gått upp? Jag är så förbannat långsam på att bestämma mig och måste alltid räkna efter, tänka om och fundera på om man verkligen behöver något, och vips så har priset gått upp några hundringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Framför allt skulle jag säga att det beror på att man flyttar ut vikten längre från centrum/navet.
Det syns väldigt väl på lite mer motorstarka bilar om du går från t.ex. 18" till 21" på accelerationstider. Det blir mer tungdrivet, än om rullomkretsen är densamma.

Det blir väldigt liten skillnad i räckvidd på längre resor pga det, du ser lite större skillnad i stadstrafik dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Fick mail från säljaren idag, han frågade om jag kunde tänka mig 20" ist för 19" på sommardäcken, utan kostnad såklart. Hyundai har tydligen fullt upp med beställningar med 19" och 20" var helt enkelt smidigare. Då har jag ändå en leverans präliminärt i nov 2022 Lite sjukt hur det ser ut med leveranser ändå!

Jag sa självklart ja, även om det blir lite kortare range å mer ljud! Mer för pengarna

Jag hade lite samma sak på min Skoda, fick byta till dyrare fälg men samma storlek för att påskynda processen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OC&Burn:

Man pratar ju ofta om ofjädrad vikt, vilket är vad hjulen väger i princip. Det påverkar ju väghållning och fjädringskomfort ganska mycket mer än annan vikt så det kanske påverkar förbrukningen mer också? Aerodynamik kan påverka också förstås men det borde ju inte vara så svårt att göra aerodynamiska fälgar, flera tillverkare gör ju redan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är MG ZS EV 2022 lika intressant nu när priset för leasing har gått upp? Jag är så förbannat långsam på att bestämma mig och måste alltid räkna efter, tänka om och fundera på om man verkligen behöver något, och vips så har priset gått upp några hundringar.

Jag skulle säga att bilen fortfarande är värd 2 850kr/mån. För samma pengar får man inte mycket annat, vi pratar typ Mazda MX-30 med 20 mils kortare räckvidd, småbilar som Peugeot e-208 och Renault Zoe. Det första jag skulle jämföra den med är Hyundai Kona som börjar på 2 995kr och har liknande räckvidd. Har inte testat Kona dock så vet inte hur den är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Tycker Opel Mokka är riktigt frän, om den bara fanns i en riktig "GT" variant skulle jag vara intresserad
https://i.imgur.com/iNOoxgL.jpg

Den är frän.

Men lite okomplett bil. Små saker man stör sig på.

Sen är baksätet under all kritik. Sitter jag i det tar jag i med huvudet i taket och jag är 1.75...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

kortare range och mer ljud är ju två ganska stora nackdelar. Jag hade sagt nej på den.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Skulle definitivt själv ta både Hyundai Kona eller Kia E-Niro istället nu efter prishöjningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

kortare range och mer ljud är ju två ganska stora nackdelar. Jag hade sagt nej på den.

Nu tappade du mig. Kona för 2 995kr har en räckvidd på 305 km WLTP och ZS EV har 440 km? Ska du upp i 484 km WLTP så är priset 3 995 kr. Ljud kan jag inte säga något om som sagt, då jag inte testkört Kona Däremot Kia e-Niro kan jag hålla med om, startpris på 3 350kr och 455 km WLTP, bommade den

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nu tappade du mig. Kona för 2 995kr har en räckvidd på 305 km WLTP och ZS EV har 440 km? Ska du upp i 484 km WLTP så är priset 3 995 kr. Ljud kan jag inte säga något om som sagt, då jag inte testkört Kona Däremot Kia e-Niro kan jag hålla med om, startpris på 3 350kr och 455 km WLTP, bommade den

Verkar som du tappat mig hehe.

Svarade på ditt inlägg om 20 tums däckena.

Yes menade att Kona har en version med lika stort batteri som E-Niro med. Dock är E-Niro självklara valet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Verkar som du tappat mig hehe.

Svarade på ditt inlägg om 20 tums däckena.

Yes menade att Kona har en version med lika stort batteri som E-Niro med. Dock är E-Niro självklara valet

haha hjärnvurpa av mig ser jag nu! Oh well, jag tror vi kom fram till något iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som har en Peugeot E-2008?
Gillar att dom kör 24 månader leasing istället för 36.
Har idag 3008 och är nöjd, skulle gärna vilja höra om någon har/har provkört E-2008

Permalänk
Medlem

Någon som råkar ha en Ioniq 5 AWD? Har ni kollat lastvikten på den bilen? Enligt deras spec så är tjänstevikt 1910-2100kg och totalvikt 2430-2540. Ska man gissa på 440kg lastvikt för AWD och 520 för RWD? Det är tråkigt när man inte kan åka med ett antal vuxna och packning + husvagn lagligt! Dock liknande på vår passat....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Någon som råkar ha en Ioniq 5 AWD? Har ni kollat lastvikten på den bilen? Enligt deras spec så är tjänstevikt 1910-2100kg och totalvikt 2430-2540. Ska man gissa på 440kg lastvikt för AWD och 520 för RWD? Det är tråkigt när man inte kan åka med ett antal vuxna och packning + husvagn lagligt! Dock liknande på vår passat....

kia EV6 får dra 1600 kg på dragkroken

Permalänk
Medlem

Två saker som slår mig gällande nya Kia E-Niro 2022/2023, vi får hoppas att Kia har bra helljus på denna bil då ingen snygg extraljuslösning lär funka, två runda big knicks på vardera sida om laddporten?

Ja samt att de snålar in på LED-lampor i nummerskyltsbelysningen, bilen ser ju aptrist ut med vanligt glödljus där, hur svårt kan det vara att sätta i några T10 ledlampor? :/

VFU

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Kollade blocket å hittade en awd jag kollade hos Transportstyrelsen. Lastvikten ligger på 414kg. Husvagn kan du ju hala på ipp till 1600kg, så länge du har BE på körkortet. 414kg borde en familj på 4 och lite packning klara sig med, man har ju det mesta i husvagnen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

man har ju det mesta i husvagnen

Många har dålig lastvikt i husvagnen så måste därför maxa bilen. Tex tält som kan väga en hel del. Vi kör dessutom cyklar på taket, som mest 4 st vilket garanterat var olagligt med nuvarande bil med tältduk och pinnar i bagaget och massa annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Japp, elbilar har värdelös lastvikt. Tesla är absolut värst med Model Y och 310 kilo lastvikt. Alltså ingen last alls om man åker en familj.
Tyvärr är det en begränsning av tunga batterier och en maxgräns på körkorten som är gammal och en höjning pga ökningen av batterivikten verkar inte komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Japp, elbilar har värdelös lastvikt. Tesla är absolut värst med Model Y och 310 kilo lastvikt. Alltså ingen last alls om man åker en familj.
Tyvärr är det en begränsning av tunga batterier och en maxgräns på körkorten som är gammal och en höjning pga ökningen av batterivikten verkar inte komma.

Yikes, tur man inte har en model Y lol, hade inte ens fått ta mer polarna i bilen.

Föraren räknas iofs inte tydligen så man får ha tyngsta personen bakom ratten.

Skrivet av :

För EU-typgodkända personbilar beräknas passagerarvikten till 68 kilo och bagaget till sju kilo per person.

Tror vi kan behöva öka vad man tror en person väger och packar

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Yikes, tur man inte har en model Y lol, hade inte ens fått ta mer polarna i bilen.

Föraren räknas iofs inte tydligen så man får ha tyngsta personen bakom ratten.

Tror vi kan behöva öka vad man tror en person väger och packar

Föraren räknas in med 75kg "till godo" så att säga.
Väger man mer så får man räkna på mellanskillnaden på 75kg och vad man faktiskt väger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Föraren räknas in med 75kg "till godo" så att säga.
Väger man mer så får man räkna på mellanskillnaden på 75kg och vad man faktiskt väger.

Ah, fan hade jag haft en model Y hade jag lastat över maxvikten hela tiden

Brukar släpa runt typ 100-200L vatten i bilen plus packning för helgen.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Ah, fan hade jag haft en model Y hade jag lastat över maxvikten hela tiden

Brukar släpa runt typ 100-200L vatten i bilen plus packning för helgen.

But why? 100 kg ger ungefär 5% ökad förbrukning för en fossilbil, för en elbil lär det vara än mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

But why? 100 kg ger ungefär 5% ökad förbrukning för en fossilbil, för en elbil lär det vara än mer.

Om det inte är uppenbart så har jag tendens att besöka ställen utan rinnande vatten.

Bland annat min stuga som bara har vatten på sommaren. Bastu, dusch, matlagning, dricka och disk tar där omkring för en helg för två.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Om det inte är uppenbart så har jag tendens att besöka ställen utan rinnande vatten.

Bland annat min stuga som bara har vatten på sommaren. Bastu, dusch, matlagning, dricka och disk tar där omkring för en helg för två.

Jo men det lät som du körde runt så för det mesta.