HASP HL USB nyckel. Klona.

Permalänk

HASP HL USB nyckel. Klona.

Halloj!

MITT FÖRRA PROBLEM LÖSTE JAG! Så här kommer en annan sak, hehehe.

Det är så att jag har en usbnyckel från Aladdin till ett program som jag ska använda.

HAr sökt som faen på kloning av haspnyckel o det verkar gå men jag fattar ju inte hur. Vill ha nyckeln på datorn för att slippa usbskiten.

Någon?

Löste mitt problem.
Permalänk
Medlem

tja, en haspnyckel är väl gjord att det skall vara så svårt som möjligt att kopiera.

men jag håller med om att USB-nycklar och tidigare parallell och serieports-nycklar för att köra CAD och simuleringsprogram var den stående hatobjektet och de kunde kosta många hundratusentals kronor att slarva bort eller tappa en sådan nyckel av misstag...

att ha sönder en nyckel var OK så länge man kunde sända tillbaka bitarna inklusive de ingående kretsarna och få en ny i utbyte - men att tappa bort....

Permalänk
Skrivet av xxargs:

tja, en haspnyckel är väl gjord att det skall vara så svårt som möjligt att kopiera.

men jag håller med om att USB-nycklar och tidigare parallell och serieports-nycklar för att köra CAD och simuleringsprogram var den stående hatobjektet och de kunde kosta många hundratusentals kronor att slarva bort eller tappa en sådan nyckel av misstag...

att ha sönder en nyckel var OK så länge man kunde sända tillbaka bitarna inklusive de ingående kretsarna och få en ny i utbyte - men att tappa bort....

Jo det är väl så. Dom är ju i regel svindyra beroende på vilket program man ska använda. Nyckeln jag har går inte ens att köpa längre.

Vad jag har förstått så ska det gå att klona o köra en emulator men har ju dock ingen aning om hur. Hmm.

Permalänk
Medlem

Det finns ofta en del processorkapacitet på en USB-sticka - inte allt för sällan baserad på 8051-assembler eller en ARM och man ofta telegraferar en sekvens via en ogiltig/odefinierad maskininstruktion för att komma åt insidan av USB:s inre logik och även programmera och läsa ut denna - med detta kan man skapa inre logik som tex. gör att data ändras eller byter plats med en bestämd mönster tex efter varje läsning av en viss LBA-adress, så det är inte bara att klona rakt av utan också hitta emulator av rätt USB-familj av USB-stickor med rätt inre processorer om nu dess inre datorkraft används för att scrambla fram olika nycklar och hash-värden hela tiden...

Det finns också helt specialskräddade USB-stickor för den här typen av HW-nycklar

Sådant där kanske det blir att leta på de mer skitiga delarna av internet och hacken bygger troligen på derivat av kinesiska program som används för att göra om 8GB USB till 256 GB USB som sedan säljs på Wish...

Nu är det fruktansvärt länge sedan jag jagade sådant att det kan anses preskriberat, men 'sentiel', 'hasp' mfl. fans redan då den tiden för olika halvmiljoners mjukvaror och man får vara beredd att bli skitig om händerna när man letar efter sådant...

Detta är inga högvolymgrejor och det är piratandet av väldigt dyra program inom industrin och utveckling främst inom kina som gör att det ändå finns folk som ändå ta sig tid och utmaningen att hacka dessa kopierings-skydd, även om företeelsen som sådan nog är väldigt mycket mindre idag än förr i och med att programmen 'ringer hem' olika snikvägar även över tämligen tilltäppta företagsnätverk och kräver åtkomst av licensservrar över Internet för att kunna köras.