Permalänk
Medlem

Kan man blanda minnen?

Ja, kan man blanda minnen tex. 256 ddr sdram med 128 sdram... ?

Permalänk
Medlem

Nej du kan inte blanda DDR och vanligt SDRAM, om det verkligen är det du menar.

Permalänk

nej.. chipset ska inte stödja det

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Hmm okej...tänkte att jag kanske kunda ta vara på 128 mb jag hittade i en gammal burk...men icke sa nicke :)-...

Permalänk

DDR minnena har ju en annan kontakt än SDRAM också, fanns förut en del moderkort med både SDRAM och DDR på samma kort, men jag vet iaf inte om man kunde köra blandat med dom.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Att blanda minnen är aldrig bra. Man ska helst hålla sig till samma märke och modell (olika minnesstorlekar går däremot bra).
Under en längre tid besvärades jag av mycket CRC fel vid hantering av stora filer (100mb+). T.ex jag tillbringade en hel dag att försöka installera Neverwinter Nights och ca kl 10 på kvällen lyckades jag till slut utan att få fel på installationen. Lite längre fram i tiden så slängde jag ut alla minnena och behöll enbart en krets på 256mb. Sen dess har den funkat problemfritt.

Permalänk

Epzilon - jag tror snarare på att du hadde något för aggressiva minnesinställningar än att det berodde på att det var olika sorts minnen (samtidigt så är det känt att en sticka oftast klockar bättre (=stabilare vid samma hastighet) än två)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Epzilon - jag tror snarare på att du hadde något för aggressiva minnesinställningar än att det berodde på att det var olika sorts minnen (samtidigt så är det känt att en sticka oftast klockar bättre (=stabilare vid samma hastighet) än två)

Detta var med default inställningar eftersom det är inte förrens nu som jag börjar lära mej om timings