Permalänk

CPU 100% usage. Hjälp!

Tjenare.

Jag har haft en äldre dator rätt länge. Igår så fick jag ett par komponenter av en kompis. Moderkort, grafikkort och cpu. Samtliga 3 är mycket nyare än det jag har men både det nya och mitt gamla moderkort har samma socket. Det som har hänt är att jag monterade ihop samtliga nya komponenter men nu så har något hänt som gör att datorn är otroligt seg och laggar i exakt allt. Jag har inte formaterat om datorn men har installerat nya drivrutiner. Tror även att allt är rätt uppkopplat. Samtliga 3 komponenter ska har även funkat felfritt innan jag fick dessa. Jag har varit noga med installationen så inget bör har fått någon kortslutning.
Jag har några saker kvar att testa för att se om jag kan hitta felet. Men utöver det är det något annat som jag bör tänka på eller någon som kanske vet på vad som har orsakat detta?.

Dessa saker kommer jag att testa:
* Formatera om datorn helt
* Iom mitt äldre modekort har samma socket så kommer jag att testa koppla ut dom andra 2 komponenter till det.

Tackar så mycket för all hjälp jag kan få

Permalänk
Moderator
Moderator

Vid byte av moderkort och processor är det generellt en ominstallation som gäller, problem som du beskriver kommer annars som brev på posten. Varannan dag, med andra ord.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är otroligt svårt att hjälpa till om du inte listar vilka komponenter du använder, både innan och nu. Inte bara moderkort utan allt, psu, ram, chassi, cpy kylare etc.

Min gissning är att du inte satt på kylaren korrekt och att cpun går varm.

Jag har laddat hem hwinfo och kollat tempar som en början

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce