Mediamöbel för att gömma högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wastaah:

Det är ju klart att två monster till golvhögtalare går fetbort men det finns ju snyggare lösningar än så som kanske skulle gå att sälja in

Nu resonerar du fel, ta tex JBL Paragon högtalaren, den är ju i princip en bänk så med rätt färg hade en högtalare av den typen varit så stor att den inte hade setts som en högtalare för någon som inte vet vad det är. Det är också den principen som Ikeas Symfonisklampor använder.

Det finns stora högtalare som också syns så mycket att de inte uppfattas som en brukspryl utan en möbel eller konstverk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt om två Bestå från IKEA för att kunna gömma min centerhögtalare. Bytte för ett tag sen till en 75 " tv så behövde en lägre bänk då.

https://ibb.co/4p3DT4Z
https://ibb.co/GxMPZZt
https://ibb.co/5r6K9ps
https://ibb.co/hWyNdhT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Jag har byggt om två Bestå från IKEA för att kunna gömma min centerhögtalare. Bytte för ett tag sen till en 75 " tv så behövde en lägre bänk då.

https://ibb.co/4p3DT4Z
https://ibb.co/GxMPZZt
https://ibb.co/5r6K9ps
https://ibb.co/hWyNdhT

Det där såg snyggt ut, tog du en vitrindörr och tog bort glaset för att få på gallret? va det svårt att fixa till det? Jag har samma bänk som dig nu och får ha högtalaren under tvn (Har tv-fästet till bestå som är riktigt bra), men skulle vilja gömma alla fronthögtalare.

Till TS. Jag köpte ett par enkla vita bakre högtalare för vägg, och då försvann stativen och de svarta bakre högtalarna. Det är svårt att få till det snyggt så högtalare smälter in i hemmet. Låt sambon lyssna på tv-högtalaren och säg att det blir såhär om man inte har en ordentlig anläggning.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Kanske dags att börja producera tygdörrar som är kompatibla med olika IKEA-möbler. Känns som big business!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Frågan är väl lite vad får synas och vad får inte synas.
Använder man en tv bänk som sub, kanske två, så kan ju resten vara rätt små lådor.
En tv möbel som omsluter tv kan ju innehålla både sub och högtalare utan att det syns några högtalare.
Finns många lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det där såg snyggt ut, tog du en vitrindörr och tog bort glaset för att få på gallret? va det svårt att fixa till det? Jag har samma bänk som dig nu och får ha högtalaren under tvn (Har tv-fästet till bestå som är riktigt bra), men skulle vilja gömma alla fronthögtalare.

Till TS. Jag köpte ett par enkla vita bakre högtalare för vägg, och då försvann stativen och de svarta bakre högtalarna. Det är svårt att få till det snyggt så högtalare smälter in i hemmet. Låt sambon lyssna på tv-högtalaren och säg att det blir såhär om man inte har en ordentlig anläggning.

Körde på den dörren som har masonit eller vad det är istället för glas som vitrindörren har. De var lite billigare men framförallt mindre risk för att glaset spricker när man knackar isär ramen med träkloss och hammare.

https://ibb.co/zQNdfrT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Körde på den dörren som har masonit eller vad det är istället för glas som vitrindörren har. De var lite billigare men framförallt mindre risk för att glaset spricker när man knackar isär ramen med träkloss och hammare.

https://ibb.co/zQNdfrT

Vad smidigt, det där ska jag kolla på om jag också ska fixa med. Tack för bild och tips

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vad smidigt, det där ska jag kolla på om jag också ska fixa med. Tack för bild och tips

Så lite så, den första lite högra bänken gjorde jag för 1,5 år sedan ungefär, sedan dess har IKEA börjat limma sin masonitspegel lite bättre så gick åt en hel del våld för att få loss ena sidan på den luckan. De tål mer än man tror så bara banka på på klossen du har emellan

Vill man inte ha metallnät som jag valde så går det ju ha tyg, rotting eller något annat också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infinity_90:

Denna kanske går hem hos frugan?
https://www.brl.se/sv/artiklar/monitor-audio-sb-3-soundbar.ht...

Jag gick från Dynavoice största Definition högtalare till den där.

Relativt andra förslag som finns i tråden så kan ju en bra sondbar vara en bra lösning både vad gäller ljud och utseende.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nu resonerar du fel, ta tex JBL Paragon högtalaren, den är ju i princip en bänk så med rätt färg hade en högtalare av den typen varit så stor att den inte hade setts som en högtalare för någon som inte vet vad det är.
Det finns stora högtalare som också syns så mycket att de inte uppfattas som en brukspryl utan en möbel eller konstverk.

meee. Paragon är väl ett utmärkt exempel på vad men INTE vill ha synligt... bara hur den ser ut är ju skäl nog att skrota den.
Stora högtalare.. det är inte vackert om man inte är ljudnörd... Även om jag gillar välljud så håller jag helt med de som vill det ska synas mindre. Desto mindre som synd desto bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Men ett par snygga högtalare är ju den perfekta inredningsdetaljen! Hon kanske tänker på bergsprängare från 90-talet där flest mätare och lampor vinner?

Har du visat upp dyra designade saker? Du får starta en påverkanskampanj helt enkelt

Heller så finnar man det helt korrekt att ljud inte är vackert och kryper fram ur nörd grottan och inser att 70 talets hi fi möblering är rätt passé..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det där såg snyggt ut, tog du en vitrindörr och tog bort glaset för att få på gallret? va det svårt att fixa till det? Jag har samma bänk som dig nu och får ha högtalaren under tvn (Har tv-fästet till bestå som är riktigt bra), men skulle vilja gömma alla fronthögtalare.

Till TS. Jag köpte ett par enkla vita bakre högtalare för vägg, och då försvann stativen och de svarta bakre högtalarna. Det är svårt att få till det snyggt så högtalare smälter in i hemmet. Låt sambon lyssna på tv-högtalaren och säg att det blir såhär om man inte har en ordentlig anläggning.

När jag började träffa min flickvän hade hon en tv utan högtalare, tvns högtalare var även spräckta och hon påstår att hon inte hörde det... Hon påstår sig inte heller höra någon skillnad på mitt denon 7200 och hennes first gen iphone trådlösa lurar som sprakar....nu kanske du förstår vad jag har att göra med.

En soundbar faller ju inom "accepterat" nivån, men har varit lite anti soundbars och hade hellre velat ha lite volym, men det går ju att köra båda såklart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wastaah:

När jag började träffa min flickvän hade hon en tv utan högtalare, tvns högtalare var även spräckta och hon påstår att hon inte hörde det... Hon påstår sig inte heller höra någon skillnad på mitt denon 7200 och hennes first gen Iphone trådlösa lurar som sprakar.

Sprakar iphone? Skulle inte tro det.
Vem av er som har rätt vet ingen.. men det kan ju vara så hon lyssnar på musik och innehåll, du på ljud.
Väldigt ofta är det ju så att den som är "helt ointresserad" och "yrkesverksamma duktiga ljudtekniker" tycker lika om vad som låter bra medans ljudintresserade män, grabbar har en avvikande åsikt.
Så kanske hon har mer rätt än dig, även i frågan vad som låter bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

När jag började träffa min flickvän hade hon en tv utan högtalare, tvns högtalare var även spräckta och hon påstår att hon inte hörde det... Hon påstår sig inte heller höra någon skillnad på mitt denon 7200 och hennes first gen iphone trådlösa lurar som sprakar....nu kanske du förstår vad jag har att göra med.

En soundbar faller ju inom "accepterat" nivån, men har varit lite anti soundbars och hade hellre velat ha lite volym, men det går ju att köra båda såklart

Om det är på den nivån som du säger så får ni försöka hitta en mellannivå (som allt annat i sambolivet). Min sambo tyckte iaf att ett riktigt 5.1 ljud är bättre än soundbaren jag hade hemma på prov (dyrt JBL 9.1). Jag är inte en ljudnörd men har haft stereo/hemmabio innan 2000-talet till tv och kör helst inte utan. Min LG OLED tv har bra ljud men kan inte mäta sig med ett riktigt 5.1.

Men kolla om du kan minska på kontrasterna som jag har gjort. Med en vit vägg blir det vita högtalare, med mörka väggar svarta, det kan ju vara en kompromiss, och som du redan är ute efter kan ju en möbel med plats för högtalare vara en mellanväg Blev lite sugen på den idén också nu med tipsen från tråden här.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Min sambo tyckte iaf att ett riktigt 5.1 ljud är bättre än soundbaren jag hade hemma på prov (dyrt JBL 9.1).

Det är ju alltid intressant och se vad för uppsättning folk föredrar. Själv setter jag högsta prion på 2.0 dvs. Ett bra stereo par.
5.1 är för mig ett utökat 2.0 där prion ligger på 2.0 och resten får bli lite vad det blir.
9.1 är .. ofta många men föga bra högtalare och det hjälper ju föga om man vill ha bra ljud.
Men sedan prioritera man olika och vad TS prioriterar framgår väl inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Det är ju alltid intressant och se vad för uppsättning folk föredrar. Själv setter jag högsta prion på 2.0 dvs. Ett bra stereo par.
5.1 är för mig ett utökat 2.0 där prion ligger på 2.0 och resten får bli lite vad det blir.
9.1 är .. ofta många men föga bra högtalare och det hjälper ju föga om man vill ha bra ljud.
Men sedan prioritera man olika och vad TS prioriterar framgår väl inte?

Självklart är frontarna viktigast. Men jag tittar mycket serier som då bara har stereo, min förstärkare kör något slags multistereo som gör att det blir ljud i alla högtalare vilket jag tycker är riktigt trevligt. Jag skulle vilja hitta några bra golvhögtalare som inte allt för stora men ändå kunna ersätter frontarna och subben, men de flesta är ju så höga och det passar inte hos mig.

9.1 va ju en soundbar, och det finns inte mellanregister knappt i dessa soundbars. tråkigt för det blir riktigt snyggt med en soundbar.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lagers:

Självklart är frontarna viktigast. Men jag tittar mycket serier som då bara har stereo, min förstärkare kör något slags multistereo som gör att det blir ljud i alla högtalare vilket jag tycker är riktigt trevligt. Jag skulle vilja hitta några bra golvhögtalare som inte allt för stora men ändå kunna ersätter frontarna och subben, men de flesta är ju så höga och det passar inte hos mig.

9.1 va ju en soundbar, och det finns inte mellanregister knappt i dessa soundbars. tråkigt för det blir riktigt snyggt med en soundbar.

Carlsson är låga och har bra bas och de ska stå mot vägg och har du nån låg bänk mellan dem borde det gå bra även om det inte är helt optimalt, de brukar dock säljas snabbt när de kommer ut på begmarknaden men just nu finns det ett par.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/carlsson_oa_52_le/991...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Carlsson är låga och har bra bas och de ska stå mot vägg och har du nån låg bänk mellan dem borde det gå bra även om det inte är helt optimalt, de brukar dock säljas snabbt när de kommer ut på begmarknaden men just nu finns det ett par.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/carlsson_oa_52_le/991...

Det där va speciella högtalare, verkligen. Är säkert bra ljud. Men alldeles för dyra också som beg när man inte är nörd så..

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lagers:

Det där va speciella högtalare, verkligen. Är säkert bra ljud. Men alldeles för dyra också som beg när man inte är nörd så..

Det är rätt populärt att bygga egna Carlsson replikor, jag känner många som gjort det och det finns även ett par snickerier som sågar till låddelarna, I Carlsssonkretsar kallas Trestadsområdet för "area 51" för det har byggts så många oa 51 kloner häromkring och det är också en del utveckling av uppgraderingarna och Larsen högtalarna som sker i trakterna.
Ett par hembyggda oa51 or

och färdig fabrikslåda med elefantöra

Rauna är baserat här numera efter Bosse Hansons död och så finns ju även Marten inte så långt borta men då börjar det bli dyrt.
De moderna uppdaterade Raunorna låter väldigt trevligt och är inte så lika andra högtalare heller då de gjuts, tex Vale är en ganska låg golvare men de är ovanliga på begmarknaden då de nyare modellerna är för nya

Men apropå att bygga så stort att det inte syns >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Självklart är frontarna viktigast. Men jag tittar mycket serier som då bara har stereo, min förstärkare kör något slags multistereo-
9.1 va ju en soundbar, och det finns inte mellanregister knappt i dessa soundbars.

Själv är jag lite allergisk mot att man kört 2 kanal över fler kanaler. Det blir mer ljud! Men bättre?
Använder jag mer än två högtalare till tvåkanalsljud så är det för att täcke ett rum med ljud i bakgrunden. Typ fest och för att inte spela högt får fler lådor gå i bakgrunden för att endå fylla hela rummet. Men då är kvalitén helt underordnad.

Finns inte mellanregister i soundbars? Hur har du den då inställd? Finns "soundbars" som Naim som låter helt ok (fast så är det inte en "bar" i första hand) där fokus ligger på två kanaler.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/tradlosa/294...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Själv är jag lite allergisk mot att man kört 2 kanal över fler kanaler. Det blir mer ljud! Men bättre?
Använder jag mer än två högtalare till tvåkanalsljud så är det för att täcke ett rum med ljud i bakgrunden. Typ fest och för att inte spela högt får fler lådor gå i bakgrunden för att endå fylla hela rummet. Men då är kvalitén helt underordnad.

Finns inte mellanregister i soundbars? Hur har du den då inställd? Finns "soundbars" som Naim som låter helt ok (fast så är det inte en "bar" i första hand) där fokus ligger på två kanaler.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/tradlosa/294...

Om man kollar på gamla serier så tycker jag det blir bra med multi-stereo men skulle jag ha två stora frontar kanske jag skulle tänka om. Kvalitén på gamla serier är ju inte bra ändå, musik kör jag aldrig på hemmabiot.

Jag köpte en JBL BAR 9.1 på superrea för att prova. Fanns inte mycket att ställa in, så lite funktioner på den. Om man går över vanliga dödliga soundbars så finns det säkert de som har ett bra mellanregister. Men är ingen ljudnörd och bor i en liten 2:a så lägger inte för mycket på ljudet.
Vi kommer ifrån TS fråga för mycket nu kanske.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Vi kommer ifrån TS fråga för mycket nu kanske.

Fast-- Om man nu kan minska ner till ett 2.0 system så vinner man ju mycket plats, och det syns mindre, vilket var vad ts eftersträvade. Lemus, som Ts nämt är en ett 2.0 system (finns i lite olika utföranden) och även Naim är främst för tvåkanal.
Så vill man ha bra ljud, liten synlighet kan ju 2.0 eller 2.1 system vara det som bäst går gömma eller bygga in i en möbel.

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa en "snygg" högtalare idag hade jag utan tvekan köpt en Naim Muso. Ser helt OK ut i ek (https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/tradlosa/326...), mycket bättre ljud och betydligt mer flexibel än en soundbar. Lättplacerad tack vare DSP också.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Varför skulle det INTE bli bra? Finns någon principiell motsättning för högtalare i en möbel mot som gör det att det inte blir bra?

Tänk ett varv till. Varför skulle det bli bra? Tillverkarna funderar ut optimala kabinett till högtalare. Finns liksom ingen uträkning med i bilden som anger att högtalaren skall stoppas in i en extra låda. Hur tror du att det påverkar ljudet?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Fast-- Om man nu kan minska ner till ett 2.0 system så vinner man ju mycket plats, och det syns mindre, vilket var vad ts eftersträvade. Lemus, som Ts nämt är en ett 2.0 system (finns i lite olika utföranden) och även Naim är främst för tvåkanal.
Så vill man ha bra ljud, liten synlighet kan ju 2.0 eller 2.1 system vara det som bäst går gömma eller bygga in i en möbel.

För min del fick det bli en Lemus home classic 1800 till en 77" i vardagsrummet. Är helt klart nöjd även om ljudet i sig inte är värt pengarna utan det är helhetsintrycket man betalar för.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnvlad:

Tänk ett varv till. Varför skulle det bli bra? Tillverkarna funderar ut optimala kabinett till högtalare. Finns liksom ingen uträkning med i bilden som anger att högtalaren skall stoppas in i en extra låda. Hur tror du att det påverkar ljudet?

Fast det var nu inte vad jag avsåg. Vilket även framgår i tråden.
Tar du en högtalare som är gjord för att vara fristående och stoppar den i en låda så blir det givetvis inte bra.
Men det är väl ganska självklart.
Bygger du en möbel MED högtalare som Lemus finns ju ingen motsättning mot bra ljud.
Tar du center högtalare, som i bland är byggda för bänk placering finns heller ingen motsättning eller högtalare för inbyggnad.
Du får helt enklat tänka ett varv till och VÄLJA en högtalare som faktiskt är byggd för den användning du tänker ha