Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Bara så du vet, så finns det forskning som visar på att de som kör för sakta, oftast är de som är farligast i trafiken..

Skapas köer och alla ska köra om , jo det är bakomvarande som ska hålla avstånd och köra om säkert men så funkar det inte i verkliga livet.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Behöver man inte vara lika koncentrerad när man kör lugnt?
https://www.bildtagg.se/file/xofsw46xb79mijpycwfc071r

Och hur mycket sparar du på att köra 70 istället för 100?

Eller 50 istället för 70?

Var går gränsen för när du håller gällande hastighet och inte hindrar trafikflödet?

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Så lite lugnare tempo spar bränsle. Sedan är ju bränsleförbrukningen direkt proportionell mot hur mycket man trycker ner gaspedalen. Sedan kan man ju räkna på hur mycket tid man spar om man kör 90 istället för 110. Det gjorde jag när jag ofta hade ärenden till en ort 25 Km bort. Där var 110 Km på rätt lång sträcka. Många år sedan så jag har inte koll på siffrorna. Men jag sparade 2 min. på att köra 110 km/h. Sedan har jag märkt att De som kört tufft och gjort häftiga omkörningar kommer man ifatt när man kommer till tätorter. Då är det bara några 100 m som skiljer. Så man vinner inte så mycket på att köra fort. har man bråttom är det en annan sak. Vid ett tillfälle vart en läkare bekymrad över min sons konstgjorda hjärtklaff. Han ringde till kardiologen på regionsjukhuset och han lovade vänta tills vi kom. Klockan var nära 17.00. Dels var jag orolig för min son och jag ville unna kardiologen att komma hem. Då gick det undan. Nöd går för lag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Så lite lugnare tempo spar bränsle. Sedan är ju bränsleförbrukningen direkt proportionell mot hur mycket man trycker ner gaspedalen. Sedan kan man ju räkna på hur mycket tid man spar om man kör 90 istället för 110. Det gjorde jag när jag ofta hade ärenden till en ort 25 Km bort. Där var 110 Km på rätt lång sträcka. Många år sedan så jag har inte koll på siffrorna. Men jag sparade 2 min. på att köra 110 km/h. Sedan har jag märkt att De som kört tufft och gjort häftiga omkörningar kommer man ifatt när man kommer till tätorter. Då är det bara några 100 m som skiljer. Så man vinner inte så mycket på att köra fort. har man bråttom är det en annan sak. Vid ett tillfälle vart en läkare bekymrad över min sons konstgjorda hjärtklaff. Han ringde till kardiologen på regionsjukhuset och han lovade vänta tills vi kom. Klockan var nära 17.00. Dels var jag orolig för min son och jag ville unna kardiologen att komma hem. Då gick det undan. Nöd går för lag.

Luftmotståndet börjar inte påverka din bils förbrukning förens efter 110-120km/h.
Så DU kan gott hålla skyltad hastighet.

EDIT: Sedan handlar det sällan om att "spara tid" som block-mongon brukar dra till med, utan man vill helst slippa block-mongon krypköra när de är i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Skapas köer och alla ska köra om , jo det är bakomvarande som ska hålla avstånd och köra om säkert men så funkar det inte i verkliga livet.

Det är sopan som förhindrar trafikflödet för alla andra bilister som skapar hetsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Så lite lugnare tempo spar bränsle. Sedan är ju bränsleförbrukningen direkt proportionell mot hur mycket man trycker ner gaspedalen. Sedan kan man ju räkna på hur mycket tid man spar om man kör 90 istället för 110. Det gjorde jag när jag ofta hade ärenden till en ort 25 Km bort. Där var 110 Km på rätt lång sträcka. Många år sedan så jag har inte koll på siffrorna. Men jag sparade 2 min. på att köra 110 km/h. Sedan har jag märkt att De som kört tufft och gjort häftiga omkörningar kommer man ifatt när man kommer till tätorter. Då är det bara några 100 m som skiljer. Så man vinner inte så mycket på att köra fort. har man bråttom är det en annan sak. Vid ett tillfälle vart en läkare bekymrad över min sons konstgjorda hjärtklaff. Han ringde till kardiologen på regionsjukhuset och han lovade vänta tills vi kom. Klockan var nära 17.00. Dels var jag orolig för min son och jag ville unna kardiologen att komma hem. Då gick det undan. Nöd går för lag.

Släpp tidsaspekten, det är inte vad det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det är sopan som förhindrar trafikflödet för alla andra bilister som skapar hetsen.

Jo jag håller fullständigt med , om det inte framgick

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Varför ska JAG alltid drabbas av alla efterblivna kossor som kör 20-50 UNDER skyltad hastighet för!?

Hamnat bakom den 5:e bara idag

Tvärtom för mig. Ligger alltid och håller hastigheten och ta mig f-n att ingen annan gör det. Trodde ett tag att min hastighetsmätare visar fel men nej då. I och med att alla som gör idiotomkörningar bromsar vid fartkameror sen, såpass att jag ser att jag skulle kunna komma ikapp dem, bara för att efter den fläska på igen.

Önskar att polisen satte upp dolda fartkameror 300 meter efter den öppna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Önskar att polisen satte upp dolda fartkameror 300 meter efter den öppna.

De kan inte det för det är inte lagligt att göra så i sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Tvärtom för mig. Ligger alltid och håller hastigheten och ta mig f-n att ingen annan gör det. Trodde ett tag att min hastighetsmätare visar fel men nej då. I och med att alla som gör idiotomkörningar bromsar vid fartkameror sen, såpass att jag ser att jag skulle kunna komma ikapp dem, bara för att efter den fläska på igen.

Önskar att polisen satte upp dolda fartkameror 300 meter efter den öppna.

Hade väl varit enklare att de godkände hastighetsmätning mellan två kameror som de gjort i vissa länder just för att få bort personerna som kör 140 km/h, bromsar vid kameran och sen upp i 140 km/h igen.
Jag brukar sätta min farthållare på 5-10 km/h över skylthastigheten, då oftast så brukar jag köra enligt skylten. Mäter hastigheten med Wazeappen.
Har aldrig förstått varför vi på 2020-talet inte kan få en hastighetsmätare att visa exakt rätt hastighet med tanke på alla system som finns i våra bilar.
När jag körde halkkörningen så åkte jag en Renault av något slag och där visade den digitala och analoga hastighetsmätaren inte ens lika så man hade egentligen ingen aning om hur fort man körde Detta var för ca 30 år sen ska tilläggas.

Att spara bränsle genom att köra saktare går rätt snabbt att se på bilens tänkta sträcka man ska klara av att komma, ökar rätt betydligt om man kör i mellan 80-100 km/h för att sen sjunka rätt drastiskt när man istället ligger i 110-130 km/h. Har inga exakta siffror men nog fasen drar bilen mer om du kör snabbare men den kommer säkerligen också dra mer om man kör för sakta också.

Kan också bli tokig på alla dessa hastighetsförändringar som nu är på landsvägar, så fort det är någon form av utfart även om den har en påfartssträcka så ska man behöva bromsa ner till 60 km/h, hattandet mellan 70, 80 och 90 kan också vara väldigt jobbigt och tycker man får en lugnare och behagligare körning förr när vi inte hade alla dessa olika hastighetsskyltar. För er som inte var med så hade vi tidigare endast 30, 50, 70, 90 och 110, nu har de även kastat in allt där mellan också och älskar dessutom att strössla med dessa skyltar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tvärtom för mig. Ligger alltid och håller hastigheten och ta mig f-n att ingen annan gör det. Trodde ett tag att min hastighetsmätare visar fel men nej då. I och med att alla som gör idiotomkörningar bromsar vid fartkameror sen, såpass att jag ser att jag skulle kunna komma ikapp dem, bara för att efter den fläska på igen.

Önskar att polisen satte upp dolda fartkameror 300 meter efter den öppna.

Din mätare visar troligen fel , i princip alla har glädjemätare , läste en artikel för länge sedan nåt om att vägmätaren stämmer bra men inte hastighetsmätaren , har "testat" hastighetsmätaren både med att klocka mot sträcka och gps och får ~samma resultat ~7% för mycket.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Så tekniskt sätt är det ok att köra på ett lekande barn i 15km/h på 30-sträcka? Vadå, du behöver ju inte vara lika koncentrerad…

Och det där med bränsleförbrukningen stämmer inte på de bilar jag haft senaste 6 åren iaf.

Nej det är inte ok att köra på barn. Jag vet inte hur du kan läsa in det i min post. Du måste ha väldigt svårt med läsförståelsen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Har aldrig förstått varför vi på 2020-talet inte kan få en hastighetsmätare att visa exakt rätt hastighet med tanke på alla system som finns i våra bilar.

Det går, men biltillverkarna vill inte ha det så, för då kan de bli stämda på miljonbelopp ifall bilen säger att du håller hastigheten och sedan ändå får böter för att du kört för fort.

Skrivet av Stefflo:

Att spara bränsle genom att köra saktare går rätt snabbt att se på bilens tänkta sträcka man ska klara av att komma, ökar rätt betydligt om man kör i mellan 80-100 km/h för att sen sjunka rätt drastiskt när man istället ligger i 110-130 km/h. Har inga exakta siffror men nog fasen drar bilen mer om du kör snabbare men den kommer säkerligen också dra mer om man kör för sakta också.

En bränslebil är oftast optimerad för att köra 70-100 km/h och haft oftast som lägst förbrukning där, och förbrukningen går upp om du ligger under eller över bilens optimerad hastighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Det går, men biltillverkarna vill inte ha det så, för då kan de bli stämda på miljonbelopp ifall bilen säger att du håller hastigheten och sedan ändå får böter för att du kört för fort.

En bränslebil är oftast optimerad för att köra 70-100 km/h och haft oftast som lägst förbrukning där, och förbrukningen går upp om du ligger under eller över bilens optimerad hastighet.

Jag har fått för mig att det är någon konstig lag som säger att hastighetsmätaren inte får visa exakt men du har kanske rätt och ditt låter mer logiskt. Samtidigt hade de snabbt och enkelt kunnat lösa stämningsproblematiken genom att skriva in i manualen att hastighetsmätaren kan i vissa lägen visa +-5% eller något sånt.

Jo, kollar du din medelhastighet på en resa så ligger den oftast runt 80 km/h så det är ju där man ligger när man kör en vanlig resa mellan två orter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Bara så du vet, så finns det forskning som visar på att de som kör för sakta, oftast är de som är farligast i trafiken..

Källa?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av stgr:

Det går, men biltillverkarna vill inte ha det så, för då kan de bli stämda på miljonbelopp ifall bilen säger att du håller hastigheten och sedan ändå får böter för att du kört för fort.

Det går att fixa själv utan större ingrep. Jag var lite motvalls och bytte från 235-55-16 till 235-65-16 dvs en högre däcksida istället för "lågprofil" så nu visar hastighetsmätaren lika som GPS'en - samt att bilen sväljer gropar lite skönare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har fått för mig att det är någon konstig lag som säger att hastighetsmätaren inte får visa exakt men du har kanske rätt och ditt låter mer logiskt. Samtidigt hade de snabbt och enkelt kunnat lösa stämningsproblematiken genom att skriva in i manualen att hastighetsmätaren kan i vissa lägen visa +-5% eller något sånt.

Jo, kollar du din medelhastighet på en resa så ligger den oftast runt 80 km/h så det är ju där man ligger när man kör en vanlig resa mellan två orter.

Ja, det är lag att hastighetsmätaren inte får visa för lite.

Vilket innebär att tillverkarna lägger sig (minst) ca 5% över, för att ha marginal för olika däcksdimensioner, vinter/sommardäck etc.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Ja, det är lag att hastighetsmätaren inte får visa för lite.

Vilket innebär att tillverkarna lägger sig (minst) ca 5% över, för att ha marginal för olika däcksdimensioner, vinter/sommardäck etc.

Ok, då var jag inte helt ute med att jag hört att det finns någon form av lag på just detta. Att få en hastighetsmätare att visa exakt kan ju ändå inte vara så svårt då den går att koppla direkt mot den inbyggda GPS:en i bilen men har också för mig att den måste vara någon form av mekanisk lösning, vet inte om det är lag på detta också men man blir ju inte förvånad om så är fallet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ok, då var jag inte helt ute med att jag hört att det finns någon form av lag på just detta. Att få en hastighetsmätare att visa exakt kan ju ändå inte vara så svårt då den går att koppla direkt mot den inbyggda GPS:en i bilen men har också för mig att den måste vara någon form av mekanisk lösning, vet inte om det är lag på detta också men man blir ju inte förvånad om så är fallet.

Moderna bilar brukar använda ABS-givarna på drivaxeln, så då är det inte mekaniskt. Äldre typlösning är t ex att ha ett hastighetsmätardrev i växellådan. Är det helmekaniskt kör man upp en vajer till mätaren.

Att det alltid skulle vara minst 5 % felvisning håller jag dock inte med om. Åtminstone i högre fart har de jag kollat mot GPS någorlunda sentida snarare legat på runt 3 %.

Permalänk
Medlem

Farthållare är en bra uppfinning. Önskar att fler kunde använda den oavsett vilken hastighet de valt. Lägger mig hellre bakom en bil med farthållare som kör något lägre medelfart än åker bakom någon som gasar och bromsar hela tiden.

Värst är de som lägger sig två meter bakom mig. Varför kan de inte hålla avstånd? Ska man köra om är det väl lättare att ta längre sats än att lägga sig precis bakom? Ska man inte köra om varför inte hålla på 3-sekunders-regeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Bara så du vet, så finns det forskning som visar på att de som kör för sakta, oftast är de som är farligast i trafiken..

Dock stor skillnad på "trafikfarliga förare kör oftast långsammare än skyltat" och "du och jag skulle bli farligare i trafiken om vi började köra långsammare än skyltat". Viktigt att ha med sig när man tolkar korrelationer

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Moderna bilar brukar använda ABS-givarna på drivaxeln, så då är det inte mekaniskt. Äldre typlösning är t ex att ha ett hastighetsmätardrev i växellådan. Är det helmekaniskt kör man upp en vajer till mätaren.

Att det alltid skulle vara minst 5 % felvisning håller jag dock inte med om. Åtminstone i högre fart har de jag kollat mot GPS någorlunda sentida snarare legat på runt 3 %.

När jag jobbade som provförare på Volvo, vid det tillfället provkörde jag produktionsbilar på rullar och en kort bana inomhus, och S80 V8 AWD lanserades så hängde inte hastighetsmätaren med hastighetsökningen som syntes på skärmen i "provkörningsmaskinen". Andra bilar hängde med även om de alltid låg lite över riktigt hastighet men denna bil släpade efter rejält, den kunde vara kvar på 80 när rullavläsningen visade 130 liksom, men den kom ikapp efter några sekunder av fast hastighet, lite gummibandskänsla på mätaren liksom. Alla bilar med denna motor var sådana dock så jag tänkte att det nog inte var något byggfel eller så. Tog ut ett par bilar till den större provbanan utomhus där man kunde köra snabbt och där fanns inte problemet. Efter lite utredning framkom det att det var någon ny form av hastighetsmätare som, förutom den mekaniska mätningen, också använde någon optisk avläsning av marken. Så när marken "stod still" på rullarna så blev den något konfunderad, men i trafiken var det inga problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Tvärtom för mig. Ligger alltid och håller hastigheten och ta mig f-n att ingen annan gör det. Trodde ett tag att min hastighetsmätare visar fel men nej då. I och med att alla som gör idiotomkörningar bromsar vid fartkameror sen, såpass att jag ser att jag skulle kunna komma ikapp dem, bara för att efter den fläska på igen.

Önskar att polisen satte upp dolda fartkameror 300 meter efter den öppna.

Det enda ställena häromkring där de har dolda fartkameror är i tunnlar. Det är fortfarande skyltat innan tunneln men jag har inte lyckats se vart kamerorna faktiskt sitter, tidigare var det vanliga kameror och de var inte dolda på något sätt. Bland annat i Lundbytunneln som jag brukar ta till jobbet, dock inte från jobbet för då är trafiken där värre, och där brukar de flesta lägga sig i ungefär 65-67 på mätaren vilket är typ 61-63 i verklig fart när begränsningen är 70, även i vänsterfilen. Tunneln är bara ett par-tre kilometer så det är ju inte fråga om någon större tid man tappar förstås, men det är ändå väldigt frustrerande att ligga bakom en bil som kör i 65 i vänsterfilen på en 70-väg när man har bråttom till jobbet liksom, speciellt om det är tomt framför personen och gott om plats i högerfilen. Är det ingen i vänsterfilen så brukar jag köra någonstans 80-85, vilket är ungefär 80 i verklig fart där och har aldrig blivit fotad, eller stoppad om jag kört om en polisbil eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

De kan inte det för det är inte lagligt att göra så i sverige.

Därav att jag önskar att de skulle kunna.

Skrivet av Stefflo:

Hade väl varit enklare att de godkände hastighetsmätning mellan två kameror som de gjort i vissa länder just för att få bort personerna som kör 140 km/h, bromsar vid kameran och sen upp i 140 km/h igen.
Jag brukar sätta min farthållare på 5-10 km/h över skylthastigheten, då oftast så brukar jag köra enligt skylten. Mäter hastigheten med Wazeappen.
Har aldrig förstått varför vi på 2020-talet inte kan få en hastighetsmätare att visa exakt rätt hastighet med tanke på alla system som finns i våra bilar.
När jag körde halkkörningen så åkte jag en Renault av något slag och där visade den digitala och analoga hastighetsmätaren inte ens lika så man hade egentligen ingen aning om hur fort man körde Detta var för ca 30 år sen ska tilläggas.

Att spara bränsle genom att köra saktare går rätt snabbt att se på bilens tänkta sträcka man ska klara av att komma, ökar rätt betydligt om man kör i mellan 80-100 km/h för att sen sjunka rätt drastiskt när man istället ligger i 110-130 km/h. Har inga exakta siffror men nog fasen drar bilen mer om du kör snabbare men den kommer säkerligen också dra mer om man kör för sakta också.

Kan också bli tokig på alla dessa hastighetsförändringar som nu är på landsvägar, så fort det är någon form av utfart även om den har en påfartssträcka så ska man behöva bromsa ner till 60 km/h, hattandet mellan 70, 80 och 90 kan också vara väldigt jobbigt och tycker man får en lugnare och behagligare körning förr när vi inte hade alla dessa olika hastighetsskyltar. För er som inte var med så hade vi tidigare endast 30, 50, 70, 90 och 110, nu har de även kastat in allt där mellan också och älskar dessutom att strössla med dessa skyltar.

Håller med om otyget om ändringar av hastigheter.

Skrivet av mr_sQuinty:

Din mätare visar troligen fel , i princip alla har glädjemätare , läste en artikel för länge sedan nåt om att vägmätaren stämmer bra men inte hastighetsmätaren , har "testat" hastighetsmätaren både med att klocka mot sträcka och gps och får ~samma resultat ~7% för mycket.

Min visar fel enligt GPS i mobilen med att när jag håller 80 enligt bilen så visar GPS att det är ca 76. Folk kör för snabbt helt enkelt. Skiter fullständigt i hastigheterna fram tills det skyltas för fartkameror. Då bromsas det och de är guds små änglar allihop.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det enda ställena häromkring där de har dolda fartkameror är i tunnlar. Det är fortfarande skyltat innan tunneln men jag har inte lyckats se vart kamerorna faktiskt sitter, tidigare var det vanliga kameror och de var inte dolda på något sätt.

Är det inte samma som i Stockholm? I t ex Södra länken satt det konventionella kameror när den byggdes, som nog fungerade sisådär pga skit osv, men sedan togs de bort och var borta ett tag. Numera är det en ny modell man tagit fram som sitter uppe i taket i tunnlarna. Finns även i Norra länken och det var nog där Carl-Philip "torskade" nyligen, tror jag. Lättast är att se är blixtaggregaten. Det är alltså inte ett kameraskåp av den traditionella typen.

Att varje kamera inte är skyltad är inte helt ovanligt annars. Det finns flera vägsträckor där det sitter en kameraskylt och sedan en tilläggstavla i stil med 0,2-6,7 km.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Snustorrt, inte bländande sol.
Kom inte och dra den gamla kärringen som argument. För de efterblivna kossorna kör så året runt.

Må hända men det skrev du inte i första posten jag såg. Efter egen erfarenhet så om man håller exakt hastighet blir man omkörd direkt eller har någon bil precis i baken.

Eget gnäll; Varför har så många slutat använda blinkers eller använda den fel?? Man använder blinkers i god tid INNAN man svänger för att informera andra trafikanter att man planerar svänga, när man väl svänger är det ju lite sent att slå på blinkers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Eget gnäll; Varför har så många slutat använda blinkers eller använda den fel?? Man använder blinkers i god tid INNAN man svänger för att informera andra trafikanter att man planerar svänga, när man väl svänger är det ju lite sent att slå på blinkers.

Det är väl bara förlängningen av att alla bara lever i sin egen lilla bubbla, de tänker helt enkelt inte på att det finns andra i trafiken. Sitter förmodligen och svär över att andra inte använder blinkers medans de själva inte gör det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Är det inte samma som i Stockholm? I t ex Södra länken satt det konventionella kameror när den byggdes, som nog fungerade sisådär pga skit osv, men sedan togs de bort och var borta ett tag. Numera är det en ny modell man tagit fram som sitter uppe i taket i tunnlarna. Finns även i Norra länken och det var nog där Carl-Philip "torskade" nyligen, tror jag. Lättast är att se är blixtaggregaten. Det är alltså inte ett kameraskåp av den traditionella typen.

Att varje kamera inte är skyltad är inte helt ovanligt annars. Det finns flera vägsträckor där det sitter en kameraskylt och sedan en tilläggstavla i stil med 0,2-6,7 km.

Jo det är det säkert. Men jag har spanat uppe i taket och inte sett dem ändå, jag antar att de sitter ihop med fläktarna där och därmed inte är så tydliga.

För vanliga fartkameror så ser man ju kameran väldigt tydligt så man kan ju, om man kör för fort, sakta ner (eller fälla ned solskyddet) innan dess.

De där genomsnittskamerorna har nog en bättre effekt men det blir lätt ett stressmoment enligt min erfarenhet. Jag har inte alltid koll på min hastighet konstant utan följer liksom med trafikrytmen och då är det svårt att veta om man har snittat för högt. Jag har mest stött på sådana i England dock och där är det väldigt dåligt skyltat vilken hastighet som gäller på motorvägar så det blir ju något av en gissningslek. Följer man trafiken borde det vara lugnt men samtidigt kan ju folk gasa på när de ska ta nästa avfart och vet att det inte är några fler kameror innan dess eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Men. Att Biltema då passar på att höja priset på radion med en hundring tycker jag är..........

Ganska sunt för en försäljare att ta högre priser vid hög efterfrågan

Skrivet av stgr:

Bara så du vet, så finns det forskning som visar på att de som kör för sakta, oftast är de som är farligast i trafiken..

Menar du att det faktumet att de kör sakta på något sätt spelar roll där? Dvs. om dessa personer hade kört snabbt, hade de snabbt blivit lika farliga som vem som helst annars?

Skrivet av Stefflo:

Ok, då var jag inte helt ute med att jag hört att det finns någon form av lag på just detta. Att få en hastighetsmätare att visa exakt kan ju ändå inte vara så svårt då den går att koppla direkt mot den inbyggda GPS:en i bilen men har också för mig att den måste vara någon form av mekanisk lösning, vet inte om det är lag på detta också men man blir ju inte förvånad om så är fallet.

Sträckan som däcken passerar under ett varv varierar lite med däcktryck, mängd gummi etc, därför där måste vara lite spel. GPS funkar ju inte alltid, så även om det går att använda det måste man ju fortfarande ha samma mätning som idag som fallback, och det kanske är mindre bra om hastighetsmätaren hoppar till när system byter vad som visas, för att inte tala om farthållare som inte håller samma fart.

Med de bilar jag kört önskar jag mest att hastighetsmätare var mer konsekventa (vilket de nog iof blivit på sistone). Äldre bilar visade väl ~3-10% för mycket (typ var som helst inom intervallet de får vara), men bilar idag vad jag vet tenderar att ligga närmre den undre delen av det intervallet. Kanske har en del att göra med att däcken idag är bättre på att hålla samma diameter med tryck och slitage, eller något.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Dra åt helvete.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Sträckan som däcken passerar under ett varv varierar lite med däcktryck, mängd gummi etc, därför där måste vara lite spel. GPS funkar ju inte alltid, så även om det går att använda det måste man ju fortfarande ha samma mätning som idag som fallback, och det kanske är mindre bra om hastighetsmätaren hoppar till när system byter vad som visas, för att inte tala om farthållare som inte håller samma fart.

Med de bilar jag kört önskar jag mest att hastighetsmätare var mer konsekventa (vilket de nog iof blivit på sistone). Äldre bilar visade väl ~3-10% för mycket (typ var som helst inom intervallet de får vara), men bilar idag vad jag vet tenderar att ligga närmre den undre delen av det intervallet. Kanske har en del att göra med att däcken idag är bättre på att hålla samma diameter med tryck och slitage, eller något.

Borde väl idag finnas annan teknik för att få fram hastigheten på en bil kan man tycka om nu inte GPS är det bästa som du har helt rätt i.
Jag vet att jag såg någon test på hur bra hastighetsmätarna visade och då var det en gammal Volvo Amazone som hade det absolut bästa resultatet. Testen kan säkert ha varit 10-15 år sen.
Att tillägga så är det väl också de senaste 30 åren som folk kör på andra däckdimensioner än det som var på bilen när man köpte. Det hände säkert tidigare också men inte i samma utsträckning som idag när man helst ska pressa in ett par 20” fälgar med däck som två varv med eltejpen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10