Är ni nöjd med Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radiax:

Jag stör mig på att man inte kan bestämma vilken skärm man vill ha aktivitetsfältet på utan att ändra primär skärm, varför ta bort en så enkel funktion som att låsa upp aktivitetsfältet, dra över det på vald skärm och sen låsa igen?

Har denna funktionen fixats än? Det är en total dealbreaker på min stationära, vilket är den enda av mina datorer som kör Windows.

Permalänk
Medlem

Jag väntar till första "service pack". Senaste bios som finns verkar ställa till med bluescreens och loopar vid boot så avvaktar nog ett tag till. Väntar också på de större förändringarna som direct storage ska anlända eller snarare att fler utvecklar sina spel mot det. Finns väl inte ens något spel som stödjer detta ännu (förutom på konsolerna)?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Jag avstod röst då jag känner att inget av alternativen lämpade sig. Jag köpte Windows 11 Pro licens till mitt nya Alder Lake bygge. Jag har två, ursprungligen Windows 7 Ultimate licenser som tillsvidare får stanna kvar på Windows 10 Pro.

De problem jag haft tillsvidare är Microsoft Teams som strulade. Till slut gav det med sig och jag fick tillgång till min privata chat historik tack vare (arbete/skola) desktop appen. Den inbyggda chat versionen skulle haft mig att börja om från ny kula. Vill tillägga att inloggning med Microsoft 365 (online) hela tiden visade rätt historik - och Windows 10 desktop då.

Andra problem jag haft är inte direkt relaterad till OS, men t.ex har inte utvecklarna släppt nångon launcher för SWTOR som skulle stöda Alder Lake.

Däremot hade jag problem med att få Xbox appen att ge alternativ inloggning då jag har separat Microsoft konto för spel. Windows 11 loggar automatiskt in med Store mejladressen. Inget med det, den gick att byta. Men trots att jag tömde all cache så vägrade systemet göra något annat än logga in med den ursprungliga mejlen.

Fick det till slut fixat med att ladda in någon Windows 10 komponent av Xbox companion. Ändå anser jag att det inte ska kunna vara så svårt att välja en alternativ mejl.
Jag vill ändå inte ha spel och jobb på två helt separata konton (installation) - om än det kanske var Microsofts tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

är det svårt att eventuellt gå tillbaka?

För mig blir det svårt, eftersom jag köpte Windows 11 Pro på skiva

Permalänk
Medlem

Någon med Alder Lake som har åsikter? Känns det som någon skillnad med nya schemaläggaren i Win 11? Prestanda i spel?

Måste man för övrigt ”uppgradera” sin licens från 10 Pro till 11 genom Windows Update eller räcker det med att man skriver in sin Win 10 produktnyckel när man kör en clean install av Win 11? Känns onödigt att installera Win 11 två gånger om man inte behöver tänker jag... Kan någon bekräfta?

Visa signatur

CPU: 9800X3D GPU: RTX 4080 Super Moderkort: Gigabyte X870
RAM:
G.Skill 32GB DDR5 CL30 @6000Mhz Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: Corsair RM1000x SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB
Skärm:
AOC Agon AG271QG 27" G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Kört sen länge, via Windows insider. Tycker det är stabilt och bra, med ett gäng grejer som stör en. Fattar inte varför högerklicksmenyn gjorts om, trycka på visa mer för att se den vanliga högerklickmenyn. Tycker det vore bra om dom kunde bestämma sig för en kontrollpanel istället för 2.

Så i stort så varken älskar eller hatar, vissa delar är rena förbättringar och vissa delar skulle behöva en förbättring

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Inte hunnit köra det ännu, tänker att jag ska ge det en ärlig chans när dom värsta problemen är hittade och lösta. Var väldigt tidig med att byta till Windows 10 när det kom, men nu väger det 50/50 om jag ens fortsätter med Windows efter 10

Permalänk
Medlem

Efter jag hittade program/hack för att få tillbaka högerklicksmenyn så är jag faktiskt nöjd 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Azureye:

Någon med Alder Lake som har åsikter? Känns det som någon skillnad med nya schemaläggaren i Win 11? Prestanda i spel?

Måste man för övrigt ”uppgradera” sin licens från 10 Pro till 11 genom Windows Update eller räcker det med att man skriver in sin Win 10 produktnyckel när man kör en clean install av Win 11? Känns onödigt att installera Win 11 två gånger om man inte behöver tänker jag... Kan någon bekräfta?

Du kan mata in din W10-nyckel utan problem!

Kör till och med min gamla Windows 8.1-nyckel, som visserligen är uppgraderad till Windows 10 men.. Nyckeln fungerar för alla tre versioner av Microsoft operativsystem utan knussel för egen del

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Du kan mata in din W10-nyckel utan problem!

Kör till och med min gamla Windows 8.1-nyckel, som visserligen är uppgraderad till Windows 10 men.. Nyckeln fungerar för alla tre versioner av Microsoft operativsystem utan knussel för egen del

Samma här!

Jag har en del problem med att spel crashar till skrivbordet utan felkod samt en del olika BSOD med olika felkoder.
Formaterat på nytt 3 gånger utan succé

12900k
Z690 hero
G.skill ddr5 6000mhz

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk

Älska var väl att ta i kanske. Men jag har vant mig och gillar den nya designen bättre än alla föregående Windows-utgåvor, inklusive de centrerade ikonerna på aktivitetsfältet. Enda jag saknar för tillfället är nog att se klockan i hörnet på andra skärmen, men dyker säkert upp med framtida uppdateringar. Inget jag skulle installera tredjepartsappar för att få. Jag har haft några CTDs med MSFS, men inga andra spel och applikationer har mött hinder.. Absolut inga blåskärmar.. Enbart 1 månad har gått sedan bygget dock.

Visa signatur

Main: i7 12700K @ Stock | RTX 3070 8 GB | 64 GB DDR4 | 1 TB NVMe SSD
Sec: i7 2600K @ 4.5GHz | GTX 960 4 GB | 16 GB DDR3 | 500 GB SSD
Lap: Ryzen 7 4700U | 16 GB LPDDR4X | 500 GB NVMe SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Det går bra att installera 11 med produktnyckel från 10.

Skrivet av BananaFace:

Kört sen länge, via Windows insider. Tycker det är stabilt och bra, med ett gäng grejer som stör en. Fattar inte varför högerklicksmenyn gjorts om, trycka på visa mer för att se den vanliga högerklickmenyn. Tycker det vore bra om dom kunde bestämma sig för en kontrollpanel istället för 2.

Så i stort så varken älskar eller hatar, vissa delar är rena förbättringar och vissa delar skulle behöva en förbättring

win + r klistra in
reg.exe add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve
så får du den gamla "context menu" tillbaka. Vill du ta bort ändringen byt add mot delete :=)

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discovered:

Älska var väl att ta i kanske. Men jag har vant mig och gillar den nya designen bättre än alla föregående Windows-utgåvor, inklusive de centrerade ikonerna på aktivitetsfältet. Enda jag saknar för tillfället är nog att se klockan i hörnet på andra skärmen, men dyker säkert upp med framtida uppdateringar. Inget jag skulle installera tredjepartsappar för att få. Jag har haft några CTDs med MSFS, men inga andra spel och applikationer har mött hinder.. Absolut inga blåskärmar.. Enbart 1 månad har gått sedan bygget dock.

Installera denna app så får du klockan på 2:a skärmen https://github.com/martinet101/ElevenClock

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Funkar allt bra och känns det stabilt?

Jag tycker det är stilrent och funkar bra, finns mindre buggar med jämna mellanrum. Vissa saker har du gjort onödigt svåra att navigera till till, t.ex när du högerklickar på skrivbordet så får du inte upp alla inställningar. De har istället lagt till en "more options" knapp för att ta fram för inställningar såsom "extract here" om du har typ winrar...

Visa signatur

|Asus GTX1070 Strix OC 8GB |16GB Veangeance 1600MHz|Intel Core i5 4690K|Corsair 650W|HDD 1TB|Samsung 840 Pro 256Gb|Gigabyte GA-Z97P-D3|Fractal Design R5|Steelseries M800|Steelseries Sensei wired/wirless Pro|Steelseries Elite Prism|Telia Fiber 100/10|

Permalänk
Medlem

Kör Windows 11 på mitt nya alder lake bygge. Tycker det är helt okej, ser lite fräschare ut men är i stort sett ingen större upplevelseskillnad från windows 10. Så helt okej, varit stabilt under 1 månads tid och har inte haft några som helst problem.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Installera denna app så får du klockan på 2:a skärmen https://github.com/martinet101/ElevenClock

Som jag skrev så inväntar jag en officiell lösning från MS. Så jobbigt att det inte att höja armen och kika på klockan.

Men tack.

Visa signatur

Main: i7 12700K @ Stock | RTX 3070 8 GB | 64 GB DDR4 | 1 TB NVMe SSD
Sec: i7 2600K @ 4.5GHz | GTX 960 4 GB | 16 GB DDR3 | 500 GB SSD
Lap: Ryzen 7 4700U | 16 GB LPDDR4X | 500 GB NVMe SSD

Permalänk
Medlem

Lika bra som win10, ingen större skillnad enligt mig. De hade lika gärna kunnat behålla Windows 10 som namn.

Dock har jag spel som kraschar till desktop men vet inte om det är pga Win11. Det är nvidias drivrutin som slutar fungera så spelen stänger bara ner.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrion:

Jag tycker det är stilrent och funkar bra, finns mindre buggar med jämna mellanrum. Vissa saker har du gjort onödigt svåra att navigera till till, t.ex när du högerklickar på skrivbordet så får du inte upp alla inställningar. De har istället lagt till en "more options" knapp för att ta fram för inställningar såsom "extract here" om du har typ winrar...

win + r klistra in
reg.exe add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve
så får du den gamla "context menu" tillbaka. Vill du ta bort ändringen byt add mot delete :=) Logga ut/in eller starta om explorer.exe i aktivitetshanteraren innan det tar effekt, dock.

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk

Med Skylake-processor hemma, och AMD på jobbet, så har det inte blivit 11an än. Ett par kollegor som inte är tekniker har gått över till 11an, men de är väl av samma åsikt som många här: att det är helt okej, líte buggar men fungerar. Jag hänger kvar vid 10 till jag har köpt mig en Alder Lake-processor hemma. Ser fram emot att testa!

Permalänk
Medlem

Kör win11 på jobbdatorn och sök i start menyn är rätt opålitlig vilket stör rätt mycket. När datorn varit idle en längre stund så slutar det gå att söka i start, ibland kan det ta flera minuter innan det kommer igång igen. Ren installation av win11, ingen konstig hårdvara.

Sen så saknar jag otroligt mycket att kunna köra start menyn i fullskärm och ha olika grupper med olika program jag använder mer sällan. I win11 går det inte ha någon ordning och den utnyttjar inte utrymmet på min 4k skärm bra alls.

Hemma kommer jag nog vänta in i det sista med att uppdatera. Så mycket snyggare med grupper av spel med stora fina bilder i win10 jämfört med att ha en hög med win95 ikoner som det blir i win11.

vs

Permalänk
Medlem

Gillar W11 starkt.
Benchmarkar jag datorn i W11 så får jag 5ns bättre resultat på mina minnen.
Färgerna och GUI känns modernt.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag önskar jag kunde använda Windows 11. Min dator är inte kompatibel.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Att byta till W11 skulle betyda massor sämre prestanda på min 8700K så valet är inte så svårt.

Permalänk
Medlem

Tycker det fungerar bra överlag, kör på både jobb och privat dator Det enda problemet jag upplever är att skalningsfunktionen inte är så stabil. Det är ofta jag har problem med Windows Explorer när jag kopplar upp någon av laptopsarna till en extern skärm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör Win 11 på två datorer. Jag har inte haft några tekniska problem. Jag saknar att högerklicka på taskbaren och kunna välja Task Manager. Annars känns 11:an mer enhetlig i gränssnittet för Inställningar mm.

Permalänk
Avstängd

Jag känner ingen brådska med Windows 11. Knallar vidare med Windows 10.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Yes fick inte min UltraStudio USB3 att fungera plus lite annat strul så gick tillbaka. Men det var just när det lanserades. Gammeldatorn kör win11 och där har det gått smärtfritt.

Skrivet av Hcz:

Att byta till W11 skulle betyda massor sämre prestanda på min 8700K så valet är inte så svårt.

Source?

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Har win 11 på två datorer på AMD Ryzen Threadripper 1920X kunde jag aktivera tpm 2.0 i cpu.
Då en äldre Intel skaffa jag tpm 2.0 modul moderkort ASRock Taichi x99 sen kunde jag aktivera tpm 2.0.
Båda datorerna gjorde jag ren win11 installation dom fungerar fin fint får Windows uppdateringa.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag gejmar mycket och kör dessutom mycket virtualisering i mitt jobb så jag vågar inte riskera att något buggar. Så jag kommer nog hoppa över Windows 11 till jag kör nästa dator (kanske om 1-2 år). Då kommer det nog hinna mogna lite också.

Permalänk
Medlem

Det är märkligt att Microsoft kan misslyckas med GUI-biten med tanke på den ekonomiska styrka bolaget har bakom sig. Men att göra ett OS som är betydligt sämre för en flerskärmssetup än föregångaren känns konstigt. Att inte kunna se klockan tex på flera skärmar verkar helt idiotiskt. Likaså den nya funktionen "Taskbar corner overflow" som man typ en gång i veckan måste gå in och justera för att få fram samtliga ikoner känns också helt ogenomtänkt.

Fast det sämsta med Windows 11 är hastigheten. Det känns som jag nedgraderat, inte uppgraderat. Allt är långsammare och mindre flytande. Det borde vara tvärtom. Det borde vara mer optimerat. Man lägger till mer skräp istället för att städa upp och optimera.
Sedan har vi de klassiska MS-buggarna som dom aldrig vill ta tag i. Skrivare som är offline tex...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014