Meta hotar stänga ned Facebook inom EU

Permalänk
Medlem

Varför inte, skulle bara öppna upp marknaden. Man ser ju samma trend för medier i USA som blockerar användare från EU.

Nu tjänar det inte så mycket till om allt blir spretigare, men det blir det ju i.a.f. Ställe att dela foton och meddelande-app är väl vad jag möjligen kan använda det till, och det finns det andra som kan göra.

Permalänk

Tack och bock hejsvejs inte saknad. De kommer nya plattformar precis som de alltid gjort.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Wohoo, please go away!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Så jäkla roligt varje gång Fb/Insta diskussioner dyker upp här.

Alltid massa folk som utbrister i ”ååHh ÄnTLigen, De E bA SkIt iaf!!11””
Om du inte tycker om det, samt inte använder tjänsten, varför är det så bra om den försvinner?

Jag skiter totalt i om något rockband jag varken tycker om eller inte lyssnar på lägger gitarren på hyllan, varför skulle jag brista ut i glädjerop för det? Fjortisfasoner.

Jag förstår inte. Jag själv använder mestadels Instagram och lite FB för att sköta mitt företag, och skulle få lägga ner i princip om dessa försvann!

Ja detta är en sak jag också undrat över.. Vad är så bra om det försvinner? Vet flera företag som nästan livnär sig på Facebook och det skulle krävas extrema resurser för att hitta en ersättare till detta system.

Som du säger, fjortisfasoner att hoppa på "måstehataförattallaandragördet-tåget"!

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Det handlar om att många idag är rädda. Ta bort publika adressuppgifter till att börja med, det är ju helt sjukt att vem som helst kan kolla upp var en annan bor (och mycket, mycket mer på vissa sajter).

Om man inte vill att folk (vem som helst) skall veta var man bor på Facebook skriver man inte det. Man kan dessutom se till att allt man uppger är privat.
Skall man få reda på var folk bor går man in på hitta.se där får man även reda på namnen på de som bor på samma adress, vad bostaden är värderad till, när personen fyller år osv osv.
Samma sak gäller här, de uppgifterna som du kan se lämnar personen publik. Man kan gå in och ändra det på Hitta.se så det blir privat.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Facebook är väl rätt så ytligt och integritetskränkande så är tudelad.

Bra saker är väl vissa grupper man är med i (fast ändå mycket sämre än ett forum) och då man använder sitt riktiga namn (visst inte alla, men men) så kan vara lättare att få kontakt med folk långväga/gamla bekanta utan att det känns påträngande.

Men facebook-plattformen i sig har jag länge förväntat mig att den kommer dö ut som alla andra plattformar gjort tidigare.
Är nog dagens 45-50+ som håller det mest vid liv. De som i allmänhet inte varit med om någon annan social plattform på internet.

Är ju i övrigt inte så imponerad av dagens övriga plattformar heller. Var bättre tider med IRC/ICQ "1-1" eller IRC "gruppchatt" och ville man prata på riktigt så ventrilo, usch för alla de moderna bloatade allt-i-ett programmen som påminner om hur tex Nero dödade sig själv genom all bloat.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Om man inte vill att folk (vem som helst) skall veta var man bor på Facebook skriver man inte det. Man kan dessutom se till att allt man uppger är privat.
Skall man få reda på var folk bor går man in på hitta.se där får man även reda på namnen på de som bor på samma adress, vad bostaden är värderad till, när personen fyller år osv osv.
Samma sak gäller här, de uppgifterna som du kan se lämnar personen publik. Man kan gå in och ändra det på Hitta.se så det blir privat.

Kassa med facebook är att många av alternativen har varit publika som standard under en lång tid, eller de kanske fortfarande är det?
Vet att jag fått gå in och ändra åt folk för när de loggat in i telefonen så är allt inställt på att visa inlägg offentligt osv.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Jag avpolletterade Facebook för 8 år sedan, har inte saknat det en dag så skulle nog inte märka varken eller. Instagram fick jag skapa ett spökkonto för att kunna köpa en PS5 förra året då Elgiganten tvingande in en där för deras lotteri, men skulle inte sakna det en sekund om de tog bort mig där nu. Snarare fördel för mig för jag skulle slipper alla ”hippa” företagsevent som bara ska finnas på dessa social media plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Det handlar om att många idag är rädda. Ta bort publika adressuppgifter till att börja med, det är ju helt sjukt att vem som helst kan kolla upp var en annan bor (och mycket, mycket mer på vissa sajter).

Tänk om de lanserat telefonboken idag. Namn, adress och telefonnummer till dig och alla dina grannar som skickades hem till var och en… det hade blivit rena moralpaniken idag. Folk var nog mer chill förr känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Är det verkligen sjukt? Stod ju nästan lika mycket i en telefonkatalog en gång i tiden. Och efter det fanns det ju nummerupplysningar etc.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Fuck Facebook, Fuck Meta.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv

Hey Meta, No balls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Vad gör det dig att FB finns om du inte använder det? Är det inte lite ogin inställning att bara för att du inte vill använda FB ska ingen annan heller få göra det?

FB skapade inte miljarder nya internetanvändare som inte fanns förut. De hordade in dem från andra tjänster - som antagligen många dog i den resan. Om FB försvann öppnar det upp för innovation och konkurrens - kanske kommer det något bättre istället för att klamra sig fast vid en produkt som knappast blivit bättre med åren.

Så ja, det gör mig någonting att FB finns kvar - jag är försiktigt hoppfull att dess död kan vara starten på något bättre. Vilket jag tycker är en fullt valid åsikt att bära på.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Skulle sakna Facebook oerhört mycket om de försvann.

Jag som sysslar makrofoton av insekter och spindlar har otroligt mycket nytta av den hjälp med identifiering av vad jag fotat i diverse grupper med Sveriges främsta experter på småkryp.

Jag förstår att alla coola gamers här tycker de är jätte-edgy när de hoppas att Fb försvinner, men varför vore det bra för er? Varför inte bara sluta använda det om ni nu ogillar det så mycket så kan vi som har nytta av det fortsätta använda Fb?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Många här på swec kör "hoppa på trenden"
Eller så utgår man från sina personliga känslor att inte kunna hantera sociala medier. Jag slår vad om att dom flesta "slösar tid" på annat ist.

Vissa är "pålästa" och vet minsann att det är skadligt för "alla"

Ja jösses, det ör underhållning på hög nivå 😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Vad gjorde vi innan Facebook kom?

Vem skulle sakna det?

Permalänk
Medlem

Snälla, låt det ske.

Permalänk
Medlem

Det vore det bästa som kunde hända =D

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Tänk om de lanserat telefonboken idag. Namn, adress och telefonnummer till dig och alla dina grannar som skickades hem till var och en… det hade blivit rena moralpaniken idag. Folk var nog mer chill förr känns det som.

100% att folk var mer chill förr. Nu består vi av edgy lättkränkta människor med foliehattar!

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är inte många som klagar på twitter där man kan se namnen på folk också. Ratsit.se borde ju vara jätteförbjudet också då. Har man ett ovanligt namn så är det ganska lätt att leta upp var personen bor och hur gammal man är

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Så grymt bra om det skulle bli så!

Skulle vara roligt (och troligtvis skrämmande) att se hur mycket tid folk slösar bort på årsbasis på dessa tämligen meningslösa tidstjuvar.

Permalänk
Medlem

Såna här bolag borde styckas upp. Finns ingen fördel för konsumenter då det gäller oligopol. Whatsapp/Instagram/Facebook som kontrolleras av samma oligark är livsfarligt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Facebook? Nej. Messenger? Till viss del. Mest för att det är väldigt bekvämt att kunna skriva med alla du känner utan att behöva hålla reda på telefonnummer m.m.

inte bara bekvämt med Messenger, de har till stor del blivit den nya "telefon numret" i min krets av familj och vänner. Mer eller mindre ända sättet att "ringa". Så de är väl de ända jag känner kan bli knasigt å byta plattform om nedsläckningen sker.
Men det är nästan så jag vill att FB ska släckas ned. Så folk kan släppa telefon. xD

kollegorna använder Teams istället för att ringa normalt.

sen finns ju en fin kontaktlista i telefonen, men ganska skönt å slippa SMS och MMS

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cats:

Så grymt bra om det skulle bli så!

Skulle vara roligt (och troligtvis skrämmande) att se hur mycket tid folk slösar bort på årsbasis på dessa tämligen meningslösa tidstjuvar.

Som SweClockers forum istället. Tidstjuvar mängder. Hahaha

Permalänk
Medlem

Det enda jag skulle sakna som "Meta" tillhandahåller är FB Marketplace m.fl köp och sälj grupper! Resten kan de behålla vad mig anbelangar...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Tyvärr är det väl bara ett tomt hot, och skiten blir kvar i EU...

Låter FÖR bra för att vara sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StaffSergeant:

Som SweClockers forum istället. Tidstjuvar mängder. Hahaha

Så kan det nog vara i vissa fall 😁 Allt beror på hur man är funtad och hur man prioriterar sin tid.

Permalänk
Skrivet av Kjell Brel:

Jag som sysslar makrofoton av insekter och spindlar har otroligt mycket nytta av den hjälp med identifiering av vad jag fotat i diverse grupper med Sveriges främsta experter på småkryp.

Facebook eller inte så handlar det väl bara om att bli medlem på de forum där de som sysslar med just ditt specialintresse hänger? Försvinner Facebook kommer någon att registrera sweentomologists.se eller något ditåt, och de som gillar ämnet kommer att hänga där.

Permalänk
Skrivet av anCOOL:

Sedan länge är väl att ta i, Hall 3 stod klar 2021.

Dessa pandemiår får allt att kännas extra långt

Visa signatur

Lysa - Få 20% rabatt på avgiften i 3 månader, https://signup.lysa.se/se?inviteId=qfVrfeWPSbCNcxPrAojPgw

Fello - Bli en Fello och få rabatt på mobilabonnemanget, https://www.fello.se/?UC57E

OS: Fedora 39 | CPU: Ryzen 5 5600X | GPU: Sapphire Radeon RX 6800 16GB NITRO+ | MOBO: ASUS ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Team Group 2x16GB 3800MHz CL16 Xtreem ARGB | NVME: Samsung 970 EVO Plus 1TB | PSU: Corsair RM850x v3

Permalänk
Medlem

Varför skulle man sakna något man klarade sig alldeles utmärkt utan innan det skapades för?

Men folk som inte förstår hur facebook kan vara skadligt kanske tycker en vattenpöl är djup också.

Lite som att lära sig geopolitik från 4chan. Man får in information men 99% av det är totalt värdelöst skräp.