Intel Arc får specifikationer – släpps som fem olika grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Cuda är ingen standard, det är nvidias proprietära lösning.

Nej, det är helt sant. Men redan idag finns det saker som är cuda only.
Men problemet är att det kommer in en ny standard. Kommer utvecklare verkligen anpassa sig till den eller kommer det bli en nisch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Titta på 6500XT så ser du snabbt att teorin spricker. ...

Inte alls. Yoshiman menade att man kan förvänta att SKU3 presterar markant bättre än 50% av SKU1, medan jag hävdar att 50% är taket snarare än botten av var förväntningen bör ligga.

Permalänk

Under 5000kr anses ok för ett grafikkort idag. Vad har hänt?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Jo det är lite så som med 6500XT men då kan det inte kosta 3000-4000kr så som 6500XT gör. Om prestandan hamnar i samma härad som 6500XT så hamnar väl tyvärr priset där också.

Hade jag varit tvungen att köpa ett kort för farföräldrarna så räcker väl ett 1030 eller 1010 för nån tusing.

Hellre en AMD APU då. Du får i princip moderkort, minne och cpu för samma pengar och samma prestanda till samma kostnad som ett billigt grafikkort idag. Man ska definitivt undvika att köpa grafikkort idag om man inte vill bli blåst.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall priserna för SKU1-3 dykt upp någonstans ens ryktesvägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag misstänker att SKU3 kommer hamna för lågt i prestanda för att bli riktigt attraktiv (för 1080p).
Givet att SKU1 presterar som RTX 3070Ti och SKU3 har halverad hårdvara mot SKU1 så hamnar SKU3 prestandamässigt snarare under än över RTX 3050. Konkurrent till RX 6500XT?

Finns nu indikeringar på att min uppskattning var korrekt.
I SiSoft Sandra presterar A380 (SKU3) i paritet med GTX 1650 Super, strax under RX 6500 XT.