Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Handlar nästan aldrig på Lidl normalt. Har ingen i närheten, och gillar inte deras utbud av tex. kött och mejeri. Däremot så har jag passerat någon gång vid tillfälle och handlar lite bröd och frallor som faktiskt varit riktigt bra. Har då passa på att ladda i deras 50 kW-laddare. Då får man ju iaf. 5 ggr effekten jämfört med en AC-laddning på 11 kW. Har då passat på att sitta kvar i bilen (skall man bara ha lite nybakta frallor så tar det ju inte så många minuter att handla). Anledning var dock att min dotter gick på en sportrehab (hade skadat sig i tennis) i närheten av en Lidl, och jag behövde ändå fördriva tiden medans jag väntade på henne i ca 50-60 minuter. Var ju perfekt att passa på att ladda på. Fick ju nästan laddat gratis från 20% till 80% SoC.

Nu var det 1-1,5 år sedan jag handlade på Lidl, och har däför inte laddat där sedan dess. Har dock hört av andra att explosionen av nya elbilar gjort att de tydligen är väldigt svår att få laddplats där numera. Skall tydligen bla. vara mycket Taxi.

Så mitt råd gällde inte så mycket Lidl som butik, eller deras laddplats, men mer att med 50 kW utanför butiker och restuaranger så börjar det bli värt att plugga in kabeln.

Något jag personligen inte orkar göra utanför IKEA eller ICA om det endast är 11 kW (jag är lite sparsam på vissa sätt, men inte så väldigt snål att jag orkar plugga in och härja för att spara runt en tia).

Du verkar så jäääääävla bekväm.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Om du bläddrar tillbaka några sidor så ser du att tesla hade sportlovs special till 27 februari eller nåt på sina laddare.

Ok, då är jag med. Var tom. jag som skrev det inlägget!

Vilken SuC och IKEA var detta på? Kanske var det fel tid?

Annars så kanske det var så att inte alla läst meddelandet från Tesla, eller glömt av det som jag själv nyss.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du verkar så jäääääävla bekväm.

Jo, men det skall man väl vara?

Sedan kan man vända på det och säga att jag är inte så drygt sjukt snål som vissa verkar vara (som skiter ner sig för att spara 4 kr här och där).

Är faktiskt en av de saker som är mycket bekvämare med vår elbil jämför med vår fossilbil i vardagen; det är så grymt skönt och bekvämt att kunna ladda elbilen enkelt hemma över natten, och slippa att åka och tanka den i tid och otid på macken (som med vår diesel, där man riskerar att lukta diesel om man stänkt och varit lite slarvig).

Det skall ju vara bekvämt att köra och använda en elbil!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du menar att de enda prisklasser i världen som finna att välja på bilar är antingen 10+ år gamla slitna bilar för 15 000 eller helt splitter nya bilar för 0,5 mille?

Antingen så har du en helt skev förståelse för hur personbilsmarknaden ser ut, eller så trollar du.

Börjar luta åt det senare (precis som andra kommenterat). Om du endast fortsätter komma med sådana här helt oseriösa och verklighetsfrånvända inlägg så kommer jag inte att besvara dig längre.

Kommer du med seriösa frågor eller undringar om elbilar, så hjälper jag dock dig mer än gärna.

Fina aggressioner och påståenden. det finns inga elbilsalternativ. hitta en enda elbil för 15k så är jag på banan igen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

hitta en enda elbil för 15k så är jag på banan igen.

Här har du en för 500 pix: https://www.hobbex.se/enoze-9306e-lynx.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fina aggressioner och påståenden. det finns inga elbilsalternativ. hitta en enda elbil för 15k så är jag på banan igen.

Du kan säkert hitta en elcykel för 15k. Man får vad man betalar för.

Ny teknik kostar. Ett bättre grafikkort kostar ju runt 20k nu. Nästa generation ännu dyrare. Elbilar är än så länge ny teknik. Om man inte är beredd eller har råd att betala för ny teknik så kanske man inte ska klaga på priset?

Och om du är på jakt efter en bil för 15k så är denna tråd kanske inte något för dig ändå.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Ett tips är att tejpa över högtalaren med ett par lager silvertejp eller liknande. Har sett Tesla-ägare som har gjort så. Det gäller att man hittar högtalaren dock.

Verkar på denna videon som högtalaren iaf. på M3 sitter under bilen på högersidan längst fram:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

lite liten men duger säkert ett tag.

Skrivet av SweViver:

Du kan säkert hitta en elcykel för 15k. Man får vad man betalar för.

Ny teknik kostar. Ett bättre grafikkort kostar ju runt 20k nu. Nästa generation ännu dyrare. Elbilar är än så länge ny teknik. Om man inte är beredd eller har råd att betala för ny teknik så kanske man inte ska klaga på priset?

Och om du är på jakt efter en bil för 15k så är denna tråd kanske inte något för dig ändå.

inte än men när elbilar blir så pass många och finns i stor utsträckning så kommer nog flera prisklasser finnas.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

MÅSTE bara ta detta ett varv till

Återigen här får vi en liten djupdykning i varför det är onödigt/(mindre fel) att säga kWH/100km och varför man bör använda wh/km.

Och en liten skön rant till mercedes som inte alls fattar varför dom visar kWh/h vilket är fel!

https://youtu.be/5B8_7GnmB9k?t=425

Tesla björn spottar lite fakta för dom som har svårt att förstå och vill argumentera i all oändlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

MÅSTE bara ta detta ett varv till

Återigen här får vi en liten djupdykning i varför det är onödigt/(mindre fel) att säga kWH/100km och varför man bör använda wh/km.

Och en liten skön rant till mercedes som inte alls fattar varför dom visar kWh/h vilket är fel!

https://youtu.be/5B8_7GnmB9k?t=425

Tesla björn spottar lite fakta för dom som har svårt att förstå och vill argumentera i all oändlighet

Såg den. Verkar vara helsnurrigt inom vissa delar av bilindustrin!

Man undrar ju ibland om utvecklarna eller cheferna (som bestämmer som produktägare) ens har grundläggande utbildning inom både naturvetenskap kring gällande enheter (har de inte lärt sig att förenkla matematiska uttryck?), och även vad som används praktiskt inom transportsektorn.

Helt galet sjuka och totalt kundfientliga enheter de använder på sina elbilar!

Vad håller de på med???

Man skäms ju för att ha en Mercedes (som tur är vår inte en elbil)!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Såg den. Verkar vara helsnurrigt inom vissa delar av bilindustrin!

Man undrar ju ibland om utvecklarna eller cheferna (som bestämmer som produktägare) ens har grundläggande utbildning inom både naturvetenskap kring gällande enheter (har de inte lärt sig att förenkla matematiska uttryck?), och även vad som används praktiskt inom transportsektorn.

Helt galet sjuka och totalt kundfientliga enheter de använder på sina elbilar!

Vad håller de på med???

Man skäms ju för att ha en Mercedes (som tur är vår inte en elbil)!

Du har helt rätt!

Som han sa, om man hade pratat med sin matematiklärare och sagt kWh/h då hade algebra läraren fått spader.

Jag det va som det andra exemplet som han sa, många numera elbilstillverkare har ju bara tagit programmeringen ifrån sin ICE bil och tryckt in i elbilsmodellen och det är mycket som blir fel. Men det Mercedes håller på med sina elbilar i instrumenteringen är bara pinsamt.

Där borde de kunna ha en högre nivå.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=mmQJUW-VyRY
Gilla denna test för skillnaden på en elbil beroende på vad man lastat eller om man drar något efter bilen

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Sedan kan vi lägga till en sak till i ekvationen. Om man köper en bil och tar 80% i lån på den. Äger man den då ? Ja den står skriven på dig men banken har ju en fordran på dig. Samma med villan, bostadsrätten etc. Om du har lån på de så hyr du på sätt och vis av banken.

Njae, inte riktigt rätt tänkt.

Har du operationell leasing på en bil så är det närmast att betrakta som att man hyr bilen.

Har du däremot finansiell leasing på en bil så äger du bilen i praktiken, och motsvarar ett lån i banken (som för ditt hus).

Jag kan förstå att som amatör så kanske du tycker att det är samma sak, men det är långt ifrån fallet så i verkligheten.

Hyra och lån är två helt åtskilda lösningar, och skall inte blandas samman. Då dessa har stor juridisk skillnad på ansvar och åtaganden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_gust:

Det börjar bli dags för mig att välja ny tjänstebil. Men jag har nog aldrig känt sådant oengagemang inför bilvalet någon gång tidigare. Reglerna gör att det är rena elbilar man behöver kolla på. Men alla ser så underliga ut. Kommer från en Volvo S60 T8 Polestar Engineered, som jag tyckte var en trevlig bil rakt igenom, till och med ekonomisk! Jag hade velat ha en bil som ser ut som en normal traditionell sedan, coupé eller kombi, inte en hybrid mellan bil och en 15-årings gymnastikskor.

Har kollat lite på Kia EV6 GT, men den ser fortfarande lite underlig ut. Och BMW i4 M50, som faktiskt ser ut som en normal bil, men som kommer med ett visst premiumpris.

Här är ett test av M3 och BMW i4, som nog är de två sedaner som är rätt likvärdiga din nuvarande bil.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/biltester/20220209...

Bägge ligger i ungefär samma prisklass och förmånsvärde som din nuvarande tjänstebil.

"Förmånsvärde på Volvo S60 T8 Recharge Polestar Engineered är från 7 349 kr/månad. Beräkningen baseras på nybilspris 645 000 kr, motortyp Laddhybrid, vald extrautrustning samt skatteverkets justering av nybilspris."

https://xn--frmnsvrde-02ah5r.se/formansvarde/volvo-s60-t8-recharge-polestar-engineered/2021

"Här ser du alla 2 varianter av BMW i4. Modellen kostar från 625 000 kr och har ett förmånsvärde från 5 508 upp till från 5 765 kr per månad beroende på vald variant, utrustningsnivå och skatt."

https://xn--frmnsvrde-02ah5r.se/modeller/bmw-i4

"Här ser du alla 3 varianter av Tesla Model 3. Modellen kostar från 559 900 kr och har ett förmånsvärde från 5 058 upp till från 7 223 kr per månad beroende på vald variant, utrustningsnivå och skatt."

https://xn--frmnsvrde-02ah5r.se/modeller/tesla-model-3

Skrivet av Lord_gust:

Har kollat på VAGs alternativ samt Volvo. Och de har känts rätt bleka ärligt talat.

Skulle vara Polestar 2 PP som jag närmast skulle kika på. Riktigt trevliga bilar att köra, även om ingen äkta sedan som du är ute efter (mer halvSUV, halvkombi). Så tycker du ändå skall testa trots det.

Nackdelen är väl mest att den är törstigare och har kortare räckvidd än Tesla och BMW. Även snabbladdning är lite långsam.

Visa signatur

Permalänk

Funderar på att skaffa en till bil, lutar åt att privatleasa en Hyundai Kona electric, svårslaget prisvärd just nu. Men vågar man verkligen beställa om miljöbonusen tagit slut i nuläget? 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Funderar på att skaffa en till bil, lutar åt att privatleasa en Hyundai Kona electric, svårslaget prisvärd just nu. Men vågar man verkligen beställa om miljöbonusen tagit slut i nuläget? 🤔

Ja, priset på kontraktet/offerten är vad du kommer få betala. Det kommer ingen chock-faktura sen. Det enda som kan hända är att priset gått upp vid leverans och då kan du ångra dig.

Permalänk
Skrivet av Beamy:

Ja, priset på kontraktet/offerten är vad du kommer få betala. Det kommer ingen chock-faktura sen. Det enda som kan hända är att priset gått upp vid leverans och då kan du ångra dig.

Ok det låter ju bra, har du någon källa på att det funkar så? Priset lär ju aldrig ändras vid leverans dock utan isf efter 6 månader när den ska utbetalas egentligen. Vad händer då? Kan jag bara avbryta leasingavtalet mitt i om de vill höja avgiften?

I avtalet står
"Den beräknade månadskostnaden är preliminär och eventuell klimatbonus är medräknad. Vid utebliven eller minskad bonus justeras månadskostnaden därefter"

Hur ska man tolka det egentligen?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ok det låter ju bra, har du någon källa på att det funkar så? Priset lär ju aldrig ändras vid leverans dock utan isf efter 6 månader när den ska utbetalas egentligen. Vad händer då? Kan jag bara avbryta leasingavtalet mitt i om de vill höja avgiften?

I avtalet står
"Den beräknade månadskostnaden är preliminär och eventuell klimatbonus är medräknad. Vid utebliven eller minskad bonus justeras månadskostnaden därefter"

Hur ska man tolka det egentligen?

Om de inte får sin klimatbonus efter 6 månader så kommer din månadsavgift höjas.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Om de inte får sin klimatbonus efter 6 månader så kommer din månadsavgift höjas.

Ja jo det förstår jag men är jag fortfarande bunden av avtalet eller kan jag avbryta leasingen då är frågan.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ja jo det förstår jag men är jag fortfarande bunden av avtalet eller kan jag avbryta leasingen då är frågan.

Det tror jag inte. Du skriver ju ett avtal på dessa premisser. Bäst att du frågar för att vara säker.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Det tror jag inte. Du skriver ju ett avtal på dessa premisser. Bäst att du frågar för att vara säker.

Dina svar är helt intetsägande... Vad tror du inte? Att jag är bunden av avtalet eller att jag kan avbryta det?

Men visst, får väl dubbelkolla med bilförsäljare istället för att fråga här. Kan återkomma med ett ordentligt svar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Dina svar är helt intetsägande... Vad tror du inte? Att jag är bunden av avtalet eller att jag kan avbryta det?

Men visst, får väl dubbelkolla med bilförsäljare istället för att fråga här. Kan återkomma med ett ordentligt svar.

Alla ÅF har olika lösningar och olika svar för detta. Det finns inget ”Såhär är det”-svar. Din ÅF kan säga en sak men det betyder inte att det gäller hos nästa. Därför är det bäst att fråga säljaren hur just dom hanterar det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Njae, inte riktigt rätt tänkt.

Har du operationell leasing på en bil så är det närmast att betrakta som att man hyr bilen.

Har du däremot finansiell leasing på en bil så äger du bilen i praktiken, och motsvarar ett lån i banken (som för ditt hus).

Jag kan förstå att som amatör så kanske du tycker att det är samma sak, men det är långt ifrån fallet så i verkligheten.

Hyra och lån är två helt åtskilda lösningar, och skall inte blandas samman. Då dessa har stor juridisk skillnad på ansvar och åtaganden.

Det beror på hur långt man går i tanken.

Om banken ser att din betalningsförmåga går ner vid t ex räntehöjning eller värdeminskning på säkerheten så kan de kräva in mer pengar eller tvinga fram en försäljning i extrema fall.

Det jag menar är att du äger den inte fullt ut i alla beslut, om du inte betalar den kontant så att säga så ingen fordran kvarstår.

Risken för ovan är minimal men den finns alltid med lån där något är satt som säkerhet och om du har problem eller av någon anledning kan få problem med betalningsförmågan. (Förlorar jobbet, extrem värdeminskning, räntehöjningar etc)

Sedan snälla sluta med din besserwisser attityd och personangrepp i diskussionerna och håll det på lämplig nivå.

"Jag kan förstå att som amatör så kanske du tycker att det är samma sak"

Ovan är inte okay i ett forum som detta, ÄVEN om någon skulle ha fel i något de sagt.

Edit: Nu ser jag att administratören tog bort ditt inlägg tidigare kl 16.27 men jag såg det i mitt citat. Förväntar mig att de då utdelar en formell varning till dig om de anser det olämpligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Det är tyvärr risken ja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Det är tyvärr risken ja.

Och det blir en ganska markant höjning oftast.
70000kr/36 mån = Höjning med 1944kr från månad 1, eller 2334kr från månad 6-7-ish

Permalänk
Medlem

Så länge det inte står en klausul om att du får avbryta avtalet vid utebliven bonus så kan du inte räkna med att få det. Uteblir bonus kan kostnaden justeras och du får glatt betala helt enkelt om vi går på texten från avtalet du skrev tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Och det blir en ganska markant höjning oftast.
70000kr/36 mån = Höjning med 1944kr från månad 1, eller 2334kr från månad 6-7-ish

Jo precis, när jag skrev under min leasing så fick jag skriva under med den högre avgiften i avtalet, men de debiterar bara den lägre. Skulle det inte komma 70 000 kr om 6 mån så blir det en inbetalning på det som saknas sedan kommer den högre avgiften på månadsfakturan.

Permalänk
Medlem

Ska man betala de extra 70k för en ett års leasing blir det en riktigt dålig deal allt som oftast skulle jag tro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajn:

Ska man betala de extra 70k för en ett års leasing blir det en riktigt dålig deal allt som oftast skulle jag tro

Jo det är ju därför de kan hålla kostnaden så låg för ettårsleasing. 70000 utslaget på 12 månader blir ju en ganska fin rabatt, jämfört med utslaget på 36.

Permalänk
Medlem

Nu har ju regeringen gått ut och sagt att de skall hedra det de sagt och lovat men inget är ju klart förrän det är klart och det är ju valår så det kanske kan dröja/spreta lite detta år, tyvärr.