Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om jag fattar rätt så är paketet med värmepump nedsatt till 9900kr, skulle man väl kunna tigga till sig vid ett köp antar jag.

Priset är numera klart konkurrenskraftigt (tidigare var det ett fantasipris som troligtvis ingen betalade?) och i nivå på ett ungefär med PS2.

Försökte med detta haha.

Kontaktade säljare att jag ville ha det inbakat i 3999 kr/mån.

Men samtiliga säljare på Bilia sa att det blev 4599 kr/mån då.

Dvs man får betala fullpris för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Hmm, fick info att den skulle klara av ladda 11kw.

Är du säker? Jag tror du menar 11kWh och inte 11kW.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Varför inte köra 1210 km på en laddning?

https://www.youtube.com/watch?v=fWj2YCdoc9A

Då börjar vi snacka. Troligtvis alldeles för dyrt för de flesta men jag tror att målet kommer pushas från nuvarande 50 mil till 65-70 mil och då försvinner nog väldigt mycket av folks räckviddsångest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det säger ju bara att marknaden inte är redo, säger ju ingenting om framtida planer.

Nej men när är marknaden redo tror du? Hur tror du utvecklingen av batterier och laddning kommer att ha framskridit tills dess?

Citat:

Nope, bränsleceller är det främst man pratar om men även försök att köra förbränning på vätgas.

Som sagt så stänger inga biltillverkare några möjligheter, men det är inga av de större som har någon större satsning på vätgas då de har insett att det inte är vägen framåt för vanliga bilar.

Citat:

Kraven var högerstyrda, fullräckvidd i -40 med full värme över några timmar och kosta under 250k i inköp. Nya bensinbilar köpte vi in för under 100k styck. Om du köper billigaste Hyundaien så sitter det inte ens en lampa i taket för föraren, bara en över baksätet

Ok, det är ju ganska extrema krav ändå, inte bara kraven på att fungera i riktigt extrema temperaturer utan också priset. Frågan är ju hur bra en "Hyundai under 100K" hanterar sådana temperaturer? För ingen bil mår ju bra av det på något sätt, många även dyrare bilar går ju inte att starta när man hamnar under -25 eller så, om man inte har motorvärmare eller liknande.

Citat:

Där jag körde där vi kom fram till att batteri inte går så var det 30mil i -40 och körtiden var kring 7h en vanlig vinterdag.

Jag vet inte varför folk i Norrland alltid måste överdriva hur kallt/långt/jobbigt allt är i Norrland.

-40 är inte en vanlig vinterdag ens i Överkalix. Kollar man exempelvis på december 2021 som ändå var rätt kall så var lägsta temperaturen i Överkalix nere på -30 typ tre dagar men verkligen inte hela dagarna, just nu är det två plus och kollar man tiodygnsprognosen framåt så är det lägsta -12. Haparandas rekord för låg temperatur var -40,2, från 1958.

Citat:

Kring kusten i Norrbotten kör ambulanserna i stort sett konstant fram och tillbaka mellan städer. Ambulansen kan hämta en patient i Haparanda och köra 12mil till Sunderbyn för att sen åka tillbaka till Kalix eller utryckning i Överkalix som lägger på en till rundtur på 10-15mil. Haparanda t.ex har bara en ambulans så när den är på utryckning så parkerar Kalix en ambulans mitt mellan efter e4an. Luleå gör samma om det är slut i Kalix.

Jo ok, det låter inte så kul. Men du menar att det inte finns ambulanser på sjukhuset i Kiruna exempelvis?

Citat:

Kiruna > Luleå med ambulans är inte helt ovanligt att åka och det är kring 30mil.

Kanske det, men det är ganska ovanligt att åka sådana sträckor med ambulans ändå, det är liksom 20% av hela landets längd. Och 30 mil är ju ändå görbart med en elbil även om det kanske blir tight om det är extremt kallt. Men sannolikt lär man inte byta ambulanserna på sådana platser till eldrift förrän det finns bilar som klarar det. För att det ska vara aktuellt med vätgasdrift i någon större skala så räcker det ju inte med norraste Norrland som marknad liksom.

Citat:

När jag jobbade med distribution så mötte jag ambulansen ute i skogen (3-4 mil från stan) några gånger i veckan.

3-4 mil är dock inga problem.

Citat:

Det förutsätter ju att det finns ett behov just då. Det som händer är ju att vi rör oss mot mer och mer tillfällen med negativa elpriser och man behöver stoppa produktion av el. I stället för att stänga av vindkraftverk, solceller osv så kan man köra på och göra gas (bland annat planen med det enorma lagret av vätgas man bygger i Luleå). Såklart kan man även ladda batterier men inom EU verkar ingen direkt titta på det som en lösning. Vi som samhälle behöver ju sätt att balansera elnätet.

Ja, kanske. Men även om man nu bestämmer sig för att tillverka vätgas med överskottet istället för att exempelvis exportera det så är det ju inte säkert att man är villig att bygga infrastrukturen för vätgasmackar ändå, men kan lika gärna spara på vätgasen och använda den som tillskott till elproduktionen när vinden blåser dåligt.

Citat:

Deras egna uttalande är få ut ungefär dubbla mängden energi per mängd vätgas. 60%+60% blir 96% (men antar dina 70% du räkna på var ett typo?). Men får ju se om det stämmer eller inte, borde finnas mer info senare i år.

Vet inte var jag fick 70% ifrån, men som sagt hjälper det bara effektiviteten "i bilen" inte i produktionsledet.

Citat:

Verkar som att företag inte direkt tycker förlusten är så stort problem att det stoppar saker? Hybrit+LKAB planerar på att använda en tredjedel av landets el till att göra vätgas inom några år. Räknar man in H2 Green Steel och omställning av flyget och fartyg så kommer ju kring 50% av nuvarande produktion gå till vätgas om inte allt för länge.
Fast kanske bättre marginal där än inom frakt.

Jo fast de behöver ju vätgas för sina processer, det handlar inte om att tillverka vätgas att ha som energilagring eller något som man plockar ut el av igen. Omställning av flyg är inget som självklart kommer att använda vätgas heller, för fartygstrafik ser det lite bättre ut men även det kommer ju att dröja en del. Och man kan ju se det som att en högre efterfrågan på vätgas kanske inte nödvändigtvis gör att det finns ett överskott att använda för persontransporter inom landet.

Skrivet av SiD:

Undrar bara vad milslånga diskussioner om vätgas har att göra i elbilstråden? Men jag kanske bara är bitter?

Vätgasbilar är ju också elbilar, så länge man pratar om bränsleceller.

Men många anser ju att batteridrivna bilar bara är en parentes och att vätgasen kommer att ta över typ, jag tror inte det är sannolikt och således blir det diskussion i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Är du säker? Jag tror du menar 11kWh och inte 11kW.

Han menar ladda i 11 kW.

Permalänk
Medlem

"Linus Pröjtz om Tesla Model Y
Komforten i Tesla Model Y är alldeles för dålig. Stolarna ger träsmak på långresan och gången är alldeles för hård och stötig. Det handlar inte om att göra bilen mjuk, snarare att trimma in stötdämparna – märkligt att Tesla inte klarar av det. Förarmiljön är alldeles för mörk när det är mörkt ute. Och varför ingen head-up-display eller bra strålkastare? Nej, det här duger inte."

Intressant läsning när Teknikens Världen provade Model Y.

Har sett i princip alla motorjournalister klaga på Model Y och dess dåliga stötdämpning och komfort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

"Linus Pröjtz om Tesla Model Y
Komforten i Tesla Model Y är alldeles för dålig. Stolarna ger träsmak på långresan och gången är alldeles för hård och stötig. Det handlar inte om att göra bilen mjuk, snarare att trimma in stötdämparna – märkligt att Tesla inte klarar av det. Förarmiljön är alldeles för mörk när det är mörkt ute. Och varför ingen head-up-display eller bra strålkastare? Nej, det här duger inte."

Intressant läsning när Teknikens Världen provade Model Y.

Har sett i princip alla motorjournalister klaga på Model Y och dess dåliga stötdämpning och komfort.

Bra konstigt de är storsäljare då. Kanske nån är för petig i sin recension?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Bra konstigt de är storsäljare då. Kanske nån är för petig i sin recension?

Nja som sagt alla jag har läst eller sett har sagt ungefär samma saker om Model Y.

Vilket är synd då Model 3 verkar vara en helt okej sedan som Model Y bygger på.

Känns som Tesla snabbt slaffsade ihop Model Y för att ta del av SUV kakan som är mest sålda chassit just nu.

Permalänk
Medlem

Känns som en diskussion som redan har varit uppe och där vi tog upp prestanda vs fjädring.

Det går inte att ha en mjuk fjädring på en bil med sportbilsprestanda, om den inte är adaptiv.

Permalänk
Medlem

Om folk vill ha mjuka tystgående fordon, varför kör alla omkring med 21"-fälgar med nån centimeter gummi på? Inte konstigt att det blir stötigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

"Linus Pröjtz om Tesla Model Y
Komforten i Tesla Model Y är alldeles för dålig. Stolarna ger träsmak på långresan och gången är alldeles för hård och stötig. Det handlar inte om att göra bilen mjuk, snarare att trimma in stötdämparna – märkligt att Tesla inte klarar av det. Förarmiljön är alldeles för mörk när det är mörkt ute. Och varför ingen head-up-display eller bra strålkastare? Nej, det här duger inte."

Intressant läsning när Teknikens Världen provade Model Y.

Har sett i princip alla motorjournalister klaga på Model Y och dess dåliga stötdämpning och komfort.

Teslas stolar ger träsmak? Det finns många märken som har sämre stolar än Tesla. Att den är stötig håller jag med om, men Tesla har ju tweakat bilen mer åt prestanda än komfort, vilket många också uppskattar. Märkligt att inte Linus Pröjtz förstår det som motorjournalist.

Strålkastarna i MY skulle jag säga är bra. Jag tycker dom är bättre än på min Volvo t.ex.

Skrivet av Dizzö:

Nja som sagt alla jag har läst eller sett har sagt ungefär samma saker om Model Y.

Vilket är synd då Model 3 verkar vara en helt okej sedan som Model Y bygger på.

Känns som Tesla snabbt slaffsade ihop Model Y för att ta del av SUV kakan som är mest sålda chassit just nu.

Tesla visade upp bilen 2019 och började sälja den 2020. Om dom ville tweaka den har dom haft tid att göra det. Så jag håller nog inte med dig på den fronten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

"Linus Pröjtz om Tesla Model Y
Komforten i Tesla Model Y är alldeles för dålig. Stolarna ger träsmak på långresan och gången är alldeles för hård och stötig. Det handlar inte om att göra bilen mjuk, snarare att trimma in stötdämparna – märkligt att Tesla inte klarar av det. Förarmiljön är alldeles för mörk när det är mörkt ute. Och varför ingen head-up-display eller bra strålkastare? Nej, det här duger inte."

Intressant läsning när Teknikens Världen provade Model Y.

Har sett i princip alla motorjournalister klaga på Model Y och dess dåliga stötdämpning och komfort.

Provkörde och beställde en Model 3, satt riktigt skönt i den. Säten är väldigt individuellt dock, lite som sängar, vissa gillar hårda, andra mjuka. Sen har jag tyvärr tappat hoppet om Teknikens värld, även om jag prenumererar på skräpet. Generellt dåliga tester, väldigt spridda åsikter osv. Att Model Y är lite stötig är väl dock en sanning som man hört på flera olika håll, men dåliga säten har inte varit en sån grej. Dock borde man kunna välja sportsäten, då man verkligen inte sitter kvar i stolen när man drar på lite och tar en kurva. Sen vore HUD absolut en bra grej, som säkert kan dyka upp i framtiden. Strålkastarna idag är väl matrix på nya Y och 3, men det finns ingen mjukvara för att sköta det än, vilket är konstigt, dock kan det ju dyka upp om en månad i en mjukvaruuppdatering. Helljusassistenten ska väl nästan vara oanvändbar, men det är inget jag haft förut, så det klarar jag mig utan, även om det vore skönt att ha.

Vill man få riktigt bra information från tester som utförs rätt är det Teslabjörn man ska titta på. För underhållning och hyfsat bra reviews finns Carwow, och Autogefuhl(inte så mycket humor kanske)

Permalänk
Medlem

Ni som åker nuvarande modell av E-niro, hur upplever ni den på motorväg, är den relativt tyst och vad har ni isf för referens?

Permalänk
Medlem

Torvalla Bil gör reklam för leasing på Mazda MX-30 för 2495kr/mån i 36 mån.

Om någon nu är sugen på en bil som har 20 mils räckvidd och 50kw "snabbladdare" 🤷🏼‍♂️