AMD gör rekordår – 16,4 miljarder dollar omsättning

Permalänk
Melding Plague

AMD gör rekordår – 16,4 miljarder dollar omsättning

AMD ökar vinsterna i bolaget till 3,2 miljarder dollar samtidigt som omsättningen för helåret ökar med hela 67 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att det går bra för dem. Men man undrar ju hur mycket som är "äkta" och hur mycket som är på grund av eller tack vare pandemin, hur man nu vill se det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Heja AMD! 😃

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Enkelt att vara tillverkare nu när bokstavligt talat allt kan säljas innan det knappt har producerats.

Permalänk
Medlem

Nettovinsten minskar rejält, ser nästan lite mörkt ut. Sjunkande skepp någon?

Permalänk
Medlem

Skönt att se att AMD är på fötterna, vilket dom har varit ett tag nu, det såg ju rätt mörkt ut förut och vi har äntligen fått en bra konkurrens mellan Intel och AMD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Enkelt att vara tillverkare nu när bokstavligt talat allt kan säljas innan det knappt har producerats.

På tal om det: jag har nyligen gett mig in i kärnfusionsbranschen.

Vill du beställa? Bara någon miljard SEK i förskott med leveranstid på sisådär cirka 40 år?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Nettovinsten minskar rejält, ser nästan lite mörkt ut. Sjunkande skepp någon?

"Även vinsterna ökar med 27 procent på helåret."

Så nej, snarare tvärt om.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av lindahlj:

Nettovinsten minskar rejält, ser nästan lite mörkt ut. Sjunkande skepp någon?

I q4 specifikt ja. Men för helåret så ökar den ju hälsosamt

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Kul att det går bra för dem. Men man undrar ju hur mycket som är "äkta" och hur mycket som är på grund av eller tack vare pandemin, hur man nu vill se det.

Du har haft negativa tongångar mot både Nvidia och AMD, förstnämnda om ARM-affären och nu att AMD skulle spela med siffrorna man börjar undra.

Som sagt förväntar jag mig nog inte nästan 70% uppgångar framöver men det är underbart att AMD visar gröna siffror. Alla fredagspaneler där Jonas och Emil prestenterade röda siffror för AMD är ett minne blott!

Permalänk
Medlem

Då är vi där igen.

Inte lite pengar företagen tjänar på ”komponentbrist"

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Nettovinsten minskar rejält, ser nästan lite mörkt ut. Sjunkande skepp någon?

Skrivet av milo_:

"Även vinsterna ökar med 27 procent på helåret."

Så nej, snarare tvärt om.

Skrivet av UndaC:

I q4 specifikt ja. Men för helåret så ökar den ju hälsosamt

Det är missvisande jämförelsetal. De fick en "valuation allowence release"/engångspost fjärde kvartalet förra året. Vinsten per aktie för kvartalet är upp 105% mot samma kvartal 2020 om man räknar bort engångsposter.

För helåret är det upp 117% borträknat engångsposten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Då är vi där igen.

Inte lite pengar företagen tjänar på ”komponentbrist"

Jo man fick ju lite bilden av att det var synd om AMD och nVidia.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Nettovinsten minskar rejält, ser nästan lite mörkt ut. Sjunkande skepp någon?

Eller att de investerat i tex forskning och utveckling? I så fall visar det ju att bolag inte är nöjda att bara låta det tuffa på utan att de vill fortsätta innovera framåt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du har haft negativa tongångar mot både Nvidia och AMD, förstnämnda om ARM-affären och nu att AMD skulle spela med siffrorna man börjar undra.

Som sagt förväntar jag mig nog inte nästan 70% uppgångar framöver men det är underbart att AMD visar gröna siffror. Alla fredagspaneler där Jonas och Emil prestenterade röda siffror för AMD är ett minne blott!

Jag har inte sagt att AMD spelar med siffrorna. Jag menar bara att I stort sett varenda tech-bolag gör rekord hit och rekord dit just nu. Och en stor del i det är ju just i och med pandemin. Så att de slår sig på bröstet som om det vore helt deras egen förtjänst och en produkt av deras egen förträfflighet känns väldigt löjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt att AMD spelar med siffrorna. Jag menar bara att I stort sett varenda tech-bolag gör rekord hit och rekord dit just nu. Och en stor del i det är ju just i och med pandemin. Så att de slår sig på bröstet som om det vore helt deras egen förtjänst och en produkt av deras egen förträfflighet känns väldigt löjligt.

Du har inte helt fel i din skepsis, men du kan ju även kolla på procentuell ökning, och där står sig AMD bra relativt sina konkurrenter. Summan som de dessutom ökar R&D är också ett hälsotecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Nettovinsten minskar rejält, ser nästan lite mörkt ut. Sjunkande skepp någon?

Skrivet av UndaC:

I q4 specifikt ja. Men för helåret så ökar den ju hälsosamt

Skrivet av Raffor:

Det är missvisande jämförelsetal. De fick en "valuation allowence release"/engångspost fjärde kvartalet förra året. Vinsten per aktie för kvartalet är upp 105% mot samma kvartal 2020 om man räknar bort engångsposter.

För helåret är det upp 117% borträknat engångsposten.

Det är som raffor säger en engångspost pga redovisningsregler som ställer till det i Q4 2020. Sweclockers är bara lite lata i sin artikel

Permalänk
Medlem

"Ökningen inom grafikkort består dock huvudsakligen av ökade priser, medan det faktiska antalet levererade grafikkort istället sjönk ställt mot föregående kvartal."

Vad är grunden till detta påstående? Det enda jag hittar från AMDs rapport är detta:

"GPU ASP increased y/y primarily driven by Radeon product sales; decreased q/q due to product mix"

Dvs snittpriset på GPUer skönk kvartal/kvartal i Q4 (antagligen för att dom lanserat dom billigare korten), men totalt över året så ökade det.

Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt att AMD spelar med siffrorna. Jag menar bara att I stort sett varenda tech-bolag gör rekord hit och rekord dit just nu. Och en stor del i det är ju just i och med pandemin. Så att de slår sig på bröstet som om det vore helt deras egen förtjänst och en produkt av deras egen förträfflighet känns väldigt löjligt.

Hur vida AMD kan fortsätta hålla denna tillväxt eller inte efter pandemin låter jag var osagt (Nvidia t ex fick en dipp efter förra miningboomen (2018?) med överkapacitet), men enligt AMD rapport räknar dom med en fortsatt tillväxt under 2022 med 30%.

Permalänk
Medlem

AMD har väldigt attraktiva produkter, ofta till konkurerande priser.
Deras Akilleshäl är sugröret som förser dem med kiselchips, de måste göra sig mindre beroende av TSMC.
Hoppas verkligen de tar språnget och flyttar över GPU-tillverkningen till Samsung, så de kan använda all sin kapacitet hos TSMC för CPU-tillverkning.

Permalänk
Medlem

Bra med vinstökning för helåret. Aldrig förstått upphetsningen över omsättning dock, kanske det minst intressanta måttet.

Skrivet av AplAy:

På tal om det: jag har nyligen gett mig in i kärnfusionsbranschen.

Vill du beställa? Bara någon miljard SEK i förskott med leveranstid på sisådär cirka 40 år?

Heh, om du kan tillverka en fusionsreaktor som producerar mer än den förbrukar totalt sett och som kan hållas igång 24/7 så tror jag du skulle få en fin kö av beställningar från många stater för betydligt mer än någon fjuttig miljard SEK.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Bra med vinstökning för helåret. Aldrig förstått upphetsningen över omsättning dock, kanske det minst intressanta måttet.

Heh, om du kan tillverka en fusionsreaktor som producerar mer än den förbrukar totalt sett och som kan hållas igång 24/7 så tror jag du skulle få en fin kö av beställningar från många stater för betydligt mer än någon fjuttig miljard SEK.

Jag kör rabattkampanj!

Tar ju trots allt typ 40 år innan den första levereras, som med grafikkort numera!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bra med vinstökning för helåret. Aldrig förstått upphetsningen över omsättning dock, kanske det minst intressanta måttet.

Heh, om du kan tillverka en fusionsreaktor som producerar mer än den förbrukar totalt sett och som kan hållas igång 24/7 så tror jag du skulle få en fin kö av beställningar från många stater för betydligt mer än någon fjuttig miljard SEK.

Ja, motsvarigheten skulle väl vara typ. "Jag kan producera en om året nu men ni kan ställa er i väntelista och jag räknar med att betat av kön 2115 senast". AMD och Nvidia med flera har i alla fall visat skarpa produkter, om än inte alls tillräckligt för att mätta efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Nettovinsten minskar rejält, ser nästan lite mörkt ut. Sjunkande skepp någon?

Skrivet av milo_:

"Även vinsterna ökar med 27 procent på helåret."

Så nej, snarare tvärt om.

Skrivet av UndaC:

I q4 specifikt ja. Men för helåret så ökar den ju hälsosamt

Skrivet av Raffor:

Det är missvisande jämförelsetal. De fick en "valuation allowence release"/engångspost fjärde kvartalet förra året. Vinsten per aktie för kvartalet är upp 105% mot samma kvartal 2020 om man räknar bort engångsposter.

För helåret är det upp 117% borträknat engångsposten.

Skrivet av Gainsgoblin:

Det är som raffor säger en engångspost pga redovisningsregler som ställer till det i Q4 2020. Sweclockers är bara lite lata i sin artikel

Bara för att utveckla lite på vad Raffor och Gainsgoblin skriver. Vinsten Q4 berodde på en del skattetekniska shenanigans, därav reflekterar Non-GAAP redovisningen betydligt bättre hur vinsten utveklats kvartal till kvartal.

För den som är intresserad: https://ir.amd.com/news-events/press-releases/detail/1044/amd...

Dubbelcitering
Permalänk
Medlem

Ett tillägg, då det verkar ha missats (medvetet eller ej), är att bruttomarginalen ökade från 48% till 50% QoQ.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Större och välmående AMD är bättre för alla i tech-branchen, bara att vara glada för detta! Hoppas de hinner bygga lite marginaler nu när de äntligen fått leda ett tag på över ett decennium, det kommer nog inte hålla för evigt. Får se vad Apple/ARM kommer få för påverkan över tid också

Permalänk

Bra att de gör vinster för konkurrensen men man kan tycka det är lite fult och cyniskt av processortillverkarna att fortsätta med den usla integrerade grafiken trots ren brist på grafikkort, när de med lätthet skulle kunna stoppa in bättre grejor, AMD är ju på gång med RDNA2 nu vilket är glädjande. Många skulle kunna klara sig med integrerad grafik om den bara är anständig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlersparre:

Bra att de gör vinster för konkurrensen men man kan tycka det är lite fult och cyniskt av processortillverkarna att fortsätta med den usla integrerade grafiken trots ren brist på grafikkort, när de med lätthet skulle kunna stoppa in bättre grejor, AMD är ju på gång med RDNA2 nu vilket är glädjande. Många skulle kunna klara sig med integrerad grafik om den bara är anständig.

Amd har ett superläge att stoppa in ett dugligt grafikkort i sina APUer men kommer inte att göra det. Anledningen är att det skulle straffa försäljningen av dedikerade grafikkort. Därför vill man bara vara något bättre än konkurrenterna.
Processorerna i APUerna har blivit mycket duktigare med varje generationsskifte men grafikdelen bara marginellt bättre. Detta är såklart uträknat.
Hade de stoppat in ett dugligt grafikkort i sina APUer hade priserna givetvis skenat på dessa också eftersom kunderna bevisat att de är korkade och köper till vilka priser som helst. Därför hade vi troligtvis inte vunnit något på det ändå..

Det som gäller är att sänka sina krav, bli blåst genom att köpa ett hysteriskt överprisat grafikkort eller helt enkelt skaffa en annan hobby. 720x1280 upplösning duger faktiskt ganska långt om man inte är kräsen och det klarar APUerna i de allra flesta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Amd har ett superläge att stoppa in ett dugligt grafikkort i sina APUer men kommer inte att göra det. Anledningen är att det skulle straffa försäljningen av dedikerade grafikkort. Därför vill man bara vara något bättre än konkurrenterna.
Processorerna i APUerna har blivit mycket duktigare med varje generationsskifte men grafikdelen bara marginellt bättre. Detta är såklart uträknat.
Hade de stoppat in ett dugligt grafikkort i sina APUer hade priserna givetvis skenat på dessa också eftersom kunderna bevisat att de är korkade och köper till vilka priser som helst. Därför hade vi troligtvis inte vunnit något på det ändå..

Problemet är minnesbandbredd. DDR5 kommer hjälpa, men bara lite. Du skulle behöva ungefär kvadruppel bredd på bussen med DDR4 eller dubbel med DDR5, för att matcha bandbredden hos GDDR6. APUer har dock högst 128-bit DDR5 (AMDs nya 6000-serie till laptops), detta motsvarar motsvarande bandbredd som 6500XT (ett kort som alla hånar). Denna bandbredd ska dessutom delas av processorn och allt annat på maskinen.

Dessutom brukar konsument-APU stanna på < 300mm2, det finns inte plats för stora gpuer då, och även om man skalar högre så kommer strömförbrukningen hamna en bra bit över 200W om man pressar grejerna.

Det är verkligen inte att ’bara göra bättre’. Hela plattformen/sockeln/strömförsörjningen... allt skulle behöva anpassas för detta, och det skulle göra plattformen mycket dyrare än konkurrentens. Skulle du köpa en bättre integrerad grafikdel ifall du skulle behöva köpa octochannel-minne och en threadripper-kylare för att köra grafik från mellanklassen, troligen till ett pris många tusenlappar över dagens APUer? Det funkar inte. Plattformen skulle inte bli populär förutom för några få specifika användare