Khronos Group lanserar Vulkan med profiler

Permalänk
Melding Plague

Khronos Group lanserar Vulkan med profiler

Med Vulkan 1.3 tillkommer särskilda profiler som ska underlätta för utvecklare att hantera tillägg för bland annat spelhårdvara.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en hypotes eller förklaring till varför inte fler spel använder Vulkan än DirectX12? I de spel som har bägge så har Vulkan i regel ett prestandaövertag?

Eller är jag helt ute och cyklar och massa spel faktiskt kör Vulkan och/eller att det inte finns någon märkbar prestandaskillnad?

Permalänk
Medlem

Jag är också förbryllad till varför inte Vulkan finns i fler spel, speciellt AAA-spel. Dock spelar jag inte så många olika nya spel...

Är DX12 lättare att jobba med eller får de betalt av MS att använda det över Vulkan eller andra orsaker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Är det någon som har en hypotes eller förklaring till varför inte fler spel använder Vulkan än DirectX12? I de spel som har bägge så har Vulkan i regel ett prestandaövertag?

Eller är jag helt ute och cyklar och massa spel faktiskt kör Vulkan och/eller att det inte finns någon märkbar prestandaskillnad?

Skrivet av enbom:

Jag är också förbryllad till varför inte Vulkan finns i fler spel, speciellt AAA-spel. Dock spelar jag inte så många olika nya spel...

Är DX12 lättare att jobba med eller får de betalt av MS att använda det över Vulkan eller andra orsaker?

Släpper man ett spel till Xbox så finns det bara DirectX12.

Permalänk
Nyhetsredaktör
Skrivet av enbom:

Jag är också förbryllad till varför inte Vulkan finns i fler spel, speciellt AAA-spel. Dock spelar jag inte så många olika nya spel...

Är DX12 lättare att jobba med eller får de betalt av MS att använda det över Vulkan eller andra orsaker?

Nu spekulerar jag, men jag gissar på att Vulkan kanske känns rörigare, potentiellt rörigare än vad det faktiskt är, pga mängden extensions och dylikt. Jag uppfattar det som att DX12 inte nödvändigtvis är lättare att arbeta med, men att det ibland föredras för att "slippa" dubbelkolla vartenda tillägg. Det blir intressant att se om Vulkan ökar iom profilerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Släpper man ett spel till Xbox så finns det bara DirectX12.

Tror du har rätt här. De spel som också släpps på XBox lär prioritera DX12-stöd över Vulkan. Att göra både och kostar pengar utan att det nödvändigtvis ger nåt tillbaka.

Edit: Jag killgissar. Har ingen direkt kunskap i området. Ville förtydliga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Är det någon som har en hypotes eller förklaring till varför inte fler spel använder Vulkan än DirectX12? I de spel som har bägge så har Vulkan i regel ett prestandaövertag?

Eller är jag helt ute och cyklar och massa spel faktiskt kör Vulkan och/eller att det inte finns någon märkbar prestandaskillnad?

DirectX är mer inarbetat i spelindustrin, det är vad majoriteten av spelutvecklarna kan och att gå över till Vulkan skulle bli en rätt stor omställning för många. DirectX hanterar också saker som ljud och inmatning, vilket Vulkan inte gör och därmed kräver att man kombinerar med andra bibliotek för sånt.

Den stora fördelen med Vulkan är att det finns på många fler plattformar jämfört med DirectX, vilket tyvärr är något som de flesta spelutvecklare inte bryr sig om. Av konsollerna är det bara Switch som har stöd för Vulkan, medan Xbox använder DirectX och Playstation har sitt eget API.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

DirectX är mer inarbetat i spelindustrin, det är vad majoriteten av spelutvecklarna kan och att gå över till Vulkan skulle bli en rätt stor omställning för många. DirectX hanterar också saker som ljud och inmatning, vilket Vulkan inte gör och därmed kräver att man kombinerar med andra bibliotek för sånt.

Den stora fördelen med Vulkan är att det finns på många fler plattformar jämfört med DirectX, vilket tyvärr är något som de flesta spelutvecklare inte bryr sig om. Av konsollerna är det bara Switch som har stöd för Vulkan, medan Xbox använder DirectX och Playstation har sitt eget API.

Windows/Xbox lär vara det största ekosystemet för dataspelande med god marginal då Xbox ensamt är det näst-största strax bakom Playstation, samt att säkert 98-99% av alla PC-spelare fortfarande kör Windows. Då är det ganska logiskt att det API som utvecklas och supportas av Microsoft blir det logiska valet för väldigt många utvecklare. När man googlar ämnet verkar Vulkan bara erbjuda mindre prestandafördelar i specifika scenarion i utbyte mot merjobb i jämförelse med att använda DirectX för spel på Windows/Xbox.

Permalänk
Medlem

Det var väldigt bra svar från samtliga, tack!

Permalänk
Medlem

Då kanske fler överväger att lägga till stöd för Vulkan om det blir lättare att veta vad som behövs för vad. Man kan ju hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Är det någon som har en hypotes eller förklaring till varför inte fler spel använder Vulkan än DirectX12? I de spel som har bägge så har Vulkan i regel ett prestandaövertag?

Eller är jag helt ute och cyklar och massa spel faktiskt kör Vulkan och/eller att det inte finns någon märkbar prestandaskillnad?

Jag skulle snarare chansa på att många inte ens vet vad Vulkan är trots att de kanske jobbar med utveckling, att de portar till eller från Xbox eller att de bara är Microsoft fanboys som tycker open source är skit och dollar är king!