Blir galen, 1 år gamla datordelar redan trasiga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av owns good:

Ska följa era tips nu och se om jag kan lösa problemet. Jag börjar med att försöka med att checka mitt RAM minne och sedan byta del här och där.

Fel start, börja med distanserna.
Plocka isär datorn och följ någon av alla monteringsinstruktioner som finns på nätet. Swec har en, komplett har och säkerligen massor av youtubeklipp på exakt montering av dina delar.

Är saker fel monterade så blir det fel hela vägen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Testa också ta ur minnena och sätta i dem igen om du inte provat det innan. Hade en dator med mysko problem och då var det en minnessticka som inte var odentligt nedtryckt i moderkortet. En annan gång var det en SATA-kabel som glappade.

Edit: Anledningen att minnet glappade var att min dotter blev arg ibland när hon spelade och då sparkade på datorn

Permalänk
Medlem

Glöm inte idiotprylen - strömknappen på chassiet. Om den inte funkar som den skall så blir det också skumma fel.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Fel start, börja med distanserna.
Plocka isär datorn och följ någon av alla monteringsinstruktioner som finns på nätet. Swec har en, komplett har och säkerligen massor av youtubeklipp på exakt montering av dina delar.

Är saker fel monterade så blir det fel hela vägen.

Har inte monterar fel är helt säker på det, gjorde exakt sådär. Plockade isär allt och satte tillbaka. Det hjälpte inte riktigt.

Jag fixade nog problemet tror jag på ett sätt. I windows inställningar finns en ruta att unchecka (reboot at system failure) och då typ fryser min dator i någon sekund nu istället för att stängas av. Sen fixar den sig själv. Så detta problemet är mer acceptabelt än det förra.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Testa också ta ur minnena och sätta i dem igen om du inte provat det innan. Hade en dator med mysko problem och då var det en minnessticka som inte var odentligt nedtryckt i moderkortet. En annan gång var det en SATA-kabel som glappade.

Edit: Anledningen att minnet glappade var att min dotter blev arg ibland när hon spelade och då sparkade på datorn

Hahahha. Kan testa minnet, har ej sparkat på datorn. 😂😂

Permalänk
Medlem

Kan man inte något om elektronik ska man inte bygga dator, distanser ska inte skruvas på moderkortet, de ska skruvas/sättas fast i chassit/bakplåten och då inte i varje hål utan bara där moderkortet ska fästas på, du har gjort fel från början och kortslutit ditt moderkort = trasigt = går inte att reparera. Sälj datorn på marknaden och köp nya grejer som du sen låter någon kunnig person inom elektronik/datorbyggen göra ditt bygge till dig.
Detta är varför jag aldrig köper datorgrejor från privatpersoner, dem har oftast ingen koll på det här med datorbyggen och många är förbrukade/felaktiga efter felhantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Har inte monterar fel är helt säker på det, gjorde exakt sådär. Plockade isär allt och satte tillbaka. Det hjälpte inte riktigt.

Jag fixade nog problemet tror jag på ett sätt. I windows inställningar finns en ruta att unchecka (reboot at system failure) och då typ fryser min dator i någon sekund nu istället för att stängas av. Sen fixar den sig själv. Så detta problemet är mer acceptabelt än det förra.

Nu är vi ju flera stycken som sagt till dig att du måste testa dina minnen, de är med all sannorlikhet något fel på dom som gör att datorn fryser till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coenic:

Nu är vi ju flera stycken som sagt till dig att du måste testa dina minnen, de är med all sannorlikhet något fel på dom som gör att datorn fryser till.

Hen har redan erkänt att hen monterat moderkortet fel från början = har kortslutits = går ej att laga + ev. komponenter kan ha tagit stryk sekundärt som minnen, processor mm.. = ostabil dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Detta är ett så konstigt problem.. Det hände ALDRIG när jag körde utan grafikkort, sen när jag hade ett AMD rx 6700xt hände det ALDRIG heller. Det är just när jag kör med RTX 3060 TI som det blir såhär, jag fattar verkligen inte varför. Har testat 3 olika nvidia kort. 1660 TI, 3060 TI MSI och nu 3060 TI TUF. Samma problem på alla 3. Men inte en enda gång med AMD kort. Min dator gillar verkligen inte nvidia. xD

Har inte läst allt, men jag tycker du ska skippa alla tips om klent nätagg, distanser och andra random saker. Om felet bara uppstår när du använder olika grafikkort från Nvidia så är det ju uppenbart att det är där felet ligger. Testa installera om Windows, eller kanske googla på ditt moderkort + grafikkort och se om det finns några kända problem och kanske någon bios update.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Knusen:

Kan man inte något om elektronik ska man inte bygga dator, distanser ska inte skruvas på moderkortet, de ska skruvas/sättas fast i chassit/bakplåten och då inte i varje hål utan bara där moderkortet ska fästas på, du har gjort fel från början och kortslutit ditt moderkort = trasigt = går inte att reparera. Sälj datorn på marknaden och köp nya grejer som du sen låter någon kunnig person inom elektronik/datorbyggen göra ditt bygge till dig.
Detta är varför jag aldrig köper datorgrejor från privatpersoner, dem har oftast ingen koll på det här med datorbyggen och många är förbrukade/felaktiga efter felhantering.

Hur kan du vara så säker på att det är moderkortet i detta fall och inte något annat? Förklara tack.

Har ej skruvat på distanser på moderkortet. De 4 som satt innan jag la till extra var hårt fastskruvade i chassit. Sedan la jag till fler på samma sätt. Vet inte vart du fått det ifrån.

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Har inte läst allt, men jag tycker du ska skippa alla tips om klent nätagg, distanser och andra random saker. Om felet bara uppstår när du använder olika grafikkort från Nvidia så är det ju uppenbart att det är där felet ligger. Testa installera om Windows, eller kanske googla på ditt moderkort + grafikkort och se om det finns några kända problem och kanske någon bios update.

Tack, att återställa windows är kvar på listan att göra.

Permalänk
Skrivet av Coenic:

Nu är vi ju flera stycken som sagt till dig att du måste testa dina minnen, de är med all sannorlikhet något fel på dom som gör att datorn fryser till.

Ja, I am on it. Kommer testas. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Hur kan du vara så säker på att det är moderkortet i detta fall och inte något annat? Förklara tack.

Har ej skruvat på distanser på moderkortet. De 4 som satt innan jag la till extra var hårt fastskruvade i chassit. Sedan la jag till fler på samma sätt. Vet inte vart du fått det ifrån.

Om du bara hade 4 distanser från början kan det även vara fysiska skador på ditt moderkort efter insättning av komponenter som grafikkort, processor mm.. då det krävs en del kraft - Moderkort som bara sitter på 4 fästen böjs då inåt efter sviktning och ledningsbanor kan delvis ha gått sönder. Säkert fungerar din dator mestadels av tiden men kommer antagligen vara ostabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Vänta, nej jag har inte distanserna under moderkortet. Den är lite lös här och där, kan det verkligen avgöra ?

Ska testa detta också.

Tack

Fan jag var nervös för att jag jag råkade tappa bort en och körde utan en(av nio st)

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av owns good:

Har inte monterar fel är helt säker på det, gjorde exakt sådär. Plockade isär allt och satte tillbaka. Det hjälpte inte riktigt.

Jag fixade nog problemet tror jag på ett sätt. I windows inställningar finns en ruta att unchecka (reboot at system failure) och då typ fryser min dator i någon sekund nu istället för att stängas av. Sen fixar den sig själv. Så detta problemet är mer acceptabelt än det förra.

Då är det ok att fortsätta leta andra fel och hoppas nu bara att du hittat rätt. I framtiden när du bygger datorer så är mitt råd och tips att alltid följa manualen till de olika delarna och gärna någon av de många byggfilmerna och punktlistorna som finns på nätet.

Lycka till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coenic:

Nu är vi ju flera stycken som sagt till dig att du måste testa dina minnen, de är med all sannorlikhet något fel på dom som gör att datorn fryser till.

Ja, det låter som att RAM minnet är felinställt eller trasigt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Då är det ok att fortsätta leta andra fel och hoppas nu bara att du hittat rätt. I framtiden när du bygger datorer så är mitt råd och tips att alltid följa manualen till de olika delarna och gärna någon av de många byggfilmerna och punktlistorna som finns på nätet.

Lycka till.

Skrivet av Aeig:

Ja, det låter som att RAM minnet är felinställt eller trasigt.

Mvh

Tack, jag har testat båda mina ramstickor separat. Problemet uppstod fortfarande. Nu lånar jag 1 ramstick av min bror. En annan variant av corsair, med såndär ledstrip på toppen. Det har inte hänt något so far. Men vi får se. Jag hoppas verkligen att det är ett RAM problem, det är billigare att fixa.

Kan en RAM-inställning i BIOS orsaka såhär mycket kaos?

Känner även att datorn började fungera lite snabbare med denna nya ram-stickan som jag körde in.

Permalänk

Vill gärna stoppa in de "möjligtvis" trasiga/felinställda RAM-stickorna i brorsans dator för att se om problemet uppstår för honom också. Är bara lite rädd att RAM-minnerna kanske förstör hans dator då också, vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Vill gärna stoppa in de "möjligtvis" trasiga/felinställda RAM-stickorna i brorsans dator för att se om problemet uppstår för honom också. Är bara lite rädd att RAM-minnerna kanske förstör hans dator då också, vad tror ni om det?

skummande igenom lite fort och börja med att kolla upp om du har senaste bios och återställ denna till default (aktivera sedan xmp). Efter det se till och gör en helt ny och ren installation av windows (dvs rensa och tar bort allt) vad du än gör så kör ingen uppgradering eller återställning, finns stor chans då att du bara gör saken värre och svårare att hitta felet.

Har nu mera mer eller mindre ren installation som första lösningen på allt då det ändå går så fort och löser dom flesta problemen så länge det inte är fel på hårdvaran.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Nope nevermind, nu hände det i min dator med hans ram-stickor också. "Datorn fryser inte bara längre" Den stängs av som vanligt. Även om jag ändrade dendär isntällningen i windows. "Don't reboot when it freezes".

Det som återstår är att reinstallera windows.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

skummande igenom lite fort och börja med att kolla upp om du har senaste bios och återställ denna till default (aktivera sedan xmp). Efter det se till och gör en helt ny och ren installation av windows (dvs rensa och tar bort allt) vad du än gör så kör ingen uppgradering eller återställning, finns stor chans då att du bara gör saken värre och svårare att hitta felet.

Har nu mera mer eller mindre ren installation som första lösningen på allt då det ändå går så fort och löser dom flesta problemen så länge det inte är fel på hårdvaran.

Okej så jag ska in i bios och göra ändringar där? "Reset all to default"

https://imgur.com/a/SUy6A3y
Så ser det ut i bios nu. Aktiverade XMP profilen. Jag är säker på att när problemet började uppstå för några dagar sen så stängde jag av XMP profilen för att jag trodde jag hade ställt in den fel för 1 år sen eller något sånt.

Måste till universitetet nu, kommer tillbaka ikväll och ska då återställa windows om jag märker att problemet uppstår igen nu efter XMP ändringen.

Tack

Permalänk
Medlem

Nu är det ju också så att om du inte haft distanser innan och du kanske har fått kortslutningar lite då och då på olika delar av moderkortet så KAN det ju också vara så att det lett till permanent skada. Så även om du fixat dit distanser nu så kan detta vara det ursprungliga problemet som också lett till att du nu har en permanent skada på någon eller några komponenter.
Hoppas självklart att så inte är fallet för dig, men det är ingen omöjlighet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Kan va en failande hårddisk.
Hade liknande problem, i detta fallet en mekanisk hårddisk som inte va main.
Men den sjöng på sista versen.
Kanske kan va d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Tack, jag har testat båda mina ramstickor separat. Problemet uppstod fortfarande. Nu lånar jag 1 ramstick av min bror. En annan variant av corsair, med såndär ledstrip på toppen. Det har inte hänt något so far. Men vi får se. Jag hoppas verkligen att det är ett RAM problem, det är billigare att fixa.

Kan en RAM-inställning i BIOS orsaka såhär mycket kaos?

Känner även att datorn började fungera lite snabbare med denna nya ram-stickan som jag körde in.

Hur prövar du dem? Kör du HCI memtest i Windows? Du ska starta flera sessioner så att minnet till slut blir fullt, det kan du se om du trycker CTRL+ALT+DEL och går in på aktivitetshanteraren och tittar på minnets användning i %.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Nu är det ju också så att om du inte haft distanser innan och du kanske har fått kortslutningar lite då och då på olika delar av moderkortet så KAN det ju också vara så att det lett till permanent skada. Så även om du fixat dit distanser nu så kan detta vara det ursprungliga problemet som också lett till att du nu har en permanent skada på någon eller några komponenter.
Hoppas självklart att så inte är fallet för dig, men det är ingen omöjlighet.

Man kan också tänka att moderkortet böjts till ett antal gånger vid varje byte av grafikkort och minne ut och in osv om det inte funnits mer än 4 pinnar från början. Trycker man hårt så böjer man ju moderkortet kanske onödigt mycket och det behöver ju inte ha blivit en kortslutning utan andra typer av skador istället. Läst igenom tråden och vist kan det vara minnena, HDD eller annat men allt är kopplat till moderkortet. Så för mig när jag tittar på det är beredd att håla med dig att det kan vara moderkorts orsakat problem. Speciellt när det funkar och sen helt plötsligt inte gör det längre.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Nu är det ju också så att om du inte haft distanser innan och du kanske har fått kortslutningar lite då och då på olika delar av moderkortet så KAN det ju också vara så att det lett till permanent skada. Så även om du fixat dit distanser nu så kan detta vara det ursprungliga problemet som också lett till att du nu har en permanent skada på någon eller några komponenter.
Hoppas självklart att så inte är fallet för dig, men det är ingen omöjlighet.

Det har ju varit lite otydligt, men så här tolkar jag informationen som nu getts:

- Från början satt det för få distanser, dock på korrekta platser (inget problem med kortslutning, men kan ge fysiska belastningsproblem och skador på moderkortet då det inte har rätt stöd för exempelvis när RAM-minnen, grafikkort eller liknande installeras)
- Nu har de saknade distanserna skruvats dit och allt sitter på korrekta platser.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Okej så jag ska in i bios och göra ändringar där? "Reset all to default"

https://imgur.com/a/SUy6A3y
Så ser det ut i bios nu. Aktiverade XMP profilen. Jag är säker på att när problemet började uppstå för några dagar sen så stängde jag av XMP profilen för att jag trodde jag hade ställt in den fel för 1 år sen eller något sånt.

Måste till universitetet nu, kommer tillbaka ikväll och ska då återställa windows om jag märker att problemet uppstår igen nu efter XMP ändringen.

Tack

ja men precis, återställ och sätt på xmp som du gjort på bilden. Skulle problemet kvarstå så se till att göra backup på allt du behöver spara och sen rensa bort exakt allt och installera om Windows.

Skulle det inte funka så är det bara att börja felsöka. Men gissar på att felet ligger med drivrutinerna för grafikkorten, och att något ligger kvar eller blivit korrupt även fast du kört ddu.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Hej, jag skulle uppskatta om någon kunde försöka hjälpa mig förstå varför min dator stängs av helt random. Mina datordelar är i princip nya, köpta 2020 i september.

Specs:
CPU: Intel Core i5 10600K 4.1 GHz 12MB
RAM:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance
MOBO:Gigabyte B460 AORUS PRO AC

Nätagg byttes precis ut, har 80+gold Corsair 550Watt. Hade 650Watt innan men trodde felet berodde på den så jag la undan den.

Har testat olika grafikkort och vissa grafikkort beter sig sådär, andra grafikkort beter sig inte sådär? Kan det bero på moderkortet?

Beskrivning av felet:
Jag kan spela vissa saker och vissa spel här och där, men sen ibland t.ex på queue i league så blir först skärmen svart. (Mina discord vänner kan fortfarande höra mig i ca 5 sekunder). Sen om jag har t.ex musik på, då efter 5 sekunder att skärmen varit svart så laggar ljudet till och det låter bara brrrrrrrrrrrrrrr. Jag måste vid detta lag starta om datorn. Det är lite random när det händer. Jag är 100% säker på att det har med grafikkortet att göra. Har testat så många olika grafikkort dock, med AMD grafikkort så uppstår ej problemet. Fattar inte varför? Det är så konstigt...

När jag kör league of legends utan grafikkort så händer inte dedär, det händer knappt. Kan det vara moderkortet som strular? Processorn ?

Vad kan felet vara, behöver jag ange mer information för att man ska kunne förstå varför det blir så ?

Saker jag testat:
Bytt grafikkort 400 gånger.
Bytt plats på ram-minne
Bytt nätagg helt och hållet

Jättetacksam för hjälp, har inte råd att köpa nytt setup är bara student och jag behöver datorn ganska mycket just nu. Har inte råd med sånt krångel, tack!

Vad har du för lagringsmeda? SSD? Mekanisk Hårddisk?
Om det är SSD, hur stor är denna och hur full har du haft denna?
Om den varit så full att du haft mindre än 5-10% ledigt så är det inte omöjligt att du i förtid slitit ut denna.

Jag skulle definitivt inte utesluta en SSD som felorsaken.
Jag har själv haft en SSD som blivit korrupt. Det blev ganska intressanta slumpmässiga frysningar och omstarter.
Ibland fungerade det bra flera timmar, ibland starta den om direkt efter att jag kom in i Windows.
Windows ville ofta automatiskt köra "checkdisk?" efter omstarter men hittade inga fel.
Inte heller S.M.A.R.T. gav några som helst indikationer på att något skulle vara fel med SSDn.

Om du har något viktigt på lagringsmediat så rekommenderas hur som helst en säkerhetskopierng av det viktigaste.

Edit: som @norrby89 påpekar, om inte en ominstallation har provats, så rekommenderas givetvis även detta.
Inte en reparation utan en full ominstallation.

Permalänk
Medlem

Något som man ofta glömmer är att trasiga USB-enheter kan orsaka massvis med underliga problem. Så om du har möjlighet så rekommenderar jag att du provar med annan kringutrustning; tangentbord, mus och ev headset. Ju enklare desto bättre.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av inquam:

Nu är det ju också så att om du inte haft distanser innan och du kanske har fått kortslutningar lite då och då på olika delar av moderkortet så KAN det ju också vara så att det lett till permanent skada. Så även om du fixat dit distanser nu så kan detta vara det ursprungliga problemet som också lett till att du nu har en permanent skada på någon eller några komponenter.
Hoppas självklart att så inte är fallet för dig, men det är ingen omöjlighet.

Problemet kom inte förrän 1,5 år efter när jag började byta grafikkort höger och vänster. Då kom problemet, bara då. Inte innan. + När jag inte har ett grafikort i kopplat så händer det inte ens. Tror inte det har någonting med distanserna att göra alls. Börjar tro mer och mer att det är ett software problem.

Men tack för observationen