Extern grafikdocka till stationär dator – vi undersöker prestandatappet

Permalänk
Melding Plague

Extern grafikdocka till stationär dator – vi undersöker prestandatappet

Kenneth gräver fram redaktionens externa grafikdocka för att se hur mycket prestanda som tappas över Thunderbolt 3-anslutningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tycker det är lite fult när dom säljer laptop med ex. 3080, som är strypt till typ 3060. Får dom inte ner temperaturen så bytt kort i dom. Finns säkert många som inte tänker på det utan tror att 3080 alltid levererar som 3080 istället kunde dom sparat några kronor och köpt en laptop med 3060 eller 3060ti.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tycker det är lite fult när dom säljer laptop med ex. 3080, som är strypt till typ 3060. Får dom inte ner temperaturen så bytt kort i dom. Finns säkert många som inte tänker på det utan tror att 3080 alltid levererar som 3080 istället kunde dom sparat några kronor och köpt en laptop med 3060 eller 3060ti.

Extra bökigt med olika kylare och TDP, och dessutom att 3080 för laptop är närmare 3070ti i specifikationerna...

Men tillbaka till tråden: sjukt förvånad att det skulle vara så dåligt, visst att man kan tappa kanske 20%, men spelen verkar ju inte ens nära spelbara...

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant artikel! Jag har själv funderat lite på en docka, men det är svårt att hitta jämförelser med lite mera realistiska komponenter. Nån som köper 3080 Ti och spelar i 4K lär väl ändå antagligen köpa en bärbar dator OCH en separat desktop för spel.

Kunde ni istället plocka ett mera passande grafikkort och testa det? Spel i 1080P borde ju också utgöra betydligt mindre problem för bandbredden, plus att processorn blir mindre flaskhals (vilket ju är ett verkligt problem).

Jag kunde t.ex. tänka mig nåt i stil med ett RTX 3060 eller RX 6600.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Frågor:

Har Thunderbolt-bussen varit upptagen med annat samtidigt som ni spelat? En SSD som är inkopplad där spelen läser från? Något annat? Eller kan det vara interna m2 SSDer som använder samma buss som TB-bussen?

Speltesterna är otroligt dåliga. När jag körde fick jag ett prestandatapp på 15-20% utifrån tester på nätet . Ju högre upplösning desto mindre, ner mot 5% vid 4k.

Kortet måste ha PCI Express 3 x4 hastighet i sin överföring, det bör vara ca 32 gbps som är "riktiga" 40 gbps på TB3. 32/8 bit = 4 gigabyte/s. De här sifforna drar jag från huvudet så det kan vara fel, men som sagt, PCIe 3 x4 banor behövs, och kortet behöver vara ensamt på de banorna ända fram till CPU. Möjligen ensam på kontrollera på CPUn också. Jag vet inte hur mycket bandbredd den har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tack för en intressant artikel! Jag har själv funderat lite på en docka, men det är svårt att hitta jämförelser med lite mera realistiska komponenter. Nån som köper 3080 Ti och spelar i 4K lär väl ändå antagligen köpa en bärbar dator OCH en separat desktop för spel.

Kunde ni istället plocka ett mera passande grafikkort och testa det? Spel i 1080P borde ju också utgöra betydligt mindre problem för bandbredden, plus att processorn blir mindre flaskhals (vilket ju är ett verkligt problem).

Jag kunde t.ex. tänka mig nåt i stil med ett RTX 3060 eller RX 6600.

Processorn blir väl snarare en större flaskhals i 1080p än i högre upplösning? Utveckla gärna hur du tänkte där

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Synd att detta koncept inte är mer utvecklat än, hade själv gärna satsat på det om 2-4 år eller så när jag köper en ny dator nästa gång. Har en laptop och en stationär, men vore mer effektivt med både pengar, naturresurser och plats med detta koncept. Då hade det räckt med en laptop med riktigt stark processor kompletterat med en liten eGPU-låda hemma för spel.

Permalänk
Medlem

Sitter just nu och skriver med min Onexplayer kopplad till en Egpu docka med ett RTX 3060 ti. skulle säga att det funkar rätt bra, betydligt bättre en för er. Konstigt nog har jag sett problem med väldigt hög cpu belastning i tex Death Stranding och CP 2077 med mitt RTX kort. Ett problem jag inte hade med mitt tidigare GTX1070. Nått med gpu drivarna som spökar skulle jag tro!?.
BF5 funkar kanon i DX11 men inte i DX12 btw.

Permalänk
Medlem

Intressant test, tack för det!

Jag är på jakt efter en egpu låda men väntar tålmodigt på rätt pris, så jag har ingen egen erfarenhet. Men, så som jag förstått det så är prestandaförlusten högre ju högre man siktar i fps. Dvs har du en klenare gpu, kanske 3060, och kör nått spel där du normalt får 50-60 fps så kommer förlusten när du kör egpu bli mindre.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant artikel 👍

Jag blev väldigt förvånad över detta resultatet. Att det skulle bli sämre prestanda var givet, men så här illa?? wow.
Något bara måste vara fel. Jag har läst många gånger om folk som är nöjda med eGPU.
Ingen kan vara nöjd med detta resultatet. Det är för mycket pengar för så lite levererat.

Ta en funderare på vad som kan vara fel då det inte var kablarna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Skaffade en, inte komplett docka med chassi utan själva "sladden" som man kan koppla ett grafikkort till laptopen med. Hann dock aldrig skaffa något grafikkort till den innan bristen kom. Dock fick jag sedan reda på att min laptop, och många andra i "smyg" inte har fulla Thunderbolt 3-lanesen, men att det ändå skulle kunna bli okej prestanda.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Kul test! Hade varit intressant om du även jämförde andra typ av applikationer som typ Blender eller nån video-redigerare. Inte för att det egentligen spelar nån roll för mig längre, men jag är ändå nyfiken. Hade ju nämligen själv en RTX 3060ti i en Razer Core X till min laptop för att primärta sitta i Blender o jag fick ju sjukt bra prestanda. Stoppade sen in samma kort i en stationär jag byggde som jag nu istället Parsecar in på med laptoppen och i vissa scener i Blender så var skillnaden noll medans i andra så kunde den vara 25% snabbare. Fast är inte helt säker på varför så hade varit intressant o se nån göra ett riktigt test på det

Permalänk
Medlem

Jag körde med en egpu till laptop som huvudrigg under ganska lång tid innan jag byggde nytt för kanske 1.5 år sedan... det funkade bra, prestandatapp på runt 15-20% tror ja jag testade mig fram till med det 1080 som fanns i egpu-burken.

Permalänk
Medlem

Vore intressant med ett test av en midrange GPU som då använder mindre bandbredd och se om det blir mindre prestanda förluster då och även testa olika upplösningar. Inte så att ni ska/behöver köra alla tester med en annan gpu och annan upplösning utan ta 3080 pch välj ett speltest som funkade ok i 1440p och testa med 720p och 4k också. Ta sedan ett 3060/6600 och testa i 1440p i samma spel. Kul och veta hur de variablerna påverkar, men behöver nog inte så mycket data utan räcker med en indikation på hur det ligger till.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Spännande hur det kommer funka med extern GPU till nya MacPro. Att ha en riktigt bra jobbdator som även skulle kunna kopplas mot ett 3090 när man vill göra lite mer spelrelaterade saker

Permalänk
Medlem

Var resizable bar aktiverat i speltesten? kanske det kan påverka negativt genom att äta upp bandbredd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Processorn blir väl snarare en större flaskhals i 1080p än i högre upplösning? Utveckla gärna hur du tänkte där

Det var mera tänkt som att processorn i en bärbar dator oberoende blir en flaskhals, men att det inte är ett lika stort problem i mellanklassen som för high-end. 1080p var mera om bandbredden, men meningarna gick lite ihop

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av medbor:

Extra bökigt med olika kylare och TDP, och dessutom att 3080 för laptop är närmare 3070ti i specifikationerna...

Men tillbaka till tråden: sjukt förvånad att det skulle vara så dåligt, visst att man kan tappa kanske 20%, men spelen verkar ju inte ens nära spelbara...

Det är inte alls konstigt när det kommer till semi real-time computing. Prestandatesterna visar ju att prestandan är väldigt liknande, men att latensen är kritisk.

Permalänk
Medlem

Hm, Short-Circuit verkar bekräfta att 3080/ti är lite för starkt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tycker det är lite fult när dom säljer laptop med ex. 3080, som är strypt till typ 3060. Får dom inte ner temperaturen så bytt kort i dom. Finns säkert många som inte tänker på det utan tror att 3080 alltid levererar som 3080 istället kunde dom sparat några kronor och köpt en laptop med 3060 eller 3060ti.

Du menar att laptopen med mobile 3080 presterar som en laptop med mobile 3060?

Ja det låter horribelt. Är det vanligt förekommande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du menar att laptopen med mobile 3080 presterar som en laptop med mobile 3060?

Ja det låter horribelt. Är det vanligt förekommande?

Det beror främst på kylning och TDP i laptops, ett 3060/3070 med bättre kylning och strömbudget kan lätt prestera likvärdigt med 3080 i en maskin med dålig kylning

Och det är ju inte bara att kolla hur många millimeter tjock datorn är heller, utan främst gäller det att kolla riktiga recensioner

Och sen finns det många modeller med väldigt liknande namn, men med helt olika kylare invändigt

Sen hjälper det inte heller att 3080 är samma krets som de andra till skillnad från desktop, vilket gör att potentiellt avstånd i prestanda krymper en hel del

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av first:

Frågor:

Har Thunderbolt-bussen varit upptagen med annat samtidigt som ni spelat? En SSD som är inkopplad där spelen läser från? Något annat? Eller kan det vara interna m2 SSDer som använder samma buss som TB-bussen?

Speltesterna är otroligt dåliga. När jag körde fick jag ett prestandatapp på 15-20% utifrån tester på nätet . Ju högre upplösning desto mindre, ner mot 5% vid 4k.

Kortet måste ha PCI Express 3 x4 hastighet i sin överföring, det bör vara ca 32 gbps som är "riktiga" 40 gbps på TB3. 32/8 bit = 4 gigabyte/s. De här sifforna drar jag från huvudet så det kan vara fel, men som sagt, PCIe 3 x4 banor behövs, och kortet behöver vara ensamt på de banorna ända fram till CPU. Möjligen ensam på kontrollera på CPUn också. Jag vet inte hur mycket bandbredd den har.

Det kanske är något sånt som bråkar. Just BF V kör vi från SATA-enheten så där bör inte M.2-enheten ställa till det men man vet aldrig. Har plockat ner det systemet nu och pysslar med annat så kan tyvärr inte testa snabbt. Får återkomma senare i så fall.

Skrivet av hölmiz:

Vore intressant med ett test av en midrange GPU som då använder mindre bandbredd och se om det blir mindre prestanda förluster då och även testa olika upplösningar. Inte så att ni ska/behöver köra alla tester med en annan gpu och annan upplösning utan ta 3080 pch välj ett speltest som funkade ok i 1440p och testa med 720p och 4k också. Ta sedan ett 3060/6600 och testa i 1440p i samma spel. Kul och veta hur de variablerna påverkar, men behöver nog inte så mycket data utan räcker med en indikation på hur det ligger till.

Skrivet av Lifooz:

Hm, Short-Circuit verkar bekräfta att 3080/ti är lite för starkt.

/Lifooz

Slängde även in ett 2060 Super för att se om det var samma sak där, vilket det blev.

Skrivet av JBE:

Var resizable bar aktiverat i speltesten? kanske det kan påverka negativt genom att äta upp bandbredd?

Ja, det var aktiverat. Provade även att avaktivera det utan någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det kanske är något sånt som bråkar. Just BF V kör vi från SATA-enheten så där bör inte M.2-enheten ställa till det men man vet aldrig. Har plockat ner det systemet nu och pysslar med annat så kan tyvärr inte testa snabbt. Får återkomma senare i så fall.

Slängde även in ett 2060 Super för att se om det var samma sak där, vilket det blev.

Ja, det var aktiverat. Provade även att avaktivera det utan någon skillnad.

Ledsen för off topic, men man måste bara ibland ta ett steg tillbaka och älska detta forum och er skribenter. Engagemanget och ivern från båda håll att försöka hitta lösningar på problem tillsammans på olika tekniska ämnen är bara underbar att läsa! Kör hårt!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Låter helt orimligt att ni skulle få sådana prestandaförluster.

År 2015 byggde jag min egna eGPU lösning genom att ghettomodda en thunderboltvagga designad för ljudkort. Då rockade jag ett GTX 980 via thunderbolt v1 på en laptop från 2012

Här är en bild på skönheten:

Om ni tycker det ser stökigt ut är det ingenting gentemot mjukvaran jag behövde genomlida för att få skiten att rulla. Den koden var inte optimerad. Trots detta i kombination med skamligt låg bandbredd över thunderbolt 1 lyckades jag få ut stabila 80 procent av prestandan gentemot stationär dator.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Red Onion:

Låter helt orimligt att ni skulle få sådana prestandaförluster.

År 2015 byggde jag min egna eGPU lösning genom att ghettomodda en thunderboltvagga designad för ljudkort. Då rockade jag ett GTX 980 via thunderbolt v1 på en laptop från 2012

Här är en bild på skönheten:
http://i.imgur.com/pP0jhy5.jpg

Om ni tycker det ser stökigt ut är det ingenting gentemot mjukvaran jag behövde genomlida för att få skiten att rulla. Den koden var inte optimerad. Trots detta i kombination med skamligt låg bandbredd över thunderbolt 1 lyckades jag få ut stabila 80 procent av prestandan gentemot stationär dator.

http://i.imgur.com/gNCnVbL.png

Problemet verkar vara mer på desktop-sidan. När jag provade med en laptop för något år sedan fungerade det mycket bättre. Oklart om det är desktop generellt eller specifikt systemet vi använde (eller fel på mig?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Problemet verkar vara mer på desktop-sidan. När jag provade med en laptop för något år sedan fungerade det mycket bättre. Oklart om det är desktop generellt eller specifikt systemet vi använde (eller fel på mig?)

Jag tror det visar på att upplevelsen kan variera helt enkelt, och det finns risk för att det kan behöva pillas en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det beror främst på kylning och TDP i laptops, ett 3060/3070 med bättre kylning och strömbudget kan lätt prestera likvärdigt med 3080 i en maskin med dålig kylning

Och det är ju inte bara att kolla hur många millimeter tjock datorn är heller, utan främst gäller det att kolla riktiga recensioner

Och sen finns det många modeller med väldigt liknande namn, men med helt olika kylare invändigt

Sen hjälper det inte heller att 3080 är samma krets som de andra till skillnad från desktop, vilket gör att potentiellt avstånd i prestanda krymper en hel del

Jo jag förstår varför det kan hända men har du nått exempel på när det hänt?

Permalänk
Medlem

Har inte så god koll, men vet att jag såg något om att det sen Thunderbolt-kontrollern blivit ”on die” (Ice Lake och senare) så ska bandbredden vara större:

Här:

I was able to confirm the on-die TB3 controllers of Ice Lake CPU have superior shared bandwidth compared to previous generations. The throughput of previous controllers tops out at roughly 23Gbps. The Ice Lake TB3 controller can reach 40Gbps.

https://egpu.io/forums/laptop-computing/ice-lake-cpu-on-die-t...

Detta borde ju en stationär med Alder Lake också ha. Eller?
Vet dock inte hur mycket det avhjälper bortfallet i prestanda som en eGPU historiskt inneburit.

I detta ett par år gamla test verkar personen bakom testet glad i skillnaderna att gå från Coffee Lake till Ice Lake:

https://www.theeverydayenthusiast.com/post/egpu-performance-c...

On-die Thunderbolt integration really improved performance by a decent margin. When you look at the Synthetic benchmarks, it favorably shows that the Coffee Lake setup is superior but that's mostly due to more and faster cores. But when it comes to gaming, Ice Lake closely matches or beats the Coffee Lake CPU.

Remember, the Ice Lake CPU has 2 less cores AND is throttling down to 2.2GHz. This is a GAME CHANGER IMO and really makes eGPU as a system more feasible.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Mycket intressant artikel. Den öppna testriggen som moderkortet sitter på, vad är det för grunka och vart köper man denna?