Veckans fråga: Vad är viktigast när du köper nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Varumärke/modell, övervakningsfunktioner, möjlighet att ställa fläktkurvor/hastighet, så många separata 12V+ banor som möjligt, skyddsmekanismer till förbannelse och naturligtvis minst 50% effekt utav vad jag tror att jag kommer att maxxa.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Fick tag på ett EVGA T2 850W för 2099kr för några år sedan. Är nog bland de bästa köpen jag gjort.

Blev störd på att jag skrev fel belopp även om det bara var lite fel.
Permalänk
Medlem

Skyddsfunktionen har blivit rätt viktigt på senaste tiden för mig. Hjälpte ett av mina ex att bygga sin första dator och jag valde ett Seasonic Focus. Efter en vecka small datorn när den slogs på. Men jag behöll lugnet och sa "jag garanterar att det Seasonic agget skyddade resten av komponenterna till 100%"

Och visst gjorde den det. Det seasonic agget gjorde sitt jobb när den väl havererade

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

"Resultat i tester och recensioner 11 %"
Ska man tolka det som att 89% skiter i hur det verkligen presterar?

[EDIT]
Kom på att andra kanske inte är lika misstroende mot tillverkarnas siffror som jag.

snilleblixt ;)
Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Finns det nätaggregat med lite mer flexibla kablar? De man köpt hittills har varit hårda jäklar.

Generellt finns det ett samband mellan impedans och ledarmassa/meter, mellan ledarmassa och styvhet finns ett definitivt samband.

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått mig på helt modulära nätagg, man kommer alltid använda kablarna om man nu inte har hög effekt och low/mid range moderkort som inte har mer än en 8-pin cpu-kabel, samtidigt kan man gömma kablarna bra idag vilket inte var en självklarhet för 10-15år sedan...Alla som har haft ett Antec P180 vet att det alltid vart en redig bula på höger sidopanel och krävde ens kroppsvikt när man skulle skjuta på sidan

Permalänk
Avstängd

Det är ju flera saker. Inte för klen, stabilt och rent, tyst, effektivitet, märke (ingen Ace of Sweden tack), kabellängd och antal, bör förstås vara modulärt. Har köpt Corsair och Seasonic senaste 15 åren.

En större Zalman 850w hade voice coil whining så den blev inte alls kvar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Första gången jag faktiskt behövde kryssa samtliga alternativ!. 👍😁

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Ibland så kan förtroendet till varumärket slå fel har jag märkt av. Fractal Design gjorde bra chassin, men deras nätagg har jag bara haft dåliga erfarenheter av.. Men förtroende till varumärke är i allmänhet viktigt, Corsair har funkat bra i alla år för mig och därför köper jag Corsair utan att tveka.. Sen 80% gold eller bättre annars inget köp.

Skrivet av fesen:

Aldrig förstått mig på helt modulära nätagg, man kommer alltid använda kablarna om man nu inte har hög effekt och low/mid range moderkort som inte har mer än en 8-pin cpu-kabel, samtidigt kan man gömma kablarna bra idag vilket inte var en självklarhet för 10-15år sedan...Alla som har haft ett Antec P180 vet att det alltid vart en redig bula på höger sidopanel och krävde ens kroppsvikt när man skulle skjuta på sidan

Om man vill ha sleevat så är det enklare om man är lat att köpa färdig sleevat som man sedan direkt kör in i agget, har man inte modulärt så får man ju göra jobbet själv, vilket tar tid och inte alltid blir perfekt.. Sen finns det ju bättre kablage med rätt längd osv så man slipper dra kablar i evighet.. Ett ormbo av kablar är mindre luftflöde oavsett vart man döljer det hela.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Senast jag köpte nätaggregat letade jag efter låg ljudnivå främst och tittade sedan på recensioner för att se om det ansågs vara ett bra nätagg. Har inte tillräcklig koll så förlitar mig på experter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Samma för mig, för mig är garantitid en kvalitetsstämpel.
Skulle personligen inte sätta in ett nätagg i någon av mina datorer som inte har min 5 års garanti, helst 10.
Finns ju oftast en orsak varför en tillverkare vågar sätta 10 års garanti på en produktmodell och inte en annan.

Håller med i precis allt du säger Oftast är de produkterna med 10 års garanti i det övre produktsegmentet och då följer många de andra alternativen i undersökningen med.

Permalänk
Medlem

Huruvida den fått en Utmärkelse av Swec är viktigast. Har för dålig koll så litar på experterna.

Permalänk

Det jag kollar på är om det går att tvinga fläkten att alltid vara på, dvs "silent mode" som det ibland kallas skall kunna stängas av.

Nu har jag inte shoppat PSU på något år men Seasonic har varit bra på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Ibland så kan förtroendet till varumärket slå fel har jag märkt av. Fractal Design gjorde bra chassin, men deras nätagg har jag bara haft dåliga erfarenheter av.. Men förtroende till varumärke är i allmänhet viktigt, Corsair har funkat bra i alla år för mig och därför köper jag Corsair utan att tveka.. Sen 80% gold eller bättre annars inget köp.

Om man vill ha sleevat så är det enklare om man är lat att köpa färdig sleevat som man sedan direkt kör in i agget, har man inte modulärt så får man ju göra jobbet själv, vilket tar tid och inte alltid blir perfekt.. Sen finns det ju bättre kablage med rätt längd osv så man slipper dra kablar i evighet.. Ett ormbo av kablar är mindre luftflöde oavsett vart man döljer det hela.

Det handlar om 2-3 sladdar man alltid använder om man ska ha det till en dator, sleeving i all ära men det är ovanligt i det stora hela och det går att köpa förlängningar om man vill ha det snyggt vilket i sin tur är mycket billigare...cable mods sleevade kablar kostar som ett nätagg, vinsten på deras produkter lär vara absurt bra.
Själv kollade jag på det då mina kablar var konstiga att dra och ett paket förlängare från Phanteks för typ 250kr gjorde 24-pin och pci-e kablarna snyggare och lättare att dra.