Kan inte komma åt servern längre via ssh

Permalänk

Kan inte komma åt servern längre via ssh

Tjo,

Nu märkte jag att jag inte kan komma åt min ubuntu server via ssh längre plus min minecraft server kan man inte heller komma åt.
Kollade på datorn som servern är på och då står detta meddelandet som bilden jag länkar till

https://ibb.co/DVxTwTD

Någon som kan hjälpa mig vad felet kan vara ?

/Force

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Tjo,

Nu märkte jag att jag inte kan komma åt min ubuntu server via ssh längre plus min minecraft server kan man inte heller komma åt.
Kollade på datorn som servern är på och då står detta meddelandet som bilden jag länkar till

/Force

Har du en cloud-init-tjänst som din server skulle kunna träffa? Om inte kan du nog ignorera just denna output. Linux spottar ibland ut saker på konsolen. Då är det viktigare att se om du kan logga in och kolla dina nätverks- och sshd-inställningar.

Permalänk
Medlem

utan att veta mer än det du skriver så låter det ju som att brandväggen åter-enablats för dessa tjänster?

// LZ

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har du en cloud-init-tjänst som din server skulle kunna träffa? Om inte kan du nog ignorera just denna output. Linux spottar ibland ut saker på konsolen. Då är det viktigare att se om du kan logga in och kolla dina nätverks- och sshd-inställningar.

Vad är cloud init ? Jag har ingen molntjänst som servern connectar till eller körs. Jag har minecraft bedrock server på ?
Och den kommer jag inte heller åt.
Mmm... Men varför skulle dessa inställningar ändras helt plötsligt ?

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

utan att veta mer än det du skriver så låter det ju som att brandväggen åter-enablats för dessa tjänster?

// LZ

Ja kan det vara så att brandväggen stängt dessa portar av någon anledning ?

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Vad är cloud init ? Jag har ingen molntjänst som servern connectar till eller körs. Jag har minecraft bedrock server på ?
Och den kommer jag inte heller åt.
Mmm... Men varför skulle dessa inställningar ändras helt plötsligt ?

Cloud-init är ett sätt att förenkla utrullning av servrar genom att trycka förbestämda konfigurationer till dem. Ubuntu använder sig av det systemet och har det påslaget i sina serverversioner eftersom det ger en fördel om man har behov för det och generellt sett inte stör om man inte har det. Hade du använt dig av det så hade du definitivt vetat om det; det är en aktiv handling, och det innebär att du kan ignorera det meddelande du såg bredvid din loginprompt i bilden.

Nästa fråga är vad som faktiskt hänt på din maskin så den inte längre accepterar ssh-anslutningar, och där är återigen frågan hur maskinen är konfigurerad. Några frågor som kan hjälpa dig börja med felsökningen:
- Om du loggar in lokalt på maskinen, kan den prata ut på det lokala nätverket respektive på Internet obehindrat?
- Har maskinen fast eller dynamiskt tilldelad IP-adress (DHCP)? Är adressen dynamisk och inte reserverad kan din dator naturligtvis få vilken IP-adress som helst inom ditt adressutrymme, vilket lätt skulle kunna leda till att den inte svarar där du förväntar dig att den skulle göra det.
- Har du slagit på brandvägg på maskinen? Hur ser de aktiva reglerna ut för denna?
- Om du inte stoppar denna trafik, kan du nå maskinen med ett vanligt hederligt ping-kommando?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,

/Force

Du får gärna börja med och kolla om port 22 fortfarande är öppen, och är den det vad för fel msg ger servern dig?

Skriv följande och ta en skärmdump på resultatet.
sudo systemctl status ssh
sudo lsof -i -P -n | grep LISTEN

Visa signatur

[ Custom Thermaltake Case ] [ ASUS Rog Strix Z790-E Gaming Wifi ] [ Intel Core i9 14900KS ]
[ G.Skill Trident Z5 7200Mhz 32GB DDR5 ] [ Lian Li Galahad II 360 Performance ]
[ Samsung 870 QVO MZ-77Q1T0BW 1TB ] [ Samsung 870 QVO 8TB MZ-77Q8T0BW ]
[ WD Black SN850X NVMe SSD 1TB ] [ ASUS TUF GeForce RTX 5090 32GB ] [ Dedikerad PhysX GPU Msi 3050 LP 6G OC ]
[ Seasonic Prime TX-1600 Nocua Edition 80 Plus Titanium ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk

Tack för tipsen, skall kolla dessa till morgonen.